Killzone: Shadow Fall is als digitale versie 39.7GB groot en dat is vrij fors voor een game, zeker als je dat aan één stuk moet downloaden. Door het PlayGo systeem zul je echter na het binnenhalen van 7.5GB al kunnen gaan spelen, zoals we al lieten weten.

Nu lijkt 39.7GB veel, maar dit valt in verhouding met Killzone 3 lager uit. Die game was (op Blu-ray) 41.5GB groot en dat kwam onder andere door het gebruiken van gedupliceerde textures in verschillende levels, waardoor het lader sneller ging. Ook bevatte de disc video’s in hoge kwaliteit in verschillende talen.

Dat bij elkaar zorgde voor een forse totaalbestand van 41,5GB, maar doordat het op Blu-ray stond had Guerrilla Games niet echt een limiet. Met het PlayGo systeem van de PlayStation 4 hebben ze het echter anders aan moeten pakken. Iets wat ze is gelukt, zo vertelde Michiel van der Leeuw (technical director) aan Eurogamer.

“So we had to completely re-architect how we deal with data. And we did a lot of work – this is actually something I’m extremely proud of – to optimise our disc access pattern. Sony made special libraries for us because we were the first ones hitting these sort of problems. I think it’s something that a lot of people will need to be doing in future.”

Leuk detail is dat de game in de eerste instantie vele malen groter was dan 39.7GB. Oorspronkelijk was Killzone: Shadow Fall in totaal rond de 290GB groot en dat is een gigantische grootte voor een game, nietwaar?

“I think at some point the disc image that we were generating was around 180 gigs. And if we would have put all the levels in, which we didn’t, because then the disc image generator broke, it would have been around 290 gigs of data.”