Op de PlayStation 4 is het mogelijk om games te gaan spelen terwijl ze nog gedownload worden. Dat is een fijne vooruitgang ten opzichte van de PlayStation 3 waarbij je moet wachten totdat het geheel is binnengehaald en is geïnstalleerd. Iets wat bij grote games soms enkele uren kan duren.
Met het oog op de 50GB wegende digitale versie van Killzone: Shadow Fall is het helemaal een verademing om te kunnen gaan spelen terwijl de game nog aan het downloaden is en in een interview met OPM heeft lead designer van Guerrilla Games, Eric Boltjes, duidelijkheid gegeven hoe dit precies werkt.
Het eerste wat je zult binnenhalen is alle content die nodig is om jou als speler het eerste level te laten beleven. Nadien zal de content voor het volgende level binnengehaald worden. Dat volgende level is in verhouding minder data, want de vijanden zijn bijvoorbeeld hetzelfde als in het eerste level en dat scheelt, want dat is toch al gedownload.
Uiteindelijk is het streven dat je de gehele game kunt doorspelen zonder dat je onderbrekingen zult hebben. Toch is dat iets waar Guerrilla Games geen invloed op kan uitoefenen doordat het ook afhankelijk is van je internetverbinding, maar wel zou deze manier moeten schelen qua wachttijd ten opzichte van de manier waarop het nu gaat met PS3 games.
“Basically how that works is that we’ve split up our engine in such away instead that instead of having to have everything to work you can download parts of it. And a large part of the game is obviously the weapons and gameplay mechanics.”
“So before you can start playing we have to look at, well, what does the first level contain? Well it contains these enemy types, these weapons, these textures, these sounds etc.”
“We make a package out of that, and that’s the first bit you download which is a lot smaller than the entire game. So once you have that part and where it gets really interesting is that level 2 might have the same enemies types, just a few extra. So to play level 2 it’s actually not a lot more data to download.
After you’ve done that first initial download, you start playing level 1, in the background it’s downloading level 2, level 3, level 4, depending on how fast your internet connection is. Hopefully, there’s going to be wait times, but hopefully there’ll be a lot less wait times than having to download the whole game.”
Ik heb hier zoveel zin in hè. Maar duurt nog te lang 😛
dit vind ik echt wel heel interessant, de vraag is nu maar hoe groot dat eerste ‘pakketje’ zal zijn…
dat eerste pakketje zal denk 10 gb zijn en al die andere lvls zullen denk 1 of 2 gb zijn dusmet 10 mbps download heb je het met 5 minuten binnen een lvl en het eerste pakket 30/50 minuten en aangezien lvls 10/15 minuten en misschien zommige langer zijn heb je misschien alleen lag de eerste paar minuten van dat lvl of je moet echt glasvezel verbinding hebben 100/100 dan is er niks aan de hand ik heb bij ziggo 150/15 dus ik zit wel goed of de servers moeten bagger zijn bij sony en guerrilla maar dat zal wel mee vallen omdat ze vast wel geleerd hebben van de ps3
En hoe gaat dit in zijn werk in Open Wereld games? Hier lijkt het niet te gaan werken denk ik zo.
Maar kun je de game ook downloaden en dan gelijk de MP spelen tijdens het downloaden ipv het eerste level van de SP? dat zou ik bijvoorbeeld wel willen weten.
Legt het spelen? Rare titel. Dit kan toch gewoon bij elke game op de PS4
@ps3dennis:
Misschien handig om de rest van de titel ook te lezen?
Ik moest de titel ook een paar keer lezen.
Er zullen wel bepaalde restricties op zitten bij welke games en/of content dit zal gaan werken. Zoals eerder gezegd lijkt me dit bij een Free Roamer een lastig verhaal..
@sjaak: Het gaat om dat stukje.. en natuurlijk heb ik de rest ook gelezen.
@Sjord: Open werelden zoals bij world of warcraft and diablo III werken op pc ook met vooraf gedownloade delen. Low resolution textures als eerste binnen halen en daarna pas betere textures met hogere resolutie.
Er zijn veel opties voor een ontwikkelaar om hun games op deze manier te laten werken. Als je kijkt naar de meeste games ben je het eerste uur toch bezig in menu’s of een karakter aanmaken.
Wat een kut titel gozer..
@ps3freak: Interpunctie