Review: NBA 2K14 – Eind deze maand begint in de VS één van de meest geliefde kampioenschappen: de NBA. Een nieuw seizoen waarin Lebron James met de Miami Heat voor de derde keer op rij kampioen kan worden en de nieuwe, jonge en getalenteerde spelers via de draft arriveren. Een vers seizoen gaat natuurlijk samen met een nieuwe basketbalgame en 2K Games heeft voorlopig nog de exclusiviteit daarin. De vraag is echter of er nog voldoende verfrissing en verbeteringen aanwezig zijn. Ja en nee is daarop ons korte antwoord. Waarom dat zo is, leggen we graag uit in onze review.

Gameplay nog meer verfijnd

Met NBA 2K14 kregen we toch een beetje het gevoel dat het vooral hetzelfde is ten opzichte van het vorige deel, maar ja, daarvan kun je ook zeggen dat je nooit een winnend team moet veranderen. Gelukkig was dat het gevoel vooral in de eerste uren dat we de game speelden present, want hoe langer we bezig waren, hoe meer kleine doch significante verbeteringen naar voren kwamen. Vooral op het gebied van gameplay is er het nodige veranderd, waardoor het gehele pakket nog fijner wordt. Het speelt werkelijk zo soepel als het maar kan, of hoe ze het op zijn Amerikaans zeggen; ´smooth as butter´.

De eerste verandering die uiteindelijk tot een grote verbetering heeft geleid, is de manier waarop je schiet. Vorig jaar moest je de linker trigger gebruiken in combinatie met de rechter analoge stick. In NBA 2K14 is dit alleen de rechter analoge stick, want dit is nu de zogenaamde Pro Stick geworden. Hiermee bepaal je dribbels, acties en dus het schieten. Beweeg je de stick heen en weer, dan zal de speler zijn dribbels en acties uitvoeren. Doe je dit samen met sprinten, dan kun je echt andere spelers passeren. Als je echter stil staat en de rechter stick naar de basket richt, zal je op basis van timing kunnen proberen te scoren.

Het schieten kost wat gewenning, maar het is een intuïtieve actie  die de gameplay wat diepgaander maakt door meer van je skills te vragen. Tevens voelt de gameplay hierdoor ook wat toegankelijker aan, omdat je bepaalde acties sneller kunt doen. Buiten het schieten met de Pro Stick, kun je er ook voor kiezen om gewoon vierkantje te gebruiken en zo is er genoeg keuze voor de speler. Naast de Pro Stick zijn er andere aanpassingen waardoor alles net wat beter speelt. Zo kon je vorig jaar nog als een stormram door de verdediging heen rammen en keihard dunken, maar nu word je veel sneller afgeblokt.

Betere en slimmere passes geven

Als verdedigende partij kun je bijvoorbeeld online ook gemakkelijker dunks afstoppen. Hierbij moet je wel in het achterhoofd houden dat je daar een speler voor moet gebruiken die wat kwaliteiten heeft in het verdedigen. Deze maakt namelijk minder overtredingen. Offline merkten we dat de AI duidelijke stappen heeft gemaakt, waardoor je als speler veel betere en slimmere passes moet hanteren. Hierbij helpt de nieuwe Assist Pass Modifier, waarbij je als je op de linker trigger drukt een aantal keuzes ziet, welke worden aangeven met de welbekende facebuttons.

De notificaties om het zo even te verwoorden zul je zien tot je de pass maakt en hierdoor kun je wachten tot de juiste speler een goede run maakt richting de basket. De speelsnelheid lag hierdoor wat lager, maar het was wel een wat meer tactische ondermening met meer voldoening als gevolg. Het aanvallen is door de verdediging wat lastiger geworden, maar daardoor niet minder leuk. Dit is ook aan de orde bij het verdedigen, want je kunt nu meer bewegingen doen met je handen en echt fysiek het duel aangaan. Druk zetten is hierdoor een stuk gemakkelijker geworden.

Door Pro Stick, het betere verdedigen, de nieuwe manier van een assist geven en uitgebreide animaties is de gameplay diepgaander, nog meer verfijnd en gewoonweg wederom een genot om te spelen. Er is niet rigoureus van alles overboord gegooid, maar men heeft precies de punten aangepakt die beter konden. Qua gameplay zijn er amper aanmerkingen, al waren er wel wat irritaties welke ontstonden door de AI die iets te eigenwijs was in de MyCareer modus. NBA 2K14 zit weer vol met modi en content en MyCareer blijft toch wel de meest aansprekende van het stel.

MyCareer voornamelijk hetzelfde

MyCareer bestaat al weer wat jaren en het principe is eigenlijk hetzelfde gebleven. Ook dit jaar is er weinig nieuws onder de zon, wat eigenlijk wel jammer is, want er zijn toch wel wat zaken die aangepast kunnen worden. Deze modus draait om het maken van een carrière in de NBA, waarbij jij één speler in de wedstrijden bestuurt. Allereerst maak je zelf een speler aan via een uitgebreid menu waarin je uiterlijk, vaardigheden en wat voor type speler je bent kunt kiezen. Zo kun je als Center gaan spelen of als Small Forward. Bij eerstgenoemde kun je zelfs uitkiezen wat voor dunks je kunt doen. Kortom, zeer uitgebreid.

Het is alleen jammer dat je speler dan maar één soort stem kan hebben, welke nog steeds als een donkere man klinkt die zinnen ook nog eens afrondt met; ´you feel me´, wat geforceerd overkomt. Daarnaast zijn de persconferenties na de wedstrijden en de gesprekken met de manager nog steeds vervelend, want het bestaat uit plichtmatig wat standaard antwoorden uitkiezen. Dit voegt totaal niets toe en omdat de game toch nog steeds vol met veel laadschermen zit haalde, dat voor ons het tempo er gevoelsmatig uit. Daarbij zien de journalisten in de zaal en de manager er op grafisch vlak niet uit. Het is net geen hoopje bij elkaar geraapte pixels, maar dan nog, het ziet er gewoon lelijk uit.

Het zijn van die kleine details die echt meer aandacht hadden kunnen krijgen, want verder is MyCareer weer verdomd vermakelijk. Het begint weer bij de rookie match waarin je op basis van jouw type speler moet laten zien wat je kunt. Ben jij bijvoorbeeld een speler die zich specialiseert in het scoren, dan zal dat invloed hebben op de draft. Opnieuw krijg je als speler op zijn Amerikaans cijfers en dus begin je op een C om daarop verder te bouwen. Met goede passes, assists, blocks en meer bouw je dat verder. Maak je fouten dan word je hierop afgerekend.

Uiteindelijk volgt na die wedstrijd de draft en hierbij merkten we ook wat raars op. Hierbij is het geluid en dan met name de uitspraken van David Stern gemixt met die van in het echt, waardoor het wat raar klinkt en niet klopt. Maar goed, dat is een smetje op het geheel. Verder is MyCareer precies zoals je het verwacht, al is het menu iets veranderd. Nog steeds is dit een punt van verbetering omdat de combinatie van verschillende schermen doorgaan niet echt bevorderend werkt voor het navigeren. Dit zul je vaak doen, want je wilt toch attributen kopen voor je speler met de Virtual Currency, alsook sponsordeals regelen en meer van dat soort dingen.

Je kunt je speler wederom via speciale oefeningen (drills) en trainingen van legendes verbeteren. Met deze modus kun je werkelijk een jaar bezig zijn om echt een ster en zelfs een legende in de sport te worden. Het is elke wedstrijd je kans grijpen om uiteindelijk steeds meer minuten te pakken en echt je stempel te drukken op het team. Het team of jouw team kan je echter weleens in de weg zitten door de eigenwijze AI. Ze willen namelijk soms zo erg graag verdedigen dat ze naar onze mening wel eens in de weg liepen, waardoor onze directe tegenstander kon scoren. Dit haalt flink je cijfer naar beneden, wat soms echt tergend kan zijn.

Andere modi ook vol content en erg tijdrovend

Naast de uitgebreide MyCareer kun je ook meteen als een ster aan de slag, want in LeBron James: Path to Greatness kun je ervoor kiezen om met de ster nog meer historie te schrijven samen met Miami Heat. Of kies ervoor om met James naar een ander team te gaan, om daar successen mee te behalen. Dit doe je door bepaalde zeer belangrijke wedstrijden te spelen. Enorm vermakelijk, want je hebt constant het idee dat elke handeling grote gevolgen heeft. Hartstikke tof, maar dan wel erg zonde dat je nooit je voortgang kunt opslaan tussen wedstrijden door, wat normaal wel kan.

Naast deze modus kun je weer in The Association en in Season een team kiezen en deze via de play-offs naar de titel leiden. Hier kun je wederom weer uren en uren kwijt aan zijn en alles in deze modus werkt prima. Naast de berg aan offline content kun je online tevens je skills testen. Hier hebben we ook amper aanmerkingen op, want tijdens matches hadden we een nette connectie en vooral de modus waarin je samen tegen elkaar kunt spelen (team-up) is erg tof. Je moet alleen wel in een goed team zitten zonder ego´s, want anders krijg je de bal niet. Ook hier krijg je een cijfer en hoe hoger dat uitvalt, hoe meer in-game credits je krijgt.

Visueel weinig vooruitgang

De verschillende modi zijn stuk voor stuk verzorgd en ontzettend tijdrovend, maar het oog wil ook wat. Visueel moeten we toch zeggen dat de game niet echt vooruitgang heeft geboekt. Al eerder gaven we aan dat de personages in de gesprekken in MyCareer al dramatisch zijn en dat er geen verbetering heeft plaatsgevonden. Hetzelfde geldt voor het algehele plaatje van de game. Belangrijke spelers ogen nog steeds netjes, maar de mindere zien er soms wat raar uit en lijken niet zo goed op hun echte tegenhangers. Het publiek is 3D, maar daar is alles ook wel mee gezegd. Toch bevat de game veel details en is alles met zorg nagemaakt, zoals de verschillende courts.

Helaas zagen we toch wat rare animaties, clipping en soms lijkt het ook alsof de bal in de handen van de spelers zweeft. Het zijn allemaal van die punten die de game op grafisch vlak prima, maar niet spectaculair maken. De audio is daarentegen in orde met bijpassend commentaar, geluidseffecten en het geschreeuw van spelers. De soundtrack van dit jaar bestaat uit zomerhits die wij wel een beetje zat zijn, maar gelukkig zitten hier ook toffe nummers tussen voor de afwisseling. Over het geheel gezien is het audiovisuele aspect zeker wel voldoende, maar we zijn toch wel erg benieuwd wat de next-gen NBA 2K14 gaat brengen op dit gebied.

NBA 2K14 is een fraaie evolutie te noemen op de al zeer geslaagde serie. Wat vooral boven alles uitstijgt, zijn de verbeteringen op het vlak van gameplay, want dit is zowel diepgaander als toegankelijker geworden. De oorzaak hiervan is de Pro Stick, waarmee je sneller een poging tot de basket kunt doen, alsook verschillende acties en dribbels kunt uitvoeren. Het verdedigen gaat door meer animaties veel beter en de game eist wat meer tactisch denken van je door de verbeterde AI. MyCareer is voor het grootste gedeelte hetzelfde gebleven, net als de overige modi. Audiovisueel is het geen stap omhoog, maar voor het grootste gedeelte prima. Op wat kleine zaken na is dat helemaal niet erg, want het blijft een geweldige basketbalgame vol content.

• Verfijnde gameplay
  • Verdedigen gaat makkelijker
  • Verbeterde AI