De lancering van de PlayStation 4 was erg succesvol te noemen, want Sony wist in 24 uur tijd 1 miljoen consoles te verkopen. Daarnaast ziet ook de Europese lancering er gunstig uit met een enorm hoog aantal pre-orders, maar toch was er sprake van problemen met de hardware. Zo werden er op Amazon massaal negatieve reviews geplaatst en werd gemeld dat medewerkers van de assemblage fabriek Foxconn de console hadden gesaboteerd.
Toch lijkt het allemaal in werkelijkheid wel mee te vallen, want Sony heeft tegenover GameInformer aangegeven dat de failure rate van de verkochte consoles tot dusver nog onder de 1% zit. Eerder werd bekend dat de failure rate op 0.4% stond en dit is inmiddels gestegen, maar het aantal kapotte consoles in verhouding tot verkochte (werkende) consoles is nog steeds erg minimaal. Of het de 1% voorbij gaat is afwachten, maar vooralsnog lijkt alle berichtgeving een storm in een glas water.
“There have been several issues reported, which leads us to believe there isnβt a singular problem that could impact a broader percentage of PS4 units. We also understand that some units were reportedly damaged during shipping. The number of affected PS4 systems is less than 1%, which represents a very small percentage of total units shipped to date and is within the expected range for a new product introduction.”
Maar wat nu als je toch te maken krijgt met een console die kapot is zodra je hem ontvangt of kort na ontvangst stuk gaat? Dan hebben we goed nieuws, want Sony heeft aangegeven dat iedereen die een kapotte PlayStation 4 heeft direct een nieuwe krijgt. Het enige wat daar even voor gedaan moet worden is de klantenservice bellen en dan zal alles netjes opgelost worden.
“We understand the frustration of consumers that have had a problem and are working with them and our retail partners to help troubleshoot issues and ensure affected units are exchanged. SCEA is exchanging units with new replacements for those who call our support line. The exchanges are immediate with expedited shipping,”
Jaja, gaat natuurlijk weer 4 weken overheen.
Netjes, heb er vertrouwen in
Laat ze eerst de garantie verlengen naar 2 jaar. 1 jaar is gewoon te kort
@86.85.209..xxx: troll alert…..
tot 10% failure rate kan ik mee leven, het is nooit leuk natuurlijk als juist jij opgescheept zit met een DOA, maar elektronica is nu eenmaal heel gevoelig en er kan altijd wat mis gaan.
niets om boos over te worden als alles correct verloopt met de garantie natuurlijk. en negativiteit zal altijd op het internet groot lijken. dat is normaal, de mensen waar het toestel wel van werkt, die zitten te gamen.
dus sony goede launch en ik wacht al met (on)geduld op 29 november π
@82.74.162.xxx: garantie in BE is al 2 jaar bij wet, heb nog nooit last gehad met een product als het binnen die periode kapot was
Valt allemaal we mee…zien we wel na eu release.
@black2death:
Tot 10% failure rate mee leven? In absolute aantallen is 10% onmogelijk veel kapot spul :P…
@86.85.209..xxx: binnen de week heb je nieuwe
Ik las het vanacht al π
En de garantie is hier in Nederland gewoon 2 jaar.
@82.74.162.xxx:
Dat maakt niet uit, Europa heeft zo wie zo al 2 jaar garantie.
@86.85.209..xxx: dat denk ik ook of langer
Ik snap niet helemaal waarom die xbox fan boys hier de boel komen verzieken? Geef dan gewoon eerlijk toe dat je vol jaloezie hier mee zit te lezen!
Nu een hele grote bek hebben en vol de boel gaan lopen trollen terwijl ze zelf nog zitten te fappen op een plaatje van een console die ergens volgend jaar hier pas uit gaat komen. En dit allemaal terwijl niemand weet hoe de xbox lancering zal gaan!
Aangezien de 360 lancering zo goed ging zou ik toch maar met knikkende knietjes afwachten π
Inmiddels is die bewuste reactie al weg gehaald maar wou het toch even duidelijk maken π
@86.85.209..xxx: Eerst even lezen. Ik citeer: ‘The exchanges are immediate with expedited shipping,’
@Rastapopulos: Eerst zien dan geloven. Ben mijn psp al wel eens langer dan 2 weken kwijt geweest toen die kapot was.
@black2death mooi voor jou, maar niet iedereen woont in BE. En bij mij heeft Sony geweigerd om een anderhalf jaar oude ps3 te repareren.
Die 2 jaar garantie vanuit de EU is een richtlijn, geen wet, bedrijven mogen zelf weten of ze er naar handelen. Minimale toegestane garantie is 1 jaar
@82.74.162.xxx:
Dan zal ik als ik jou was nog eens de wet doorlezen, je snapt er niks van.
De EU richtlijn moet minimaal aangehouden worden. Belgie heeft bijvoorbeeld 2 jaar garantie. Nederland heeft het eigenlijk nog beter, daar gaat om dat een product deugdelijk moet zijn. Waarbij je bij sommige producten mag verwachten dat het meer dan 2 jaar vol moet kunnen houden.
@82.74.162.xxx:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product. http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
Wat zijn je rechten als een product niet goed is: http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
@82.74.162.xxx:
Ook dat klopt niet helemaal. Een fabrikant heeft naar een consument geen verplichtingen op gebied van garantie.(Uiteraard geven fabrikanten wel altijd een vorm van service.) Dit komt omdat de wettelijke garantie gaat over de koopovereenkomst die je hebt met een retailer.
Ik moet verder wel zeggen dat deze wet in Nederland erg onduidelijk is, je zit aan de ene kant nog te kijken met de bewijs last (in het eerste half jaar dient de fabrikant te bewijzen dat het product defect is gegaan door de schuld van de consument, na het eerste half jaar dien je als consument te bewijzen dat het defect aanwezig was ten tijden van de aankoop.) en je heb het conformiteit beginsel nog.
Maar goed dat is weer een andere discussie natuurlijk
ieder de een ps4 verwacht hoor je niet klagen
die hoopt alleen dat zijn/haar ps4 goed werkt π
@62.177.254.xxx:
1 % is 1 % absoluut of niet.
@62.177.254.xxx:
De failurerate van bijvoorbeeld de xbox 360 was 53%, dan vallen de absolute aantallen van de ps4 nog enorm mee.
Bovendien ligt de gemiddelde failurerate van nieuwe ele tronicaproducten rond de 3-5%, dus Sony doet het heel netjes.
Laten we de dingen ff niet uit verband trekken.
1% is best veel. Zeker als je kijkt naar het feit dat ze of kapot aankomen of direct kapot gaan. Ik werk bij een grote truck fabriek en als daar zoiets gebeurt staat de tent op zijn kop. En worden er direct terugroep acties ingezet
@92.69.200..xxx:
Sorry maar geloof ik niks van. Ik dacht ergens gelezen dat 3-5% normaal gezien word voor electronica.
Goede service..ze konden ook voor kiezen om geen nieuwe te sturen..ik denk ook dat je in een week een nieuwe hebt..
IGN
The PS4 Costs $381 to Build – Only $18 Under Retail Price.
@92.69.200..xxx: Vergelijk je nu trucks van > β¬ 100.000,= met een PlayStation 4 van β¬ 399,=? Nee toch?
Als een truck faalt op de (snel)weg kunnen er mensen sterven, als een PlayStation 4 faalt dan kan er even geen game gespeeld/ film bekeken worden.
Iets met appels en peren?
ps. Geef maar een gil (PB) als ik jouw comment ongezien moet weghalen. π
@82.74.162.xxx: Als je wilt trollen leer eerst hoe alles in elkaar zit , we hebben 2jaar en binnen de week heb je een andere.
En als het 4weken duurt geen probleem als je nu je ps4 cancelt zal je maanden moeten wachten voor je een hebt en kan het je ook nog overkomen
Dus stil wezen
Netjes van Sony hebben ze eindelijk iets geleerd.
@black2death:
10% failure rate is veel te hoog. En als je dat accepteerd dan ben je een fanboy.
Maar neemt niet weg dat een failure rate van onder de 1% acceptabel is.
@77.166.102..xxx: dan ben ik een fanboy maar ik ga zeker niet de hele dag lopen klagen als de xbox of pc iets beter kunnen. en ik zal er zeker geen plezier in hebben als de concurrentie een hogere fail rate heeft dan wens je gewoon geen enkele producent toe
Ik heb een kapotte ontvangen. Blauw knipperend licht! Sony gebeld, maar hele slechte service. Niks nieuwe en niks snel terug!
Kan een maand duren zeggen ze.
Slechte service