Review: Farming Simulator 2013 – Toen het nieuws naar buiten kwam dat Farming Simulator 2013 naar de consoles zou komen leverde dit uiteenlopende reacties op van ‘erg leuk’ tot ‘wie speelt dit überhaupt?’. Niet zo heel vreemd aangezien het toch een behoorlijke niche is, maar aan de andere kant is de franchise op de PC best groot te noemen wat aangeeft dat er zeker mensen interesse hebben in het simuleren van een boerenleven. Een interessant gegeven en wij gingen met de PS3 versie aan de gang om eens te kijken wat Farming Simulator 2013 nou zo interessant maakt.

Geld, geld en nog eens geld

In Farming Simulator 2013 draait het om geld, dat is het en heel veel meer hoef je verder niet te verwachten. Dit is misschien wat kort door de bocht, maar in essentie ben je door al je handelingen continu bezig om geld te verdienen wat je nieuwe mogelijkheden geeft. Maar een simulator zou een simulator niet zijn als je onderaan de ladder moet beginnen en je met de middelen die je hebt je opwerkt naar een goed verdienende boer die het beste van het beste materiaal bezit en hier nog meer geld mee verdiend.

Het geld verdienen doe je door eigenlijk oersaaie handelingen uit te voeren en dat is een land ploegen, inzaaien, oogsten en dan weer opnieuw beginnen. Wel is de game dusdanig diepgaand dat er voor iedere soort manier van geld verdienen voor een boer wel een optie aanwezig is. Je kunt landen bezaaien met tig verschillende zaden die allen weer een ander oogst opleveren. Maar zoals een goede simulator betaamt ben jij degene die al deze handelingen zult moeten gaan uitvoeren.

Je zult dus in de eerste instantie zelf met een tractor het land op moeten om deze om te ploegen. Hierna rij je terug naar de boerderij om zaad te halen en vervolgens rij je weer over het land om het in te zaaien. Als de gewassen eenmaal rijp zijn voor de oogst ga je oogsten en dit moet je hierna weer wegbrengen naar een centraal punt waar je het kan opslaan, verkopen enzovoort. In dat opzicht is de game zo compleet als je het maar krijgen kunt en gaandeweg bouw je een positief saldo op.

Dat saldo kun je vervolgens spenderen aan nieuw materiaal, want zo kun je tig verschillende tractoren, machines, dieren en weet ik veel wat nog meer aanschaffen. Ook kun je je verdiende geld juist gebruiken om de bank terug te betalen, het is namelijk mogelijk om een lening af te sluiten zodat je goed van start kunt gaan als je net aan de game begint. Bovendien is de game zo opgezet dat je tutorials kan volgen, maar als je direct aan de carrière begint krijg je ook nog de nodige uitleg van hoe het geheel werkt.

Goede uitleg en gebrek aan overzicht

De game is volledig in het Nederlands en is door de duidelijke uitleg en prima besturing door jong en oud zo op te pakken. Op de meest simpele wijze krijg je het concept van de game uitgelegd en leer je in korte tijd de diverse mogelijkheden die je als boer allemaal kunt benutten in de game. Wel is er ook een nadeel aan de uitgebreide manier van uitleggen en alle zaken die van belang zijn en dat is dat alles absurd groot wordt weergegeven op je scherm waardoor je geregeld het overzicht kwijt raakt en het uitschakelen hiervan gaat ofwel onhandig of totaal niet.

Games zijn tegenwoordig van een dusdanige resolutie dat je veel kwijt kunt op het beeld zonder dat het irriteert, maar in Farming Simulator 2013 gaat het op een gegeven moment op je zenuwen werken doordat er zoveel in beeld staat. Overigens is het hele visuele geheel maar een matige bedoeling. De details met betrekking tot het boerenleven zijn zeker aanwezig, maar de speelwereld waarin je los kunt gaan (Europees dorp of Amerikaans dorp) ogen volledig uitgestorven. Zo hier en daar loopt een voetganger en af en toe komt er een auto voorbij, maar verder is het maar een dooie boel en dan te bedenken dat het grafisch van een nogal matig niveau is. Goed, het ontwikkelteam is klein en ook zullen ze niet over astronomische budgetten beschikken waardoor we het hier mee moeten doen, maar jammer is wel.

Gebrek aan degelijke gameplay systemen

Door een beetje inlevingsvermogen toe te passen bij het benaderen van een game als deze kunnen we het geheel wat relativeren zo bij het schrijven van een review, maar toch vragen we ons wel af of het niet handiger is om gewoon even een jaartje te skippen met de franchise om de techniek beter op orde te krijgen. Zo kan het wellicht visueel een stuk beter, maar ook het toevoegen van een physics systeem zou geen gek idee zijn evenals het optimaliseren van de besturing. Ja, de game laat zich prima besturen met de controller, laat daar geen misverstand over bestaan, maar als je gaat rondrijden met een tractor of vrachtwagen is het zo flets afgesteld dat je alle kanten opvliegt.

Dat is nog enigszins te overzien, maar doordat het ontbreekt aan een physics systeem zul je veel rare situaties meemaken. Zo kun je zonder probleem door mensen heenrijden en het gebrek van enige AI zorgt ervoor dat auto’s stug door blijven rijden als je een weg blokkeert en het kan zomaar voorkomen dat je ergens muurvast achter komt te zitten met als gevolg dat je niet meer verder kunt of de reset knop moet te gebruiken. Het zijn allemaal van die simpele dingen die eigenlijk niet meer in games mogen zitten. Het is 2013 en de techniek is zo geavanceerd dat het met Farming Simulator 2013 lijkt alsof we 15 jaar terug in de tijd gaan.

Toch kan het ook voor erg grappige situaties zorgen, want er gebeuren geregeld gekken dingen. Je kunt bijvoorbeeld voor de lol met een tractor en aanhanger die een maximum snelheid van 17 kilometer per uur haalt zonder enige moeite een berg oprijden. En als we eerlijk zijn, na een flink aantal uren serieus de boer uitgehangen te hebben waren we het zat en dan ga je door de matige systemen in de game voor de lol maar gekke dingen uithalen en dat kan uiterst vermakelijk zijn.

De kern van de game

Je krijgt twee verschillende locaties (Europa & Amerika) waar je de boer uit kunt hangen en zoals we eerder al omschreven zul je diverse landen moeten onderhouden zodat je er geld mee verdiend. Dat concept is eigenlijk best simpel, maar wel zul je je handen er aan vol hebben. Maar bij voldoende geld kun je ook mensen inhuren, beter en efficiënter materiaal aanschaffen dus in dat opzicht slaagt de game als simulator voortreffelijk, want het schotelt je een ongekende boeren ervaring voor die tot in de details is uitgewerkt en dan doelen we op de vele mogelijkheden en zaken die bij het boerenleven komen kijken.

Toch is er ook een wat vreemd fenomeen in de game aanwezig. Voor de afwisseling zul je tussen het boerenwerk door berichten ontvangen van mensen die in de penarie zitten of een gunst van je vragen. Zo kregen we vrij snel de vraag om een palet zooi op te halen voor iemand en dat was best interessant, want een palet zooi ophalen amper een minuut verderop levert namelijk ruim 5000 euro op. Als je dan een heel land geoogst hebt en je de oogst verkoopt en hier amper 5000 euro voor krijgt dan krab je toch even op je achterhoofd. Een willekeurige missie voor inwoners van het dorp waar je op dat moment bezig bent levert namelijk net zo veel of veel meer dan sommige oogsten – en daar doe je dan zoveel moeite voor…

Waar is de multiplayer?

Een game moet je altijd beoordelen op wat hij wel is en niet op wat hij niet is of heeft. Toch schreeuwt Farming Simulator om een multiplayer of eigenlijk beter nog, een coöperatieve spelmodus. Er zijn tig handelingen die je nu achter elkaar moet uitvoeren, maar die in het werkelijke boerenleven met meer mensen gedaan (kunnen) worden. Denk dan aan dat de één over het land rijdt en het graan maait terwijl de ander er naast rijdt en gelijk al het graan opvangt in een aanhanger. Het is slechts een voorbeeld, maar juist in deze game had een multiplayer optie absoluut niet misstaan, maar misschien is het wat voor de toekomst.

Farming Simulator 2013 is voor een diehard boerenleven fan zeker een vermakelijke titel. Ook wij hadden best wat lol, maar dat kwam voornamelijk door het geklooi nadat we het serieuze gedeelte zat waren. Je moet hier echt van houden, want op ten duur realiseerden we ons dat we er eigenlijk niet echt plezier mee hadden. Het is visueel matig, de game mist verschillende technische systemen die het tot een gameplay-wise bevredigend geheel zou moeten maken. Dan is er nog de audio en die gaat op een gegeven moment ook op je zenuwen werken. Denk bijvoorbeeld aan een kwartier hetzelfde motorgeluid van een tractor, ja dan word je gek. Het is een wat vreemde eend in de bijt en hoewel het qua techniek een nogal achterhaald geheel is, is het wel enorm compleet en diepgaand wat een hoop goedmaakt. Enkel voor de liefhebbers.

• Diepgaand en uitgebreid
  • Lollige situaties…

• …door gebrek aan degelijke gameplay systemen