Shinji Mikami legt uit waarom Resident Evil meer actie georiënteerd is geworden


Veel fans van de franchise waren het er toch wel over eens dat Resident Evil met het vierde en zeker met het vijfde en zesde deel zijn roots verloochende. Resident Evil stond namelijk ooit voor angstaanjagende survival-horror gameplay gecombineerd met veel schrikmomenten, maar tegenwoordig lijkt het meer een actie-shooter te zijn.

Grondlegger en tevens game director van het aankomende The Evil Within, Shinji Mikami, gaf in een gesprek met IGN aan dat hij al een tijd lang kijkt naar hoe het survival genre zich ontwikkeld. Volgens Mikami is het een ‘natuurlijke’ ontwikkeling dat ontwikkelaars op een manier proberen om dergelijke games te maken die plezier opleveren.

“One thing that I’ve been observing… I’ve been looking at the survival horror genre for a long time. I don’t think it’s specifically because developers want to appeal to a wider audience. I think they just want to make their games more fun, and if they’re reaching more and more in that direction, they’re naturally going to go toward more action,”

Mikami vervolgde door te zeggen dat je wanneer je een horror franchise in leven wilt houden, je dan met een team mensen moeten werken die horror games allemaal heel leuk vinden. Als je als bedrijf ontwikkelaars uit andere plaatsen aantrekt krijg je volgens Mikami automatisch een meer actie georiënteerde game. Dit gezegd hebbende gaf Mikami aan dat hij het zelf geweest is die van Resident Evil 4 een game met actie wilde maken.

Iets dergelijks wat je ook op een natuurlijke manier ook al een beetje zag terugkomen bij Resident Evil 2 en 3. Al had hij toen wel een andere intentie als dat toen hij begon aan Resident Evil 4. Daarbij wees Mikami er ook nog even op dat hij niet meer betrokken is geweest bij het maken van Resident Evil 5 en 6 en dat Hij verwacht dat Dead Space deze kant ook op zal gaan, als die daar niet al is aangekomen.

“If you want to keep a great horror game franchise, you have to work with people who really like horror games. If you bring in developers from other places, you’re going to end up with a more action-oriented game. With Resident Evil 4, I intended to make more of an action game – 5 and 6 were outside of my responsibility, of course – but with Resident Evil 2 and 3, that wasn’t necessarily the intention I started with. They just naturally became more like action games. I suspect that Dead Space followed the same path. It naturally became more about action. When developers think about their players… I don’t think it’s the case that they were thinking, ‘Okay, if we want to go from two million units to four million units, we need to put in more action.’ It’s a more intuitive process than that.”

Volgens Mikami heeft Resident Evil 4 er ook voor gezorgd dat het woord ‘survival’ een andere betekenis gekregen heeft als je het over survival-horror in het algemeen hebt. Omdat de Resident Evil remake voor de GameCube een totale flop bleek, pakte Mikami het met zijn team anders aan bij het begin van de ontwikkeling van Resident Evil 4. Volgens hem moet niet meer de vraag centraal staan hoe je de speler aan het schrikken kreeg, maar juist wat voor de speler het meeste plezier op zou leveren. Als gevolg van deze keuze bleek Resident 4 uiteindelijk goed te verkopen.

“With Resident Evil 1, 2, 3, and all the rest of the series before Resident Evil 4, I was always saying to the staff, ‘Scaring the player is the number one thing.’ But for the first time, in Resident Evil 4, I told the team that fun gameplay is the most important thing. That’s what I said. Then the second thing [would be ] nothing. And then the third thing is to be scary. That’s what I said to the team. That all came out of the commercial failure of the Resident Evil remake. And then of course Resident Evil 4 sold really well. I have kind of a lingering trauma there, because the Resident Evil remake didn’t sell – much more than people would think.”

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar wij zijn natuurlijk ook benieuwd hoe jullie hierover denken. Wellicht dat we ergens in de toekomst Resident Evil 7 mogen verwelkomen op de next-gen consoles. Moet de franchise dan toch deze koers blijven varen of moet het echt anders. Laat het ons weten in de reacties hieronder!

  1.    1497 XP
    Mithrandir's avatar

    Als je nog een echte survival horror wil spelen, haal dan Lone Survivor voor Vita uit de Store. Alleen indies kunnen nog echte survival horrors maken, voor AAA titels is dat gewoon te veel een niche-markt geworden.

  2. Anoniem -   
    82.156.195.xxx's avatar

    back to survival horror !

  3. Anoniem -   
    richi's avatar

    Als mensen geintereseerd zijn in resident evil hier kom naar mgc experience anime conventie in utrecht de 26ste umbrella nl is daar ook 🙂 met een programma

  4.    192 XP
    Jokerfanhenders's avatar

    @richi: Bedankt voor het door geven ik zocht al zo iets 🙂

  5. Anoniem -   
    193.176.225.xxx's avatar

    Terug naar de roots… terug naar Resident Evil 1 zou ik zeggen…

  6. Anoniem -   
    145.53.2.xxx's avatar

    Als je een aktie game wil maken dan moet je maar een nieuwe franchise beginnen vind ik.
    Ik vond/vind Resident evil 4 qua game een fantastische game en heb hem ook meerdere malen uitgespeeld, maar voor de fans van de oude Resident evil games was dit toch wel het beginpunt van de ondergang van de Resident evil serie.

  7.    4528 XP
    ps3dennis's avatar

    Die totale flop op de GC is wel één van de beste RE game, ze hadden die game later ook op de andere consoles uit moeten brengen. Die kerel heeft de RE serie gewoon verpest door een andere weg in te slaan met een game die de naam RE4 niet waardig is. RE hoorde gewoon niet thuis op de GC waar de gemiddelde leeftijd lager lag dan op de Ps3, Xbox en Dreamcast.

  8. Anoniem -   
    145.53.2.xxx's avatar

    @ps3dennis: Inderdaad, als RE Remake een flop genoemd word dan ben ik benieuwd wat hij van deel 6 vind.
    Of hij moet het een flop noemen qua verkoopcijfers, maar ook daar heb je gewoon gelijk in dat het op de verkeerde console uitgebracht was.
    Ik weet zeker dat als ze hem een hd remake gaven voor de ps3/360 dan zal er zeker meer verkocht worden.

  9.    6601 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Ik vond RE4 fantastisch en ik heb ze allemaal gespeeld. Deel 6 heb ik niet de moeite genomen om de game uit te spelen gewoon te slecht…… Ik had de remake graag op de PS3 gespeeld deel 1 was fantastisch op de PS1 ik moet eerlijk toegeven dat ik de game niet op de Gamecube heb gehaald. Deel 4 wel en dat speelde heerlijk op de Gamecube controller. 😉

  10. Anoniem -   
    79.192.229.xxx's avatar

    “Resident Evil remake voor de GameCube een totale flop bleek”
    Logisch gamecube was flop, als ze de remake nou voor ps2 hadden uitgebracht. Zou het heel anders zijn!!

  11.    979 XP
    Mikeyboy's avatar

    De eerdere builds die van Resident Evil 4 rond zwerven leken mij 100x beter (Resident Evil 3.5)

    Zo jammer, ben reuze fan van de RE serie, alleen na deel 4 gingen ze de mist in.

    Deel 4 kon nog net, maar deel 5 en 6 waren drama.
    Met name deel 6, de chapters van Leon gingen nog, maar de rest. 🙁

  12.    4528 XP
    ps3dennis's avatar

    @145.53.2.xxx: Dat komt door Nintendo… die wilde die 2 RE games exclusief op de GC hebben, ik heb er destijds speciaal een GC voor gekocht. Wat betreft RE4 die hadden ze van mij mogen houden bij Nintendo.

  13.    4528 XP
    ps3dennis's avatar

    @Mikeyboy: Ja dat klopt RE4 alpha zag er super uit… maar nee! Nintendo was niet tevreden en heeft de game helemaal vanaf 0 opnieuw op laten bouwen. Ik was dan ook héél erg teleurgesteld in RE4.