DLC Special: Call of Duty: Black Ops 2 – Apocalypse – Over twee maanden ligt Call of Duty: Ghosts in de winkel, maar tot die tijd moeten we het nog doen met Call of Duty: Black Ops 2 en Treyarch heeft recent het vierde en laatste DLC pakket voor de game uitgebracht. Het betreft hier het Apocalypse DLC pakket dat bestaat uit vier nieuwe multiplayer maps en één zombie map. Lukt het Treyarch om Black Ops 2 met een spectaculaire uitbreiding af te sluiten? Wij zochten het voor je uit.

Frost

Dit pakket bevat zoals in de inleiding al aangegeven vier nieuwe maps voor de multiplayer, dit zijn; Frost, Pod, Dig en Takeoff. Daarnaast kunnen we ook weer aan de slag met een nieuwe zombie map die volgens Treyarch de grootste en meest indrukwekkende map tot dusver is. Zoals gewoonlijk beginnen we met de nieuwe multiplayer maps en dat volgens de eerder genoemde volgorde.

Het team van Treyarch had wonderbaarlijk genoeg interesse in ons koude kikkerlandje, want Frost speelt zich af in Amsterdam. De naam van de map verklapt al in welk seizoen deze map zich afspeelt, namelijk in de winter. Het winterse Amsterdam is mooi weergegeven door Treyarch, maar het gaat er natuurlijk niet om hoe de map eruit ziet, maar hoe die speelt nietwaar? Welnu, de map bevat, zoals Amsterdam ook in het echt heeft, een heuse gracht.

Deze gracht is bevroren en de spelers kunnen zich op het ijs begeven om zo de vijand via de gracht onder vuur te nemen. Je kunt uiteraard ook kiezen voor een route over de brug of via enkele gebouwen die in Frost te vinden zijn. Zo kwamen we onder andere een kaaswinkel tegen wat voor een leuk accent zorgt. Er zijn uiteraard meer gebouwen waar je in kunt vertoeven, maar daar houdt het dan verder mee op. De map oogt mooi, maar wel leeg. Er zijn niet heel veel objecten waar spelers op kunnen klimmen of vlug dekking achter kunnen zoeken. Frost is vooral bedoeld voor de snelle actie en hierbij komen de SMG’s al snel aan bod.

Pod

Van het koude seizoen begeven we ons richting het wat warmere, maar vaak nog nattere Azië. Om nog preciezer te zijn, we bevinden ons in een verlaten stad op een klif in Taiwan die volledig overwoekerd is door vele struiken en bomen. In Pod biedt Treyarch de spelers meerdere manieren aan om de vijanden overhoop te schieten. Zo zijn er in Pod enkele smalle gangen die door kleine gebouwen gaan en hierin zal vooral close combat plaatsvinden, waar een SMG of een shotgun de beste optie lijkt.

Voor de spelers die hun vijanden op de grotere afstanden trachten te doden zijn er langere en meer open stukken waar sluipschutters een goed schot kunnen nemen of spelers die graag met assault rifles spelen kunnen hier prima terecht. Pod is een map die de spelers verschillende aanpakken biedt en leuk is voor elk soort wapen. Het enige minpuntje van deze map is dat er weinig hoogteverschillen zijn, waardoor vrijwel alles zich afspeelt op dezelfde verdieping.

Dig en Takeoff

Treyarch is er niet vies van om maps die door de community als favoriet aangemerkt zijn terug te laten keren in een nieuwe deel. Dat zagen we bij de eerdere mappacks al en ook bij de Apocalypse DLC is dat het geval. Waar het voorheen zich beperkte tot één map is dat bij de Apocalypse DLC een ander verhaal, want we krijgen zelfs twee oudere maps in een nieuw jasje voorgeschoteld. Het betreft hier de maps Dig en Takeoff.

Van Azië gaan we iets meer westwaarts, namelijk richting Afghanistan. Dig is gebaseerd op de favoriete map ‘Courtyard’ uit World at War en is een opgraving, zoals de naam van de map het al zegt. Deze map heeft vele objecten en muren waardoor er veel interessante tactieken ontstaan. Zo kan je via heel veel muren klimmen en zo proberen achter je vijanden te komen. Omdat er veel beklimbare objecten zijn, krijg je een leuke map met veel hoogte afwisseling. Dig biedt vooral de mogelijk voor de snelle actie op korte afstanden, dus een SMG of shotgun wordt geadviseerd.

Takeoff is gebaseerd op First Strike, de map Stadium die we kennen van het eerste uitbreidingspakket voor Call of Duty: Black Ops 2. Persoonlijk was dat voor mij een heerlijke map om te spelen en het voelt dan ook erg vertrouwd aan. Eerst was het een stadion, nu is het een raketbasis op de Stille Oceaan. In het midden van de map bevindt zich een groot standbeeld en rechts daarvan bevindt zich het ‘stadion’. Ook hier zijn veel hoogteverschillen aanwezig. Denk hierbij aan een steiger waar je op kunt staan, een balkon en gebouwen met twee verdiepingen. Deze map biedt voor ieder wat wils en elk wapen kan hier dan ook worden gebruikt. Je kunt de wat meer open gebieden opzoeken als je meer van het snipen bent of juist de smalle gangen als je van close combat en rushen houdt.

Origins brengt ons naar het begin

Nu we de multiplayer maps besproken hebben zijn we aangekomen bij de nieuwe zombie map Origins. Ook uit deze naam kunnen we afleiden waar het over gaat, namelijk over het begin van het hele zombie verhaal. De zombie fanaten onder ons kennen uiteraard de vier oude personages en zij keren terug in deze zombie uitbreiding. We hebben het hier natuurlijk over; Dempsey, Nikolai, Richtofen en Takeo.

Alle personages zijn hier een stuk jonger dan bij de andere maps om het een beetje logisch te houden en hierbij zijn Takeo, Dempsey en Nikolai afkomstig uit verschillende landen en hun zijn op pad gestuurd naar Noord-Frankrijk waar de Duitsers experimenteren met geheime krachten wat in de game bekend staat onder naam Element 115. Wanneer de drie helden aankomen is het kwaad echter al geschied en zijn de Duitsers allemaal veranderd in zombies, op Richtofen na, die eigenlijk de oorzaak is van het creëren van de zombies. Met z’n vieren moeten zij de geheimen van het experiment zien te ontrafelen terwijl er vele gevaren op de hoek staan te wachten….

Deze map speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog, die beter bekend stond als de loopgravenoorlog. Treyarch heeft deze goed nagebootst; de map bestaat immers uit vele loopgraven. Deze map beloofde grootser en indrukwekkender te zijn dan ooit en dat is het ook zeker. Als je de map flink doorgelopen bent, merk je in ieder geval hoe groot deze is. De map bestaat grotendeels uit loopgraven en uitgestrekte stukken modder, waar je als speler lastig door kunt bewegen en de zombies je al snel inhalen.

Verder oogt de map erg sfeervol en toont het goed de miserabele omstandigheden waar de soldaten destijds in verkeerden. Denk dan aan de weersomstandigheden die goed terugkomen in Origins. Het is van dynamische opzet en het veranderd regelmatig van droog naar regen en vice versa. Er komt zo nu en dan zelfs sneeuw uit de lucht dwarrelen. Kortom, het was geen pretje om soldaat in de Eerste Wereldoorlog te zijn en dat weerspiegelt deze map maar al te goed.

Robots, Challenges, Graven en Staffen

Misschien heb je het introfilmpje enige tijd terug op YouTube al gezien en dan zul je gezien hebben dat er gigantische robots door de map lopen. Zij patrouilleren de afgravingen en komen regelmatig voorbij en dat is waar je tijdens het spelen zeker rekening mee moet houden, want als je even niet oplet is de kans groot dat je als een insect wordt platgestampt. Leuk detail, de robot herbergt een geheim, maar dit zullen we hier niet verklappen. Wel is het de moeite waard om het geheim te ontrafelen.

Een vernieuwing in deze nieuwe zombie map zijn de uitdagingen die Treyarch in de map heeft verwerkt. Deze challenges verschillen per individu, maar er zijn er ook een aantal die gelijk zijn voor ieder personage. Zo heb je bijvoorbeeld de headshot challenge waarbij het doel is om zoveel mogelijk headshots te maken. Als je eenmaal voldoende headshots hebt dan verschijnt er een icoontje in beeld dat aangeeft dat je de challenge voltooid hebt. Hierna kun je een beloning claimen bij één van de vele eeuwenoude kisten die verspreid zijn over de map.

De map draait allemaal om het centrum, wat een opgraving is. En bij een opgraving zijn natuurlijk schoppen aan de orde. Deze schoppen kun je vinden door heel de map, waaronder ook bij het punt waar je spawnt. Hier staan er zelfs twee dus die kun je niet missen. Over de gehele map tref je kleine hopen modder met botten erin aan en hier kun je gaan graven met als resultaat geld, granaten, een wapen of zelfs een zombie. Het kan zowel profijt geven als nadelig zijn, want het is gebaseerd op een kanssysteem. De ene keer tref je er handige objecten aan en de andere keer tref je een zombie aan en dan moet je oppassen.

Mystery box

Als laatste willen we nog aandacht schenken aan de nieuwe wapens die in Origins verstopt zitten. In de Mystery Box zitten uiteraard nieuwe wapens. Een Scar-H, Skorpion en een nieuwe Light Machine Gun zijn hier voorbeelden van. Maar de nieuwe wapens die er echt toe doen zijn toch wel de ‘Staffen der Elementen’. Deze staffen zijn nieuw in de zombie ervaring en zijn erg krachtige wapens. Je hebt een viertal in totaal en elke bevat een element; vuur, wind, elektriciteit en ijs. Elk hebben ze een andere aanval en ze zijn allemaal op unieke wijze te verkrijgen. Je moet de onderdelen per staf zoeken en je zult hem dan in elkaar moet knutselen. Als je dit eenmaal gedaan hebt, heb je een ontzettend sterk wapen.

Conclusie:

We kunnen concluderen dat Treyarch haar best heeft gedaan om het laatste DLC seizoen knallend af te sluiten met Apocalypse. Wat betreft de multiplayer is dat deels gelukt, want niet elke map is even goed. De Origins uitbreiding voor de zombie modus is echter het leukste en de meest uitdagende én interessante map in de zombie omgeving tot nu toe. Er zijn zoveel nieuwe features die het ontzettend tof maken en ook het verhaal mag er zijn waardoor je geboeid blijft tot het einde. Verder ziet het er visueel erg netjes uit en brengt het de Eerste Wereldoorlog sfeer in deze context prima over. Eindelijk komen we er achter hoe de zombie outbreak ontstaan is en daarmee is Apocalypse zeker een vermakelijke toevoeging aan Black Ops 2.