In actie gezien: Batman: Arkham Origins – Batman games waren in het verleden niet heel erg geweldig totdat Rocksteady Studios er zich mee ging bemoeien. In 2009 kwam men met Batman: Arkham Asylum, wat al een prima game was, om vervolgens in 2011 met Batman: Arkham City te komen, wat volgens velen de echte game van dat jaar was. Dit jaar verschijnt er weer een deel in de Arkham serie, maar nu heeft Warner Bros. Games Montréal de zware taak gekregen om het in goede banen te leiden. Gaat het ze lukken? Wij zagen de game in actie op de Gamescom en konden tevens kort aan de slag met Deathstroke.

Prijs op je hoofd en chaos in Gotham

Batman: Arkham Origins vertelt, zoals de titel al een beetje verklapt, het verhaal wat zich af heeft gespeeld voor de eerste twee games van Rocksteady Studios. Door dit gegeven loopt de stad nog vol met criminelen, die de vleermuis het liefst zien creperen. Eén van de grootste criminelen, Black Mask, zet een belachelijk hoge prijs (15 miljoen dollar) op het hoofd van Bruce Wayne. Genoeg motivatie voor de criminelen om eindelijk eens voor altijd af te rekenen met Batman. Het gevolg is dat Gotham geterroriseerd wordt en de stad als toneel dient voor complete chaos.

Opnieuw is Batman: Arkham Origins, net als Arkham City, een open wereld waar je kan gaan en staan waar je wilt. Je zult als speler wederom op onderzoek uit gaan naar criminelen, maar omdat jij nu het doelwit bent, zul je ook zelf aangevallen worden of in een val belanden. Al het gespuis gaat los en veroorzaakt een complete chaos en jij moet ervoor zorgen dat dit niet volledig uit de klauwen loopt. In de presentatie zagen we hoe Batman moest afrekenen met Firefly, die vliegend en al allerlei bommen op de Pioneer’s Bridge had geplaatst.

Dezelfde gameplay, maar meer uitgebreid

We zagen hoe Batman zich een weg baande over de brug en daar een aantal confrontaties had met wat criminelen. De kenmerkende combat uit de serie is in het algemeen hetzelfde gebleven, waarbij counters van levensbelang zijn. Zie je een notificatie boven het hoofd van een vijand, dan weet je dat je gauw op driehoekje moet drukken om te counteren. De moves die de Bat laat zien kennen we wel, maar toch waren er een paar nieuwe. Tevens gebruiken vijanden andere tactieken, want hoewel ze af en toe ogenschijnlijk wachten op hun beurt, trekken ze autodeuren van auto’s om zichzelf daarmee te beschermen.

Het gebruiken van de autodeuren zijn van die kleine details die toch je toch wat meer uitdaging moeten geven tijdens het vechten. Uiteindelijk kwam Batman bij één van de bommen, die Batman uit moest schakelen door een computer te hacken. Firefly wilde het namelijk niet te gemakkelijk maken voor de held. Tijdens het hacken moet je als speler uit letters de juiste kiezen om een woord te maken. Even verder in de demo lukte het Batman niet om op tijd te zijn en een bom ontplofte, waardoor de brug bijna in tweeën brak. Hier zagen we gelijk wat platform elementen, waarbij je op vrij lineaire wijze naar de andere kant van de kapotte brug moest zien komen. En aangezien de brug in stukken gevallen is, moet je als speler goed kijken waar je heen kunt.

Eenmaal aan de overkant raakte Batman nog verzeild in een aantal gevechten en zo zagen we een nieuw wapen dat je kan hanteren. Dit zijn de Shock Gloves, waarmee je aanvallen met stroom kunt blokkeren en vijanden in één klap uit kunt schakelen. Vijanden die bijvoorbeeld een autodeur als schild hebben kun je voor een korte tijd verlammen. De nieuwe handschoenen zagen er gaaf uit, waarbij je echt de stroom ziet gaan. Deze kun je ook gebruiken om bepaalde schakelaars over te halen of om een kortsluiting te veroorzaken, zodat je door kunt gaan naar het volgende gedeelte. Je moet echter wel opletten, want je moet de Shock Gloves opladen door ergens stroom uit te halen.

Batman heeft dus wat nieuwe wapens en gadgets, en zo willen de makers ervoor zorgen dat de ervaring toch weer fris aanvoelt. Naast de shock gloves heb je ook de remote claw, wat een erg handige gadget is, want hiermee kun je een punt ankeren aan een object, om zo jezelf te verplaatsen. Je kunt tevens het gebruiken als wapen door een vijand te raken, om deze vervolgens richting een pilaar te laten vliegen en hem zo uit te schakelen. Verder keren vaste gadgets uit de serie terug, zoals de Cryptographic Sequencer om te hacken en natuurlijk de Batarang.

Vliegen over de stad en veel zijmissies

Buiten wapens en gadgets is er nog meer nieuws, zoals de Batwing. Deze nieuwe feature laat je over Gotham vliegen, wat neerkomt op fast travel. Bij het begin kun je echter niet gelijk over de hele stad vliegen, want je moet dit stapsgewijs uitbreiden. Dit doe je door torens te veroveren van criminelen, zodat je daar vlakbij de Batwing kan oproepen. Hiervoor moet je ook de juiste uitrusting hebben en gelukkig kun je dit vrijspelen door de verzamelde XP te investeren in upgrades voor gadgets en meer. Hierin kun je jezelf specialiseren op één of meerdere gebieden en je hebt daar als speler de keuze in.

De missie op de brug waar we het eerder over hadden was dus één van de hoofdmissies en helaas bestond de confrontatie tussen Batman en Firefly uit een scène welke gelijk het einde van de demonstratie was. In de game zullen deze belangrijke missies bestaan uit gevechten tussen Batman en één van zijn grootste vijanden. Buiten deze om kun je ook zijmissies doen, welke bijvoorbeeld bestaan uit het ondersteunen van de politie of de ´most wanted´ opdrachten, waarin je bekende vijanden van Batman te grazen moet nemen. De game lijkt dus vol met activiteiten te zitten.

Introductie van online multiplayer

Naast de singleplayer wordt er in Batman: Arkham Origins een online multiplayer geïntroduceerd tot de serie. Warner Bros. en de studio zelf zijn daar vrij stil over geweest en wilden nog niet zeggen hoe het allemaal in elkaar steekt, maar toch is er al een klein beetje informatie. Zo zal er een modus zijn die Invisible Predator Online heet, waarin drie leden van Joker´s gang het opnemen tegen de gang van Bane, die vervolgens ook Batman en Robin als tegenstander hebben. Als één van de criminelen goed bezig is, kan deze na een tijdje veranderen in de Joker of Bane. Beiden hebben speciale krachten waarmee ze veel schade kunnen aanrichten.

Een van de gangs wint als de versterkingen van het andere team uitgeschakeld zijn. Batman en Robin kunnen winnen door beide vijandelijke teams te intimideren door gangleden uit te schakelen. Batman en Robin hebben hun gebruikelijke gadgets en vaardigheden die we kennen uit de singleplayer. De gangleden hebben alleen toegang tot een variatie aan wapens en tevens explosieven. Welke modi er nog meer zijn, is nog niet bekend, maar je zult als speler wel een hoop aan kunnen passen. Denk dan aan de drie verschillende partijen waar je upgrades, nieuwe wapens en outfits voor kunt verdienen en in kunt stellen. Lijkt al vrij uitgebreid.

Even rammen als Deathstroke

Na de presentatie werd verteld dat we kort met de Deathstroke DLC aan de slag konden gaan. Deze speciale content krijg je bij de game als je deze hebt gepre-ordered. Hierin krijg je verschillende uitdagingen voor je kiezen, die voornamelijk bestaan uit het verslaan van vijanden, welke in waves op je af komen. Toen we gingen spelen merkten we gelijk dat de kenmerkende gameplay zeer aanwezig is, maar omdat je met Deathstroke speelt is het toch even wat anders. Hij heeft namelijk een grote stok waarmee hij meerdere vijanden kunt raken en ook lange combo´s mee kunt maken. Het voelt zeker anders aan als Batman en zo heeft Deathstroke ook eigen trucjes en vechtstijl. Het was tof en uitdagend en hoe verder we kwamen hoe zwaarder de vijanden werden. Het kan een leuke extra gaan worden.

Voorlopige conclusie:

Het is nog afwachten of Warner Bros. Games Montreal met Batman: Arkham Origins het niveau haalt van de Arkham delen die Rocksteady Studios heeft geproduceerd. Ze lijken zeker op de goede weg te zijn, want de game zag er al netjes uit. Het verhaal lijkt op het eerste gezicht niet zo spectaculair, maar er schijnt wel meer achter te zitten dan een simpele bounty op Batman. De game zit boordevol toffe vijanden en Batman heeft weer wat geinige nieuwe gadgets en acties tijdens het vechten. De gameplay lijkt vooralsnog hetzelfde, maar wat werkt hoef je ook niet veel te wijzigen. We kijken in ieder geval uit naar de game, want het kan wel weer eens een zeer solide Batman game worden.