De DualShock 3 is een prima controller, maar als er kritiek over geuit wordt dan gaat dat over de analoge sticks. Deze zitten naast elkaar en bij mensen die grote handen hebben kan het voorkomen dat de duimen tegen elkaar aankomen en dat levert irritatie op. In dat opzicht zijn de analoge sticks op de Xbox 360 wat handiger geplaatst en natuurlijk is Sony zich hiervan bewust.

Uit een interview dat Toshimasa Aoki (baas van product planning bij Sony) had met GamesBeat blijkt dat de vroege ontwerpen van de DualShock 4 controller erg veel leken op de huidige layout van de Xbox 360 controller. Dit heeft Sony uitgebreid getest, maar de huidige positionering van de analoge sticks is eigenlijk toch iets wat in het DNA van PlayStation zit en daarom hebben ze voor de klassieke layout gekozen.

“For the analog sticks, we did test having the analog sticks on top, since the Xbox has the left side on top [above the D-pad]. Especially from the shooter teams — we got feedback that that’s what they wanted. They knew that consumers liked the 360 for shooters.”

“The feedback from the user test team said that we needed to test this version, the Xbox version, and this version. [But having the two sticks symmetrical on the left and right sides] is kind of in our DNA. The prototype team, myself, and also the management team really felt that having this look is the PlayStation look, and we had to keep that.”