Tegenwoordig heb je als gamer de keuze: je koopt een nieuwe titel bij de lokale gameboer en krijgt er een hoesje met handleiding bij of je gaat voor de digitale versie, die je meestal van te voren al kunt downloaden via preload, maar wel aanzienlijk meer ruimte inneemt op je harde schijf. Dat laatste geldt vooral voor God of War: Ascension. De prequel rond de Spartaanse moordmachine Kratos is namelijk binnenkort ook digitaal verkrijgbaar, maar zal inhoudelijk behoorlijk zwaar wegen op je console.

De game neemt maar liefst 36 GB in beslag. Dat is immens, zeker als je in het achterhoofd houdt dat The Last of Us en het immense Grand Theft Auto V respectievelijk “slechts” 26 en 18 gigabyte aan schijfruimte bezet houden. Wie de digitale versie van God of War: Ascension wil, zal echter plaats moeten hebben voor 72 gigabyte, aangezien je voor het downloaden van de game dubbel zoveel ruimte nodig hebt: als eerste voor de download en ten tweede om het uit te pakken en te installeren.

De download file zal uiteraard na de installatie van je harde schijf verdwijnen, maar toch… wij hebben niet zomaar 72 GB aan ruimte op overschot. Jullie wel?