De Russische overheid is van plan om “patriotic”, oftewel vaderlandslievende, games te ontwikkelen. En, nu ze toch zo lekker bezig zijn, zouden ze in de toekomst buitenlandse games kunnen verbannen die een “vertekend beeld van de geschiedenis geven”.

De Russian Military History Society zal aan het hoofd staan van dit ‘nobele’ project, te beginnen met een game die de inceptie van de Russiche militaire luchtmacht accuraat moet weergeven tijdens de Eerste Wereldoorlog. “Een videogame moet niet alleen maar entertainen, het moet ook leerzaam zijn en bevorderlijk zijn voor de patriottische opvoeding”, zo vertelde Arseny Mironov, een assistent van de Russian Culture Minister, aan een Russische krant.

“A video game has to have not only an entertainment value, but it also has to teach and be conducive to patriotic education.”

De RMHS vind dat de “Russian warrior”, oftewel de Russiche krijger, veelal verkeerd is neergezet in games in het verleden. Company of Heroes II, een RTS titel voor de PC, wordt hierbij expliciet genoemt. Hierin worden Russische soldaten als “criminelen” neergezet, zo vindt de RMHS, en de titel is ook niet vertaald naar het Russisch. Het ministerie van cultuur vindt deze soort buitenlandse games “de Russische soldaat” te kort doen.

De Russische overheid is op het moment aan het onderzoeken met welke van de lokale ontwikkelaars het de eerste educatieve game kan en wil maken