Eén van de titels die min of meer gelijk bij de lancering de kar zal moeten trekken voor de PS4 is de exclusive van eigen bodem, Killzone: Shadow Fall. In een interview met OPM heeft lead designer van de game, Eric Boltjes, gesproken over wat men bij Guerrilla Games kan bereiken met de kracht van de PS4.

In vergelijking met de PlayStation 3 stelt de PlayStation 4 Guerrilla in staat om veel meer te realiseren op hetzelfde moment (in-game). Zo is de speelwereld aanzienlijk groter, zijn er veel dynamische objecten, kun je meer wapens hanteren en is er destructie aanwezig. Ook het aantal AI gestuurde vijanden die zich tegelijkertijd op het scherm kunnen vertonen is opgeschroefd.

In Killzone: Shadow Fall is het namelijk mogelijk om maximaal 24 vijanden tegelijkertijd in beeld te hebben voordat de framerate inzakt. Dat was bij de vorige game totaal niet haalbaar, want daar lag de max op zes tot zeven AI gestuurde personages. Overigens is 24 man wel de absolute limiet, want bij 25 man zal de framerate inzakken, zo gaf Boltjes aan.

“For me as a game designer what I was really interested in was getting more gameplay elements on screen. More enemy types at the same time, more weapon types. Bigger areas. For me that gives us a lot more ingredients to play around with. Previously we were limited. You could have six or seven guys on screen, only two types, and it had to be at a specific range”

“Yes. It’s about 24, but that’s just enemy AI. And there are other types of enemy AI, lots of destructibility, lots of dynamic objects. Those have much higher limits but the amount of AI is around 24.”

“framerate drops,”[…]”They’re all autonomous, they create their own effects. They’re busy little bees.”[…]“as soon as you push it over [24] then we get performance issues”.

De vraag die blijft is natuurlijk of dit echt vaak voor zal komen, 24 man in beeld, en in hoeverre jij als speler daar invloed op hebt. Mocht hier in de komende periode nog meer informatie over vrijkomen dan kun het natuurlijk hier lezen.