Review: FIFA 14 – Een week geleden konden jullie hier nog onze laatste bevindingen met FIFA 14 lezen en we lieten toen voorzichtig doorschemeren dat EA’s nieuwste telg in hun jaarlijks terugkerende footie franchise zijn zaakjes redelijk op orde had. Dat zat hem voornamelijk in de kleine aanpassingen die zijn gedaan in de gameplay en ook in het menu van de game wat á la Windows 8 werkt en daardoor direct overzichtelijker oogt. Nu is het echter tijd om een definitief oordeel te vellen. Wordt de wedstrijd ook dit jaar weer gedomineerd of is er nu toch sprake van enige slijtage, je leest het in de review van FIFA 14!

Het inlopen van nieuwe schoenen

Elke nieuwe FIFA die jaarlijks uitkomt voelt voor mij eigenlijk alsof ik weer een nieuw paar schoenen moet passen die ik net gekocht heb. Zeker de laatste jaren omdat, zoals al gezegd, het met name aankomt op kleine verbeteringen. De hoofdformule staat als een huis en het werkt goed. Dat merk ik zelf ook wel na het eerste potje. Maar net zoals dat ik pas na het inlopen voel of die nieuwe schoenen mij goed passen, zo heb ik bij elke nieuwe FIFA weer een paar wedstrijden nodig om in te komen. Ik koos daarom nadat ik de review disc in mijn PS3 schoof in het menu direct voor aftrap. Zo heb ik een flink aantal wedstrijden achter elkaar gespeeld en daarbij merkte ik na verloop van tijd de al eerder genoemde kleine veranderingen op. Het maakte dat FIFA 14 voor mij weer completer begon aan te voelen dan bij FIFA 13 het geval was en dat is knap als je mij vraagt.

Voor wie onze laatste preview van de game totaal heeft gemist geef ik aan de hand van enkele voorbeelden aan wat ik met de zojuist genoemde verbeteringen bedoel. Het eerste wat mij opviel is dat de finale versie van FIFA 14 absoluut niet log aanvoelt. Wellicht dat dit een gevolg is van een feature zoals First Touch Control. Zeker in het begin sprong de bal nog vaak van mijn voeten doordat ik sneller een vervolgactie wilde maken direct nadat ik de bal gekregen had. Pats, weg was de bal en zo ging de aanval weer de andere kant op. Dit is een punt van gewenning, maar het draagt wat mij betreft zeker bij aan een realistische speelervaring. Door het invoeren van de Dynamic Defence Pressure Feature is ook het geven van een steekbal moeilijker geworden. Maar goed ook, want dit was naar mijn mening in FIFA 13 iets te gemakkelijk. Verdedigers zullen elkaar nu actief rugdekking geven, vangen een aanvaller ook op als het nodig is en verdedigen over het algemeen heel gegroepeerd. Dit hangt natuurlijk wel af van de keuze voor je team en ook van je eigen speelstijl.

Dat dit laatste absoluut van belang is bewezen wedstrijden die ik bijvoorbeeld met Bayern München speelde tegen teams als Barcelona en Chelsea. Aanvallers als Arjen Robben en Frank Ribéry kiezen heel wijd positie bij balbezit en zakken erg in bij balverlies. Dan krijgen de ervaren verdedigers van de bovengenoemde teams het toch moeilijk waardoor zich een echt tactisch steekspel kan ontvouwen. Dit slimmer positioneren van verschillende spelers komt ten goede aan de nieuw geïmplementeerde Precision Movement Feature. Net zoals verbetering nummer vier in vorm van de Protect The Ball Feature. Zowel verdedigers, middenvelders als aanvallers vechten duels uit waardoor het spel absoluut fysieker aanvoelt. Knokken, goed positioneren, loopacties maken, ik merkte dat er niks lekkerder was om uiteindelijk een aanval goed af te ronden. De Pure Shot Feature maakt dan hoe beter je timing en je aanname zijn, des te fabuleuzer je afronding is.

Veel verschillende modi, sommige aanpassingen pakken anders uit

Het is normaal dat EA de nieuwe FIFA elk jaar werkelijk vol stopt met verschillende modi. Zo ook dit jaar weer, zowel offline als online. Er is werkelijk voor iedereen wel wat te doen, of je nu meer een offline of een online speler bent, het maakt allemaal niet uit en ook hier komt EA weer met kleine aanpassingen. Deze aanpassingen maken sommige modi net wat interessanter, wel weer afhankelijk van wat voor soort speler je bent. Ik zet er een paar hieronder kort voor je uiteen.

Maak je eigen carrière

Neem nu de carrière modus die je weer kan beginnen al speler of als manager. Wanneer je als speler je carrière begint kan je ervoor kiezen om van tevoren eerst zelf een speler te maken. Geef hem een eigen kapsel, bepaal de lengte, zijn goede voet en zijn positie. Het is allemaal bekende kost, net zo bekend als dat je als speler niet de touwtjes zelf in handen hebt. Als je jezelf direct als rechtsbuiten bij je favoriete club in de basis denkt te spelen kan je van een koude kermis thuiskomen. Voor je het weet word je zonder pardon een jaar verhuurd aan een andere club. De uitdaging is dan natuurlijk wel weer om jezelf te bewijzen en terug te keren naar je eigen club.

Als manager daarentegen heb je meer te maken met de financiële huishouding van je club. Daar komt je nieuwe scoutingsnetwerk om de hoek kijken. Al vind ik deze toevoeging persoonlijk geen verbetering. Ben je echter iemand die alle tijd neemt voor het inrichten van je selectie, dan kan dit wel iets voor je zijn. Je begint het seizoen namelijk met drie scouts, waarbij je dat kan uitbreiden tot maximaal zes. Is de scout duurder om in te huren dan heeft hij ook weer een betere speurneus voor het vinden van nieuwe spelers. Bovendien kan je iedere scout verschillende instructies meegeven over bijvoorbeeld het type speler wat jij zoekt. Hoe meer scouts in dienst, des te meer kans dat jij uiteindelijk je selectie met de door jou gezochte spelers kan aanvullen. Alleen hoe meer scouts in dienst, des te voller je email inbox is. En dus duurt het dan langer voordat je op de speelkalender eindelijk bij een wedstrijd uitgekomen bent. Omdat die kalender bij het simuleren toch al niet snel gaat vind ik dit geen verbetering.

The Ultimate Team

Bij deze modus is er ook weer het een en ander aangepast. Doe offline of online mee aan een seizoen en probeer op die manier munten te verdienen waarmee je weer nieuwe kaartpakketten kan kopen. Daarnaast kan je zowel offline als online ook nog aan toernooien meedoen en is ook het team van de week uitdaging weer van de partij. Ook is het nu weer mogelijk om online losse wedstrijden te spelen evenals dat je ook een vriend voor een losse wedstrijd kan uitdagen. Maar er is meer, spelers zijn niet alleen meer bij een bepaalde opstelling inzetbaar. Het gaat nu om de onderlinge teamgeest, chemestry en loyaliteit. Teamgeest verbeter je door bijvoorbeeld spelers van dezelfde club of uit hetzelfde land of dezelfde competitie bij elkaar in het team te zetten. Bij chemestry kies je voor iedere speler een aparte rol, Messi in de spits is bijvoorbeeld een goede afmaker. Maar geef je hem een vrije rol op het middenveld dan worden zijn dribbeling skills weer aangescherpt. Loyale spelers bevorderen bovendien de teamgeest, basisspelers wel eerder dan spelers die je binnenhaalt via transfers overigens en is het nu een stuk makkelijker om spelers bij naam op te zoeken.

Helaas kan ik hier niet elke modi die in FIFA 14 zit uitgebreid behandelen, dus dat zul je uiteindelijk toch zelf moeten gaan uitvogelen. Wel stip ik graag één van mijn persoonlijke favoriete modi aan. Ik ben zelf namelijk altijd fan geweest van het spelen van de losse online seizoenen, echter kon ik dit tot nu toe enkel in mijn eentje doen. Jullie raden het vast al, dit kan nu met een online makker aan je zijde! Helaas kon ik dit nog niet echt uittesten vanwege de nog lege servers. Ik kijk er echter nu al naar uit om samen met een vriend ons een weg te banen naar de hoogste divisie en onderweg ook maar even wat cups mee te pakken. Wat betreft de overige modi springen natuurlijk ook nog Be a Pro modus en de weer aanwezige Skillgames in het oog.

Football club

Ook is Football Club weer van de partij. Blader door de catalogus en ‘koop’ met je beschikbare munten een wedstrijd voor je seizoen wanneer je dreigt te degraderen. Je kan zelfs als online coöp team een ‘gelijkspel’ kopen als dat het enige is wat je nog scheidt van promotie. Denk verder aan het kopen van een bepaalde boost voor je prof in de carrière modus of het verkrijgen van een paar exclusieve voetbalschoenen of een exclusieve bal. Dat betekent dus veel verschillende uitdagingen voltooien en sparen voor een bepaald item!

Graphics, animatie en geluid

Grafisch ziet FIFA 14 er nog steeds degelijk uit, maar toch zie ik persoonlijk wat weinig verschil met FIFA 13. Tegelijkertijd is dit iets wat je van tevoren kan verwachten. Zeker gezien het feit dat EA al hun sportgames op de next-gen consoles laten draaien op de Ignite engine. Maar het baart mij wel zorgen, want niet iedereen gaat gelijk een PS4 kopen en volgend jaar willen diegene die nog geen PS4 hebben toch graag de ervaring van een volwaardige FIFA hebben. Er bekruipt mij daarom een beetje het gevoel dat EA allemaal wel gescheten vindt wat betreft de huidige generatie consoles. Ze nemen tenslotte ook niet echt de moeite om een volwaardige FIFA voor de PS Vita te maken. En EA doe mij een lol en laat bij de PS4 zien dat er echt publiek in een stadion zit wat verschillend van elkaar reageert. Want een iets scherpere ‘simultaan bewegende zee van pixels’, daar wil ik het niet meer voor doen.

De animaties van de spelers zijn verder wel oké, al valt daar naar mijn mening ook niet echt veel meer uit te halen. En wanneer de scheids in beeld komt en een kaartje mag uitdelen, mag hij ook wel iets natuurlijker rennen dan elke keer op dezelfde houterige manier. Waarom de spelers zelf wel en scheids bij dit soort momenten niet denk ik dan. Daar zouden verschillende animaties dus nog welkom zijn. Op het geluid heb ik echter weinig aan te merken, behalve over het Nederlandse commentaar. Dat zouteloze gekwakkel van Youri Mulder en Ever ten Napel heb ik inmiddels ook wel een beetje gehad. Vandaar ook dat ik elke keer direct overschakel op Engels commentaar wat sowieso beter in de oren klinkt, maar wat niet echt verschilt van de vorige editie. Nog steeds is het wel aardig dat de commentatoren een blessure bij naam noemen en aangeven of hij door kan spelen wanneer een speler op de grond ligt. Al vind ik dat ze op een gegeven moment wel een beetje in herhaling vallen. Met het geluid en de sfeer van de stadions is nog steeds niks mis. Lekker de tv knal hard aanzetten en je zou zweren dat je zelf in het stadion zit.

Om maar even terug te komen op mijn nieuwe paar schoenen, die passen mij inmiddels en ik loop er lekker op. Zo voelt FIFA 14 ook weer als gegoten. Dat ligt ook weer mede aan de nieuwe gameplay features die wat meer tijd vereisen om aan te wennen. Met de vernieuwingen daarbij genomen in onder anderen The Ultimate Team en in de Season modus moge het duidelijk zijn dat EA weer een sterke footie heeft neergezet. Bovendien fluit de scheids toch meer consequent dan ik na de laatste preview had verwacht. Echter ben ik ook kritisch zoals over grafische aankleding van het geheel. Het oogt beter, maar maakt nogmaals weinig verschil. Ik weet dat de PS4 voor de deur staat, maar er had toch iets meer moeite in gestoken kunnen worden lijkt mij. Bovendien zijn de vernieuwingen in de gameplay zeer welkom, maar niet revolutionair te noemen en daar komt het het lelijk uitziende publiek nog bij. Dat neemt niet weg dat FIFA 14 het realisme wel weer een stapje dichter benadert en wat mij betreft de wedstrijd daarom ook dit jaar weer domineert.

• Benaderd weer meer het realisme
  • Nieuwe features
  • Aanpassingen Ultimate Team