Ook indie ontwikkelaars hebben wel bewezen dat ‘kleinere titels’ heel goed kunnen bestaan naast de grote blockbusters van dit moment. Volgens Neil Druckmann, creative director bij Naughty Dog, kunnen grote ontwikkelaars nog veel leren van de manier waarop indie ontwikkelaars omgaan met de verhaallijn waar langs hun games zich afspelen. Want nu is er best wel een twee kanten kamp ontstaan en waar indie ontwikkelaars juist ontzettend creatief bezig zijn houden grote ontwikkelaars zich amper bezig met innovatie.
“With big AAA titles, it’s sometimes hard to make these gigantic shifts as far as what a game is or what kind of story it could tell. As more and more examples come to light, I think more people are pursuing better narratives, and I hope criticism of games and game narratives is becoming more sophisticated. I think before you would have had a hard time talking about tropes and how women are represented in games, or how characters of color are represented in games.”
“But now I’m kind of excited by the discussion and the kind of criticism games are getting. I think that change is going to happen much more rapidly going forward, and people who don’t engage in that discussion, who don’t try to appeal to audiences that are coming on, are going to be left behind.”
“I feel like AAA games… we’re on this cusp of at the very least seeing strong, non-sexualized female protagonists starring in games. You’re going to see a lot more of those, and a lot more that are commercially successful.”
Volgens Druckmann spelen grote ontwikkelaars het te veel op safe. Juist wanneer duidelijk wordt dat ‘iets anders doen dan anders’ geen risico meer is, maar iets is wat commercieel kan slagen kunnen zich nieuwe creatieve mogelijkheden voordoen waarvan binnen de ontwikkeling van een game extra gebruikt gemaakt kan worden.
“so many parts of a giant corporation” working on releasing a game; therefore, companies become risk adverse.”
“But once you have enough evidence to say ‘Hey look, this is actually not a risk, this can succeed commercially,’ then creativity can flourish and new avenues can be pushed,”
Wij zijn benieuwd hoe jullie hierover denken, maken jullie ook tijd vrij voor indie titels of zijn het bijvoorbeeld meer de jaarlijkse Call of Duty’s en FIFA’s die jullie aandacht opeisen?
Persoonlijk heb ik nog 0 indiegames gespeeld, puur om het feit dat ik eerst niet van hun bestaan afwist (nu wel). En ik zoveel games wil spelen die A-titels zijn dat indie erbij inschiet. Misschien dat ik gewoon is het moet proberen maar net zoals nu, ben ik nog bezig met Infamous 2, heb ik The last of us gekocht kan ik nog Far Cry 3 lenen van iemand en dan is het sinterklaas/verjaardag en heb ik GTA V en Watchdogs en weet ik het welke games nog meer.
Ben zelf niet zo van de indie games
Speel heel veel indiegames,zeker op mijn vita,deze games zijn leuk om even tussendoor te doen,maar er zitten ook echt blockbusters bij (bv hotline miami) verder is er teveel om op te noemen,maar beslist de moeite waard om te kopen en spelen.
@87.208.120..xxx: Hotline Miami is echt een geniale indie game. Speel ‘m ook met regelmaat op m’n Vita.
Zeker maak ik tijd vrij, ben een grote fan van indie games. 1 van de titels die mij super lijkt is ‘Hotline Miami’.
Ik ben een grote “fan” van Indie Games.
Ben ook erg benieuwd, wat voor een “games” ze gaan maken, op de PS4? 🙂
Op mijn Vita is de verhouding 50/50.
Ik gebruik vooral mijn PC (Steam) als indie platform. Ik moet zeggen dat ik de meeste indie games veel creatiever vind dan de 10 in een dozijn AAA titels.
Aan de andere kant zijn (de meeste) indie games relatief vrij kort (uurtje of 4-5) waardoor deze makkelijk even tussendoor gespeeld kunnen worden.
Een paar toppers voor mij :
– Journey (PS3)
– Hotline Miami
– Bastion
– Limbo
– Monaco
Zie je wel indie games zijn toch ergens goed voor.
Ik heb zat DLC indie games soms verbaasd het me dat je voor een klein prijsje zoveel vermaak kan hebben. Je mist wat als je nooit naast de standaard games kijkt. COD/FIFA/BF/Assasins Creed/Final Fantasy niks mis mee maar probeer ook eens wat anders.