Sony kondigde op de E3 eerder dit jaar de prijs van de PlayStation 4 aan dat met luid applaus ontvangen werd. Een bedrag van €399 is erg netjes voor een next-gen console dat bovendien €200 lager uitvalt dan bij de vorige PlayStation het geval was. Keerzijde is wel dat als je veel met motion gaming wilt gaan doen je vroeg of laat een PlayStation Camera moet aanschaffen en dat maakt als je beide apparaten in één keer aanschaft de totale aankoopprijs toch wat duurder.

Sony werd dan ook gevraagd of het ooit is overwogen om de PlayStation Camera standaard bij de PlayStation 4 te doen, net zoals dat Kinect standaard bij de Xbox One zit. Hierop gaven Masayasu Ito en Andrew House antwoord door te stellen dat Sony heeft geprobeerd om de camera er standaard bij te leveren en hierbij de prijs niet hoger dan $399 uit te laten vallen. Maar vanwege druk vanuit hogerop bij Sony hebben ze hier vanaf moeten zien, mede doordat er anders teveel verlies op de console gedraaid zou worden.

“Efforts were made to include the camera at the US$399 mark, but pressure from above forbade Sony Computer Entertainment from making too much of a loss on the PlayStation 4 hardware.”

Door uiteindelijk de camera weg te laten heeft Sony de ‘magische’ prijs van $399 kunnen blijven aanhouden en daarnaast is het zo dat een groot gedeelte van het publiek dat Sony met de console aanspreekt niet per se de nadruk legt op camera interactie. Hiermee geeft Sony ook aan dat het product an sich en het gebruik hiervan een additionele mogelijkheid is voor de PlayStation 4.

“Certainly for the earlier part of the lifecycle, the vast majority of the audience that we speak to tells us that their primary wish is for the full controller interface and there’s not necessarily a huge emphasis being placed on camera interaction,”

Het is overigens niet uitgesloten dat er nooit een bundel verschijnt waarbij de camera inbegrepen zit, maar dit zal vooralsnog niet in de launchwindow van de console zijn.