http://playsense.nl/images/file/img_52797e01a2b4e.jpg

Column – Ik heb de laatste jaren eigenlijk nagenoeg elke CoD-game gereviewed op PSX-Sense en volg de franchise al vanaf het eerste deel op de voet. Zoals bezoekers van het eerste uur misschien nog wel weten heb ik Modern Warfare 3 als eerste Call of Duty-game flink aan de oren getrokken voor het feit dat het niet helemaal was wat het hoorde te zijn. Ik was destijds erg geschokt met het product wat Infinity Ward heeft afgeleverd en ik had vooral kritiek op de maps en gebrek aan vernieuwing.

Het jaar erop kwam Treyarch met Black Ops 2 en alhoewel ik er toen een hard hoofd in had, werd ik aangenaam verrast. Black Ops 2 was een solide CoD-titel, had snelle gameplay, toffe wapens, onwijs vermakelijke modi en een ieder was toen het ‘drama’ Modern Warfare 3 eigenlijk al weer snel vergeten. Het was niet de reboot van de franchise waar ik op gehoopt had, maar ik merkte wel dat ik onwijs veel lol had in de game.

In Black Ops 2 heeft Treyarch erg veel tijd gestoken, je merkte dat de game goed in elkaar zat en alhoewel hier flink wat patches voor nodig waren, was het een goede CoD-game. Destijds nam Black Ops 2 het op tegen Medal of Honor van EA en aangezien MoH nog erger was dan erg werd dat jaar de FPS-strijd wat mij betreft gewonnen door Black Ops 2. Dit was na de nederlaag van het jaar ervoor, waar Modern Warfare 3 van de kaart werd geveegd door Battlefield 3, een leuke afwisseling.

http://playsense.nl/images/file/img_527a3d965f787.jpg

Maar wat me dit jaar toch weer is voorgeschoteld, nee, daar ben ik niet al te blij mee. Ik heb het over Call of Duty: Ghosts, ongetwijfeld de minste toevoeging aan de franchise sinds Modern Warfare 3, gek genoeg beide van Infinity Ward. Ik weet niet wat het is met IW die ooit heer en meester was in het maken van CoD-games, maar ze zijn echt compleet de weg kwijt. Het enige wat ik kan waarderen aan deze nieuwe Call of Duty is het veranderen van het menu, Ghosts heeft echt het best uitziende menu van alle delen tot nu toe. De presentatie van de game is dan ook echt netjes, maar zodra het menu verdwijnt begint de ellende.

Qua vernieuwing hoor ik de trouwe aanhang van CoD al roepen ‘er zijn nu squads toegevoegd’, heel erg boeiend, maar eerlijk gezegd zie ik het nut daar niet zo van in. Wellicht voor de beginners leuk, maar voor de fervente CoD-speler niet echt bijzonder. Het past niet bij CoD en het lijkt me sterk dat dit ook maar iemand behalve newbies gaat aanspreken, voor mij is het in ieder geval niet gemaakt. Waar ik CoD voor speel is de snelle actie, geweldige maps en het feit dat het gewoon een simpele shooter is, maar wel één die goed werkt. Ik heb niet altijd zin om na een lange dag nog altijd na te denken en het liefst schiet ik dan gewoon even een paar potjes Call of Duty weg. Je hoeft er niet bij na te denken, het is gewoon doelloos knallen maar gek genoeg weet dat mij en miljoenen andere mensen prima te vermaken.

De maps in Ghosts zijn totaal niet interessant en hebben eigenlijk niets wat er echt tussenuit springt. Ik herinner me klassiekers in elke Call of Duty-game, maar bij Ghosts zie ik er eerlijk gezegd geen één map tussen zitten die als klassieker te boek gaat. De maps zijn inspiratieloos, ideaal voor campers en variatie is ver te zoeken. Als je fan bent van kleine smalle simpele maps, zoals het geweldige Hijacked of Nuketown dan ga je Ghosts al helemaal vervloeken om de maps. De maps zitten soms vol met gangetjes en rare keuzes waardoor het de snelheid uit het spel haalt en eerlijk gezegd alleen maar frustreert. De keuzes die men af en toe gemaakt heeft voor het indelen van de maps zijn mij eerlijk gezegd vaak onduidelijk, je wordt in deze game ook regelmatig neergeschoten terwijl je niet weet waar het vandaan komt. Eerlijk gezegd, Modern Warfare 3 had nog betere maps en die waren al niet zo bijzonder.

http://playsense.nl/images/file/img_527a3de69ab66.jpg

Perks zijn overigens ook nog onoverzichtelijker en meer aanwezig dan ooit, er zit zoveel in dat je eigenlijk door de bomen het bos niet meer ziet. Men is echt overboord gegaan wat betreft perks en alhoewel Black Ops 2 de grens al opzocht, gaat Ghosts er echt met een kilometer overheen. De wapens zijn allesbehalve interessant en de attachments net zo goed, er is geen één wapen die er echt tussenuit springt en het aanbod is gewoon allemaal weer heel simpel.

Mensen weten van mij ongetwijfeld wel dat ik echt heel graag Call of Duty speel, ik heb zelfs meer uren in Black Ops 2 zitten dan in Battlefield 3, maar ik zie het met Ghosts echt niet gebeuren. De game spreekt me totaal niet aan en het is gewoon allemaal een beetje ‘meh’. Zelf speel ik vooral de multiplayer, maar ik snap dat mensen die fan zijn van de zombies ook niet echt warm zullen draaien van de goedkope rip-off Extinction. Het is niet zozeer mijn ding dus ik zal daar weinig woorden aan vuil maken en het bij de multiplayer houden.

Grafisch is de game (PS3) overigens een stap terug van Black Ops 2, die het met haar redelijk mooie kleurenpalet en futuristische uitstraling nog aardig goed deed. De textures zijn van lage kwaliteit dat je haast denkt dat je een (betere) bril nodig hebt omdat alles zo onscherp is. Dit is overigens niet alleen zo op consoles, zelfs de PC-versie ziet er slechter uit dan Black Ops 2. De PS4-versie heb ik niet gespeeld, maar aan de footage kan ik al zien dat het slechts iets scherper wordt, maar nog steeds niet fantastisch. Natuurlijk is het moeilijk een game op zoveel platformen, current-gen, next-gen en PC uit te brengen, maar zo dramatisch had het ook alweer niet hoeven zijn.

Dan hebben we nog de audio van Ghosts, helaas, ook dit is een complete fuck-up geworden. De audio is over het algemeen nog altijd hetzelfde als in oudere delen, maar er klopt iets niet aan. Als je schiet op een ton of autoband klinkt het alsof je op een pak melk schiet, simpelweg omdat de audio niet aangepast is naar de omgeving van de game. Men heeft gewoon de oude audiosamples eronder geplaatst en speelde wat dat betreft gewoon roulette met welke sample onder welke actie ging zo lijkt het, schaamteloos gewoon. De vergelijking met Battlefield 4 ga ik wat betreft de audio niet eens maken, of… nee, dat zijn appels en peren, wereld van verschil.

http://playsense.nl/images/file/img_527a3e27931d6.jpg

Ghosts voelt niet aan als een Call of Duty titel en alhoewel we al jaren staan te springen om vernieuwing, is dit niet de vernieuwing die de franchise nodig heeft. Het zijn namelijk juist twee stappen terug en het is niet zo dat de graphics en audio hier verantwoordelijk voor zijn. Alhoewel het bijdraagt aan het totaalplaatje zijn het meer de saaie wapens, het oninteressante leveldesign, traagheid en de algehele feel van de game die niet aantrekkelijk is. Einde van de wereld is het absoluut niet voor de franchise, maar het begint nu wel tijd te worden dat men de strategie van CoD gaat herzien. Dit is namelijk niet de weg die de franchise in hoort te slaan en hopelijk zien ze dat bij Activision ook snel genoeg in. Want zeg nu zelf, een CoD-game zonder Headquarters? Echt? En ha, oh ja, ook geen Search en Destroy! Dat is hetzelfde als dat Apple besluit hun logo ineens in een volledige appel te veranderen, in plaats van dat er een stukje uit is. Merkwaardig.

Call of Duty is, love it or hate it, een franchise die draait op een enorm sterk concept. De games werken, veel mensen spelen het en ik geniet bijna ook elk jaar weer van een nieuw deel. Ondanks dat het concept zo sterk is moet het geheel nog wel juist afgesteld zijn, je kan de game dan ook het beste zien als een goed stukje biefstuk. Biefstuk is enorm lekker en ik kan het bijna elke dag wel eten, maar als het in de handen valt van de verkeerde kok is het net alsof je karton zit te eten.

http://playsense.nl/images/file/img_527a3ecb51049.jpg

Alles wat Black Ops 2 weer goed deed in vergelijking met Modern Warfare 3 wordt met Ghosts keihard weer onderuit gehaald. Infinity Ward hoort net als Modern Warfare 3 en Ghosts lekker bij het grofvuil te staan. Als dit next-gen Call of Duty is dan hou ik het dit jaar wel lekker bij Battlefield 4. Ghosts is een teleurstelling en ik snap het volkomen als mensen teruggaan naar Black Ops 2. Wat mij betreft sluit Activision de studio van Infinity Ward ook gewoon of combineren ze het met die van Treyarch, want ik heb geen zin dezelfde column over twee jaar nog eens te typen.

Deze column staat los van de door ons gepubliceerde review en deze column is uiterst subjectief en bevat enkel de mening van de schrijver alleen en dus niet per se die van PSX-Sense als site.