Op de Eurogamer Expo werd een uitvoerige demonstratie gegeven van de Killzone: Shadow Fall multiplayer. Eric Boltjes, de lead designer van Killzone: Shadow Fall, gaf hierna ook een Q&A-sessie en maakte daarbij bekend dat de multiplayer van de shooter ook dedicated servers heeft.

Boltjes legde uit dat de servers als een hub tussen de verschillende cliënten werkt. Daarbij worden de meeste gegevens die met jou als speler te maken hebben, zoals bewegen en schieten, berekend op de PlayStation 4 en een host zal zich bezig houden met de scores en de missie. Dit moet ervoor zorgen dat spelers met een minder goede internetverbinding ook optimaal kunnen genieten van de multiplayer.

Almost all logic relating to you (e.g. moving, shooting and taking damage) runs on your local PS4, with only a very small portion of the game logic (i.e. mission/scoring logic) running on the ‘session master’, one PS4 in the game selected for its connection quality.

Tijdens de Gamescom kreeg Roel de kans om de multiplayer aan de tand te voelen en hij was erg onder de indruk, zoals je kunt lezen in zijn hands-on.