PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Ratchet & Clank: Nexus niet beschikbaar
Review: Ratchet & Clank: Nexus

Review: Ratchet & Clank: Nexus

Door op november 11, 2013 om 15:00 - 1.131 keer bekeken

Review: Ratchet & Clank: Nexus review ps3
Review: Ratchet & Clank: Nexus - Eindelijk is het dan zover, we krijgen antwoord op een vraag die wij gamers al maanden lang beantwoord willen zien worden. Het gaat er natuurlijk om of Isomniac de belofte weet waar te maken en ons weer een bekend portie Ratchet & Clank actie voor kan schotelen. Doordat de voorgaande twee delen qua gameplay een andere richting opgingen, was de franchise niet meer wat het juist zo kenmerkte en dat was op zich een beetje jammer. En twee iconische helden als Ratchet & Clank verdienen het natuurlijk niet om zomaar in de vergetelheid te raken. Het is dus een belangrijke kaart die Insomniac hier speelt; het is nu of nooit. Voldoet dit deel ook niet aan de verwachtingen, dan lijkt een mogelijk vervolg op de PS4 verder weg dan ooit. Wordt het eruit gaan met een bang of verdwijnen onze helden ergens in een zwart gat in de ruimte? Je leest het in deze review.

Een eenvoudig te volgen verhaal dat je door de actie loodst

Bij het begin van de game bevind ik me aan boord van het schip de Nebulon. Tijdens het vervoeren van de crimineel Vendra Prog gaat er iets gruwelijk mis en wordt zij bevrijd door haar broer, Neftin Prog. Deze grote, doch niet bijster slimme beul weet zijn zuster dus te bevrijden en samen gaan ze ervandoor. Werk aan de winkel dus en samen met je kleine metalen vriend Clank zet je de achtervolging in op deze twee slechteriken. Zonder verder iets te verklappen, kan ik wel zeggen dat het verhaal dat zich daarna ontspint weinig om het lijf heeft.

Review: Ratchet & Clank: Nexus review ps3

Het verhaal dient als gids om je door de actie te leiden, waarbij het natuurlijk wel aardig is wanneer alles wat je meemaakt logisch aan elkaar geknoopt wordt. Juist doordat het verhaal enigszins oppervlakkig en daardoor goed te volgen is, vallen alle puzzelstukjes makkelijk in elkaar en zie je de richting die het opgaat snel aankomen. Dit is niet erg, want Ratchet & Clank: Nexus spreekt een brede doelgroep aan en dan moet je sowieso niet met een al te ingewikkeld verhaal op de proppen komen. Daarnaast is het verhaal wel van belang, maar de echte ruggengraat is toch wel de gameplay.

Gameplay blinkt uit in eenvoud, maar…

Ratchet & Clank: Nexus volgt qua gameplay het vertrouwde concept dat je kent uit de succesvollere delen uit de reeks. Het is niet moeilijk en het knalt lekker weg. Kort door de bocht kan je stellen dat het ook in dit deel voornamelijk springen, ontwijken en schieten geblazen is. Daar wil ik het spel geenszins tekort mee doen, integendeel. Dit is juist één van de redenen waarom je Ratchet & Clank: Nexus graag wilt spelen en waarom ik mij er zo mee vermaakt hebt. Het werkt goed, het is gemakkelijk en het loopt allemaal soepel; het voelt aan als thuiskomen.

Ondanks dat de eenvoud van de gameplay hier positief uitpakt, plaats ik er wel een kanttekening bij. Want ondanks dat de game heerlijk weg speelt, is de uitdaging namelijk wel wat ver te zoeken. Ik speelde de game op het middelste niveau in een kleine 8 uurtjes uit. Nou is dit wel langer dan bijvoorbeeld een Call of Duty, maar toch. Naast de herkenbare gameplay zijn er echter wel ‘nieuwe’ elementen zoals de ontbrekende zwaartekracht waar je al gelijk aan het begin van de game mee te maken krijgt. Die maakt het gevarieerder en bovendien is het nog leuk ook om je al zwevend langs allemaal vijanden te knallen. Later krijg je nogmaals met deze zwaartekracht te maken, alleen is het dan aan jouw kleine metalen makker Clank om te schitteren. Zijn inbreng is bovendien broodnodig, omdat hij paden die aanvankelijk door een muur geblokkeerd worden voor je vrij kan maken.

Review: Ratchet & Clank: Nexus review ps3

Door deze muren, oftewel Nederriften, binnen te gaan moet je als Clank spelend met de zwaartekracht telkens het einde van zo’n minilevel zien te bereiken. Je speelt zo’n minilevel in 2D aanzicht en op het eind zul je altijd een paars monsters, oftewel Nederling, tegenkomen die je naar de uitgang moet zien te lokken. Lukt dat, dan valt de muur die er eerst was weg en kun je je avontuur vervolgen. Het valt echter te betwijfelen of deze aparte stukken die je met Clank speelt de gameplay wel verrijken. Waar het met Ratchet tof is om met de zwaartekracht te spelen, voelen dit soort momenten met Clank toch wat geforceerder aan. Bovendien komen deze stukken ook niet heel vaak voor én worden ze naarmate je verder komt in tegenstelling tot de algehele game wel moeilijker, wat opkomende frustratie als gevolg kan hebben.

Typische wapens voegen weinig toe, het gewone schieten werkt beter

Ratchet & Clank: Nexus zit weer vol met wapens waarvan er een aantal weer heel ‘typisch’ zijn. Neem bijvoorbeeld de nachtmerriekist, waar een soort vogelverschrikker uitkomt die daarna je vijanden zal afleiden, of de winteriseerder, die je vijanden in sneeuwpoppen laat veranderen. Zo zijn er nog een aantal die wel leuk zijn om te gebruiken en die ook zorgen voor enige hilariteit. Wel zijn deze wapens naar mijn idee niet heel nuttig en enkel erin gestopt om het hilarische karakter van de game te versterken. Op actievolle momenten kan het best zijn dat je elke vijand in een sneeuwpoppen wil veranderen, maar dan leg jij op een gegeven moment wel het loodje. Enige reactiesnelheid is dus vereist en dan werkt het toch beter om met je dubbele omniblaffers kogels af te vuren of om fusiebommetjes te gooien.

Al de wapens die je in de game gebruikt kun je natuurlijk upgraden middels het blauwe gesteente raritanium wat je her en der door de levels verspreid kan vinden. Ook loont het wederom om alle blokken en dergelijke die je tegenkomt kort en klein te slaan om zo boutjes en moertjes te verzamelen. Hiermee koop je nieuwe wapens, waarvan er sommigen tijdens de eerste playthrough nog niet gekocht kunnen worden. Dit geldt overigens ook voor sommige van de al eerder genoemde upgrades, die pas bij een tweede speelsessie vrijgespeeld kunnen worden.

Review: Ratchet & Clank: Nexus review ps3

Nieuwe gadgets komen allemaal goed van pas

Ik wil graag een apart stukje wijden aan enkele gadgets die je in Ratchet & Clank: Nexus tot je beschikking hebt. In tegenstelling tot de wapens die niet allemaal even nuttig zijn, zijn de gadgets dat wel. Zo heb je de gravi-straal, waarmee je jezelf kan transporteren over diepe afgronden. Daarvoor moet je eerst twee gravidoelen met elkaar verbinden door erop te schieten. Dan ontstaat er een paarse straal waarin jij al zwevend de overkant kan bereiken. Ook heb je nog de zweeflaarzen, waarmee je jezelf snel zwevend door het level kan verplaatsen en ook afgronden kan overbruggen.

Tot slot noem ik nog de grummelnet-jetpack waarmee je tijdelijk hoog in de lucht kan zweven en zo ook je vijanden kan bestoken. Naast dat de gadgets essentieel zijn om verder te komen, zorgen ze voor vernieuwing in de gameplay. Niet in de laatste plaats omdat ze gaandeweg als puzzels, die overigens niet moeilijk zijn, aan je worden aangeboden. Draai een boutje om waardoor een gravi-doel de juiste kant op draait, bereik het andere punt op tijd, dat idee.

Grafisch netjes, wel kleurrijk en weinig vrijheid

Het moet echt gezegd worden dat Ratchet & Clank: Nexus er grafisch zeer netjes uitziet. Oké, het is geen The Last of Us, maar de game staat grafisch absoluut zijn mannetje. Zeker gezien het feit dat we op het eind van deze consolegeneratie zitten, mag je wel concluderen dat Insomniac nog veel uit de PS3 heeft weten te halen. Toen ik onlangs een vroege versie speelde, was ik nog wat kritisch op het gebruikte kleurenpalet, maar hier moet ik op terugkomen door te stellen dat het er aanzienlijk op vooruit is gegaan en dat het geheel tot een grafisch mooie game gerekend kan worden. Daarbij kan je jezelf met je ruimteschip verplaatsen tussen vijf planeten, die er ondanks hun verschillen allen zeker kleurrijk uitzien. Dat geldt ook voor jou als Ratchet en de verschillende vijanden die je tegenkomt, waardoor je mag spreken van een kleurrijk feest dat in HD helemaal tot zijn recht komt.

Review: Ratchet & Clank: Nexus review ps3

Met je ruimteschip zal je als je verder komt dus kunnen kiezen om te reizen tussen vijf verschillende planeten. Al is het enige wat je op de planeet Kragge kan doen deelnemen aan het feest der verwoesting waarin je een bronzen, zilveren en gouden beker kan winnen. Zo speel je ook weer nieuwe items vrij en kan je extra boutjes en raritanium verdienen. De planeten zijn niet echt groot en vrij lineair van opzet. Wel bestaat iedere planeet uit een aantal plateaus en zijn er ook hoogteverschillen, waardoor er allemaal aparte plekken zijn waar je raritanium of gouden boutjes of gewone blokken kan vinden, enig onderzoek loont dus wel. Je verzameldrang wordt bij een tweede speelsessie pas echt beloond, omdat er dan meer uitdagingen en upgrades vrij te spelen zijn.

Conclusie:

Jammer genoeg is de niet eerder genoemde Captain Qwark amper aanwezig; zijn inbreng is echt minimaal. Hij laat ongeveer een keer of drie zijn gezicht zien en dan ook nog eens heel kort. Dat is jammer, want captain Qwark had met een grotere inbreng wellicht voor meer hilarische momenten kunnen zorgen. De verhaallijn is verder makkelijk te volgen en dient als geleider van de vele actiemomenten. Hierbij zorgt Clank met zijn korte avonturen in de Nederriften voor enige afwisseling, al leveren deze momenten naar mijn idee meer frustratie op dan dat ze een welkome afwisseling zijn. Nuttig zijn de gadgets en grafisch staat de game zeker zijn mannetje, waarbij het kleurrijke leveldesign direct opvalt. Een punt van aandacht is de replaywaarde, die niet heel hoog is. Je kan de game nogmaals uitspelen op het speltype uitdaging en zo nieuwe wapenupgrades verdienen, maar of dat een replay rechtvaardigt is natuurlijk aan jou. Ratchet & Clank zijn in ieder geval terug van weggeweest en dat is het belangrijkste!

Pluspunten

  • Vertrouwde gameplay
  • Grafisch netjes en kleurrijk
  • Gadgets zijn nuttig
  • Humor, sommige wapens zijn hilarisch

Minpunten

  • Minieme aanwezigheid van Captain Qwark
  • Hilarisch wapens zijn wel leuk, maar niet nuttig
  • Stukjes spelen met Clank kunnen voor frustratie zorgen

Review: Ratchet & Clank: Nexus review ps3


Bekijk hier de launch trailer van Ratchet & Clank: Nexus
Gepubliceerd op 13 nov, 2013 om 14:46
Nette cijfers voor Ratchet & Clank: Nexus
Gepubliceerd op 12 nov, 2013 om 12:49
Ratchet & Clank: Nexus is ook uitgesteld, geldt alleen voor Europa
Gepubliceerd op 17 okt, 2013 om 14:48
  1. Vloetje crew Redacteur Geplaatst op    1049 XP
    avatar

    Erg jammer dat ie in een uurtje of 8 uit te spelen is. Had echt gehoopt op het formaat ‘A Crack in Time’, met een groot heelal te verkennen. Al had ik dat voor de budgetprijs waar ie voor te koop is ook niet verwacht eerlijk gezegd.

    Al met al lijkt het me wel weer een waardevolle toevoeging aan de serie. Ik laat ‘m nu liggen, met al het geweld op komst (en dan bedoel ik niet alleen de PS4, maar ook Tearaway volgende week), maar ga ‘m zeker een keer halen!

  2. 195.86.39..xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    dit is idd de grootste minpunt voor een R&C game: Minieme aanwezigheid van Captain Qwark

    Qwark is mn (anti)held! maar ik vind hem geweldig!!!! ik kan geen genoeg krijgen van Qwark! hij moet eigenlijk een stand alone game krijgen!!!!

  3. 87.213.110..xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    Volledig met je eens op 1 punt na. De uitdagingen die je krijgt met Clank ervaar ik niet als frustrerend of moeilijk, alhoewel het wel kan zijn dat ze in een later stadium wat moeilijker worden. Verder moet ik zeggen dat je een Prima review hebt geschreven waar veel mensen wat aan zullen hebben. En allen, vergeet niet dat een 7,5 echt een mooi cijfer is. Ik weet niet of de rest het ook zo ervaart, maar deze game haalt bij mij een hoop mooie herinnering naar boven.

  4. Ezio Auditore da Firenze Geplaatst op    258 XP
    avatar

    Ze moeten eigenlijk weer richting hun roots gaan, die Future reeks is wel leuk, maar vond de eerste 3 delen veruit het vermakelijkst.

    On topic: Goede recensie en erg duidelijk. Deze haal ik vast wel, maar eerst wachten op de PS4

  5. 77.251.2.xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    vrijdag eff halen, want ben dan toch in de stad voor mijn iPhone 5s

  6. arian Geplaatst op    210 XP
    avatar

    Iemand die weet of hier ook nog een Vita versie van komt? Zo ja, crossbuy?

  7. Spy Geplaatst op    57 XP
    avatar

    Voor deze prijs is ie goed genoeg tenminste is de story langer dan cod:Ghosts

  8. 77.251.2.xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    @arian: hij komt volgens mij niet naar de Vita

  9. Josthemaster Geplaatst op    744 XP
    avatar

    Deze laat ik weer liggen.
    Ze kunnen beter Jak and Daxter maken en geen Ratchet and Clank meer.

  10. Kajlaurent Geplaatst op    2 XP
    avatar

    @Spy:
    volgens mij houden ze die optie open.

  11. Mechromancer - Banned Geplaatst op    487 XP
    avatar

    hij komt pas de 21ste of 22ste deze maand..

  12. 83.128.90..xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    Ben het met de pluspunten ruim eens, de minpunten heb ik wat op en of aanmerkingen over, de zogenaamd hylarische wapens doet met een beetje upgraden veel meer schade dan de omniblaffer, bovendien zorgen de Clank stukjes voor een beetje afleiding, en je bent er nou ook weer geen uren mee aan het kloten.
    Qwark miste ik ook enorm, veels te weinig van gezien wat waarschijnlijk puur en alleen is om niet een heel extra char te moeten gaan maken en animeren ;p, tijdbesparing helaas dus… Maar in ieder geval vind ik de game als geheel echt prima, ja hij is wat kort, maar voor deze prijs is het precies wat ik verwachte.

    ‘Al is het enige wat je op de planeet Kragge kan doen deelnemen aan het feest der verwoesting waarin je een bronzen, zilveren en gouden beker kan winnen.’

    Ik denk dat je review hier en daar misschien wat aangescherpt moet worden ;p

  13. 83.128.80..xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    De nachtmerrie kist is wel van waarde, het trekt de aandacht van je vijanden inclusief de bosses en mini bosses, ze richten dan hun aandacht op de vogelverschrikker en schieten erop waardoor je even vrij spel hebt. Tenminste ik gebruik het vaak. En vooral als je op het hoogste niveau speelt is het een cruciaal wapen. Alleen dat andere wapen dat je van je vijanden sneeuwhopen kunt maken is wel overbodig.


boxshot

Releasedatum:
niet beschikbaar
Genre:
niet beschikbaar
Uitgever:
niet beschikbaar
Ontwikkelaar:
niet beschikbaar
Persona 5 komt ook naar de PS4, bekijk hier de teaser trailer
1 september om 19:02
Yakuza Zero krijgt eerste trailer
1 september om 18:34
Sony zal binnenkort nog een persconferentie houden
1 september om 17:59
Gespeeld: Dead Island 2
1 september om 17:20
Sony brengt diverse nieuwe PS4 HDD covers uit in Japan
1 september om 16:51
PSX-Sense is onderdeel van Rootbeat© 2008 - 2014 Alle rechten voorbehouden