PSX-Sense uitgebreid in gesprek met de mensen achter Assassin’s Creed – De Assassin’s Creed franchise is over de jaren heen enorm veranderd. Van een ogenschijnlijk doodgewoon persoon, een barman, verandert Desmond Miles naar één der belangrijkste schakels in een plot wat zelfs zijn overlijden niet wist af te sluiten. Het zou het verhaal wellicht zelfs ingewikkelder gemaakt kunnen hebben, maar dat is iets waar wij pas achter willen komen zodra we Assassin’s Creed IV: Black Flag spelen. Een game die vooral verder gaat op de kenmerken die – aldus Ubisoft – het voorgaande deel in de franchise zo’n succes wisten te maken. Maar voordat we daaraan toe komen, is het vooral van belang hoe al deze puzzelstukjes bij elkaar voor één geheel hebben gezorgd en hier hebben wij kortgeleden antwoord op gekregen middels een interview met Darby McDevitt en Jean Sebastien Decant, Lead Scriptwriter en Lead Designer voor Assassin’s Creed IV: Black Flag.

We hebben meerdere hoofdpersonages mogen meemaken; Altaïr, Ezio en uiteindelijk Haytham Kenway en Ratonhnhaké:ton die iets dichter verwant zijn met het hoofdpersonage van Assassin’s Creed IV, namelijk Edward Kenway. Dit is overigens iets waar ook meerdere verwijzingen naar gemaakt zijn in bijvoorbeeld Assassin’s Creed III, een teken dat Ubisoft toen al heel goed wist waar ze naartoe wilden. Maar dat is niet het enige. Qua gameplay hebben we ook veel zien veranderen en zeker ook toegevoegd zien worden, om indien onsuccesvol, later weer verwijderd te worden.

Wapens in Assassin’s Creed

Zo zagen we geleidelijk fast travel in de game verschijnen, iets waar menig gamer zeker blij om was. De stemming van fans bleek wisselend over de toevoeging van vuurwapens in Assassin’s Creed en vooral wanneer deze tegen je gebruikt worden, kunnen ze echt vervelend zijn. Zo is het ook bedoeld, volgens McDevitt, want het moet een degelijke uitdaging bieden en het hoort bij de tijd waarin het zich afspeelt. Het moet alleen nooit een manier worden om je door de game heen te schieten – dat is niet waar ze met de franchise heen willen. In de kern wil Ubisoft dan ook graag bij roots van de franchise blijven en de gameplay daarbij is ooit ontstaan met de insteek van stealth. Sterker nog, in dit nieuwe deel moedigen ze je zelfs aan om middels stealth te spelen.

Overnemen van vijandelijke basissen

Tevens blijkt ook het overnemen van vijandelijke basissen een leuke toevoeging aan de franchise geweest te zijn, vandaar ook dat dit wederom een element zal zijn wat de jongste Assassin’s Creed game zal sieren. Het in Brotherhood geïmplementeerde rekruteren van assassin’s zal ook weer zijn terugkomst maken, maar de manier waarop dit gebeurt zal niet meer zijn zoals voorheen het geval was. Ze zullen je niet meer van dienst zijn op het land zoals we gewend waren: je fluit een keer en van alle kanten vliegen je pijlen om de oren, wat dreigende problemen al gauw oploste. Hier willen ze ook niet naar terug. Als piraat leid je zulke landrotten natuurlijk goed op en zullen zij alles doen met de boot. Hier staan ze je op een andere manier bij, zoals je dat bij Assassin’s Creed III al meemaakte. Eén van hun zaken zal zijn dat ze ervoor zorgen dat je schip niet zinkt en dat je andere schepen kunt enteren, maar daar zo meer over.

Het verhaal voor Assassin’s Creed IV manifesteerde door zeeslagen

Voor wie zich ooit afvroeg hoe Ubisoft nu op het idee voor piraterij is gekomen, dat is heel simpel. Een half jaar voordat Assassin’s Creed III werd aangekondigd, zelfs nog voordat Revelations uit was, speelden ze bij Ubisoft al de Naval Battles en toen zagen ze al dat het goed was. Ubisoft was zelfs zo weg van het hele gebeuren omtrent de zeeslagen en het varen, dat ze niets liever wilden dan hiermee verder gaan. Wel moest er nog een onderwerp gevonden worden waarin scheepvaart enorm groot was en dat komt voort uit het kijken naar eerdere games.

Je hebt Ezio van 0 tot 64 jaar meegemaakt over drie games en dus is het voor de franchise niet heel gek om op een bepaald personage voort te borduren. Toch wilden ze het met Assassin’s Creed IV: Black Flag wat anders aanpakken en zo kwamen ze met familie op de proppen. En voilá, per direct zou één van de familieleden van Haytham Kenway een piraat zijn tijdens de Golden Age of Piracy, wat wel heel toevallig 35 jaar vóór de gebeurtenissen van Assassin’s Creed III was. A ‘historical coincidence’, zoals het pakkend omschreven kan worden.

Geen laadschermen tijdens transities van land naar water, en andersom

Het is nu dus wel duidelijk: scheepvaart is iets waar iedereen bij Ubisoft meteen achter stond en ook in Assassin’s Creed IV: Black Flag is dit weer groots aanwezig, het is nu zelfs een cruciaal gameplay onderdeel en dat is omdat je nu ook kunt gaan varen wanneer het je maar uitkomt. Mede hierdoor heeft Ubisoft alle zinnen gezet om dit zo goed mogelijk uit de verf te laten komen. Belangrijk hierbij is dat absoluut geen laadtijd in de game zitten, want dat belemmerd de vloeiende overgang van de gameplay op het land en zee. Het moest allemaal naadloos in elkaar overgaan en dat is wat Ubisoft met Assassin’s Creed IV: Black Flag voor het eerst in de franchise klaarspeelt. Het voorkomen van stop, start, stop, start gameplay wordt hier prima mee voorkomen en dat geeft je toch wat meer vrijheid zo stelt McDevitt.

Hiermee scoor je punten tijdens je geschiedenis les!

Wellicht is het je nooit zo opgevallen, maar er zijn heel veel historische gebeurtenissen verwerkt in Assassin’s Creed. Dit is mede mogelijk gemaakt door het team wat schrijft aan het verhaal van Assassin’s Creed en ook in Assassin’s Creed IV: Black Flag is dit het geval. McDevitt ziet dit zelfs als één van de dingen waar hij het meest trots op is, omdat het er zo in verwerkt is dat het niet saai is zoals je gewend bent van school. Bovendien steek je er ook nog wat van op. Volgens McDevitt is 80% van de belangrijke personen uit Assassin’s Creed IV: Black Flag gebaseerd op bestaande figuren die in die periode een belangrijke rol speelden tijdens de gebeurtenissen van de Golden Age of Piracy. Als het aan hem ligt zal dit in de volgende delen van Assassin’s Creed ook zo blijven.

Op zoek naar resources en geld over de gehele wereld

Eerder gaven we al aan dat je niet zomaar meer je aangenomen assassin’s kunt oproepen om moeilijke klusjes voor je op te knappen. Hier gaan we wat dieper op in, zo zullen ze je nu op andere manieren helpen. Zo zullen ze middelen vergaren voor upgrades aan je schip en daarnaast brengen hun activiteiten ook geld op. Wanneer je op zee een schip verovert, kun je deze op missies wegsturen om zo op korte termijn upgrades mogelijk te maken. Dit kun je ook doen via de Companion app voor Assassin’s Creed IV: Black Flag. Hiermee kun je je vloot naar een locatie sturen om te plunderen en zodra je je game op de PS3 of PS4 aanzet, zul je alle goederen al tot je beschikking hebben.

Wil je liever je bemanning direct gebruiken, dan is het ook mogelijk om regio’s over te nemen via een zwaar bemand fort, het zogeheten ‘Conquest’ systeem. Hierbij is de wereld van Assassin’s Creed IV: Black Flag in 11 regio’s opgesplitst en iedere regio heeft een eigen ‘Naval fort’. Het is natuurlijk de bedoeling dat je dit fort overneemt. Dit moet gedeeltelijk via het water waar je de torens moet vernietigen met kanonskogels, waarna je aan land gaat om de generaal van dat fort te vinden en natuurlijk te vermoorden. Eenmaal overgenomen, speel je alle informatie van die specifieke zone vrij en ook nieuwe missies op zee. Alle forten verschillen ook qua opzet en verdediging en sommigen zullen dus veel moeilijker te veroveren zijn dan anderen.

Hoe je slecht weer in je voordeel kan gebruiken

Natuurlijk kan bij een game als Assassin’s Creed IV: Black Flag geen slecht weer ontbreken. Het was natuurlijk niet alleen maar zonnig op zee en de zeeslagen werden vroeger regelmatig ruw beëindigd door moeder natuur. In de game is zij gunstig gestemd met je, maar als het tot slecht weer komt dan kun je dit in je voordeel gebruiken. Tijdens zeeslagen, maar ook tijdens het overnemen van forten bestaat de mogelijkheid dat de bliksem inslaat in één van je vijanden of dat een vijandelijk schip de witte vlag opheist, omdat het weer hen te ongunstig is. Jijzelf bent wel veilig voor bliksem terwijl het bij een andere mast zomaar eens kan inslaan. In dat opzicht maakt Ubisoft het je als speler gemakkelijker omdat je de nadelen niet zult ervaren. Keerzijde is wel dat je wel getroffen kan worden door tornado’s en monstergolven.

Ubisoft ziet het ontstaan van missies als een soort van beeldhouwen

Het ontstaan van missies bij Ubisoft is een heel organisch gebeuren. Je pakt één geheel wat bestaat uit het bij elkaar zoeken van meerdere bijpassende ideeën en bewerkt dit tot een uiteindelijke versie. Soms komen ze er dan achter dat het toch niet zo interessant is, of wellicht net niet de juiste snaar raakt. Daarom beginnen ze met ontzettend veel goede ideeën, die wellicht bijeen genomen wel genoeg zijn om een hele game mee te vullen. Wat ze dan doen is kijken welke functies en kernelementen het beste passen bij het verloop wat ze in gedachten hadden om zo tot de beste combinatie te komen.

Door deze dynamische ontwikkeling van de daadwerkelijke content in de game zijn missies altijd een organisch proces dat zich pas na enige tijd definitief vaststelt. Een vergelijking met beeldhouwen valt dan snel te maken, zoals Ubisoft ook doet volgens McDevitt. Ook het volledig omdraaien van bestaande missieconcepten komt geregeld voor, want uiteindelijk zijn ze vrij in de creatie van de structuur. Het is volgens Devitt een artistieke, creatieve en vooral erg vrije vorm die een structuur krijgt door het ‘beeldhouwen’ en binnen dat gegeven evolueren leuke ideeën erg snel en dat levert uiteindelijk een mooi geheel met verschillende missies op.

Gametijd is belangrijk, hoeveel tijd is jouw €60,- waard?

Natuurlijk is het geen onbelangrijke vraag om te weten hoe lang je met de nieuwste creatie van Ubisoft bezig zal zijn. Hoewel er wat speling in zit voor als je voor 100% synchronisatie gaat, zal de main story ruim 20 tot 25 uur in beslag nemen. Wil je daarentegen echt alles gedaan hebben, waaronder de legendarische ‘Superschepen’, zoals zowel McDevitt als Decant ze noemen, dan ben je gemakkelijk tussen de 50 en 60 uur bezig. In die tijd kun je de game dus platinum behalen. Helaas betekent dit, in tegenstelling tot de voorgaande games in de franchise over het algemeen, wel dat je nogal wat zult moeten grinden om materialen bij elkaar te sprokken om zo je schip te upgraden. Als je alle vier de legendarische schepen wilt verslaan dan zul je de maximale upgrade nodig hebben.

Wat onder het maximale uit je schip halen verstaan wordt is dat je op zoek moet gaan naar specifieke schatkisten die van belang zijn om het optimale resultaat te behalen. Daarnaast zul je bij de legendarische schepen ook goed moeten kijken om te zien hoe ze functioneren. Ze hebben allen unieke aanvallen en dat vraagt enig onderzoek en dat levert vanzelfsprekend ook de nodige uitdaging op en daar zul je naast het optimaliseren van je schip ook een behoorlijke tijd in kunnen steken. Op deze manier probeert Ubisoft een soort van endgame content te creëren, iets wat te vergelijken valt met World of Warcraft zo stelt Decant.

Al met al betekent dit weer een compleet nieuw verhaal, met vooral de nadruk op iets wat bij Ubisoft een speciaal plekje in het hart heeft verovert: scheepvaart. Een game die de lat voor volgende generatie consoles ongekend hoog zou moeten leggen, waarbij het op de huidige consoles het neusje van de zalm zou moeten worden. We hebben veel geleerd over de nieuwe mogelijkheden die Assassin’s Creed IV: Black Flag moeten onderscheiden van de massa en zelfs van haar voorgangers in de franchise. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd wat het eindresultaat zal gaan worden en dat zullen we dan ongetwijfeld in een enorm uitgebreide review met jullie gaan delen!