Column: De PlayStation 4 versie van Call of Duty: Ghosts is superieur aan de Xbox One versie – Een week of twee terug vloog ik naar Londen op uitnodiging van Activision om een aantal dagen in een hotel te vertoeven en hierbij Call of Duty: Ghosts te spelen. Met een grote game als Call of Duty is het niet vreemd dat de uitgever nogal huiverig is voor het te vroeg lekken van de game, maar op hetzelfde moment zijn reviews op embargo ook van belang. Als alternatief is het overvliegen van journalisten een prima oplossing en dit gaf mij dan ook voldoende tijd om de game te leren kennen en na afloop te beoordelen. Hierbij kreeg ik alle versies te spelen en hier viel één ding op. Niet alleen mij, maar het overgrote deel van aanwezige journalisten merkte hetzelfde op; het verschil tussen de next-gen versies.
Aan de slag met current- en next-gen
Tijdens dit review evenement, wat overigens uitstekend door Activision was opgezet, kregen de aanwezigen de kans om de PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 4 en Xbox One versie van Call of Duty: Ghosts te spelen. Op deze manier kon iedereen de game naar eigen inziens goed beoordelen doordat diverse versies aanwezig waren en dus ook verschillen merkbaar waren, want zoals vrij logisch, die waren er. Nu heb ik de review die we op PSX-Sense gepubliceerd hebben gebaseerd op de PlayStation 4 versie en hierbij heb ik ook eventjes de PlayStation 3 versie onder handen genomen om te zien wat de voornaamste verschillen waren.
Zoals ik ook in mijn review weet toe te lichten ben je met de PlayStation versies sowieso prima uit. De PlayStation 4 versie heeft voordeel ten opzichte van de PlayStation 3 versie, maar dat zit hem voornamelijk in het visuele aspect en dat is vrij logisch vanwege de power die de nieuwe console in huis heeft. In dat opzicht is er allemaal weinig bijzonders te melden, maar om even terug te komen op waar ik deze column mee begon, het verschil dat iedereen constateerde bij het review evenement was het verschil tussen de PlayStation 4 en Xbox One versie.
Embargo’s
Voor elke versie gold een embargo voor de review tot 5 november 9 uur ’s morgens, de dag waarop de game uitkwam, alleen voor de Xbox One versie stond het embargo op 12 november wat een week later was. Dat veroorzaakte lichte tumult onder de journalisten, want dat was vreemd. Activision verklaarde ook dat dit door de first party zo was vastgesteld (Microsoft in dat geval). Nu het embargo is verstreken zijn ook de Xbox One reviews online gegaan en dat betekent ook dat ik nu vrijelijk mag spreken over de Xbox One versie en daar heb ik het één en ander over te melden.
Visueel een stap terug
Het ding is namelijk dat de Xbox One versie in tegenstelling tot de PlayStation 4 versie niet op 1080p draait, maar een resolutie kent van 720p. Dat is nogal een verschil en dat was tijdens het spelen overduidelijk merkbaar. Dat is overigens niet het enige verschil, want ook qua algehele visuele prestatie was de Xbox One versie nogal een stap terug. Sterker nog, de game wist in dat opzicht nauwelijks echt heel veel mooier dan de Xbox 360 versie te zijn en dat is vrij pijnlijk. Zeker omdat Call of Duty toch altijd een beetje een Xbox franchise is geweest, maar daar later meer over.
Zoals al aangegeven draait de Xbox One versie op een lagere resolutie en tijdens het spelen viel me op dat het er allemaal vrij blurry uitzag. Let wel, het is op zich visueel een nette game, maar waar de PlayStation 4 haarscherp oogt is dat bij de Xbox One versie een ander verhaal. Nu zijn er vergelijkingsvideo’s waarin dat al enigszins te zien is, maar voor het gemak zou je eigenlijk beide versies eens echt moeten ervaren om goed te begrijpen wat ik probeer aan te geven. Voornamelijk de visueel achtergesteldheid van de Xbox One versie dat mede komt door een lagere resolutie en minder scherpe textures maken deze versie discutabel, want als je de PlayStation 4 versie speelt geniet je van werkelijk haarscherpe textures die het tot op zekere hoogte next-gen maken.
Saillant detail is dat Activision tig consoles had neergezet om de multiplayer te spelen en dat iedereen in de eerste instantie zo snel mogelijk de next-gen versie wilde gaan spelen. Niet zo gek ook, maar naarmate het evenement vorderde was duidelijk de voorkeur van de aanwezigen te merken, want de PlayStation 4’s waren continu bezet en dat was bij de Xbox One niet altijd het geval. Bovendien sprak ik met verschillende journalisten die – in sommige gevallen – zelfs geschrokken waren van de verschillen.
De eerste reviews van de Xbox One versie zijn deels gebaseerd op een vergelijking tussen beide next-gen versies en dat is niet zo heel vreemd. Multiplatform sites bevelen immers de beste versie aan aan hun lezers voor de optimale ervaring, maar wat ik interessant vind is dat sommige media alsnog de Xbox One versie aanbevelen. Als voornaamste punt wordt de framerate aangehaald die op de Xbox One stabieler zou zijn ten opzichte van de PlayStation 4. Het ding is alleen dat ik daar tijdens mijn twee dagen intensief spelen geen seconde last van heb gehad en daar verder ook niemand over heb gehoord, maar goed, het zal wel zo zijn.
Infinity Ward heeft al aangegeven dat ze werken aan een patch om eventuele performance issues verder te tweaken zodat dit verschil met de Xbox One versie op de PlayStation 4 versie wordt glad getrokken. Dit levert dan op korte termijn een game op die qua performance aangaande framerate identiek is, maar op de PlayStation 4 is de game visueel wel aanzienlijk strakker en de hogere resolutie is een wereld van verschil ten opzichte van de Xbox One versie. Vanuit dat perspectief lijkt de PlayStation 4 versie veruit de meest interessante versie te zijn en de Xbox One versie, dat is toch een beetje een vervelend verhaal.
Ligt het nu aan de Xbox One of…?
Ik moet het stuk tot dusver even nuanceren door te stellen dat ik geen enkele moeite heb om op de Xbox One te spelen. Sterker nog, ik speel geregeld op mijn eigen Xbox 360 en vroeg of laat zal de Xbox One ook wel hier in huis komen. Ondanks dat we als publicatieplatform PlayStation gericht zijn wil dat niet zeggen dat ik hiermee per definitie alles wat PlayStation heet de hemel in prijs, want ook Sony maak fouten ik schroom dan niet om dat ook kenbaar te maken evenals eventuele frustratie die ontstaat door bepaalde zaken op en/of rond de PlayStation. Maar met het bovenstaande verhaal ben ik gaan zitten nadenken over hoe dit kan en wat het nu toch is met de Xbox One.
Ik betwijfel namelijk ten zeerste dat de visueel matigere versie van Call of Duty: Ghosts echt iets is wat aan Infinity Ward of Activision ligt. Natuurlijk, zij zijn de ontwikkelaars, maar we moeten het breder dan dat zien. Infinity Ward is een uitstekende ontwikkelaar en hetzelfde geldt voor DICE en beide leveren zij next-gen launchgames af die op verschillende fronten inferieur zijn aan de PlayStation 4 versie. Nu is enig verschil helemaal niet zo vreemd en dat de PlayStation 4 krachtiger is dat is natuurlijk een mooi gegeven, maar maakt dat heel veel uit? Op wat first party games op de PlayStation 3 na zijn de verschillen tussen games op de current-gen namelijk ook verwaarloosbaar.
Downloadbare content
Naast dat zowel Call of Duty: Ghosts en Battlefield 4 de mindere versies lijken te zijn op de Xbox One is er nog een ander interessant punt te bespeuren. Activision heeft al jaren een deal met Microsoft om downloadbare content voor Call of Duty exclusief eerst op de Xbox platformen uit te brengen. EA stapt met Microsoft bij Battlefield 4 in hetzelfde bootje en hoewel dat voornamelijk een kwestie is van wie het meeste betaalt krijgt het, begint dit langzamerhand toch een beetje de indruk te wekken dat Microsoft dit deels doet om de mindere versie te compenseren door juist DLC exclusief voortijdig uit te brengen.
Goed dat is een wilde suggestieve hersenspinsel, maar wat ik zo frappant vind is dat de Xbox One versies van de twee genoemde games minder zijn terwijl de uitgever van deze games meer richting Microsoft neigen om het aanbod qua DLC aantrekkelijker te maken. Dat dan gecombineerd met een verlaat embargo voor de Xbox One reviews van Call of Duty: Ghosts suggereren dat Microsoft haar zaakjes toch niet helemaal op orde heeft en dat is een wat angstige situatie zo vlak voor de lancering van de Xbox One. Vergeet ook niet dat de Xbox One door dit soort zaken continu in een negatief daglicht staat en dat men amper een woord rept over de PlayStation 4 en puur vanuit een gamer perspectief vind ik dat zonde, want ook Microsoft gun ik het beste in de next-gen war.
Wat nu te doen?
Het is een lang stuk geworden, maar dat er toch iets aan de hand is met de Xbox One lijkt steeds meer en meer op te vallen. Dat pakt ook nadelig uit voor Call of Duty: Ghosts, want Infinity Ward zal hier op aangekeken gaan worden terwijl het in werkelijkheid een beetje de vraag is of zij wel echt degene zijn die daarop aangesproken moeten worden en dat gun ik ze niet. Los van het feit dat de meningen verdeeld zijn over Call of Duty: Ghosts is het in mijn ogen een prima shooter dat vermakelijk genoeg is om lang te kunnen blijven spelen, maar afgaande op mijn ervaring tot dusver is de PlayStation 4 versie toch superieur ten opzichte van de Xbox One versie.
In het verlengde daarvan ben ik erg benieuwd hoe het met de Xbox One gaat lopen, want de berichten zijn niet positief en het blijft zich opstapelen met nieuws over games die niet in 1080p draaien en te maken hebben met diverse issues, denk bijvoorbeeld aan de lage framerate van Dead Rising 3, zoals je gisteren kon lezen. Het gaat het komende jaar interessant worden, heel erg interessant en doe jezelf een lol, als je wacht tot next-gen met je Call of Duty: Ghosts aanschaf, neem de PlayStation 4 versie.
ik denk dat dat komt omdat microsoft heel veel heeft moeten trug draaien doordat iedereen liep te zeuren over online enzo microsoft wou denk ik de gfx streamen via internet naar je console en omdat dat nu weg valt soort van is het zn groot verschil maar over 2 jaar voegen ze dat weer toe en zijn de consoles gelijk denk ik
Dr3 is een grap! Niet serieus te nemen. Xbox gaat zich snel focussen op nieuwe zaken hopelijk in combi met kinect want daar zijn nog nauwelijks games voor aangekondigd.
Gister de PS4 versie besteld bij Bart Smit, morgen in huis. Kan niet meer wachten!!!!
Sorry, maar op de resolutie na is er volgens mij toch echt geen verschil te zien tussen de PS4 versie en XONE versie van Ghosts. Laat staan dat het verschil tussen de PS3 versie en PS4 versie van Ghosts echt goed merkbaar te noemen is. Want het verschil tussen de current-gen en next-gen versie van CoD Ghosts is echt miniem in mijn beleving. Dit is absoluut geen next-gen game.
@aarjen116:
ik snap wat je bedoeld maar ik moet je teleur stellen. je moet net als mij de call of duty zien stof happen voor 16 dagen
Ik storm alvast niet naar de winkel voor een grafisch opgepoetste game (en bijbehorende console).
Xbox one moet nog uit komen maar zit nu al weer aan zn eind lijkt het wel. Hier komt vroeg of laat toch wel een xbox in huis. De ps4 voor op mn eigen kamer en de xbox one voor de hele familie
Was te verwachten toch ?
Dit is geen next gen game hopelijk over een paar jaar als ze echt een nieuwe engine krijgen ik heb alle cod games maar ga 29ste toch eerst bf en klzn halen
Conslusie: het is gewoon slecht, koop Battlefield 4.
Volgens mij is XB1 een multimedia console waar het niet allemaal om gamen zal draaien ,
XB1 zal meer kinect ondersteunen dus springen ,rennen, en weer opstaan als gamer .
Terwijl Sony ook zoiets zag in de ps3 maar werd terug gewezen door de gamer zelf .
Sony heeft ps4 dan ook uitsluitend een gameconsole gemaakt om games te spelen .
En XB1 zal in de eerste 3 jaar ps4 nooit kunnen evenaren . 🙂
Ik heb ze beiden thuis ps4 is gewoon veel beter geen fanboy shit
Staan een aantal grammaticale fouten in: want ook Sony maak fouten ik schroom dan niet om dat ook kenbaar te maken evenals eventuele frustratie die ontstaat door bepaalde zaken op en/of rond de PlayStation.
Zoals het hoort dus
82.73.121..xx
Goh heb je ze beide?? Dat is best knap …
Ik kan hier toch wel smakelijk om lachen… Niet om je stuk expres onderuit te halen, Lennard, maar de singleplayer van Ghost draait momenteel enkel in 720p. Infinity Ward heeft al aangekondigd met een day 1 patch te komen. Multiplayer is overigens wel 1080p. Bovendien zou ik de bijgesloten video van TSA niet gebruiken om je punt te maken. Deze bevat alleen SP en zoals gezegd, 720p, verder heeft de video ernstig last van macroblocking.
Wel leuk overigens dat meeste media menen te zien dat de PS4 echt scherper is (licht wellicht aan andere oorzaken als lighting en gamma settings/output van de console). Polygon echter melde vrijwel geen verschil te zien, terwijl zij voor de grafische vergelijking enkel gekeken hebben naar de MP en er dus juist verschil zou moeten zijn.
Ergens had ik wel gehoopt dat de game beter was dan hij nu is. Had eigenlijk wel weer zin in een nieuwe COD, nadat mijn laatste Black Ops was. Nu wacht ik liever op de eerstvolgende Treyarch COD en speel ik tot die tijd… Tja wat niet eigenlijk, Battlefield, Killzone, Resogun, AC4 enz.
Lang verhaal kort: Media maken er een potje van met hun vergelijkingen op dit moment. IW levert een brakke game af op elk platform. Besteed je geld beter.
@ps4freak: idd dat zal MS doen, maar zoals ik al eerder hier op deze site neer typte zie ik daar niks van terug. DR3 ziet er trouwens lelijk uit en draait nog slecht ook.
@82.73.121..xxx:
Mag ik je vragen waar je ps4 en xb1 haalde ?
Ik begrijp het nu even niet hoor …..????
Ik snap ook niet helemaal waarom Infinity Ward hun niet lukt om XBONE versie in 1080p te draaien.
Die game ziet er ten eerste visueel niet zo heel indrukwekkend uit. Het is een oude engine geef toe en dat kan je ook wel zien. Er zit alleen een heel klein laagje ”next gen” erover (zie bewegende vissen).
Maar verder snap ik echt niet waarom zo’n groot ervaren bedrijf dat niet kan en vooral veel ervaring met die engine, want ze gebruiken hem toch elk jaar weer. De Xbox One is geen slap ding ofzo ondanks het feit dat de recommended specs op de PC wel heel erg hoogeisend zijn. Ik bedoel 6 GB aan ram geheugen? Dat is wel heel erg veel voor bewegende vissen. Ik denk gewoon dat het ECHT aan het DDR3 geheugen ligt van de XBONE.
Ik denk dat chemie tussen de videocard en processor niet zo sterk is. Het ligt gewoon aan architectuur van de XBONE. Sony heeft blijkbaar beter over architectuur van de PS4 nagedacht en dat zag je ook tijdens die presentatie. Supercharged Processor, GDDR5. dat soort termen. Sony heeft heel goed geluisterd naar de ontwikkelaars zowel Technisch als Softwarematige aspecten. Ik denk dat Microsoft te veel op softwarematige aspect (XBOX LIVE EN AL DAT TV GEBEUREN) heeft gefocused waardoor ze focus op het technische aspect verloren zijn. Bewust gedaan? Mogelijk, want ieder bedrijf heeft zijn eigen visie dus ook zijn eigen doel. En dat maakt het mooi. Vooral voor de klanten. Ik ga bijvoorbeeld voor de PS4 want ik wil gaming. Mijn homie die naast mij woont gaat weer voor de XBONE, want die wil tv kijken haha.
@82.73.121..xxx:
back to the future hiero?
kom jij van de toekomst om dit tegen ons te kunnen zeggen haha
Cod gaat om de gameplay voor cod spelers ik speel ook bf maar iedereen kraakt cod af maar het blijft en speelt lekker
En iedereen die zegt k*t spel die word waarschijnlijk kapot gemaakt in multieplayer als ik een ps4 pre order zou hebben zou ik hem halen
@jiggy:
Kut spel en domineerde MP…
Dus die vlieger gaat niet op jong.
OT: Vind persoonlijk CoD niet echt een game om te gebruiken voor dit soort berichten. Laten we gewoon wachten op de Next Generation multiplatform games en dan gaan vergelijken :).
@Redrum83: ja mw cker haha
@moes: haha nee man gewoon connecties 😉
@tyger1: via mensen die ik ken , UsA 😉
@62.238.138.xxx: jaa was een dure grap ma ja hoef lekker niet tot 29 te wachten
@82.73.121..xxx: OK , nice 🙂
@82.73.121..xxx:
Whaha je oom is baas van sony en je tante is baas van microsoft. BAAS !!