Het multiplayer segment in diverse shooters is tegenwoordig enorm uitgebreid en om echt goed te zien of de multiplayer perfect uitgebalanceerd is, is het nodig dat er zeer veel mee gespeeld is/wordt. Dit is veelal pas na de release het geval en als bepaalde zaken dan qua balans toch niet helemaal perfect zijn is hier een patch voor nodig.

Het wachten op patches is anno 2013 nogal een irritatie, want hoewel een ontwikkelaar een patch vrij snel af kan hebben moet het goedgekeurd worden door Sony en dat kost veel tijd. Laten we vooropstellen dat het patchen een prima manier is om problemen op te lossen, maar het kan effectiever en dat is het geval met Killzone: Shadow Fall zo vertelde Eric Boltjes aan OPM.

Guerrilla Games zal namelijk nooit een balans patch voor Killzone: Shadow Fall uit hoeven brengen, want als ze constateren dat een bepaald wapen overpowered is dan kunnen ze de balans op de server aanpassen. Hierdoor zal de wijziging gelijk actief zijn in de game en dat is natuurlijk erg gunstig voor de gameplay.

“What we can do now for example, is in multiplayer, we can track all the weapons. So if a specific weapon is overpowered, you know it’s killing too many people and people start complaining, we don’t have to release a patch any more. We can, on server side, tweak the damage down on that weapon and instantly everyone will just have a less powerful weapon.”

Zullen er dan nooit patches voor Killzone: Shadow Fall verschijnen? Nee, want content zoals het uiterlijk van wapens en andere cosmetische aanpassingen zullen wel gewoon via een patch toegepast moeten worden, maar variabelen zoals hoe een waper vuurt, hoe sterk deze is enzovoort zal Guerrilla via de servers kunnen aanpassen indien nodig.