PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Castlevania: Mirror of Fate HD PS3
Review: Castlevania: Mirror of Fate HD

Review: Castlevania: Mirror of Fate HD

Door op november 18, 2013 om 19:35 - 539 keer bekeken

Review: Castlevania: Mirror of Fate HD review ps3 playstation network
Review: Castlevania: Mirror of Fate HD – Castlevania: Lords of Shadow was een uitstekende game die de reboot van de franchise kenmerkte en dat succes zal volgend jaar een vervolg gaan krijgen in de vorm van Castlevania: Lords of Shadow 2. In de tussentijd bracht Konami nog Castlevania: Mirror of Fate uit op de Nintendo 3DS en deze game is nu van een HD remake voorzien, zodat we deze game ook op de huidige generatie consoles kunnen spelen. Is het een succesvolle HD remake of had Konami het beter bij de 3DS versie kunnen houden?

De koppeling

Iedereen die de franchise nauwgezet volgt, zal ongetwijfeld wel weten dat Mirror of Fate een ‘belangrijke’ schakel is tussen de Lords of Shadow games. Zo niet, bij dezen. Deze game speelt zich namelijk 25 jaar na de gebeurtenissen van de eerste Lords of Shadow af en dient gelijk als koppelstuk naar het tweede deel dat in de loop van 2014 gaat verschijnen. Toch kleeft hier een beetje een nadeel aan en dat zit hem in het verhaal. Het verhaal is in de volwaardige Lords of Shadow delen redelijk uitgebreid en weet je als speler ook van het begin tot het einde te boeien.

Juist met een koppeling tussen twee verhalen waar dit deel tot op zekere hoogte voor dient zou je verwachten dat alles goed in elkaar zit, maar waar de consolegame nog prima is wat het verhaal betreft, is dat bij deze HD remake toch wat minder het geval. Natuurlijk is het verhaal wel te volgen, maar het weet je nergens vast te houden en dan bekruipt je al snel het gevoel dat je hier met een opvulling te maken hebt dat er maar is om het geheel op enige logische wijze aan elkaar te knopen, en dat is best zonde. Er valt immers een hoop te vertellen.

Simpele gameplay

Goed, het verhaal is niet heel bijzonder, maar dat kan prima opgevangen worden door uitstekende gameplay en in dat opzicht slaagt de game wel. Je krijgt op de PlayStation 3 een mooie wereld voorgeschoteld die afwisselend genoeg is om je gedurende de game te vermaken. Dit allemaal vanzelfsprekend in de gotische en duistere stijl waar de franchise om bekend staat en in dit specifieke geval komt de visuele stijl overeen met de Lords of Shadow delen, wat tot op zekere hoogte enige vorm van herkenning met zich meebrengt.

De gameplay is echter wel erg vereenvoudigd. Nu is dat niet zo vreemd, want de game is in de eerste instantie voor een handheld bedoeld en die games zijn nu eenmaal net eventjes wat anders. Toch valt op dat het op de consoles aan echte diepgang ontbreekt, want wat je ook doet, meestal volstaat een beetje button bashen en inkomende aanvallen op basis van timing handig counteren. Wel krijg je gaandeweg meer krachten tot je beschikking en dat verdeeld over drie personages om het nog enigszins afwisselend te houden, maar nergens weet het het verwachtingspatroon na te volgen en dat levert als conclusie toch op dat het in zijn geheel een beetje een teleurstelling is. Los van het feit dat de gameplay zelf verder tot zover het reikt wel gewoon prima en vlot werkt.

Lekker makkelijk

Laten we vooropstellen dat Mirror of Fate HD een vermakelijke game is. Ja, het schort hier en daar aan de titel, maar dat neemt niet weg dat je op zich voor een zacht prijsje een relatief klassieke Castlevania game in huis haalt. Hoewel het nergens het hoge niveau van eerdere delen in de franchise kan evenaren die hetzelfde systeem qua gameplay gebruiken, is het wel een lekkere hack ‘n slasher waar je nooit al te veel moeite mee zult hebben. Sterker nog, de game is dusdanig gemakkelijk dat deze te omschrijven valt als de gemakkelijkste Castlevania in jaren en hoewel dat voor een bredere doelgroep misschien wat toegankelijker is, is dat iets waar fans niet al te blij mee zullen zijn.

Audiovisueel genieten

Qua totale gameplay is het nergens heel bijzonder, maar we moeten hierbij wel opmerken dat het ondanks het gebrek aan goede diepgang wel erg fijn speelt. De opzet van 2D gameplay in een 3D wereld á la de traditionele delen werkt als een zonnetje en het is ook zeker geen straf om de game te doorspelen. Dat komt voornamelijk door de audiovisuele invulling, want daar komt de game een stuk beter uit de verf. Zo is het visueel netjes te noemen voor een HD remake – zeker voor de prijs die je voor de game dient te betalen. De animaties gaan lekker vlot en de bekende sfeer komt uitstekend tot zijn recht in dit geheel, dat een forse bijdrage kent door de fijne soundtrack.

Als er iets is waar alle Castlevania games altijd bij uitstek in slaagden, was het wel het de soundtrack en dat is ook in Mirror of Fate niet anders. De inmiddels relatief typische toon van de muziek in de Castlevania games keert terug in Mirror of Fate en het is dan ook genieten terwijl je met de game bezig bent. Dan nog te bedenken dat ook de voice-acting prima in elkaar steekt en zo weet Mirror of Fate haar tekortkomingen tot op zekere hoogte nog te camoufleren, want iedere fan weet immers dat een goede soundtrack in een Castlevania game alleen al voor een hoop genot kan zorgen.

Castlevania: Mirror of Fate HD is op zich een leuke game die je een kleine tien uur zal bezighouden, en dat gecombineerd met een prima audiovisuele invulling maakt het voor de fans zeker de moeite waard. Wel moet je er rekening mee houden dat de gameplay nergens echt heel bijzonder is en hoewel de game probeert, weet het toch niet de juiste snaar te raken en dat is best jammer. Ook het verhaal is nergens echt heel boeiend en dat is zonde. Desondanks krijg je met Mirror of Fate HD verder een prima game voorgeschoteld die de fans zeker zal weten te vermaken.

• Speelt lekker weg
  • Heerlijke muziek

• Verhaal niet echt boeiend
  • Vrij gemakkelijk
  • Gameplay nogal oppervlakkig

Castlevania: Mirror of Fate HD aangekondigd
Gepubliceerd op 19 aug, 2013 om 18:11
  1. 7th-son Geplaatst op    4279 XP
    avatar

Wacht even… Castlevania en makkelijk? Dan is het geen klassieke castlevania ;)

2. Iguana_ Geplaatst op    121 XP
    avatar

Wat is de prijs dan van deze game?..

3. koppie30 Geplaatst op    22 XP
    avatar

@iguana_ de game kost 12,99 in de store,inclusief de demo van lords of shadow 2
    ik heb de game gekocht en moet zeggen dat deze zeer vermakelijk is.

4. Zwarte piet Anoniem - Geplaatst op
    avatar

Idd een hele leuke game! Off topic, zijn er mensen die cod ghost spelen en ook veel hackers tegenkomen..? Ik snap niet wrm cod hier iets tegen doet en die mensen gwn bant! Ze kunnen gwn ongestraft doorgaan!! Ik snap het niet wrm sommige mensen het speelplezier voor andere willen verneuken..

5. Sinterklaas Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@Zwarte piet: ik snap je probleem en helaas denk ik dat ze er weinig tegen kunnen doen. Cod heeft gwn gefaald en veel mensen teleurgesteld! Dit is het laatste cod spel dat ik koop, en denk dat het voor meedere cod liefhebbers geld.

6. Iguana_ Geplaatst op    121 XP
    avatar

@koppie30: Thanks, redelijk prijs.