Q&A interview met SCEE’s Vice president Jim Ryan

Een aardig tijdje geleden hadden we het bericht waarin het mogelijk was om je vragen te stellen aan de Vice President van Sony Computer Entertainment Europe, Jim Ryan. Dit wisten de moderators van het Officiële PlayStation Forum te regelen. Vervolgens zouden de beste vragen eruit gehaald worden en gesteld worden aan Jim Ryan. Het interview hebben wij hieronder voor je geplaatst en Jim Ryan geeft antwoord op wat interessante vragen.

Zo laat de beste man weten dat het PlayStation Network altijd gratis zal blijven en dat we er niet voor hoeven te betalen. Daarnaast laat Jim weten dat er nog veel onaangekondige exclusives staan te wachten voor 2010. Voor de rest van de vragen kun je het gehele Q&A interview hieronder lezen.

1. Zal er voor de PSP nog een keer een exclusieve game komen, dus geen spin-off/port van een PS3 game, zoals de afgelopen jaren steeds is gebeurd?

Jim: We hebben al redelijk wat exclusieve PSP games, kijk maar naar Pursuit Force, de Patapon en LocoRoco franchise, Monster Hunter en Invizimals. Echter zijn er ook meer games geport van de PSP naar de PlayStation 2, kijk maar naar MotorStorm: Artic Edge en Jak and Daxter. Er zullen wel meer specifieke PSP games zoals deze uitkomen, maar helaas kan ik daar nog niets over zeggen.


2.
Wanneer zijn jullie van plan om alle stores gelijk te maken, want die van Amerika en Azië hebben veel meer content dan de Europese wat nou niet bepaald eerlijk is?!

Jim: De Stores komen al dichter en dichter bij elkaar en we zullen doorgaan met deze lijn. Dit is te danken aan investeringen, zowel technische als de mankrachten achter de teams. Maar voor Europa/SCEE zal het moeilijk zijn om de stores exact dezelfde inhoud te geven als Japan of Amerika. We hebben te maken met veel talen en verschillende wetten. De structuur van onze Stores is al gecompliceerd en het wordt alleen maar uitgebreider omdat wij het bereik van onze services willen vergroten. Natuurlijk zal de kwaliteit niet omlaag gaan terwijl wij dit doel proberen te behalen.

3. Hoelang denken jullie nog door te gaan met ‘ PlayStation ‘ , zien jullie ooit een einde voor deze console ?

Jim:  In de nabije toekomst? Absoluut niet! Het merk PlayStation is een van onze sterkste merken. Het is wereldwijd bekend, geliefd en begrepen. Het is een zeer krachtig merk en we zullen er niet vanaf wijken ‘anytime soon’.

4. PSN blijft toch wel gratis? Want veel zeggen dat je er in de toekomst voor zal moeten betalen

Jim: Kaz Hirai heeft gezegd dat we aan het onderzoeken zijn naar een abonnement model naar PSN. Maar het is niet de bedoeling om te sturen naar de richting van Microsoft’s strategie. Wat momenteel gratis is, zal gratis blijven!

5. Wanneer kunnen we filmpjes opnemen van onze gamesessies?

Jim: Sommige games ondersteunen al de mogelijkheid om screenshots van Game Play te maken. Ook ondersteunen sommige games al de mogelijkheid om je herhalingen naar YouTube of een andere pagina te uploaden. Maar we hebben momenteel nog geen plannen om dit te integreren in de firmware, zodat de Game Play van elke game kan worden opgenomen.

6. Zullen de users ooit eens zelf animated themes kunnen maken, of blijft dit enkel voor de makers van games? –En custom XMB’s?

Jim: Je kunt al eigen thema’s maken [Link!] maar geanimeerde thema’s en eigen XMB’s vereisen iets extra’s, namelijk een soort van development kit (ontwikkelings pakket) om ze te maken. Ik ben bang dat, dat helaas op het moment nog niet verkrijgbaar is voor de normale gebruiker.

7.    Een vraag die vaker voorkomt: Zal de PlayStation 3 ooit weer PlayStation 2 games ondersteunen?

Jim: Het eerste model had het en er zijn nog geen plannen om dit terug te brengen. –En ik [pAvax] bleef dus doorvragen hierover en Jim ging verder- De mensen wilden een goedkopere PlayStation 3 console in de winkels. Dus we moesten offers maken om deze toegankelijkere prijs te behalen. Offers zoals de 2 USB porten, de geheugenkaart hub en ook inderdaad, de ‘backwards compatibility’. Nu we in het derde levensjaar zijn van de PlayStation 3, ligt onze prioriteit bij het investeren van geld in het maken van nieuwe en exclusieve games in High Definition voor de PlayStation 3.

8. Wat zijn de plannen omtrent de PSP-PS3 connectiviteit? Er zijn over de jaren een hoop concepten getoond maar daar zijn maar weinigen van echt beschikbaar gekomen… Zou het niet geweldig zijn de PSP als achteruitkijkspiegel of telemetrie viewer te kunnen gebruiken in GT5 of als map/radar in een first party-titel als Resistance.

Jim: We geloven erin, als videogames platform, maar ook als de Sony familie. Sony is al bezig met de connectiviteit tussen apparaten te vergroten; waar apparaten dus met elkaar kunnen linken en communiceren. De PSP en de PlayStation 3 zijn heel goede voorbeelden van dit. Assassin’s Creed: Bloolines verbindt al met Assassin’s Creed 2 en we zien dit ook terugkomen in de Resistance franchise. Maar we werken er hard aan we blijven hier ook mee doorgaan!

9. Vervolg op vraag 8… Maar niet alleen met gaming, maar ook de PSN intergratie op de PSP zou beter kunnen. Zoals het bijhouden van je friendslist ‘on-the-go’ en het versturen van berichten en chatten…

Jim: Het hele gebeuren rondom PSN op de PSP is iets waar we hard aan werken, maar daarvoor zijn wel technische middelen voor vereist. De PSP was al gelanceerd voordat PSN werd gelanceerd. Dus we moeten werken met ‘oudere’ componenten om PSN goed en geoptimaliseerd te laten werken op de PSP. Maar we hebben het nog niet opgegeven en we blijven leren hoe we het beste PSN op de PSP kunnen laten implementeren. Sony is momenteel bezig met het uitbreiden van connectiviteit tussen een scala van Sony producten en dat gaat verder dan de PlayStation consoles, dus dit is iets wat hoog op onze lijst van prioriteiten staat.

10. Verder: zijn jullie nog van plan iets terug te doen tegen Microsoft?
Microsoft loopt met allemaal geld te smijten en daardoor worden heel veel spellen en uitbreidingen xbox exclusive

Jim: Ja, maar het is belangrijker om te kijken naar eigen onze games en ontwikkelaars. We hebben onze eigen studio’s over de gehele wereld, en onze strategie is om te kijken naar relaties met studio’s op langere termijnen, dan naar alleen enkele games. Goede voorbeelden hiervan zijn onze relaties met Media Molecule, welke jullie LittleBigPlanet hebben gebracht en natuurlijk Guerilla Studios, de mensen achter Killzone. We moeten ook denken aan drie actieve platformen, de PlayStation 2, de PlayStation Portable en natuurlijk de PlayStation 3. Waar Microsoft alleen maar hoeft te kijken naar de X-box 360. Om het beste uit al deze platformen te halen, hebben we geleerd dat kijken naar onze eigen studio’s de meest succesvolle strategie is.

  • Zijn we meer aan het investeren in de PSP-PS3 connectiviteit met games van Third Parties?
    Absolutely!
  • Zijn we meer aan het investeren in marketingsamenwerking met Third Parties?
    Absolutely!

We zijn momenteel aggressier dan ooit voorheen met onze marketing en relaties met third parties!

11. Hoeveel PS3 exclusives kunnen we zien in 2010?

Jim: We hebben al een lijst met: God of War III, Modnation Racers, Heavy Rain, MAG en alle anderen. Are there any you don’t know about? Oh yes! Are we telling? Nooo!

  1.    533 XP
    fazzel100's avatar

    Nice, Jammer dat de ‘backwards compatibility’ niet op het verlanglijstje staat.

  2.    808 XP
    Josthemaster's avatar

    Ben zeer erg beniewd wat de nieuwe onaangekondigde exclusives zijn???!!!.

  3.    6677 XP
    Myx's avatar

    Wil die exlusiefs weten 😛

  4.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

    Leuk interviewtje. Goed vertaald ook!

  5.    442 XP
    rwss's avatar

    Fazzel100 heeft gelijk, het is inderdaad jammer dat er
    geen ontwikkeling gestoken wordt in compatibility, zo naar
    verluid van de woorden van Jim dat de console kaler moet
    worden om hem goedkoper te maken.

    Het is begonnen met hardware weg te slopen, het is voor nu
    alsnog geeindigd met het weg slopen van de ondersteuning voor
    Linux te draaien op de ps3 slim modellen.
    Dit zullen ze weg gesloopt hebben omdat de wetten in bepaalde
    landen veranderd zijn en ze dus hier geen subsidie meer voor
    krijgen, gelukkig heb ik nog een ouder model ps3 dat wel nog
    werkt met Linux.
    Volgensmij zijn er ook mensen die gebruik maken van Linux die
    een manier hebben gevonden om XMB te omzeilen om zo direct de
    hardware aan te spreken van de ps3, zie het als een hack wat
    voor Sony leidt tot illigaal kopieëren.

    Laats op het forum van Sony lied een onwikkelaar mij weten over
    het stoppen van het Linux support dat er geen plaats meer voor was
    en dat we Linux letterlijk maar niet meer moesten gebruiken,
    het zegt mij dus al genoeg.

    Oké de oudere versies van de ps3 hebben meer flash geheugen voor
    de firmware, dus genoeg plaats voor de boot loader voor linux,
    nieuwe modellen vanaf de 80GB versie hebben dit niet meer groter.
    Maar dit mag niet een obstakel zijn, ik denk dat het toch te maken
    heeft met hack pagingen van ps3 systemen van Linux uit, die toch wel
    gewerkt hebben en om vanuit de ps3 andere doelen te hacken omdat de
    ps3 toch wel genoeg processor kracht heeft om dit te bewerkstelligen.
    Maar er zijn ook mensen de Linux met een ps3 gebruiken omdat ze de
    weg wat Apple ingeslagen heeft niet erg prettig vinden, apple is van
    PowerPC naar Intel processors gegaan, dit is bestwel jammer, als ze met
    Sony samen hadden gespannen voor de cel processor, dan was daar de beste
    apple machine ooit uit gekomen plus een licentie en de mogelijkheid om
    Mac OS/X te draaien op de ps3.

    Het eerste dat als volgende mogelijk gaat weg vallen
    is PS Home, dat kan ik wel missen, ze zouden hier ook
    geen energie meer in moeten steken. De onwikkelaars die
    dat wel doen zouden beter hun energie in compatibility
    van de console kunnen steken.
    Ze mogen ook nog steeds wat aan de web browser doen, die is
    traag, onveilig en kan geheel niet over weg met web
    standaarden, deze faalt zowel op acid 2 en 3 browser test,
    ben bang dat deze ook niet goed overweg kan met de acid 1
    test, bovendien is flash en java support ook zwaar onder de
    maat en slecht, terwijl heel veel sites hier gewoon erg veel
    gebruik van maken en zelfs sites hier soms alleen helemaal
    uit bestaan.
    Opera of FireFox naar ps3 brengen zou ook heel acceptabel
    zijn.

    Wat we toet nu toe weg is gevallen van 60GB ps3 tot ps3 slim
    is: Rainbow engine, card reader, van groter naar kleiner flash
    geheugen en Linux mogelijkheid tot gebruik.
    Er werd ook aan genomen dat van 60 GB HDD naar 40 GB HDD goedkoper
    was, eigenlijk is het anders om, 40 en 60 GB worden steeds minder
    gemaakt.
    De kosten gaan hierdoor omhoog, gelukkig hebben ze dit nu door en
    gooien ze steeds grotere HDD’s erin onder het motto, de gebruiker
    heeft behoefte aan meer opslag, dit is echter twee ledig, het is
    goedkoper en we hebben inderdaad meer opslag nodig, het is dom om te
    denken dat games die soms wel tot een uur install tijd nodig hebben
    na het gamen weer weg te gooien en om vervolgens weer de volgende keer
    opnieuw te installen, een uur lang om te gamen, het is efficiënter om
    het installeren maar een keer te doen en daarna nooit meer.

    We zullen zien wat Sony in de toekomst nog meer gaat verwijderen
    en af pakken, het zij hardware en software matig.
    Ik zal de volgende generatie PS overslaan als ze de weg volgen
    zoals ze nu doen bij de ps3, er komt toch niet veel goeds van,
    uiteraard meschiens op game gebied wel maar dat neem ik dan wel
    voor lief.