In de Amsterdamse studio van Guerrilla Games is het op dit moment spitsuur en de tijd van zweten, want Killzone: Shadow Fall zit in de laatste fase van de ontwikkeling. De shooter moet bij de lancering op 15 november in de VS en op 29 november in Europa beschikbaar zijn als launchtitel voor de PS4.

De ontwikkelaars zijn echter niet alleen druk in de studio, want Guerrilla Games was aanwezig op de E3, Gamescom en laatst ook op de Eurogamer Expo om de game te promoten en journalisten en consumenten de kans te geven om de FPS te spelen.

De gelijknamige media die het evenement in Londen heeft georganiseerd sprak nog met lead game designer Eric Boltjes en zo vertelde onze landgenoot dat ze hun aandacht al hebben verschoven naar de nieuwe IP waar ze ook al een tijd aan werken. Boltjes gaf aan dat een deel van het team dat aan Killzone: Shadow Fall heeft gewerkt nu op het andere project zijn gezet.

“Usually what happens is at the end of a game people start to roll off. The artists and the coders work the longest, and then QA. But the designers, at some point their work is done. They’re not allowed to touch the game because that changes everything for all other departments. So about three to four months before you ship, the designers sit down and think, what can we do for the next one.”

Dit is iets wat volgens Boltjes normaal is en hierdoor gaan de designers zich richten op de nieuwe IP. Zij mogen het oudere project (Killzone: Shadow Fall) zelfs niet meer aanraken omdat dit veel gevolgen zou hebben voor andere afdelingen die aan de game werken. Drie maanden voordat een game is afgerond gaan de designers hun aandacht verschuiven naar de volgende game wat volgens geruchten ook een shooter zal zijn.