PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Call of Duty: Ghosts PS3PS4
Review: Call of Duty: Ghosts

Review: Call of Duty: Ghosts

Door op november 5, 2013 om 9:00 - 2.322 keer bekeken

Review: Call of Duty: Ghosts  review ps4 ps3
Review: Call of Duty: Ghosts – Ze vochten met slechts 15 man drie dagen lang in erbarmelijke omstandigheden tegen een enorme overmacht aan vijanden. Als hun geweer leeg was, trokken ze hun mes en als ook dat niet meer te gebruiken was, vochten ze met hun handen verder. Drie dagen lang vochten ze en na deze dagen stonden ze nog met 14 man overeind. Alle tegenstanders waren dood, op eentje na, en die omschreef de kleine groep waar ze het tegenop namen als spoken. Onhoorbaar, onzichtbaar en extreem dodelijk, het zijn de ghosts…

The Federation

In de nabije toekomst loopt alles in de soep en is The Federation onder leiding van Diego Almagro de grootste vijand van de Amerikanen. Hij heeft het gemunt op de grootste Amerikaanse steden, en de macht en kracht van de Amerikanen brokkelt per aanval van The Federation af. Het is duidelijk: de wereld staat in vuur en vlam, en jij wordt als speler midden in de actie gegooid na een korte introductie op het verhaal, waarin je kennis maakt met Logan, Hesh en Elias Walker. Elias Walker (pa) is een hoge pief in het overgebleven Amerikaanse leger, en Logan en Hesh zijn broers die als militair te werk gaan.

Ook zij hebben van de Ghosts gehoord, maar stellen in de eerste instantie niets voor. Maar natuurlijk ontwikkelt het verhaal zich zo dat beide broers zich op een gegeven moment ook aansluiten bij de Ghosts om een stokje voor de plannen van The Federation te steken, waar een plotwending mee gemoeid is in contrast met de Ghosts. Hoe dit in elkaar zit, zullen we hier niet verklappen, maar het komt er kort op neer dat het met de minuut dat je de singleplayer speelt belangrijker wordt om The Federation zoveel mogelijk schade te berokkenen.

Het ene cliché na het andere

Met Call of Duty: Ghosts slaat Infinity Ward een andere weg in qua verhaal en zoals het een goede Call of Duty betaamt, beland je weer van de ene spectaculaire situatie in de andere. Dat zorgt voor een weergaloze actievolle ervaring met een forse afwisseling in de levels, met hierbij leuke gameplay-vernieuwingen. Dit is voornamelijk wat de singleplayer interessant houdt, want het verhaal is zo ontzettend cliché dat het totaal niet boeiend is om te volgen. De manier van presenteren is gelukkig wel op zo’n manier in de game verwerkt dat je het blijft kijken, maar verder hoef je het niet voor het verhaal te doen.

Dat is niet per definitie een slechte zaak, want het dient om de levels aan elkaar te knopen en daar slaagt de game uitstekend in. Wel is het jammer dat je plottwists van mijlenver ziet aankomen en bij vlagen voelt het verhaal ook een beetje gerecycleerd aan, in de zin van: andere personages, andere setting, maar het komt op hetzelfde neer. Dat recycleren komt in meerdere vormen voor, want ook bij sommige levels bekroop ons het gevoel dat we het allemaal al eerder doorgelopen hadden. Denk dan bijvoorbeeld aan een level op een boorplatform, een vliegdekschip, enzovoort. Ook valt in de singleplayer op dat de game ondanks de ‘nieuwe’ engine nog gebruik maakt van vele oude klassieke mechanismen die wat vreemd aanvoelen in de next-gen versie, en dan spreken we nog niet over de soms beroerde animaties.

Kort maar krachtig

De singleplayer heeft dus het één en ander waar wat op aan te merken valt, maar waar Infinity Ward met vlag en wimpel in slaagt, is je een ervaring bieden die je van een Call of Duty verwacht. Het knallen gaat heerlijk en is vooral heel erg vermakelijk. Het standaard knalwerk wordt overigens afgewisseld met secundaire elementen; denk aan het besturen van drones, helikopters en tanks. Ook komt Riley af en toe om de hoek kijken, maar waar de aanwezigheid van de hond met veel bombarie werd aangekondigd, valt het aantal daadwerkelijke speelminuten met hem enorm tegen. Je zult Riley twee keer kort besturen en hem af en toe kunnen inzetten om vijanden te grazen te nemen, en dat is het dan wel.

Toch is de singleplayer wel van dusdanige spectaculaire proporties dat je van het begin tot het einde zit te genieten. Bovendien speelt het erg fijn en is de afwisseling in gameplay en levels van dusdanige snelheid dat je de singleplayer in één ruk uitspeelt. Niet zo heel gek als je bedenkt dat deze singleplayer amper vijf uur kost om te doorlopen. Kortom, de singleplayer is een vermakelijk gedeelte van de game, maar het is duidelijk te merken dat hier minder aandacht dan voorheen is ingegaan en daarom is het een fijn gegeven dat elke Call of Duty game vol met andere modi zit om het nog lang boeiend te houden.

Extinction

Eén van de nieuwe modi is Extinction en deze valt prima te vergelijken met de Zombiemodus uit de Call of Duty games die Treyarch produceerde. In deze modus is het zaak om in je eentje of met tot maximaal vier man (in coöp) zolang mogelijk te overleven. Zo hier en daar is een ‘Hive’ te vinden, wat voor de aliens van belang is, en het is aan jouw team om deze te slopen door middel van een zogenaamde ‘drill’, een soort boor die de Hive sloopt. Terwijl de drill bezig is, vallen de aliens je aan en jij zult hen natuurlijk moeten doden.

Naast dat de aliens je aanvallen, vallen ze ook de drill aan, dus het is zaak dat je goed oplet dat ze niet teveel schade aanbrengen aan je drill. Ondertussen knal je er flink op los en door aliens te doden, spaar je geld op. Dit geld kun je spenderen aan nieuwe wapens, extra drops voor je team, en vallen in het level. Iedere speler kiest een bepaalde klasse en hieronder vallen verschillende specifieke mogelijkheden. Zo draagt de één extra ammo bij zich en een ander armor. Deze kun je droppen tegen enige betaling om zo je team te ondersteunen en daar komt het samenwerken om de hoek kijken.

Het is van uitzonderlijk belang dat iedere speler een eigen type soldaat samenstelt, want deze vullen elkaar optimaal aan. Naargelang je verder komt, zul je ook helikopters moeten beschermen en sterkere vijanden moeten zien te doden, waardoor samenspel en elkaar ondersteunen des te belangrijker wordt. Overigens zul je per ‘wave’ aan aliens ook secundaire opdrachten verkrijgen die uiteenlopen van een x aantal aliens doden door middel van melee tot het doden door middel van explosieven. Als je deze doelstellingen voltooit, krijg je extra skill points en deze kun je gebruiken om jouw persoonlijke loadout van upgrades te voorzien: meer ammo bij een ammo drop, betere armor bij een armor drop, enzovoort.

De Extinction modus lijkt in dat opzicht enorm veel op de Zombie modus, maar weet toch wat variatie te bieden. Mede doordat je kunt prestigen en hierbij relics vrij speelt, die je kunt inzetten voor meer uitdaging. Het biedt wat meer diepgang dan de zombiemodus en in dat opzicht komt het prima uit de verf. Het samenspelen is hierbij vanzelfsprekend een must en dat gaat gegarandeerd voor vele uren plezier zorgen als je met je vrienden in de game aan de slag gaat.

Stel je squad samen

Naast de Extinction modus is ook de Squad modus een belangrijke vernieuwing en deze hangt wat meer samen met de multiplayer zelf. Je kunt in de Squad modus een aantal soldaten opstellen en met elke individu kun je los gaan in de multiplayer. Dat betekent in het kort dat de speelduur extreem wordt opgerekt als je elke soldaat tot de max wilt prestigen. Een leuke bijkomstigheid is dat het van belang is dat elk squadlid een andere loadout kent, want je zult in de squadmodus zelf met je team, dat op dat moment door de AI gestuurd wordt, de strijd aan kunnen gaan met andere squads. Als je dan allemaal identieke soldaten hebt, dan zul je vrij kansloos zijn tegen andere squads die wel uitgebalanceerd zijn qua mogelijkheden.

In totaal kent de squad modus een viertal verschillende modi. Zo kun je in Warzone tegen bots strijden om ervaring op te doen en in Safeguard krijg je te maken met diverse waves aan vijanden. Wat dat betreft is er weinig nieuws onder de zon, maar waar het daadwerkelijk om draait is dat je squad in de Squad Assault modus het opneemt tegen een ander squad. Hierbij krijg je tegenstand van een volledig AI gestuurd team dat is gebaseerd op de opbouw van squadleden. Deze tegenstander kiest een map uit die ze gaan verdedigen en het is dan aan jouw squad om hier te winnen en dat levert je weer XP op voor ieder squadlid dat tevens meekomt naar de gewone multiplayer.

Potentieel interessant

In Squad versus squad speel je tegen een ander, waarbij de rest van de squad aangestuurd wordt door de AI. Het interessante aan deze modi is dat je individuele soldaten dus kunnen ranken zoals al aangegeven en dit is tot op zekere hoogte verweven met de multiplayer. Toch valt moeilijk te zeggen of deze modus echt interessant zal zijn op langere termijn, want hoewel het tot op zekere hoogte aanvoelt als een daadwerkelijke multiplayer – de AI manifesteert zich zoals elke andere speler zal doen en dat is uniek in tegenstelling tot een standaard AI-gestuurde bot – bekroop ons ook de vraag wat het nut ervan is, als er ook een normale multiplayermodus aanwezig is.

De modus heeft zeker enige potentie, maar dit zal zich pas op de langere termijn bewijzen. Een bijkomstigheid is dat de AI-gestuurde squadleden zich toch nog een beetje als AI gedragen. Als je achter een rots staat op weg om zichtbaar te worden voor anderen, dan wist de AI al dat ik achter de rots zat en zodra ik een stap verder zette, had dit de dood tot gevolg. De AI weet soms dingen die je niet kan weten en dat haalt de lol er snel vanaf. Maar goed, zoals al aangegeven, het is bij de squad modi even aanzien hoe dit zich zal ontwikkelen. De potentie is aanwezig, maar tijdens onze uitgebreide speelsessie viel de meerwaarde enigszins mee.

Multiplayer zoals je het wil en kent

Het meest gespeelde onderdeel van Call of Duty: Ghosts gaat natuurlijk de normale multiplayer worden en dat is een waar festijn. Met veertien maps die extreem uiteenlopend zijn, krijg je een uitstekende variatie voorgeschoteld die zich doortrekt naar de diverse modi die de game rijk is. Naast wat standaardmateriaal als team deathmatch, domination en free for all, bevat de game ook een reeks aan nieuwe modi die behoorlijk vermakelijk kunnen zijn.

Deze nieuwe modi zorgen voor een frisse variatie bovenop het standaardgebeuren en hoewel sommige modi wel van het ‘je moet ervan houden’ kaliber zijn, bevielen ze ons uitermate goed. Daarnaast heeft Infinity Ward het systeem met perks en je loadout opstellen omgegooid, wat voor een andere benadering van je eigen soldaat samenstellen zorgt (in combinatie met ‘create a soldier’) en dat is in de eerste instantie even wennen, maar gaandeweg is het een prima vooruitgang om de balans nog beter te bewaren, waardoor de multiplayer vooral op de skills van de speler aankomt en dat is wel zo fijn.

Vanzelfsprekend is de multiplayer weer enorm lang speelbaar en met de squad modus als nieuwe feature kun je nu niet één, maar veel meer soldaten gaan levelen. Met de prestige levels in ons achterhoofd, geeft dat een garantie op een zesvoudige verdubbeling van de speelbaarheid als je elk individu tot de max wilt levelen en dat maakt het voor de fanatieke speler des te meer interessant om door te blijven spelen. De multiplayer is het gedeelte waar het uiteindelijk om draait; dat moet qua gameplay tot in detail goed in elkaar zitten en dat is waar Infinity Ward in slaagt.

Voor deze review hebben we de PlayStation 4 versie gespeeld, maar we konden ook even met de PlayStation 3 versie aan de slag. Inhoudelijk zijn beide versies identiek, maar wat het voornaamste verschil is is dat de PlayStation 3 versie er visueel een stuk minder strak uitziet. De PlayStation 4 versie is veruit de mooiste en tot op zekere hoogte een visueel genot. Bij de PlayStation 3 heb je te maken met veel minder scherpte textures en een wat wazige blur op sommige momenten. In dat opzicht is de voordelige upgrade van de PS3 naar PS4 versie zodra dit mogelijk is zeker aan te raden. Inhoudelijk zul je verder geen enkel verschil merken.

Call of Duty: Ghosts is in z’n geheel een uitstekende shooter. Op veel punten doet het precies wat je ervan verwacht, maar toch zijn er ook de nodige punten van kritiek. Zo is de singleplayer aan de korte kant en is het op bepaalde punten technisch wat verouderd. Ook is de squad modus niet heel interessant en moet het volledige potentieel zich nog bewijzen, maar de Extinction modus weet zich als een ‘vernieuwing’ uitstekend aan het geheel toe te voegen. De multiplayer is meer van hetzelfde, maar voelt verfrissend aan door tig nieuwe modi en mogelijkheden, wat erg tof is. Call of Duty: Ghosts is een complete shooter met veel variatie aan mogelijkheden en hoewel er het nodige op aan te merken valt, draait het uiteindelijk om plezier hebben en daar slaagt de game uitstekend in.

• Extinction modus is een leuke toevoeging
  • Veel nieuwe multiplayer modi
  • Toffe multiplayermaps
  • Genoeg content om je heel lang mee te vermaken
  • Speelt zoals gewoonlijk fantastisch
  • Singleplayer is een geweldig ervaring…

• …maar zoals altijd veel te kort
  • Verhaal singleplayer nogal cliché
  • Squad modus nu nog niet bijster interessant
  • Technisch op wat punten verouderd

1. black2death Geplaatst op    232 XP
    avatar

allé ik zal deze avond eens kijken of het echt de moeite waard is. het ziet er (zoals altijd) veel belovend uit, maar ik wil het met eigen ogen en handen ervaren.

2. xXiNiXx Geplaatst op    65 XP
    avatar

Wauw, eens een eerlijke review die ook te minpunten van deze game naar boven haalt. Respect, Lennard :)

3. klupido Geplaatst op    1333 XP
    avatar

Dus in de review van Battlefield 4 krijgen de graphics van BF4 een 7,5 en bij COD Ghost een 8?! Geloofwaardig….

4. 145.102.2..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@klupido: Niet echt logisch inderdaad

5. 213.197.56..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@klupido: HAHA IDD!!!! BF4 powned dit spel!!!!

6. 77.172.185..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@klupido: lol

7. 77.167.178..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@klupido:

WTF Idd! Heb de review niet gelezen, maar als is zie dat BF4 een lager cijfer kwa graphics krijgt, weet ik genoeg. Jammer dit…

8. Itachi-sama Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@klupido: ahaha, get over it

Ot: can’t wait! Extinction mode helemaal ontleden!

9. Sir. Nigell Geplaatst op    855 XP
    avatar

@klupido: haha ja idd, niet erg geloofwaardig. Maar ze komen er wel op terug met de ps4 versies :)

10. 82.169.141..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@xXiNiXx: Kijk nog een keer.

Ehhh, wat.

11. aarjen116 crew Redacteur Geplaatst op    1788 XP
    avatar

Nice! Kan niet wachten op de PS4 versie!!!!

12. xXiNiXx Geplaatst op    65 XP
    avatar

@82.169.141..xxx:

Wat bedoel je? Het spel speelt vlot, heeft toch enkele leuke toevoegingen, maar is technisch verouderd. En krijgt daarom een verdiende 8. Niet een 9.5 of een 10 zoals op alle andere gamessites…

13. 24.132.76.xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@klupido: als hij dat vind wel.. Dat is een review.. Een mening… Niets meer niets minder… Hoef je het verder ook niet mee eens te zijn toch?

14. Brunodebull Geplaatst op    433 XP
    avatar

Graphics een 8?

15. 7th-son Geplaatst op    4195 XP
    avatar

Is dit een review van de PS4 versie?
    Quote:
    “Ook valt in de singleplayer op dat de game ondanks de ‘nieuwe’ engine nog gebruik maakt van vele oude klassieke mechanismen die wat vreemd aanvoelen in de next-gen versie, en dan spreken we nog niet over de soms beroerde animaties.”

16. renzer1133 Geplaatst op    170 XP
    avatar

@24.132.76.xxx: Ja, maar hij verdraait de harde feiten.

17. Faunus crew Redacteur Geplaatst op    1777 XP
    avatar

@klupido: Deze review is op basis van de PS4 versie dus vrij logisch dag die versie mooier is dan current-gen BF4. Staat er niet erg duidelijk in, maar dan weet je het nu. ;-) Daarnaast is dit zijn mening en heb ik de mijne over BF4. Die shooter bevat dan wel fraaie belichting, maar zit vol met grafische slordigheden, zoals inladende textures, wazige textures, glitches en het beeld blijft zelfs soms hangen. Tevens is de game grafisch gezien niet mooier dan BF3 op PS3 wat wel verwacht mag worden na 2 jaar.

18. Naam… Anoniem - Geplaatst op
    avatar

Deze game staat echt al jaren stil heb te veel gepeeld en te weinig vernieuwing deze keer eerst bf4 op de ps4 vind cod helaas geen next gen titel

19. BosnianBoss Geplaatst op    693 XP
    avatar

Game speelt lekker online,vind de gfx op de ps3 goed uitzien.Zal op de ps4 nog mooier zijn.

20. Naam… Anoniem - Geplaatst op
    avatar

Wat een kut spel zeg. Precies het zelfde zomder enkele toevowging. Behalve die extinction dan die het niet doet. Super hoor faaltivison

Spel gaat voor 20euro de deur uit. Goedkopentroep verdient niet om voor meer verkocht te worden

21. Naam… Anoniem - Geplaatst op
    avatar

Oh ja. Geen search & destroy in de mp. Zucht

22. RObinGoncalves Geplaatst op    259 XP
    avatar

@Naam…: Je comment zegt al genoeg over jezelf :D

23. 194.151.6.xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

Ik vind een 8 eerlijk gezegd nog te hoog voor een game die grafisch tegenvalt en alleen maar wat nieuwe modi en maps toevoegt. De SP is verder véél te kort.

Alle overige pluspunten kunnen ook via DLC voor 2 tientjes worden uitgebracht.

De game verdient niet hoger dan een 6,5.

24. Naam… Anoniem - Geplaatst op
    avatar

Ooh dus de ps4 graphics van ghost een 8.
    En BF4 op de ps3 is ook een 8.
    Dus kan BF4 op de ps4 alleen nog maar een 9 of 10 krijgen.

25. Naam… Anoniem - Geplaatst op
    avatar

Bevat helemaal geen search n destroy in public ;)

26. Brunodebull Geplaatst op    433 XP
    avatar

@BosnianBoss: er mooi uitzien??? Wauw vind m echt blurry wazig afstand graphics bah

27. dooder39 Anoniem - Geplaatst op
    avatar

Met andere worden nog steeds de zelfde game met aliens…

28. Naam… Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@robin

wat zet het nu precies over mij.. juist
    Dat ik gewoon eerlijk ben en niet mee ga in de propaganda hype om iedereen voor te liegen hoe geweldig die spel is zodat ze alleen maar kunnen cashen die activision op een spel die als copy past aanvoelt.

Met die commerciele troep cijfers die ze geven omdat activison ze een leuke goodybag geef waarvan ze spontaan een boner krijgen. Nee neee daar ga ik niet mee op in. Hou van cod games, maar dit is niet goed te praten!

en het minste wat in mijn aard zit is iemand oplichte voor geld terwijl het product geen zak waard is. Ik kan iemand blij maken met dit spel en voor een heeel acceptable bedrag ook. Hem/haar blij zien doet me nog goed ook.

Dit zegt overigens meer over jou dan over mij, iemand die nog teert op zn papa en mama’s zakcentjes

29. Scrappy-_-coco0 Geplaatst op    681 XP
    avatar

Graphics een 8, poepzooi is het…

30. Brunodebull Geplaatst op    433 XP
    avatar

@Scrappy-_-coco0: haha inderdaad :-)

31. Brunodebull Geplaatst op    433 XP
    avatar

Was op me tv al de scherpte aan het verhogen maar dat werd hem ook niet…vlug terug naar battlefield 4 en als de ps4 erkomt zullen we is overwegen of ik hem voor €10 uitprobeer.
    Nottttttttt

32. Faunus crew Redacteur Geplaatst op    1777 XP
    avatar

@Scrappy-_-coco0: Een 8 is gewoon ruim voldoende.

33. Boydaamans Geplaatst op    388 XP
    avatar

@Faunus:
    Die laatste zin, als er 1 game is waar je wel een nieuwe engine van verwacht/vereist, is het COD wel…

34. 84.104.152..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@klupido:
    ._.

35. Scrappy-_-coco0 Geplaatst op    681 XP
    avatar

@Faunus: Dat bedoel ik juist, die 8 is te hoog :P als je het vergelijkt met de graphics van Battlefield 4…

36. Faunus crew Redacteur Geplaatst op    1777 XP
    avatar

@Scrappy-_-coco0: Ja, maar de next gen CoD ziet er wel mooier uit dan de current gen BF4. ;-)

37. Rastapopulos crew Management Geplaatst op    1184 XP
    avatar

@Scrappy-_-coco0: Even toelichting. Die score is gebaseerd op de PS4 versie van CoD: Ghosts en hetgeen je speelt is de PS3 versie van Battlefield 4. Daar zit nogal een verschil in en dat is dus niet te vergelijken. Iets wat Faunus probeert duidelijk te maken ;)

38. Scrappy-_-coco0 Geplaatst op    681 XP
    avatar
  39. Robo-Company Geplaatst op    482 XP
    avatar

@Faunus: cod is in al jaren niet meer vooruit gegaan op grafisch gebied

40. BONKER Geplaatst op    11 XP
    avatar

Wel jammer dat geen enkele gamewebsite vermeld dat er scenes letterlijk gekopieerd en geplakt zijn uit MW2, letterlijk… alleen andere skins. Ik keek echt uit om dit te spelen op de ps4 en ondanks dat ik de singleplayer toch niet aanraak denk ik dat k hem uit principe oversla… te bizar voor woorden als je het ziet :(

41. Rastapopulos crew Management Geplaatst op    1184 XP
    avatar

@BONKER: Kijk hier eens: http://www.psx-sense.nl/151290/infinity-ward-gebruikt-scene-uit-modern-warfare-2-opnieuw-in-cod-ghosts/

42. klupido Geplaatst op    1333 XP
    avatar

@24.132.76.xxx: Klopt en mijn mening is dat ik het enorm geloofwaardig vind dat het een 8 krijgt tegenover een 7,5 van BF4 dat is mijn mening dat mag dan toch ook (: ? En aan de reacties te zien delen vele anderen mijn mening ook..

43. klupido Geplaatst op    1333 XP
    avatar

@Faunus: Ja inderdaad staat nergens aangegeven ja nu in de comments beetje onduidelijk. Maar zoals je al zei jij hebt je mening en ik en dat is prima, merk alleen wel dat er andere zijn die het met me mening eens zijn maar zal vast puuuuree toeval zijn :)

44. jaribas11 Geplaatst op    14 XP
    avatar

Nou hoe jij het zegt klinkt het goed maar wat ik hoor is Remake! Van MW2 dus ik heb hem niet gekocht en voor Bf4 gegaan hopelijk was het waard