Een nieuwe generatie consoles staat voor de deur waarbij gezegd moet worden dat de PS4 toch wel duidelijk op pole position ligt. Daarbij lijkt Sony zich vooralsnog meer te focussen op de games en lijkt Microsoft het ondanks titels als Ryse, Dead Rising 3 en Titanfall meer te moeten hebben van exclusieve content deals.

Zo hebben ze al een deal met Activision rondom Call of Duty waarbij de DLC elk keer eerder verschijnt op de Xbox 360 dan op de PlayStation 3. Daarnaast was eerder al bekend geworden dat EA zich ook hierbij gevoegd heeft daar gamers met een Xbox console al dan niet tijdelijke exclusieve content zullen krijgen bij FIFA 14 en Battlefield 4.

EA lijkt dus een beetje naar de kant van Microsoft te zijn geschoven al haast president van EA labels Frank Gibeau zich te zeggen dat EA daadwerkelijk niemands kant zal kiezen in de oorlog tussen de next-gen consoles. In gesprek met The Guardian geeft Gibeau aan dat zij de ‘munitie’ maken voor de strijd tussen de next-gen consoles. Maar hij geeft ook aan dat men bij EA wil dat het zowel met Sony als met Microsoft goed zal blijven gaan.

“The way to think about it is, we make the bullets for the hardware war, but we want both competitors to be successful,”

Toch is dit enigszins vreemd daar het er zoals eerder gezegd op lijkt alsof de Xbox One iets meer de favoriet is van EA. Naar aanleiding van de exclusieve deal die EA nu met Microsoft gesloten heeft benadrukt Gibeau echter nog maar eens de neutraliteit. Volgens hem is dit enkel het gevolg van een bepaald marketing programma zoals die ook al bij de huidige generatie consoles voorkwam. Daar hadden ze zowel deals met Sony als met Microsoft wat bovendien ook in de aard van first parties en third parties ligt. Of dit nu gaat om EA, Activision of een Ubisoft.

“Some have suggested that EA tilted toward Xbox One and that’s actually not correct. We are agnostic, we’re supporting both equally. What you’re seeing are tactical marketing programmes that we did throughout all the last cycle – we did them with Sony, with Microsoft, it was a mix and match. That’s the nature of first parties and third parties, whether that’s EA, Activision or Ubisoft.”

Volgens Gibeau ziet de toekomst voor zowel de Xbox One en de PS4 er rooskleurig uit. Bij die laatste wijst hij op de miljoenen pre-orders die geplaatst zijn. Indicaties genoeg dat het hebben van een ‘entertainment ervaring’ in de huiskamer nog steeds leeft. Dit wordt volgens Gibeau aangedreven doordat sportgames en interactieve games erg veel gespeeld worden. Men is bij EA dan ook opgewonden dat deze aspecten bij elkaar komen en dat de kick naar de next-gen consoles op die manier vergroot wordt.

Naar aanleiding hiervan zijn wij wel benieuwd hoe jullie hierover denken, kopen jullie een console meer voor de exclusieve content of kijken jullie echt naar bepaalde titels. Laat het ons weten in de reacties hieronder!