Review: KickBeat – ZEN Studios werd bekend door het uitbrengen van de ZEN Pinball games die ze goed ondersteunen door geregeld nieuwe tafels uit te brengen die allen een eigen verhaal kennen. Hiermee is hun flipperkast franchise best uniek te noemen, maar vanzelfsprekend is er meer dan alleen het maken van flipperkast games. Zo bracht ZEN Studios eerder dit jaar al Castle Storm uit op Xbox Live Arcade wat een strategie game is en zeer recent verscheen de ritmische beat ‘m up KickBeat.

Haal de Sphere of Music terug

In KickBeat volg je het verhaal van een jongeman of jongedame die opgeleid zijn door één of ander sensei met een voorliefde voor muziek. Jarenlang is de muziek goed gebruikt wat aangestuurd wordt door de Sphere of Music, maar een groot bedrijf en de eigenaar hiervan hebben deze Sphere gestolen om zo alle muziek te controleren. Dat is natuurlijk geen goede zaak en daarom zul je de wereld overvliegen om het op te nemen tegen diverse vijanden met als doel bij de eigenaar van het bedrijf uit te komen en je ‘eigendom’ terug te claimen.

Dit alles gaat op basis van gevechten die je op de maat van de muziek uitvoert en naargelang je een nummer tot een goed einde brengt zul je dichterbij je doel komen. De verhalende modus is zo opgebouwd dat je elke keer een stap verder komt mits je een nummer volledig voltooid en dat is nu net de uitdaging van de game, want erg gemakkelijk valt het niet te noemen. Op verschillende plekken ter wereld zijn namelijk arena’s te vinden en die zul je stuk voor stuk moeten afwerken wil je ook maar enige voortgang boeken in het verhaal.

Goed opletten en op de knoppen rammen

Het spelen van de game is continu hetzelfde, want je staat als speler in het midden van een cirkel waarbij er links, rechts, boven en onder vijanden op je aflopen. Zij draaien altijd een kwart van de cirkel mee, zodat je de vijanden ziet aankomen en op het moment dat ze je gaan aanvallen zal de knop die refereert aan hun positie (facebuttons) oplichten en dan is het aan jou om deze snel in te drukken. Afhankelijk van je response zul je een aanval plaatsen die gekenmerkt wordt als matig, goed en perfect. Hoe meer perfecte moves je plaatst, des te sneller je ‘chi-meter’ volloopt en dat is weer handig om een nog hogere score neer te zetten.

De cirkel wat voor jou als gevechtsplek fungeert is opgedeeld in een Yin en Yang opzet. Het ene gedeelte weerspiegelt je health en het andere gedeelte staat voor de chi-meter. Door klappen te incasseren zal je health teruglopen en zodra het op is is het opnieuw beginnen. Tenzij je een vijand met een healthpak een klap verkoopt, dan zal de healtmeter iets toenemen – hoewel dat minimaal is. Als je chi-meter vol is kun je met een druk op de knop de chi activeren en hierdoor zullen je aanvallen meer punten opleveren wat voor een des te beter resultaat zorgt qua score na afloop van een gevecht, welke je kunt  achterlaten op de leaderboards.

Uitdagend

Goed, het komt dus neer op zo goed mogelijk timen qua het drukken op de knoppen en om het nog wat meer uitdagend te maken kan het voorkomen dat je twee knoppen tegelijkertijd moet indrukken of heel snel moet wisselen aangezien vijanden in grote getale aanvallen. Ook is de game onverbiddelijk, want bij een lege healthbar is het unaniem opnieuw beginnen en dat zorgt er des te meer voor dat je ontzettend gefocust moet spelen, met name omdat je zo nu en dan goed de mist in kunt gaan.

Of dat nu aan jou als speler of aan de game ligt is een beetje de vraag, want op het moment dat je één foutje maakt bestaat de kans dat je gelijk een hele serie aan fouten maakt omdat het herpakken op één of andere manier niet goed gaat terwijl je toch echt op het juiste moment op de knoppen drukt, zo lijkt het. Maar zoals al gezegd, de oorzaak hiervan is een beetje moeilijk te constateren. Wel is het irritant dat het soms wat onduidelijk is of je twee aanvallers tegelijkertijd moet aanvallen door het drukken op twee knoppen tegelijk of ze vlak achter elkaar moet aanpakken.

Als laatste zul je zo nu en dan nog een eindbaas op je pad aantreffen en om deze te verslaan zul je goed moeten opletten. Beter nog dan bij de reguliere gevechten en dat komt voornamelijk omdat de game je geen tot nauwelijks uitleg verschaft over hoe je deze eindbazen moet aanpakken. Zeker bij de allerlaatste eindbaas kan dat voor flink wat frustratie zorgen. Voornamelijk omdat de game van je eist dat je ieder nummer dan wel gevecht afwerkt alvorens je met de volgende verder kunt en als je ergens op vastloopt kun je geen enkele voortgang meer boeken in het verhaal ofwel de game.

Fijne soundtrack met importeer mogelijkheden

De gameplay van KickBeat is eigenlijk best simpel, maar weet door de relatief simpele benadering wel enige verslaving op te wekken. Iets wat we herkenden uit onze dagen met de Guitar Hero games die je stuk voor stuk aan het spelen hielden. Dat valt overigens te danken aan de soundtrack, want deze bestaat uit niet de minste artiesten. Zo zul je nummers van P.O.D., Marilyn Manson en Pendulum aantreffen. Daarnaast is het mogelijk om je eigen muziek te importeren en op basis daarvan te gaan vechten en dat zorgt voor een nette replaywaarde.

KickBeat is een prima beat ‘m up waarbij muziek een belangrijke rol speelt. Met de muziek zit het wel goed in deze game en ook de visuele invulling valt voortreffelijk te noemen. De gameplay werkt prima, maar kan soms ook frustrerend zijn en eindbaas gevechten die onduidelijk zijn kunnen op een gegeven moment ook op de zenuwen werken. De optie om muziek te importeren en het hoge pick-up-and-play gehalte doen de game goed evenals de goede replaywaarde. Ritmische muziek games zijn misschien niet meer zo populair als toen, maar als je een fan van dit genre bent valt KickBeat zeker aan te raden.

• Fijne soundtrack
  • Zelf muziek importeren
  • Hoge replaywaarde