Column: De PlayStation 4 versie van Call of Duty: Ghosts is superieur aan de Xbox One versie – Een week of twee terug vloog ik naar Londen op uitnodiging van Activision om een aantal dagen in een hotel te vertoeven en hierbij Call of Duty: Ghosts te spelen. Met een grote game als Call of Duty is het niet vreemd dat de uitgever nogal huiverig is voor het te vroeg lekken van de game, maar op hetzelfde moment zijn reviews op embargo ook van belang. Als alternatief is het overvliegen van journalisten een prima oplossing en dit gaf mij dan ook voldoende tijd om de game te leren kennen en na afloop te beoordelen. Hierbij kreeg ik alle versies te spelen en hier viel één ding op. Niet alleen mij, maar het overgrote deel van aanwezige journalisten merkte hetzelfde op; het verschil tussen de next-gen versies.

Aan de slag met current- en next-gen

Tijdens dit review evenement, wat overigens uitstekend door Activision was opgezet, kregen de aanwezigen de kans om de PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 4 en Xbox One versie van Call of Duty: Ghosts te spelen. Op deze manier kon iedereen de game naar eigen inziens goed beoordelen doordat diverse versies aanwezig waren en dus ook verschillen merkbaar waren, want zoals vrij logisch, die waren er. Nu heb ik de review die we op PSX-Sense gepubliceerd hebben gebaseerd op de PlayStation 4 versie en hierbij heb ik ook eventjes de PlayStation 3 versie onder handen genomen om te zien wat de voornaamste verschillen waren.

Zoals ik ook in mijn review weet toe te lichten ben je met de PlayStation versies sowieso prima uit. De PlayStation 4 versie heeft voordeel ten opzichte van de PlayStation 3 versie, maar dat zit hem voornamelijk in het visuele aspect en dat is vrij logisch vanwege de power die de nieuwe console in huis heeft. In dat opzicht is er allemaal weinig bijzonders te melden, maar om even terug te komen op waar ik deze column mee begon, het verschil dat iedereen constateerde bij het review evenement was het verschil tussen de PlayStation 4 en Xbox One versie.

Embargo’s

Voor elke versie gold een embargo voor de review tot 5 november 9 uur ’s morgens, de dag waarop de game uitkwam, alleen voor de Xbox One versie stond het embargo op 12 november wat een week later was. Dat veroorzaakte lichte tumult onder de journalisten, want dat was vreemd. Activision verklaarde ook dat dit door de first party zo was vastgesteld (Microsoft in dat geval). Nu het embargo is verstreken zijn ook de Xbox One reviews online gegaan en dat betekent ook dat ik nu vrijelijk mag spreken over de Xbox One versie en daar heb ik het één en ander over te melden.

Visueel een stap terug

Het ding is namelijk dat de Xbox One versie in tegenstelling tot de PlayStation 4 versie niet op 1080p draait, maar een resolutie kent van 720p. Dat is nogal een verschil en dat was tijdens het spelen overduidelijk merkbaar. Dat is overigens niet het enige verschil, want ook qua algehele visuele prestatie was de Xbox One versie nogal een stap terug. Sterker nog, de game wist in dat opzicht nauwelijks echt heel veel mooier dan de Xbox 360 versie te zijn en dat is vrij pijnlijk. Zeker omdat Call of Duty toch altijd een beetje een Xbox franchise is geweest, maar daar later meer over.

Zoals al aangegeven draait de Xbox One versie op een lagere resolutie en tijdens het spelen viel me op dat het er allemaal vrij blurry uitzag. Let wel, het is op zich visueel een nette game, maar waar de PlayStation 4 haarscherp oogt is dat bij de Xbox One versie een ander verhaal. Nu zijn er vergelijkingsvideo’s waarin dat al enigszins te zien is, maar voor het gemak zou je eigenlijk beide versies eens echt moeten ervaren om goed te begrijpen wat ik probeer aan te geven. Voornamelijk de visueel achtergesteldheid van de Xbox One versie dat mede komt door een lagere resolutie en minder scherpe textures maken deze versie discutabel, want als je de PlayStation 4 versie speelt geniet je van werkelijk haarscherpe textures die het tot op zekere hoogte next-gen maken.

Saillant detail is dat Activision tig consoles had neergezet om de multiplayer te spelen en dat iedereen in de eerste instantie zo snel mogelijk de next-gen versie wilde gaan spelen. Niet zo gek ook, maar naarmate het evenement vorderde was duidelijk de voorkeur van de aanwezigen te merken, want de PlayStation 4’s waren continu bezet en dat was bij de Xbox One niet altijd het geval. Bovendien sprak ik met verschillende journalisten die – in sommige gevallen – zelfs geschrokken waren van de verschillen.

De eerste reviews van de Xbox One versie zijn deels gebaseerd op een vergelijking tussen beide next-gen versies en dat is niet zo heel vreemd. Multiplatform sites bevelen immers de beste versie aan aan hun lezers voor de optimale ervaring, maar wat ik interessant vind is dat sommige media alsnog de Xbox One versie aanbevelen. Als voornaamste punt wordt de framerate aangehaald die op de Xbox One stabieler zou zijn ten opzichte van de PlayStation 4. Het ding is alleen dat ik daar tijdens mijn twee dagen intensief spelen geen seconde last van heb gehad en daar verder ook niemand over heb gehoord, maar goed, het zal wel zo zijn.

Infinity Ward heeft al aangegeven dat ze werken aan een patch om eventuele performance issues verder te tweaken zodat dit verschil met de Xbox One versie op de PlayStation 4 versie wordt glad getrokken. Dit levert dan op korte termijn een game op die qua performance aangaande framerate identiek is, maar op de PlayStation 4 is de game visueel wel aanzienlijk strakker en de hogere resolutie is een wereld van verschil ten opzichte van de Xbox One versie. Vanuit dat perspectief lijkt de PlayStation 4 versie veruit de meest interessante versie te zijn en de Xbox One versie, dat is toch een beetje een vervelend verhaal.

Ligt het nu aan de Xbox One of…?

Ik moet het stuk tot dusver even nuanceren door te stellen dat ik geen enkele moeite heb om op de Xbox One te spelen. Sterker nog, ik speel geregeld op mijn eigen Xbox 360 en vroeg of laat zal de Xbox One ook wel hier in huis komen. Ondanks dat we als publicatieplatform PlayStation gericht zijn wil dat niet zeggen dat ik hiermee per definitie alles wat PlayStation heet de hemel in prijs, want ook Sony maak fouten ik schroom dan niet om dat ook kenbaar te maken evenals eventuele frustratie die ontstaat door bepaalde zaken op en/of rond de PlayStation. Maar met het bovenstaande verhaal ben ik gaan zitten nadenken over hoe dit kan en wat het nu toch is met de Xbox One.

Ik betwijfel namelijk ten zeerste dat de visueel matigere versie van Call of Duty: Ghosts echt iets is wat aan Infinity Ward of Activision ligt. Natuurlijk, zij zijn de ontwikkelaars, maar we moeten het breder dan dat zien. Infinity Ward is een uitstekende ontwikkelaar en hetzelfde geldt voor DICE en beide leveren zij next-gen launchgames af die op verschillende fronten inferieur zijn aan de PlayStation 4 versie. Nu is enig verschil helemaal niet zo vreemd en dat de PlayStation 4 krachtiger is dat is natuurlijk een mooi gegeven, maar maakt dat heel veel uit? Op wat first party games op de PlayStation 3 na zijn de verschillen tussen games op de current-gen namelijk ook verwaarloosbaar.

Downloadbare content

Naast dat zowel Call of Duty: Ghosts en Battlefield 4 de mindere versies lijken te zijn op de Xbox One is er nog een ander interessant punt te bespeuren. Activision heeft al jaren een deal met Microsoft om downloadbare content voor Call of Duty exclusief eerst op de Xbox platformen uit te brengen. EA stapt met Microsoft bij Battlefield 4 in hetzelfde bootje en hoewel dat voornamelijk een kwestie is van wie het meeste betaalt krijgt het, begint dit langzamerhand toch een beetje de indruk te wekken dat Microsoft dit deels doet om de mindere versie te compenseren door juist DLC exclusief voortijdig uit te brengen.

Goed dat is een wilde suggestieve hersenspinsel, maar wat ik zo frappant vind is dat de Xbox One versies van de twee genoemde games minder zijn terwijl de uitgever van deze games meer richting Microsoft neigen om het aanbod qua DLC aantrekkelijker te maken. Dat dan gecombineerd met een verlaat embargo voor de Xbox One reviews van Call of Duty: Ghosts suggereren dat Microsoft haar zaakjes toch niet helemaal op orde heeft en dat is een wat angstige situatie zo vlak voor de lancering van de Xbox One. Vergeet ook niet dat de Xbox One door dit soort zaken continu in een negatief daglicht staat en dat men amper een woord rept over de PlayStation 4 en puur vanuit een gamer perspectief vind ik dat zonde, want ook Microsoft gun ik het beste in de next-gen war.

Wat nu te doen?

Het is een lang stuk geworden, maar dat er toch iets aan de hand is met de Xbox One lijkt steeds meer en meer op te vallen. Dat pakt ook nadelig uit voor Call of Duty: Ghosts, want Infinity Ward zal hier op aangekeken gaan worden terwijl het in werkelijkheid een beetje de vraag is of zij wel echt degene zijn die daarop aangesproken moeten worden en dat gun ik ze niet. Los van het feit dat de meningen verdeeld zijn over Call of Duty: Ghosts is het in mijn ogen een prima shooter dat vermakelijk genoeg is om lang te kunnen blijven spelen, maar afgaande op mijn ervaring tot dusver is de PlayStation 4 versie toch superieur ten opzichte van de Xbox One versie.

In het verlengde daarvan ben ik erg benieuwd hoe het met de Xbox One gaat lopen, want de berichten zijn niet positief en het blijft zich opstapelen met nieuws over games die niet in 1080p draaien en te maken hebben met diverse issues, denk bijvoorbeeld aan de lage framerate van Dead Rising 3, zoals je gisteren kon lezen. Het gaat het komende jaar interessant worden, heel erg interessant en doe jezelf een lol, als je wacht tot next-gen met je Call of Duty: Ghosts aanschaf, neem de PlayStation 4 versie.