Review: Killzone: Shadow Fall

http://img.psx-sense.nl/images/file/img_528e949e641f0.jpg

Review: Killzone: Shadow Fall – Het is ongetwijfeld de launchgame voor de PS4 waar iedereen het meeste over spreekt, Killzone: Shadow Fall. De vorige delen van Killzone waren stuk voor stuk echte toppers en zowel de singleplayer als de multiplayer wist menig gamer langdurig te vermaken. Met dit nieuwe deel gaat de franchise next-gen en aangezien Killzone al bekend staat als techpusher belooft dit natuurlijk heel wat op de PS4. Wij namen de titel uitgebreid onder handen en wat we er van vinden? Dat lees je in deze review.

Wie is nu toch de vijand?!

Het begint een beetje voorspelbaar te worden, maar ook Killzone: Shadow Fall wil je weer aan het denken zetten wie nu toch de grote boze beer in het bos is, of dit geval universum. Zijn het de Helghasts, of is het toch de ISA? 30 jaar na het einde van Killzone 3 is waar Shadow Fall begint en de game begint eigenlijk bij jou als klein jochie met de naam Lucas. Je ziet iets vreselijks gebeuren terwijl je probeert te ontsnappen van de Helghan naar de goede kant van Vekta.

De ISA is namelijk zo lief, of eigenlijk beetje dom, geweest om de Helghasts een eigen plekje te geven op hun thuisplaneet terwijl hun eigen planeet helemaal aan gort licht dankzij de oorlog. Vluchtelingen van planeet Helghan mogen dan ook aan één kant leven op de planeet en de twee worden gescheiden door een hele grote muur. De ISA en de burgers, Vektans genoemd, proberen rustig hun leven op de rails te houden terwijl Helghasts zich focussen op overleven en dat is nogal tricky met de ISA en hun nare trekjes.

Het hele verhaal is een beetje dun en wellicht hier en daar wat verwarrend voor nieuwe spelers. Mensen die de de franchise al vanaf het eerste deel volgen en spelen, of tweede, zullen alleen geen moeite hebben met het begrijpen van het verhaal. Ook kan het zijn dat het voor hun een stuk meer weet te boeien, maar over het algemeen is het verhaal aardig en niet zo heel bijzonder. De dialogen hebben weinig diepgang en alhoewel er wel wat situaties zijn die je prikkelen om meer te weten te komen, zijn die er niet al teveel. Al met al niet heel veel anders als elke andere shooter dus, je speelt deze games dan ook voor de actie en niet zo zeer het geheel eromheen.

http://img.psx-sense.nl/images/file/img_528e9d97d1e56.jpg

Gameplay

De gameplay in Killzone: Shadow Fall begint in de singleplayer eigenlijk anders dan wat je gewend bent van de franchise, je moet opeens veel tactischer te werk gaan en het rushen is in Shadow Fall echt helemaal not done. Alhoewel men in Killzone: Mercenary op de PS Vita al wat meer tactische elementen bracht was het een verrassing om dit ook terug te zien in Shadow Fall. Het duurt alleen niet erg lang voordat de hele game eigenlijk totaal inzakt. Waar het sterk begon loopt het al snel af en dat is jammer. Die constante actie die we kennen van de franchise en zelfs terug zagen in Killzone: Mercenary lijkt niet te bestaan in Shadow Fall.

De eerste paar doelstellingen in Killzone: Shadow Fall zijn uitdagend en alhoewel af en toe frustrerend, best leuk om te doen ondanks de onduidelijkheid die er heerst rondom wat de bedoeling is. Het probleem waar we dan ook meteen al tegenaan liepen was het feit dat je eigenlijk elke kant op kunt lopen en dat structuur een beetje ontbreekt in de game. Ze willen je het gevoel geven dat je in een grote open wereld zit, maar het enige wat dit doet is eigenlijk verwarring veroorzaken. Je huidige doelstelling moet je ook constant oproepen met de pijl toets naar boven, deze blijft niet vast op het scherm zitten. Dit zorgt ervoor dat je om de haverklap, dankzij die grote wereld, je doelstelling op moet roepen wat erg vervelend kan worden.

De AI van de game is erg slecht en dat is niet iets wat we gewend zijn van de franchise. Zo is er in het begin van de game een moment waar ik een ladder op moest klimmen en opeens stonden 2 vijanden pal voor die ladder, bovenaan, zonder dat ze wisten dat ik daar naar boven klom. Het resultaat toen ik eenmaal bovenkwam is dat ze mij ineens zagen en ik doodging, ik kon het weer opnieuw proberen. Dit gebeurde zo’n vier keer en toen uiteindelijk lukte het me om de vijanden snel te doden, want de vijfde keer zagen ze me totaal niet aankomen. Terwijl ik er één neerschoot stond de ander naar een rots te kijken en die had verder niets door. Dit soort momenten had ik redelijk vaak in de game, waar het op één moment (te) lastig was om te overleven was het op het andere moment in dezelfde situatie (te) makkelijk. De AI voelt dus niet echt kloppend en in algemene zin valt het slordig te noemen.

Daarnaast is het soms ook raar dat er gameplay elementen in zitten die totaal niet bij een shooter als deze horen, alhoewel dat natuurlijk persoonlijk is, voelt niet goed aan. Zo ben je op een gegeven ogenblik in een ruimteschip al zoekend aan het rondlopen waar je heen moet, wat al frustrerend is op zichzelf. In een shooter wil je immers dat achtbaan-gevoel krijgen en weten waar je heen moet, het is immers geen survival-game. Enfin, als je dan eindelijk weet wat je moet doen loop je vervolgens bijna drie kwartier lang een soort van accu’s op te rapen en in gaten te stoppen om het schip te activeren. Tussendoor ga je een capsule in die ervoor zorgt dat de zwaartekracht gedeactiveerd wordt en je door het schip zweeft en vervolgens is het weer accu’s oprapen. Op dat moment had ik de druk dat de game gerecenseerd moest worden, maar ik had sterk de neiging de boel af te sluiten.

Het hele gebeuren bestond bijvoorbeeld ook niet uit een interessante puzzel of het ontrafelen van een bepaald verhaal, nee het was doelloos rondjes lopen, gangetjes zoeken, accu’s vinden, oppakken en ergens anders insteken. Voor mij het saaiste level wat ik ooit heb gespeeld in een FPS-game. Niet alle missies zijn zo saai natuurlijk, maar de game heeft gewoon erg veel moeite je vast te houden tot er weer iets interessants gebeurd. Het is alsof je wel in die achtbaan zit, maar nadat je een looping hebt gehad ga je eerst met 20 kilometer per uur een recht stuk af voor er weer iets leuks komt, dat werkt gewoon niet. Ben je dus op zoek naar een shooter met veel actie en tactiek? Het spijt ons, Killzone: Shadow Fall is dat niet.

Grafisch

Als het om looks gaat, dan is Killzone: Shadow Fall van de partij. Mooie diepe kleuren, scherpe textures en een bizar hoog level van detail is wat je kunt verwachten. Het maakt niet uit in wat voor setting zich het afspeelt, Killzone: Shadow Fall is werkelijk prachtig. Het uitzicht over de stad bij daglicht is bijvoorbeeld echt insane. Ik had alleen graag gezien dat er wat minder aandacht aan de grafische pracht was besteed en wat meer aan de gameplay. Killzone: Shadow Fall had de game moeten zijn die je in de PS4 doet als je de kracht van de PS4 wilt laten zien aan een vriend. In plaats daarvan ben je bang dat het te saai lijkt en doe je er bijvoorbeeld liever Battlefield 4 in.

De singleplayer loopt overigens wel erg soepel en is 30FPS+, de multiplayer daarentegen loopt tussen de 40FPS en 60FPS. Zo voelde het alleen niet en ik had het idee dat de game vaker onder de 50FPS zat dan erboven. Ook is het jammer om te zien dat de wereld niet zo dynamisch is als dat je zou verwachten van een next-gen titel, planten reageren bijvoorbeeld niet op granaten in de multiplayer en er verandert weinig aan de map tijdens het spelen. Het is absoluut één van de mooiste games op de PS4, maar je echt wegblazen doet het nu ook alweer niet omwille van de zojuist aangegeven redenen.

http://img.psx-sense.nl/images/file/img_529bb0235dbca.jpg

Multiplayer

Saaie en niet boeiende singleplayers zijn bij shooters geen verrassing, alhoewel we het bij Killzone niet echt verwacht hadden, maar goed, het is niet anders. Call of Duty, Battlefield, Medal of Honor, al deze populaire shooter games kennen vaak stuk voor stuk een niet boeiende singleplayer, maar juist een ijzersterke multiplayer. De multiplayer van Killzone was met de introductie van Killzone 2 eigenlijk al meteen heel sterk, het jammere aan Killzone 2 was alleen dat je snel omhoog levelde en er vervolgens weinig meer aan was. Killzone 3 veranderde het één en ander behoorlijk, werd minder chaotisch en meer tactisch, ook introduceerde men de jetpack wat voor geweldige gameplay zorgde.

De multiplayer van Killzone: Shadow Fall is er eentje die je moet leren kennen voordat je er veel lol aan gaat beleven. Of dit positief is, dat is moeilijk te zeggen, want het leren kennen bestaat vooral uit accepteren van tekortkomingen. Als je veel andere shooters speelt is de kans groot dat je jezelf aan een aantal dingen gaat ergeren. Zo is doodgaan feedback-free en er zijn totaal geen signalen die je laten weten vanwaar je beschoten wordt of wat dan ook. In Battlefield 4 heb je herkenningspunten zoals dat unieke geluidje van een sniper, of je ziet kogels op je afkomen, of je ziet een flashlight ergens op je schijnen; het zorgt voor feedback en het geeft je een idee dat je in controle bent van wat er gebeurd. Dit ontbreekt in Killzone: Shadow Fall en daarmee moet je kunnen en leren leven in de multiplayer. Vaak val je gewoon dood neer en respawn je weer zonder ook maar een idee te hebben hoe het ooit heeft kunnen gebeuren, het geeft een doelloos en vaak leeg gevoel.

Killzone: Shadow Fall’s multiplayer heeft er ook een soort effect overheen hangen wat ervoor zorgt dat de game bij tijden wazig lijkt en dat komt de looks niet ten goede. Dit treedt vooral op bij het sprinten, je kunt het realistisch noemen; maar het was vooral irritant. De framerate voelt ook erg onstabiel aan, maar dit is niet bij elke map. De 60FPS die ons enigszins belooft weerd valt soms ver te zoeken en dat is jammer. De game voelt soms hierdoor erg houterig aan en dat is écht niet de gameplay, maar vooral de framerate die hiervoor zorgt. De gameplay voelt verder soms ook wat suf aan als je andere shooters gewend bent, dit is een love-it or hate-it situatie die jezelf moet beoordelen. Voor de snelle, actievolle en overdreven gameplay heb je CoD en BF, maar het is begrijpelijk dat niet iedereen hier wat in ziet en voor die mensen is er Killzone. Voor het merendeel is de doorsnee speler alleen wel meer fan van dat soort actie in shooters en Killzone neemt juist de stap om deze manier van spelen niet te volgen, gewaagd zullen we maar zeggen. Ik reken de game hier in ieder geval niet op af en heb juist respect voor het feit dat ze dit anders doen, maar het feit blijft dat dit gewoon niet bij iedereen hartelijk verwelkomd zal worden.

De hele back-end achter de game is enorm uitgebreid met bonussen, attachments, uitrustingen en vaardigheden; het lijkt wel een RPG. Als je hiervan houdt ga je waarschijnlijk helemaal dol met al deze talloze instellingen, zelf vinden we het dan ook mooi om te zien als shooters dit met zich meebrengen. Qua speelmodi komt Killzone: Shadow Fall erg sterk uit de hoek en zijn er erg leuke playlists beschikbaar met als onze persoonlijke absolute favoriet ‘Classic Warzone’. Er had alleen wel iets meer variatie in mogen zitten, maar wat er is, is erg leuk. Ook is er een playlist voor nieuwkomers, ideaal om mensen te introduceren tot de gameplay. De maps zijn erg netjes, zoals we gewend zijn van Killzone. Ze zitten doordacht in elkaar en leveren weer die unieke plekjes en kenmerken waar we van houden. Je kent het wel, dat ene plekje op de map waar altijd flinke combat is; Killzone: Shadow Fall heeft dit weer goed voor elkaar.

De multiplayer zal niet iedereen kunnen behagen en de concurrentie waarvan de game geniet is ook echt niet mis, Battlefield 4 is enorm sterk dit jaar en ook Call of Duty: Ghosts weet op de PS4 hun aanhang weer goed te vermaken. Het is echt een game waar je van moet houden en dat zijn CoD en BF gewoon wat minder, aangezien die wel iets te bieden hebben voor iedereen en men het makkelijker oppakt omdat het al zo bekend is. Dit kan voor Killzone enkele niet terechte kritieken opleveren, puur en alleen omdat de gameplay gewoon iets anders in elkaar zit dan de meeste shooters.

http://img.psx-sense.nl/images/file/img_529bb07631739.jpg

BF, CoD, KZ…help wat moet ik kiezen?

Het is vast lastig om nu tussen de drie shooters van het jaar te kiezen en te bepalen welke het beste bij jou past. Elke game heeft zo zijn eigen karaktertrekjes en Killzone: Shadow Fall komt eigenlijk het dichtst in de buurt bij Call of Duty, alleen is het wat trager. De maps daarentegen zitten enorm goed in elkaar en de gameplay lijkt bij vlagen sterk op dat van Call of Duty. Het is bij Killzone: Shadow Fall alleen wel zo dat je net de juiste pot moet treffen wil je een toffe match hebben, bij vlagen kan het namelijk soms wat ‘suf’ zijn. Ghosts is ongetwijfeld voor mij persoonlijk de minste titel van het jaar met ongeïnspireerde maps wat voor enorm frustrerende momenten zorgt met veel campers. Battlefield 4 is echt een geweldige titel, maar doet niet veel nieuws ten opzichte van Battlefield 3. Desondanks staat die game echt als een huis. Killzone: Shadow Fall valt er eigenlijk een beetje tussenin, maar is absoluut beter dan CoD: Ghosts.

Het cijfer van CoD: Ghosts is in de review hoger dan Killzone: Shadow Fall, maar deze is niet door mij geschreven dus daar kan ik weinig aan veranderen. Het bewijst tevens weer dat het met shooters er persoonlijk sterk vanaf hangt welke je het meeste pakt. Voor mijzelf zullen dit vooral Battlefield 4 en Killzone zijn dit najaar. Als ik zin heb om op te letten en na te denken, pak ik BF4, heb ik zin in een potje rondknallen en wat minder ingewikkelde actie; pak ik Killzone: Shadow Fall. CoD is dit jaar de domper onder de shooters voor mij, dus deze zal ik waarschijnlijk vooral links laten liggen. Nogmaals; het blijft persoonlijk en het beste is dat je ze eigenlijk allemaal even probeert mocht je de optie hebben. Maar voor wat het waard is, ik ben een fervent CoD-speler; maar beleef toch erg veel plezier met Killzone: Shadow Fall.

Het feit blijft alleen dat geen van alle shooters dit jaar echt boven het gemiddelde scoren en er met kop en schouders bovenuit steken. Alhoewel het next-gen tijdperk is aangebroken blijft het allemaal nog wat oppervlakkig en is er nog niet veel vernieuwing te zien. Ook KZ:SF doet, behalve de looks, niets radicaals nieuw of iets waar je van zegt: ‘wow, dit is next-gen’, de innovatie is gewoon nog niet hier en dat is jammer.

Conclusie:

Als liefhebber van de franchise doet het mij pijn om te zeggen dat Killzone: Shadow Fall toch niet de impactvolle titel voor de PS4 is als dat ik gehoopt had. De singleplayer is erg saai, de AI een raadsel en zitten er teveel elementen in wat niet in een shooter thuishoort. Als je Killzone: Shadow Fall naast shooters als Battlefield 4 en Call of Duty: Ghosts legt, dan kies ik voor in ieder geval de singleplayer toch liever één van die games en scoort Killzone: Shadow Fall een stuk lager hierin. De multiplayer daarentegen, daar scoort deze game veel beter in als je het vergelijkt met CoD: Ghosts. De game houdt zich minder bezig met het aantrekken van wat de massa zoekt in een shooter en zal vooral haar fanbase tevreden stellen. De actie is namelijk wat trager en of dit bij iedereen aanslaat, is maar de vraag. Er zitten veel dingen in de multiplayer die ons toch op het hoofd doen krabben, maar als je dit leert te accepteren is het een erg vermakelijke game. Geef de multiplayer dan ook vooral een kans en leer de game goed kennen, dan zul je zien dat het meer biedt dan dat je zo op het eerste gezicht ziet.

Pluspunten

  • Technisch en grafisch erg vooruitstrevend
  • Gaat fans van de franchise erg goed bevallen
  • Multiplayer maps zijn doordacht in elkaar gezet
  • Multiplayer kent veel instellingen, opties, uitrustingen etc.

Minpunten

  • Verhaal begint enigszins sterk, maar zakt snel af
  • Voor een shooter wel een erg saaie singleplayer qua missies
  • Vaak onduidelijk wat je doelstelling is in het verhaal
  • Framerate multiplayer vaak geen 60FPS en erg onstabiel

Schermafbeelding 2013-12-01 om 22.49.46

  1.    2148 XP
    jimke1's avatar

    srry maar ik ga zeker niet akkoord met deze revieuw
    ik geef zeker een dikke 8.5 voor de game waar vind je nog een singelplayer verhaal dan nog schooter die bijna 10 uur duurd GFX mooiste game op de ps4 .
    maar ja ieder zijn smaak ik ben er blij mee

  2.    1013 XP
    A Gamer's avatar

    Helemaal eens met de review. Een 7/7,5 is een terecht cijfer voor deze game. Hij haalt het niet bij zijn voorgangers. De singleplayer is in het begin heel gaaf maar wordt enorm snel saai en het is vaak enorm onduidelijk wat je moet doen. De multiplayer heb ik een paar potjes gespeeld en dat beviel me beter, maar ik heb er niet hetzelfde gevoel bij als ik had bij KZ2, die multiplayer heb ik destijds doodgespeeld door de enorm leuke maps, hier mis ik dat eerlijk gezegd een beetje.

    Ik had er ook meer van verwacht.

  3. Anoniem -   
    Ricochette's avatar

    Schandalig laag cijfer. De MP van killzone is 10x beter dan van cod of bf. Hoe kun je dat trouwens zeggen van die onstabiele framerate, hoe meet je dat dan? Wat een dikke onzin review.

  4. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    De singleplayer is op zich tof om door te spelen, maar Guerrilla Games heeft te veel lopen experimenteren om er variatie in te krijgen. Het stuk met de puzzels was ik zo door, maar was niet boeiend. Het verhaal komt later echt op gang. Het is jammer dat de AI (zelfs op hard) niet bijzonder is, want de actie is tof.

    De kritiek op de multiplayer vind ik persoonlijk te fel, maar jouw mening Roy. 😉 Zo is naar mijn mening de framerate dik in orde en heb ik daar echt geen last van. Het loopt constant soepel. De wapens en abilities zijn uitgedacht en in balans. Elk wapen is leuk om te gebruiken. Daarnaast is het gewoon gaaf om turrets of attack drones te plaatsen. De maps zijn verder erg goed en gebalanceerd.

    Het is een multiplayer die je door moet krijgen en aan moet wennen. Als je dat eenmaal hebt dan is het heerlijk. Daarnaast zit er nul komma nul aim assist online dus erg skillbased. Wellicht daardoor iets te niche voor de mainstream.

    Visueel is het de beste next-gen game die nu uit is. Verder ben ik blij dat deze shooter er is, want eens wat anders als CoD waar ik echt klaar mee ben. Battlefield 4 vind ik zelfs iets minder leuk dan Killzone.

    Verder mooie review en kan mijn vinden in de punten over de singleplayer. Volgende KZ moet bepaalde dingen behouden, zoals de OWL, maar wellicht wat meer met voertuigen doen. Dat heb ik eigenlijk wel gemist.

  5. Anoniem -   
    213.125.19.xxx's avatar

    Als fan van de serie geef ik deze game dik een 8,5 of 9, enkel niet hoger om een paar evenementen in de game die de boel wat ophouden en vertragen en omdat multiplayer ‘slechts’ 24 spelers is.

    Voor de rest gewoon top, maar ik zie wel waarom mensen die geen fan zijn van de serie of in het algemeen niet van shooters op een console houden een lager cijfer geven en het merendeel op bv. Metacritic kan ik niet langer serieus nemen, al die nulletjes en tienen zijn pure onzin, aka. haters en fanboys.

    Snap overigens ook niet waar jullie het verhaal van ‘onstabiele’ framerate vandaan halen, de game heeft van begin tot eind op enkele miniscule stotteringen tussen het laden van ‘levels’ in grote maps welke hoogstens een halve seconde duurden, in multiplayer heb ik hier helemaal nog geen last van gehad. En ik, die zich zeer kan ergeren aan slechte FPS, heb totaal geen last gehad van drops of gigantische verschuivingen in framerate, en dat zie ik echt wel zonder FPS meter 😉

    En jullie vergelijking voor singleplayer met CoD en BF vind ik al helemaal belachelijk, sorry hoor, maar het verhaal in BF is zo inconsistent als weet ik wat en het verhaal in CoD is gewoon lachwekkend, dan vind ik het verhaal van KZ een stuk interessanter en aansluiten op de serie.

  6. Anoniem -   
    Naam…'s avatar

    Ben ik nou de enige die vind dat de game te fel uitziet? Lijkt dice wel met zn bf serie. Echt overdreven belichtingen

  7.    539 XP
    Yeroon's avatar

    Tot nu toe valt deze game me onwijs tegen.
    Alle voorgaande delen heb ik met veel plezier gespeeld, maar het is alleen nog maar een frustrerend spel.
    Ik speel op easy, maar ben in de eerste 3 uur al vaker dood gegaan dan alle voorgaande Killzones bij elkaar. Ik hoef echt niet zonder problemen door het verhaal heen te wandelen, maar dit is het andere uiterste. De balans is compleet zoek.

    (multiplayer heb ik nog niet geprobeerd)

  8.    1812 XP
    R*forever's avatar

    volkomen akkoord met dit cijfer. ik heb de game maar nog geen ps4 🙁

    anyways ik wou gewoon eens de grafische pracht testen… ookal is het nog maar het begin van een ps4 leven.

    het is niet omdat de singleplayer langer duurt dat jullie hypers moeten denken dat deze game de GAME is…

    een 7.5 is echt eerlijk en oprecht. als je een game met 10 uur lang wilt: max payne 3… hoewel het mij al gelukt is in 3-4 uren op hardcore 🙂

    voor ps4 is het inderdaad tot nu toe nog de langste verhaallijn. maar cod en bf zijn echt stukken interessanter voor de echte shooter fanaten onder ons…

  9.    4528 XP
    ps3dennis's avatar

    Ik zie wel hoe de game is als hij PS+ wordt.

    Als je naar Assassins Creed kijkt is het ook geen top game op de PS4 ‘als het daar regend dan loopt er zelfs regen over het plafond en muren in een tunnel’ik had ook wel op nexgen water gehoopt en meer interactie.

  10. Anoniem -   
    82.217.91..xxx's avatar

    @Yeroon: zou ikm maar gauw doen ik speel nu enkel multiplayer Verhaal moet ik nog doorlopen. ik heb de eerste 2levels maar gedaan . omdat de multiplayer er vet is , 10X beter als COD,

  11. Anoniem -   
    213.125.19.xxx's avatar

    @R*forever: Hoe kun je een cijfer geven als je nog geen seconde gespeeld heb? 😉

  12. Anoniem -   
    82.217.91..xxx's avatar

    @213.125.19.xxx: hij houd de CD voor het licht net een DIA , geen Ps4 je mist wat Jochie 😛

  13. crew Redacteur -    445 XP
    KeesKop's avatar

    In mijn ogen is “Killzone: Shadow Fall” de “Restistance: Fall of Man” van deze generatie.
    Je ziet dat het grafisch beter is maar de gameplay heeft nog (heel) wat aandacht nodig.
    Reken er maar op dat de volgende Killzone overall een stuk beter zal zijn.

  14.    232 XP
    WarJunkie's avatar

    killzone , battlefield en cod hebben allemaal matige singel players.
    far cry 3 was na lange tijd een leuke fps singel player.
    en ik hoop dat destiny ook een goede fps shooter word.

  15.    144 XP
    Out_Of_Ammo's avatar

    ik heb nog niet zo veel gespeeld en snap sommige kritieken wel, maar veel hangt dus echt af van de persoon die het speelt. ik heb gisteren het level in het cassandra-ruimteschip gespeeld en vondt het helemaal niet saai, en die enorme gang met gewichtsloosheid had iets speciaals vond ik (enige nadeel was dat het nogal wat duurde om alles af te zweven op zoek naar audiologs en dergelijke)

  16.    89 XP
    KingGorch's avatar

    haha mensen die beweren het verschil tussen 25 en 60 frames te kunnen zien! die praten ook bullshit! of spelen deze de games kijken vanuit hun ooghoeken door met hun oren naar de tv te zitten.

    je iris neemt 24,75 frames per seconde weer. in de hoeken van de iris zijn dat er meer. alleen kun je daar niet scherp mee zien.

    dat hele 60fps verhaal is onzin! 30 is prima.

  17. Anoniem -   
    213.125.19.xxx's avatar

    @KingGorch: Euh wat? Ik zie prima het verschil tussen 25 en 60 fps, als jij dat niet kan zien dan mankeert er wat aan jouw ogen.

    Er zit wel degelijk een verschil tussen onder de 30 en boven de 30 namelijk en tussen 30 en 60 is ook overduidelijk te zien. Hoe hoger hoe vloeiender en vaak lijkt het ook nog een illusie op te wekken dat het ‘sneller’ beweegt dan.

    Je kunt namelijk dit verschil ook zien: http://boallen.com/fps-compare.html

  18.    234 XP
    TheSpecialOne's avatar

    Wel frapant dat jullie hier wel de FPS-drop noemen en niet bij het BF4 artikel…

  19. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

    @TheSpecialOne: Daar heb ik het nagenoeg niet gemerkt, framerate BF4 is erg soepel. Bij KZ:SF is de framerate soms wel 60, maar de drops zijn erg diep waardoor je het wel gaat merken. Zie ook: deze video

  20.    101 XP
    Nick299's avatar

    Hoe zit het me de ranking? Heb het zelf ook even een uurtje gespeeld maar het is gaan klassieje ranking meer van sld naar generaal toch? En hoe kan ik duidelijk mijn aantal kills zien, en deathts. Ik zie nu alleen maar mijn gemiddelde.

  21. Anoniem -   
    Con Yo's avatar

    Goh. Vreemd dit. Killzone Shadowfall is namelijk ongeveer de mooiste next gen game die er op dit moment is en daarnaast heb ik nog nooit zo’n vette MP gespeeld die er ook nog eens zo waanzinnig mooi uitziet en qua gameplay ook nog een frisse wind veroorzaakt in het fps genre en dan o.a gaan miepen over framedrops die met het menselijk oog niet eens waar te nemen zijn. Nee deze review slaat de plank volledig mis en gelukkig zie je dat ook terug in de comments.

  22. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

    @Con Yo: Dat verhaal van het menselijk oog verbaasd mij echt, als je niet weet waar je het over hebt, waarom er dan uitspraken over doen?

  23.    234 XP
    TheSpecialOne's avatar

    @M4GN3T: Wow, dat had ik niet verwacht van Killzone. Om even terug te komen op de graphics van BF4, zijn die nou indrukwekkend, of is het middelmatig?

  24. Anoniem -   
    Con Yo's avatar

    @M4GN3T Gelukkig weet jij wel waar je het over hebt.

  25. Anoniem -   
    62.140.137.xxx's avatar

    @M4GN3T: wat verwacht je van iemand met zo’n nickname ;’). En als je nog nooit zo’n vette mp hebt gespeeld, dan speel je niet veel games.

    Verder ben ik het wel metje eens en vooral bij het ‘bos’ level is er veel onstabiliteit met de framerate, mp dan, niet sp. Drops van 20fps kun je niet omheen, dat merk je meteen

  26. Anoniem -   
    Naam…'s avatar

    Deze review sluit exact aan op mijn mening !
    Al die minpunten stoorden mij van in het begin al en daarom deze game gewisseld met bf4 wat dus wel de Max is
    Killzone shadowfall is gwn een onafgewerkte game die enkel goede graphics heeft alhoewel ik de graphics van vooral water enzo in bf4 vele malen beter vind.
    Mooie review man volledig eens !

  27. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

    @Con Yo: Gelukkig maar ja.

    @62.140.137.xxx: Ja agh, dat soort mensen hou je toch. Het is ook geen onaardige game, maar om het nu een dikke 9 ofzo te geven, dat vind ik ongepast. Het doet dingen anders dan andere shooters, maar niet ‘nieuw’ en ik denk dat veel mensen zich daar blind op staren. Als je heel veel positieve dingen schrijft over de game, maar 1 of 2 negatieve punten, is dat ook het enige waar men naar kijkt het negatieve, terwijl de review volstaat met positiviteit… maar er zitten gewoon een paar haken en ogen aan.

  28. Anoniem -   
    78.23.124..xxx's avatar

    @82.217.91..xxx:

    Alee je meent het… Vandaar dat ik nu volop een ps4 zoek omdat mijn pre order van MEI niet geleverd is…. Gewoon weg oneerlijk!

  29. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    @M4GN3T: Ik snap het probleem niet echt met de framerate. Game loopt tussen de 46 en 60 frames per seconde in de video. Ik heb daar echt totaal geen last van. Daarbij bevat Killzone Shadow Fall veel meer detail in de omgevingen, effecten etc dan bijvoorbeeld Battlefield 4.

  30. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

    @Faunus: Er zit een verschil tussen stabiel lopen op 40FPS of onstabiel. De framerate van 40 zou prima zijn, als het locked was, maar dat is niet het geval. Je springt van 60 naar 40 en dat is merkbaar, kun je niet omheen en ik geloof ook niet dat mensen dit niet merken. Ook al speel jij een game op 120FPS, als je dropt naar 80FPS is dit erg irritant. Detail, effecten, allemaal prima, maar vooral met een shooter wil je geen framerate problemen dat is funest voor je prestatie.

  31. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    @M4GN3T: Denk dat het toch van de speler afhangt of die er last van heeft en invloed op je prestaties hebt. Zo ben ik zelf constant en sta ik elk potje in de top 3. Niet om op te scheppen, maar de framerate is niet funest voor mijn prestaties. Ik vind dat je overdrijft op dit vlak, maar ja.

  32. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

    @Faunus: Ik overdrijf niet, ik meld het, de lezer mag voor zichzelf bepalen hoe erg hij het vindt. Alles wat mij opvalt, the good, the bad and the ugly, meld ik in de review. Hoe minuscuul iets is mag de lezer zelf bepalen. Je kan ook niet vinden dat ik overdrijf, want het is mijn persoonlijke ervaring en ik heb mij regelmatig geërgerd eraan. Ook zijn er bewijzen dat wat ik zeg de waarheid is, zie bijv. de video. Een ander kan zich ergeren aan iets wat mij weer niet boeit, dat verschil hou je toch. Als ik een review lees en iemand zegt ‘de neus van de hoofdrolspeler zit scheef, erg irritant’ kan ik voor mij zelf bepalen hoe zwaar dit weegt. Dat kun jij ook doen, maar je kan dan niet zeggen dat ik overdrijf want ik snap ook dat het voor jou misschien wat minder weegt dan voor mij, ieder zijn ergernissen en dingen die hij/zij belangrijk vindt toch?

  33. Anoniem -   
    62.140.137.xxx's avatar

    @Faunus: jij zou toch moeten weten een mening van de recensist als richtlijn voor jezelf te moeten gebruiken ipv een mening in twijfel te trekken. Plus ik zie 2 zinnen over framerate en iedereen heeft het alleen daarover, terwijl andere punten veel zwaarder wegen en de spijker op zijn kop slaan in de recensie

  34. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

    @62.140.137.xxx: Ik denk niet dat Roel het zo bedoeld, het is voor hem gewoon niet zo heel belangrijk.

    Ik geef je wel gelijk in de focus op mijn kritiek op de framerate, heb een hele review geschreven met talloze punten die ik benoem waar de game tekort schiet en waar het goed presteert; en framerate is de focus in de comments.

  35. Anoniem -   
    82.74.132..xxx's avatar

    @ M4GN3T

    Allereerst wil ik je zeggen dat ik deze review uitstekend geschreven vind! Je laat niets onbelicht en gaat ook diep in op technische details zoals de inconsequentie van de framerate. Omdat de game op een unlocked framerate draait vallen framedrops (wat voorkomt in de singleplayer en multiplayer) des te meer op. Ik merk dit zelf ook. Ik had beter gezien dat Guerilla voor 30 FPS locked zou gaan want de beloofde 60 FPS inde multiplayer word eigenlijk nooit gehaald, dat is toch best jammer.

    Wat ik ook zie is die blur layer in die multiplayer maps, vooral bij het inzoomen en rennen kan dit vervelend zijn. De singleplayer ziet er daarom een stuk strakker uit ondanks de multiplayer ook native 1080p is.

    En je overdrijft TOTAAL NIET. Ik vind het erg goed dat je zulke dingen meldt. Ik had het juist jammer gevonden wanneer je dit je lezers niet zou laten weten. Ga vooral door met deze eerlijke uitgebreide reviews. Jij bent daar erg goed in, dat moest ik even kwijt.

  36.    488 XP
    tigertijger's avatar

    wat je zegt over die ruimteschip missie die is verhalend heel sterk minder actie yes maar hoort er wel degelijk bij het is geen cod of bf4
    waar je alleen maar moet knallen deze game verdient een 8,5

  37.    3 XP
    CoeliJoeli's avatar

    Hier ook geen last van framedrops…

  38. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    @M4GN3T: Het iets dat me opviel in de review, welke verder dicht bij mijn beeld over de game is. Het is gewoon iets persoonlijkes wat betreft het last hebben van de framerate. Ik zou de game nu een 8-8.5 geven. Zo ver licht onze mening dus niet van elkaar. 😉

  39. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    @82.74.132..xxx: Singleplayer loopt ook bewust op 30 fps om details beter uit te laten komen.

    Ik merk de blur ook ja bij het rennen, maar kan mij nog genoeg focussen. Soms zie je vijanden dichtbij wat minder snel, maar dat heeft de tegenstander ook. Blur bij het zoomen met een scope heb ik nog niet gemerkt.

  40.    436 XP
    Zuko's avatar

    Battlefield 4 multiplayer of Killzone multiplayer?

  41. Anoniem -   
    86.86.57..xxx's avatar

    @R*forever:
    Whahahaha Max payne 3, je bedoelt die game die rockstar heeft verneukt???

  42.    1812 XP
    R*forever's avatar

    @86.86.57..xxx:

    Verneukt? Das ook de eerste zot die zoiets zeg, tenzij je de bugs bedoelt die enkel in New york minute zitten…