Wie de digitale versie van Grand Theft Auto V heeft, zal vast wel gemerkt hebben dat het downloaden hiervan niet helemaal vlekkeloos ging op de eerste dag. Bij veel spelers kwam de foutmelding 80029563 in beeld en dit zorgde voor veel corrupte downloads van 18GB. Ook duurde het downloaden van het spel soms erg lang en als de download dan achteraf ook nog eens corrupt blijkt te zijn zorgt dat voor veel frustratie.

Het digitaal aanschaffen van games wordt met de PS4 straks steeds belangrijker, maar om dit echt succesvol te maken moet Sony wel eerst alles goed op orde hebben. Eurogamer sprak met Fergal Gara, de grote baas bij PlayStation UK, en kreeg te horen dat Sony druk bezig is om het PlayStation Network te verbeteren. Gara belooft dat gamers straks met de PlayStation 4 niet dezelfde problemen zullen ondervinden als met Grand Theft Auto V op de PS3.

First of all, it is definitely going to grow as a means of consumption, and there are big innovations in the PS4 to make it more attractive and more easy gamer wise to want to download.

Nu had GTA V niet alleen last van problemen met het downloaden van de game, maar ook de prestaties zijn minder goed dan de disc-versie. Veel spelers ervaren namelijk pop-ins met de digitale editie van het spel. Dit zou volgens Gara verholpen kunnen worden als Sony de digitale versie uitgebreider test op fouten.

The file version of the game versus the disc version of the game maybe needs to go through additional QA and additional testing

Met de PlayStation 4 hoopt Sony dit alles een stuk beter aan te pakken. Onder andere de ‘Play as you Download’ feature zou gamers moeten aanmoedigen om steeds vaker een digitale versie aan te schaffen, aangezien je hiermee niet hoeft te wachten tot de download voltooid is voordat je kunt spelen. Dit is vooral handig bij games met een zeer groot formaat die daardoor niet in een uurtje gedownload zijn.

The Play as you Download functionality, for example, means you don’t need the whole file before you go. This is a little bit counterbalanced by the fact the files themselves are getting bloody big. Killzone: Shadow Fall is an uber file – I think it’s cracking on for 50GB. It looks it, too, when you see it. [Downloading games] is still a relatively tedious process. We’ve done a lot of work on pre-delivering files. It’s not perfect. It’s not seamless.