Review: Rain – De regen is iets wat natuurlijk en noodzakelijk is voor ons ecosysteem, maar toch kan het behoorlijk vervelend zijn. Het is iedereen weleens overkomen dat je toevallig in een zware regenbui belandt en vervolgens volledig doorweekt op je bestemming aankomt. Dat is uitermate irritant, veelal omdat je lang niet altijd droge kleren bij je hebt. Maar wat nu als juist de regen je belangrijkste vriend is en je eigenlijk niet zonder kan? Die vraag wordt beantwoord in de bijzondere PSN game Rain.

Het eenzame jochie

In Rain speel je met een naamloos jochie die midden in de nacht in een totaal uitgestorven wereld terecht komt waar het blijft stromen van de regen. Hij merkt al snel dat bepaalde zaken niet kloppen, waaronder zijn uiterlijk. Hij is namelijk volledig onzichtbaar en pas als hij door de regen loopt, wordt zijn silhouet zichtbaar. Als hij ergens onder een afdakje gaat staan, verdwijnt zijn zichtbaarheid en valt hij enige tijd te volgen door natte voetstappen, maar ook die drogen op een gegeven moment op.

Hoewel de situatie uiterst vreemd is, ziet het jochie al snel een meisje met min of meer hetzelfde probleem voor zich uitrennen. Het meisje is echter niet alleen, want zij wordt achterna gezeten door allerlei monsters die volgens hetzelfde principe zichtbaar of onzichtbaar zijn. Zonder enig doel en in een verder zo goed als lege wereld besluit het jochie maar om achter het meisje aan te rennen en haar te helpen waar mogelijk.

Samen op pad

Halverwege het avontuur tref je het meisje aan en ziet ze jou, waarna jullie samen verder gaan, waarbij er samengewerkt moet worden om het verhaal tot een goed einde te brengen. Het uiteindelijke doel van het duo is om naar een herkenbaar punt te gaan, en uit te zoeken hoe ze in deze lege regenachtige wereld terecht zijn gekomen en waarom ze achterna gezeten worden door verschillende monsters die het hen zo nu en dan ontzettend lastig maken.

Dit samenwerken gaat prima, voornamelijk omdat het meisje bestuurd wordt door de computer, en hoewel ze soms wat aan de trage kant is, werkt het verder van het moment dat je haar ontmoet tot aan het einde zonder enige problemen. Het gehele avontuur bestaat uit acht hoofdstukken die je zult doorlopen, en afhankelijk van je inzicht en speeltempo ben je ongeveer 20 tot 40 minuten per hoofdstuk bezig.

Als je het verhaal eenmaal hebt uitgespeeld, unlock je een herinneringenmodus en hiermee kun je het avontuur opnieuw doorspelen, maar hierbij zul je nu ook herinneringen kunnen vinden. Maar als we eerlijk zijn, is een enkele playthrough voldoende om je voldoening uit je aanschaf te halen. Een tweede is echt voor de gemotiveerde spelers of trophy jagers, want inhoudelijk verschilt het niet van de gewone playthrough.

De replaywaarde valt dus wat tegen en dat maakt de totale speelduur ook vrij kort, want hoe langzaam je ook speelt, heel veel meer dan 4 uur ben je niet met Rain bezig en laat het nu net zo zijn dat de game dusdanig vlot weg speelt en een interessant genoeg verhaal kent dat, als je eenmaal begint, je aan één stuk doorspeelt naar het einde. Ja, het verhaal is interessant genoeg om je aan het spelen te houden, maar wat vooral erg tof is, is de manier waarop je speelt.

Goed opletten

Je kunt in de game niet veel anders dan jezelf voortbewegen, deurtjes openen, dingen oppakken en klimmen. Gaandeweg zul je zo nu en dan vijanden aantreffen en om deze te slim af te zijn, moet je zorgen dat je onder een afdak of iets dergelijks staat. Hierdoor zien de vijanden je niet en aangezien de meesten een vast patroon lopen, is het een kwestie van goed timen alvorens je snel naar het volgende gebiedt rent. Hierbij is het handig om goed te kijken of je niet ergens tussendoor nog dekking kunt zoeken voor de regen, want de vijanden zijn agressief als ze je op het spoor zijn.

In de eerste instantie beperkt de gameplay zich nog tot het slim omzeilen van de vijanden, maar later in de game krijg je te maken met sterkere vijanden die doorhebben dat je je onder een afdak verschuilt en daar ook bij komen staan om vervolgens rond te meppen. Weet dat je als een jong jochie nogal broos bent en dat één klap voldoende is om je naar het hiernamaals te sturen. Daarnaast tref je ook momenten aan dat er vijanden zich onder een afdak bevinden en dan is het van cruciaal belang om op de voetstappen te letten die ze achterlaten.

Verder zul je richting het einde nog wat puzzels aantreffen in de vorm van een manier zoeken om een vijand te verslaan of verpulveren, en hoewel het als puzzel bedoeld is, is de game van A tot Z nergens echt moeilijk. Het is allemaal vrij voor de hand liggend en je zult dan ook nooit echt moeite hebben met de game. Misschien was iets meer uitdaging wel op zijn plaats geweest, want als je sterft, dan start je altijd vlak voor het punt waarop je doorging, dus veel opnieuw spelen is er niet bij. We liepen dan ook zonder echte problemen door de game heen en hoewel het zeer ontspannen was, is het jammer dat er geen uitdaging is.

Sfeervol

De personages spreken geen woord met elkaar, of toch niets wat jij kan volgen. Het verhaal zal namelijk middels tekst gaandeweg in het level worden toegelicht en dat is het verder. Waar de game echter vooral in uitblinkt, is de manier waarop het sfeer opwekt. Doordat de game op geen enkel moment met dialogen werkt en stemmenwerk eigenlijk uit den boze is, krijg je het idee dat de ontwikkelaar een soort band wil creëren tussen het jongetje en meisje, een band die wat wegheeft van het geroemde ICO.

Nu komt de game daar niet bij in de buurt, maar de poging is zeker alleraardigst te noemen. Daarnaast is het doordat je er zonder echt veel moeite te doen zo doorheen loopt zeer ontspannen en een prima tussendoortje bij de grote blockbusters van dit moment. Hier draagt het rustige en zeer toepasselijke pianodeuntje uitstekend toe bij en ook visueel kan de game netjes genoemd worden. Het betreft hier een redelijk goedkope PSN game, dus in dat opzicht mogen we niet de max verwachten, maar voor wat het doet, komt het visueel zeker netjes uit de verf.

Als je eens een originele game wilt spelen die anders is dan anderen, dan is Rain zeker een aanrader. Je krijgt een bijzondere manier van spelen voor de kiezen die geslaagd genoemd mag worden en dat in een rustige sfeervolle wereld waar je helemaal in wegdroomt, maar let wel op dat je niet te ver weg zakt, want zo nu en dan krijg je te maken met vijanden die je het leven zuur willen maken. Rain zal voor €12.99 in de PlayStation Store verschijnen en voor dat geld mag je dit zeer fijne en ontspannende avontuur niet laten liggen.

• Originele gameplay
  • Sfeervol
  • Audiovisuele invulling