DICE mag dan wel verwoede pogingen ondernemen om de Battlefield games van een degelijke singleplayer modus te voorzien, de ontwikkelaar is daar tot dusver nog nooit met glans in geslaagd. Het beste voorbeeld hiervan is misschien wel de Bad Company subreeks; het plot mag er best wezen en de actie zit bij vlagen heerlijk in elkaar, maar toch ben je de talrijke scenario’s vaak een uur later alweer vergeten. Hier hoopt DICE verandering in te brengen met Battlefield 4.

Zo verwaarloosde men tot dusver de kans om de speler in de singleplayer op deftige wijze voor te bereiden op het online geweld dat onvermijdelijk op hun solopraktijken volgt. In een interview met El33tOnline heeft producer Daniel Matros aangegeven dat DICE zich hiervan bewust is en nu van plan is om beter te doen. Het verhaal wordt nog steeds omschreven als een soort “emotioneel drama”, maar de gameplay mechanics zullen dichter aanleunen bij de multiplayer.

“So you’ll be able to use your squad system there, you can customise your weapons, you’ll have an emotional drama going on as well as a political one, so there are different aspects to singleplayer [in Battlefield 4] as well to prepare players for multiplayer. And if that isn’t preparation enough we also have a testing ground for vehicles and to allow you to try out the different weapons – everything, you can just try it out to see if you like it or not.”

Op deze manier hoopt de ontwikkelaar om de steile leercurve van Battlefield online ietwat vlakker te maken. Een goede beslissing, als je het ons vraagt.