Review: Knack – Uit de gehele line-up van de PS4 is Knack samen met LEGO Marvel Super Heroes eigenlijk de meest kindvriendelijke titel. Het is een ouderwetse platformer die voor iedereen bedoeld is, jong en oud. Het gaat over een niet altijd even klein wezen genaamd Knack die uit allemaal kleine blokjes bestaat en hij is hier om de mensheid te redden van een gevaarlijke dreiging. Is Knack de platformer waar we allemaal naar uitkijken, of is het toch niet zo geweldig? Je leest het in deze review.

Meet: Knack

Knack is een klein wezentje van ongeveer 1 meter lang en is een creatie die gemaakt is om de mensheid te redden van een gevaarlijke dreiging, namelijk de goblins. Dit kleine wezen blijft alleen niet altijd klein, hij kan namelijk door blokjes ‘op te nemen’ ontzettend groot worden en zo wordt Knack opeens heel sterk en gevaarlijk voor zijn vijanden. Deze kleine kerel bevindt zich onder jouw knoppen en met hem beleef je alle avonturen in de game. Knack zegt op zich niet zo heel veel, maar af en toe wil hij nog weleens een sarcastische opmerking maken.

Je vijanden lopen uitéén van dieren tot robots en je uiteindelijke doel is het verslaan van de goblins. Knack is een uniek personage en past echt helemaal in dat platformer sfeertje. De dialogen van Knack zijn alleen niet zo diepgaand als je gehoopt had, echt een memorabele held wordt het dus niet. Dit in tegenstelling tot andere platformers waarbij het karakter van de hoofdpersonage juist heel belangrijk is, we noemen een Sly Cooper, Jak, Ratchet, Spyro en Crash Bandicoot. Op zich heeft Knack wel heel veel potentie, maar het script haalt jammergenoeg niet het maximale uit de allemansvriend.

Wellicht niet helemaal next-gen, maar wel erg leuk

Er zijn twee manieren om een game als Knack te benaderen, één hiervan is heel erg kijken naar wat deze game op de PS4 doet wat op de PS3 niet kon en of het wel écht next-gen is. Een ander perspectief is alleen kijken hoe de game speelt, hoe ziet het eruit en vermaak ik mij ermee? Laat het nu net zo zijn dat ik in deze review Knack op die laatste manier wil benaderen. Want nee, Knack doet niets nieuws, is vrij generiek en had ook prima op een console als de PS3 gekund, maar eigenlijk is dat helemaal niet belangrijk.

Knack is namelijk een hartstikke leuke en vermakelijke platformer, de game is zelfs zo verslavend dat ik het meer uren achter elkaar heb gespeeld dan welke game in de PS4 launch line-up dan ook. Soms zijn juist die kleinere games het leukst en verslavend, ook al is er geen grafisch spektakel of diepgaand verhaal aanwezig. Als je kijkt naar wat Knack wel is in plaats van wat het niet is, dan zul je erg veel plezier beleven aan deze game. Maar ik kan me alleen voorstellen dat het wel aan je knaagt dat Knack niet meer is geworden dan je wellicht gehoopt had.

De gameplay bestaat doorgaans uit het verslaan van vijanden die op je pad komen terwijl je door een level loopt. Elke vijand moet je op een andere manier benaderen en je zult merken dat het af en toe nog behoorlijk uitdagend en lastig kan worden. Het is niet zo dat je zomaar even door de game wandelt met twee vingers in je neus. De checkpoints liggen redelijk ver uit elkaar en hierdoor ben je extra voorzichtig met hoe je te werk gaat. Het is niet zo dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen, maar je zou het kunnen vergelijken met Crash Bandicoot, wat ook een vrij lastige game was.

Knack kent verschillende combo’s die je kunt gebruiken en ook het ontwijken van aanvallen behoort tot zijn vaardigheden. Doordat elke vijand anders reageert zul je soms merken dat een combo die wel op die ene vijand werkt, niet van toepassing is op de ander. Hierdoor is de gameplay erg variërend en stiekem erg verslavend. Voor de besturing gebruik je maar een paar knoppen, maar het is het ritme, timing en volgorde van indrukken die cruciaal zijn. Dit maakt de game overigens ook uitstekend voor Remote-play, aangezien je de touchpad niet hoeft te gebruiken.

Grafisch

Knack is geen grafisch spektakel zoals Killzone of Battlefield 4 dat zijn, maar de game ziet er wel erg goed uit. De grootste stap vooruit, ten opzichte van platformers op de PS3, is dat alles echt heel erg scherp is. Textures bevatten veel detail, de omgeving is kleurrijk en het is mooi om te zien hoe alle kleine stukjes onderdeel zijn van Knack. De game zelf loopt op 30FPS, maar af en toe merk je tijdens het veranderen van een camera standpunt dat er wat framedrops zijn. Tijdens de gameplay zelf komt dit zelden voor, je ondervindt hier dus weinig hinder van en dit valt te verwaarlozen.

Leuke platformer, maar niet bijzonder

Knack is niet een game die je weg gaat blazen zoals een Ratchet & Clank dit doet, het verhaal is niet diepgaand, dialogen zijn saai en Knack moet het vooral hebben van de verslavende gameplay. Op zich is de setting en de stijl heel erg tof, maar de game had simpelweg veel meer kunnen zijn dan wat het uiteindelijk is geworden. Wellicht was de druk om de game af te krijgen alvorens de launch dermate hoog, dat ze de game niet uitgebreider hebben kunnen maken. Omgevingen lijken dikwijls veel op elkaar en zijn voorzien van weinig adembenemende visuals. De humor ontbreekt ook een beetje in de game. Je merkt wel dat Knack probeert grappig te zijn, maar het faalt eigenlijk best wel erg.

Knack is een redelijk simpele game met niet al teveel diepgang, het is een echte ouderwetse platformer zoals we dit al kennen van de PS2. De game past prima in het rijtje van Sony’s vorige platformers zoals Jak and Daxter, Ratchet & Clank, Crash Bandicoot et cetera, maar er ontbreekt toch wel het één en ander aan. Het verhaal is behoorlijk cliché en alhoewel het een leuke platformer is, had het gemakkelijk veel meer kunnen zijn dan dat het uiteindelijk is geworden. Hou je niet van trial & error games? Dan is dit absoluut geen game voor jou, je mag er namelijk op rekenen dat je vaak dood zult gaan. Knack is een prima game om je mee te vermaken en je zult er ook absoluut plezier aan beleven, maar het is niet dé launch titel waar je de PS4 voor koopt of de volle pond voor neerlegt. Knack is simpel gezegd een game waar je niet van zult gaan houden, maar niemand zal het gaan haten. Het is een prima vermakelijke en uiterst verslavende platformer.

• Knack is een interessant en vernieuwend personage
  • Oude vertrouwde platformer gameplay
  • Erg verslavend