Shinji Mikami sleutelt momenteel vlijtig aan de next-gen horrorgame The Evil Within, een titel die ons eindelijk nog eens echt de stuipen op het lijf zou moeten jagen. Gamers kennen de man uiteraard vooral van Resident Evil, de populaire griezelreeks die uit zijn brein voortgekomen is. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we waarde hechten aan Mikami’s woorden.
In een interview met Edge’s magazine, geeft Mikami aan dat de PS4 en Xbox One inmiddels zo goed als identiek zijn. De Xbox One had bij de aankondiging minder goede specificaties dan de PS4, maar inmiddels zijn de consoles aardig gelijk aan elkaar. Dit maakt het voor Mikami gemakkelijker om de game te ontwikkelen, want hierdoor volstaat de ontwikkeling van één versie in plaats van dat hij twee versies van dezelfde game moet maken voor beide platformen.
Sterker nog, in de realiteit komt het er op neer dat er niet echt een groot verschil tussen beide platformen zit en dat is voor de ontwikkeling van multiplatform games uiteraard erg gunstig.
“There’s no real difference between them,”
“We only need one console. Why do I have to make two versions of a game? And when Xbox One was first announced it had lower specs than PS4, but now they’re almost identical.”
“So either will do.”
Haha, grapjas!
zou zomaar kunnen want microsoft heeft exclusief dx 11.2 en dat brengt de consoles dichter bij elkaar maar dan nog is de ps4 50% sneller haha
Zo’n opmerking hebben we nu al een aantal keer gezien van verschillende ontwikkelaars, maar mocht er een duidelijk verschil in kracht zitten van de consoles, zal dat niet door een ontwikkelaar die multiplatform games maakt naar voren gebracht worden maar zal dat pas duidelijk zichtbaar zijn in exclusieve games aan het eind van de generatie…
Hahaha dat denk ik niet. De ps4 zal echt wel beter zijn hoor. Wat een dom manneke
Voor wat hij heeft bijgedragen aan de games industrie mag hij wel een keer een domme/oppervlakkige opmerking maken. Al zou het ook gewoon een vertaalfoutje geweest kunnen zijn.
Met andere woorden:
We doen niet al teveel ons best voor de ps4-versie, want dat vindt MS niet zo leuk aangezien we hun geld hebben aangenomen. XD
Btw, staat die man er niet om bekend een beetje anti-sony te zijn?
Dat lees k namelijk hier en daar op verschillende forums.
Ik heb geen verstand van programmeren, maar het lijkt erop dat hij daar op doelt. Hij hoeft namelijk maar een versie van de game maken.
Tuurlijk zijn ze gelijk. Psx en XBOX waren nagenoeg hetzelfde. Xbox 360 en ps3 ook. En de komende 10 consoles ook. Anders krijgen ontwikkelaars het veeelste moeilijk. Nu maken ze 1 game en passen ze wat kleine dingen aan. Zal me niks verbazen als sony en xbox ook samen onderzoek en ontwikkelen maken.
Maar hij ziet de helft van wat wij zien, dus ja niet echt eerlijk uitgesproken
@217.149.129..xxx: Als ze samen onderzoek zouden doen, dan zou Microsoft nooit in den beginne een console hebben aangekondigd die lagere specs had …
@chris65:
Het eerste deel wel. Maar daarna heeft ie het over de specs.
Daar zegt hij iets belangrijks.. “why do i have to make two versions of a game?”. Dat gaan heel veel developers denken. Misschien wordt dan de PS4 versie iets hoger geupscaled door de iets betere specs.
volgensmij weet die kerel niet waar die over praat ps4 gpu heeft meer cores de cpu loopt op 2.73 ghz in plaats van de xbox one op 1.75 ghz en het ram loop ook veel sneller
@DRAGONBLADEX:
Joh, stuur hem anders even een mailtje..
Volgens mij heeft ie wel een punt, ze lijken qua specs wel erg veel op elkaar
Sterker nog, ze lijken beide namelijk behoorlijk op een PC
Haha qua Chipset zijn ze het zelfde maar niet qua kracht en grafische vermogen.
Hoe je het went of keert de PS4 is echt deze generatie de meest krachtige console en met de meest capaciteiten.
@sjaak: Ja heel erg ik had wat anti Sony razernij gelezen. En hij vond KH niks want dat koop omdat je vrienden het ook kopen. 😉
idd erg geestig om te lezen dat ook deze mensen niet weten wat er in de console zit. playstation is gewoon de console. heb niets tegen xbox, maar zit liever in het zonnetje, dan in de koude stromende regen.
Op zich wel grappig dat ze hier nog geen van beide consoles gespeeld hebben maar het al wel beter weten dan iemand die al wel met beide nieuwe consoles gewerkt heeft.
Wel frustrerend ook natuurlijk als je een PS fanboy bent dat het verschil best wel mee blijkt te vallen.
Overigens zijn er al meer dev’s geweest die gezegd hebben dat de consoles niet zoveel in kracht verschillen. En dat hebben ze niet anoniem gedaan.
Vorige generatie kon het verschil in kracht bij multiplatform games niet omgezet worden in grafisch verschil. Deze generatie is dat totaal anders, beide consoles zijn X86 hardware waardoor men bij multiplatform games de ene console eenvoudig net wat meer “eyecandy” op je scherm kunnen laten toveren als de andere.
Zie het als een PC game waarbij je simpelweg de settings een tandje hoger zet op de ene console. De opmerking ik ga toch geen 2 versies ontwikkelen is dus in mijn beleving onzin……
@84.26.145..xxx:
het is heel simpel je hoeft er niet mee te werken om te weten dat de ps4 krachtiger is. De cores zijn hoger geklokt ook de gpu is hoger geklokt. RAM geheugen is veel sneller en de os van sony gebruikt 2 gb minder dan die can de xbox. Kan gewoon niet anders dat de ps4 krachtiger is. Dat hij nu geen verschil merkt komt misschien 9mdat de game niet zwaar is. Maar je gaat pas de grote verschillen zienna 3 jaar.
En iedereen weet waar ze het over hebben?
Eerst zien dan geloven!!!
de enige voordeel van een XBOX controller is dat het lekker in je handen liggen voor de rest is de PS Dualshock beter mijn mening.
en de Consoles is de Playstation iets krachtiger en 45% sneller dan de Xbox one
maar De Xbox One zal echter wel 8 GB DDR3-RAM hebben en beschikken over een harde schijf van 500 GB. De processor zal een AMD-processor zijn met 8 kernen en beschikken over een blu-rayspeler Xbox Live voor Xbox One zal draaien op meer dan 300.000 servers. Dit is een aanzienlijke verhoging van de circa 15.000 servers die gebruikt worden voor de Xbox 360-gebruikers. Hierdoor kunnen muziek, films, games en spelgegevens worden opgeslagen in de cloud. Ook kunnen er beelden uit het spel opgenomen, bewerkt en gedeeld worden.[7] Verder kunnen gebruikers van de Xbox One maximaal 1000 vrienden toevoegen aan hun vriendenlijst.
De PlayStation 4 zal gebruik maken van een aangepaste “accelerated processing unit” (APU) ontwikkeld door AMD in samenwerking met Sony. De PS4-APU is een chip die processor (CPU) en videogeheugen (GPU) combineert, evenals een geheugencontroller en videodecoder. De CPU zal bestaan uit acht x86-64-kernen, gebaseerd op de toekomstige Jaguar CPU-architectuur van AMD. Deze processor moet het beter gaan doen dan de Celprocessor van de PlayStation 3, die krachtig was maar ook erg moeilijk om mee te werken voor ontwikkelaars. De GPU zal bestaan uit 18 computereenheden die samenwerken om een theoretische piek van 1,84 TFLOPS te bereiken. Deze rekenkracht kan worden gebruikt voor zeer gedetailleerde grafische beelden, natuurkundige simulaties of een combinatie van de twee. Er wordt tevens een secundaire chip inbegrepen in de PS4, die online functies zoals downloaden, uploaden en sociale gameplay op zich neemt. Deze taken kunnen hierdoor moeiteloos worden gedraaid op de achtergrond, tijdens het spelen of terwijl het systeem in de slaapstand staat.
De PS4 krijgt 8 GB aan GDDR5-systeemgeheugen, wat een bandbreedte van 176 GB/s mogelijk maakt. Het geheugen, dat 16 keer sneller is dan het geheugen van de PS3, moet de console naar verwachting een langere levensduur geven. De architectuur van het geheugen zorgt ervoor dat zowel de CPU als de GPU aanspraak kunnen maken op de hoeveelheid die ze nodig hebben. Hierdoor is het niet meer nodig om apart toegewezen geheugen te gebruiken, wat bij de PS3 nogal wat problemen veroorzaakte.
De blu-rayspeler[18] van de PS4 zal schijven kunnen lezen met een snelheid van 6x CAV (Engels: constant angular velocity), wat een snelheid van 27 MB/s oplevert. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de PS3, die schijven leest met een snelheid van 9 MB/s. Vroege rapporten geven aan dat de blu-rayspeler van de PS4 geen vierlagige discs van 100 GB kan lezen, die worden gemaakt om 4K-resoluties te ondersteunen[19]. Er wordt verwacht dat het systeem niet hoger zal gaan dan 1080p (1920×1080). Een harde schijf van 500 GB wordt standaard bijgeleverd, deze kan wel door de gebruiker worden vervangen.
De PS4 maakt gebruik van draadloze 802.11 b/g/n-netwerkconnectiviteit, ethernet, bluetooth 2.1 en 2 USB 3.0-poorten. Tevens wordt er een aux-aansluiting toegevoegd, om verbinding te maken met de PlayStation Camera, een digitale camera met bewegingsdetectie. Een mono-headset, die kan worden aangesloten op de DualShock 4, wordt inbegrepen bij de console. Outputmogelijkheden zijn er in de vorm van HDMI en optische S/PDIF.
en Maximaal 2000 PSN-vrienden op de PlayStation 4 1000 vrienden meer dan XBOX One.