Dit onderwerp is nu al vaak ter sprake gekomen en dat is niet zo vreemd, aangezien het ongeveer de hele game-industrie bezig houdt. Ontwikkelaars (die anoniem willen blijven) hebben aan Edge laten weten dat de PS4 wel degelijk betere specificaties heeft dan de Xbox One en daardoor ook een betere prestatie kan leveren. Zo zou de PS4 momenteel zelfs 50% sneller zijn dan de Xbox One wat wordt gekenmerkt als een zeer duidelijk verschil.

Qua technische details komt het er op neer dat de ALU (Arithmetic Logic Unit) 50% sneller is op de PS4. Als voorbeeld wordt er aangegeven dat vooraf zonder enige optimalisatie voor één van beide consoles een ‘ontwikkelings build’ op de PS4 kan draaien op 30FPS in een resolutie van 1920×1080. Op de Xbox One is dit ‘ongeveer’ 20FPS in een resolutie van 1600×900. Een onbekende ontwikkelaar geeft ook aan dat het moeite kost om efficiënt gebruik te maken van het ESRAM geheugen van de Xbox One.

Microsoft zou hier wel van op de hoogte zijn, vandaar ook dat zij recent de geklokte snelheid van de chip van de Xbox One hebben verhoogd. Daarvan gaf een andere ontwikkelaar aan dat deze aanpassing niet het gat tussen de grafische prestatie van de PS4 en de Xbox One zal dichten. Weer een andere bron gaf aan dat met de naderende launch van beide consoles Sony en Microsoft beide nog steeds werken aan de grafische drivers voor hun consoles.

Microsoft zou juist achter liggen op Sony omdat zij hier later mee begonnen zijn. Weer een andere ontwikkelaar noemt de specificaties van de grafische drivers van de Xbox One daarom ‘verschrikkelijk’. Wanneer bij de Xbox One minder gebruik wordt gemaakt van de ALU, maar juist meer van het geïntegreerde geheugen circuit dan zou de Xbox One daardoor echter wel beter kunnen presteren.

Interessant is ook dat de verschillende ontwikkelaars niet echt geïnteresseerd zijn om te games speciaal te ontwikkelen voor Kinect of voor de PlayStation Move. Sony en Microsoft willen ook graag dat ontwikkelaars gebruik maken van de specifieke features die de hardware van elke console te bieden heeft. Dit om te bereiken dat bij een multiplatform titel één van beide versies duidelijk beter is dan de ander.

Zolang er echter geen vast ontwerp is van de hardware en het ontbreekt aan een aantrekkelijk incentive, zullen ontwikkelaars hier niet aan beginnen omdat beide next-gen consoles bijna uitkomen mogen we er daarom vanuit gaan dat de multiplatform games (in de eerste instantie) niet echt van elkaar zullen verschillen.

Volgens de laatste bron kunnen ontwikkelaars ook pas echt effectief gebruik maken van de mogelijkheden van een van de nieuwe consoles nadat de eerste golf van launch (window) games is uitgebracht. Doordat beide consoles kort na elkaar uitkomen (Nederland en België niet meegerekend) zijn de algemene verschillen in de te leveren prestaties dus minimaal. Dit zou in het voordeel van de Xbox One kunnen zijn.

Sowieso, zo wordt besloten, is de PS4 bij de release echter de console met de meeste mogelijkheden. Wellicht dat dit komt omdat na de release van de Xbox One nog niet van alle functies van het apparaat gebruik gemaakt kan worden. Gelukkig staan wij hier als gamers ver vandaan en kunnen wij een eigen keuze maken voor één van de consoles die we niet per se hoeven te baseren op de technische specificaties.