Gespeeld: Skylanders: Swap Force


Gespeeld: Skylanders: Swap Force – Spyro the Dragon heeft een lange geschiedenis en na enige tijd van afwezigheid keerde het kleine draakje twee jaar geleden terug in Skylanders: Spyro’s Adventure. Van de klassieke manier van spelen was weinig meer over, maar dat was absoluut niet erg. Het concept van fysieke figuren op een portal plaatsen zodat ze in-game gebruikt kunnen worden, werkte fantastisch en het is twee jaar later een ongekend succes. Tijd voor een derde deel en nadat ik hier al een presentatie van bijwoonde op de Gamescom, vloog ik onlangs voor een eerste hands-on naar ontwikkelaar Vicarious Visions in New York.

Swapperdeswap

De franchise heeft sinds het eerste deel een nette ontwikkeling doorgemaakt, want waar de game zich in de eerste instantie ‘beperkte’ tot kleine figuurtjes die je op de portal kon plaatsen, werd dit met Skylanders: Giants uitgebreid met een nieuwe reeks aan een stuk grotere figuren die logischerwijs ‘Giants’ genoemd werden. Een op zich voor de hand liggende evolutie van de franchise, maar waar de echte innovatie in zit, is eigenlijk pas het derde deel, dat de subtitel Swap Force draagt en dat slaat op het swappen van personages.

Het toffe van het concept met het werken van fysieke figuren is dat, naargelang de techniek het toelaat, je zover kunt gaat als je zelf wilt. Zo is het binnenkort mogelijk om de Skylanders met elkaar te combineren. De nieuwe figuren bestaan namelijk uit twee delen, een onder- en bovenstuk, en deze kun je van elkaar afhalen om ze zo te combineren met het onder- of bovenstuk van een andere Skylander. Dat levert vervolgens in-game een combinatiemogelijkheid tot maar liefst 256 op en dat valt vervolgens ook weer in de gameplay zelf terug te zien.

Krachten combineren

De kracht in het combineren van personages zit hem voornamelijk in de enorme hoeveelheid mogelijkheden. Zeker als je alle 16 te swappen figuren bezit. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het werkt. Dat zal tijdens het spelen ook continu voor nieuwe mogelijkheden zorgen. Zo kan het voor iedere speler voor een unieke ervaring zorgen en bovendien zorgt het voor een degelijke replaywaarde, aangezien het combineren van verschillende Skylanders elke keer voor een andere manier van spelen zorgt. Tot op zekere hoogte dan.

Als je bijvoorbeeld een eindbaas moet verslaan, dan kan je dat op een traditionele manier doen, maar je kunt er ook voor kiezen om twee sterke eigenschappen van twee Skylanders te combineren. Nadien kun je het gevecht opnieuw spelen door twee totaal andere Skylanders te gebruiken die ook weer zo hun eigen krachten hebben, met als gevolg dat het gevecht anders zal verlopen, en dan te bedenken dat de wereld van Skylanders: Swap Force vol met specifieke plekken zit die enkel toegankelijk zijn voor bepaalde combinaties van Skylanders.

Nu zijn de Skylanders games altijd al vrij uitgebreid geweest, wat voornamelijk komt doordat de game je uitnodigt om met veel verschillende Skylanders te spelen, maar de gevechten zijn juist in dit nieuwe deel erg interessant, om even terug te komen op de eindbaas gevechten. Zo kan het voorkomen dat je een Skylander hebt die zeer krachtig is, maar tegelijkertijd maar traag voortbeweegt. Dan kun je het onderstuk van een Skylander die als speciale mogelijkheid het rondvliegen op een raket heeft combineren met het bovenstuk van de krachtige Skylander, om zo niet alleen effectief de vijand aan te kunnen pakken, maar ook om snel te kunnen bewegen, zodat je niet geraakt wordt door de verschillende aanvallen die de tegenstander plaatst.

Kaos zorgt voor een puinhoop

De Skylanders zijn met hun feature om te kunnen swappen het belangrijkste onderdeel in de gameplay, dat wordt geleid door een verhaal dat wederom om Kaos draait. Eens in de 100 jaar barst er een vulkaan uit in Skylands, maar in plaats van een hoop lava spuwt de vulkaan magie uit en dat is natuurlijk wat Kaos prima kan gebruiken in zijn snode plannen. Aan de Skylanders, oud en nieuw, is het natuurlijk de zaak om te voorkomen dat de uitgespuwde magie in handen komt van Kaos, en dat brengt je als speler weer naar alle uithoeken van het Skylanders universum.

Nu zal het verhaal net zoals in de vorige delen niet heel bijzonder zijn. Ik bedoel: Kaos wordt voor de derde keer als grote boze vijand gebruikt, maar daar zit wel een gedachte achter. Skylanders: Swap Force is voor de jongere gamer ontwikkeld en die kunnen zich perfect identificeren met het geheel en in dat opzicht is het juist verstandig om ze een enigszins herkenbaar geheel voor te schotelen en dat zien we ook terug in de gameplay, want hoewel de game logischerwijs een hoop vernieuwing en afwisseling bevat, is de gameplay an sich weinig anders dan voorheen. Behalve dan het combineren van de Skylanders, wat voor een hele nieuwe dimensie zorgt en het geheel toch naar een nieuw niveau tilt.

Vermakelijk platformen met veel afwisseling

Het platformen loopt uiteen tot het uitschakelen van vijanden, iets waar de Skylanders maar al te goed in zijn, evenals het nodige puzzel- en schuifwerk in de spelwereld die bomvol diverse locaties zit. Juist door de afwisseling van de vele omgevingen is het elke keer weer een verrassing wat je kunt verwachten. Zo wandel je het ene moment door een besneeuwde omgeving en het andere moment door een tropisch ogend vakantieoord. De puzzels en gameplay zijn hier vervolgens weer op afgestemd, want zo zul je in de tropische omgevingen meer te maken krijgen met platformen en puzzelen.

In de besneeuwde omgeving krijg je juist het tegenovergestelde, want hier tref je meer gevechten aan waarbij sneeuwballen, enorme katapulten en meer naar voren komen, om zo een hevig sneeuwgevecht uit te voeren. Tussendoor moet je vervolgens op zoek naar een schep om de hopen sneeuw die je op je pad aantreft weg te vegen en aansluitend sprongen we op een regenboograil om al grindend om een zeppelin heen te vliegen, terwijl we die aan het bestoken waren met nog meer sneeuw om zo de aanval af te wenden.

Het klinkt misschien wat complex, maar ondanks dat merkten we tijdens onze speelsessie dat de afwisseling van de diverse gameplay elementen uiterst vlot gingen en op zo’n manier zijn opgebouwd dat het voor de jongere gamer prima te volgen is. Ook is de manier van spelen in elk opzicht van een dusdanig simpel niveau dat de doelgroep nooit echt ergens vast komt te zitten tijdens het spelen, waardoor het continue spelplezier volop aanwezig blijft tijdens het spelen en dat is natuurlijk het belangrijkste als je de jongere, met name kritische, gamertjes goed wilt bedienen met een leuke speelervaring waarmee ze wel even zoet zijn.

Coöperatieve gameplay

Terwijl we met de game aan het spelen waren, kregen we ook de mogelijkheid om even in coöp aan de slag te gaan en uiteraard werkt ook dat voortreffelijk. Door eventjes een tweede Skylander op de portal te plaatsen jump je zo in de game van een ander en als je het zat bent, dien je eventjes de Skylander van de portal af te halen en de ander speelt zo weer op z’n gemak verder. Als je eenmaal in coöp bezig bent, dan zul je eigenlijk min of meer hetzelfde ervaren als wanneer je in je eentje speelt. Alleen zullen er wat meer vijanden zijn waardoor er toch nog wat meer uitdaging aanwezig is, maar verder zal het de gameplay niet echt beïnvloeden.

Wel is het juist tof dat het swappen van de Skylanders ook in coöp prima werkt wat het voor jongere gamers des te interessanter maakt om samen te gaan spelen. Zo kunnen vriendjes of vriendinnetjes die net een paar andere Skylanders in bezit hebben langskomen of vice versa, om zo gezamenlijk nieuwe gebieden te bezoeken die eerder niet toegankelijk waren door een eventueel gebrek aan juiste Skylanders of combinatiemogelijkheden. Dat vervalt natuurlijk bij het idee als je alle Skylanders hebt, maar of elke ouder zover gaat om de hele verzameling te kopen, is natuurlijk afhankelijk per situatie.

Voorlopige conclusie:

Vicarious Visions speelt met Skylanders: Swap Force op safe door inhoudelijk niet spectaculair veel nieuwe dingen te doen. Er zijn zeker nieuwe elementen in de gameplay te vinden, maar die vallen meer te omschrijven als een logische evolutie van de franchise. Het voornaamste wat het geheel echter erg interessant maakt, is de vernieuwing die je aantreft bij de Skylanders die je nu met elkaar kunt combineren, wat een hoop nieuwe mogelijkheden qua gameplay zelf oplevert doordat krachten nu gebundeld worden. Nu we uitgebreid de game hebben gezien en gespeeld, kunnen we stellen dat Skylanders: Swap Force een uitstekende game aan het worden is die veel jonge gamers weer helemaal gek gaat maken.

Review: Skylanders: Swap Force (PS4) – Wat zijn de verschillen met de PS3-versie?
Gepubliceerd op 2 Dec, 2013 om 19:07
Video-item: PlayStation 4 launchgame – Skylanders: Swap Force
Gepubliceerd op 13 Nov, 2013 om 19:00
Mooie cijfers voor Skylanders: Swap Force
Gepubliceerd op 14 Okt, 2013 om 17:03
Review: Skylanders: Swap Force
Gepubliceerd op 14 Okt, 2013 om 15:49
  1.    1063 XP
    SkySurprise's avatar

    Dit moet n fortuin kosten om al die poppetjes te gaan kopen joh. Dat is echt niet te doen.

  2.    464 XP
    Klart's avatar

    Speelde je op ps3 of op ps4?

  3. crew Management -    1705 XP
    Rastapopulos's avatar

    @Klart: Ik heb de next-gen versie in actie gezien, maar toen ik hands-on ging betrof het de current-gen versie.

    @SkySurprise: Klopt, maar das voor de echte verzamelaar. In feite kan je de game met de figuren (3 verschillende) die je in de starterpack krijgt volledig uitspelen.