Met de release van beide next-gen consoles in het zicht zijn ook sommige relaties tussen grote uitgevers en bijvoorbeeld Sony enigszins veranderd. Het lijkt erop dat EA iets meer de kant van Microsoft gekozen heeft. Immers gaat iedereen met een Xbox One straks exclusieve content krijgen voor onder andere FIFA 14 en Battlefield 4. Zeker als je kijkt naar hoe het er momenteel aan toe gaat op de huidige consoles is deze stap van EA enigszins verrassend te noemen. Al zal de reden wellicht een grote geldbuidel van Microsoft zijn. De vraag is nu echter of daardoor de relatie tussen EA en Sony iets onder druk is komen te staan. Volgens PlayStation baas van Europa, Jim Ryan, is dit geenszins het geval en hoeven we ons daarom ook geen zorgen te maken.

In gesprek met MCV gaf hij aan dat soortgelijke deals enkel vooral gemaakt worden om weer wat momentum terug te krijgen. Daar wil Ryan mee zeggen dat wanneer het aantal pre-orders lager zijn dan verwacht bij een console, het relevanter is om zulke deals met uitgevers te sluiten. Naast het aantal pre-orders blijft de vraag naar de PS4 dan ook enorm volgens Ryan. De PS4 is als het gaat om de eerste lading ook niet meer voor te reserveren. Sony stelt dan ook alles in werk om bij de tweede ‘wave’ weer zoveel mogelijk PS4’s te kunnen uitleveren. En niet onbelangrijk, de PS4 was de enige console waarop Battlefield 4 speelbaar was tijdens de Gamescom.

“We have over 1 million pre-orders, so why would we need to do that? We had to switch off day one pre-orders, we are now onto day two, so why would we pour gasoline onto the fire? Platform holders and publishers run pre-order campaigns, and if you need to increase momentum then they dial it up a little bit with some promotional stuff, it’s a rational thing to do,”

“But do we need to do that? No. It’s common knowledge that EA has done a deal with Microsoft, but all of its games – Battlefield, Need for Speed, FIFA – are all on PS4. In fact, the only platform you could play Battlefield 4 at Gamescom was on PS4. Try and find that on Xbox One.”

Ryan gaf ook aan dat ze bij Sony het duidelijk anders wilden aanpakken dan zij hebben gedaan bij de ontwikkeling van de PS3. Met dat in het achterhoofd kwamen ze tot conclusie dat ze hun beleid weer meer moesten gaan richten op wat de gamer wil. Op basis daarvan hebben zij ook bepaalde ontwerp keuzes gemaakt met betrekking tot de PS4. Omdat dit al direct bij het begin van de ontwikkeling voor de PS4 duidelijk was heeft dit er ook toe geleid dat Sony nu het momentum heeft, aldus Ryan.

“We have learnt a lot of lessons from last time around – there were a number of things we did on PS3 that we would not knowingly repeat,” he said. “We sat and reflected and soul searched a lot, and we decided early on that we wanted to be single-minded in our pursuit of the gamer with PS4. And that is what we’ve done, and we have set our policies, our design principles and the rest of it with that in mind.”

“From the start, people have had a clear idea of what PS4 stands for and they can either take it or leave it, and it seems like lots of people want to take it. There’s no ambiguity. There’s no confusion. And it has helped us gain momentum ahead of launch.”