Review: XCOM: Enemy Within – Vorig jaar in oktober kwamen 2K Games en Fireaxis Games met XCOM: Enemy Unknown, een zeer geslaagde turn-based strategy game, zoals je al kon lezen in onze review. Eerder deze maand verscheen de uitbreiding van de game (Enemy Within), die op de consoles enkel los op disc verkrijgbaar is. Deze versie (Commander Edition) bevat het origineel, de uitbreiding en de extra content die eerder al is verschenen. Een compleet pakket dus en wat voor één, want als je de nieuwe XCOM nog niet gespeeld hebt, dan is dit de beste optie.

Nieuwe vijand in de vorm van EXALT

XCOM: Enemy Unknown zat al boordevol content en de campagne had een redelijke lengte met daarbij een competitieve en vermakelijke multiplayer. De nieuwe content die bij Enemy Within zit inbegrepenj, komt neer op meer wapens, items en uitrusting, maar tevens een nieuwe vijand. In de normale game heb je de aliens die de Aarde willen overnemen en de mensheid hier alleen maar voor wilt gebruiken. Als speler moet je dit zien te stoppen door allerlei gevaarlijke missies te klaren en gaandeweg meer kennis te vergaren over de aliens, om er zo achter te komen hoe je ze bijvoorbeeld kunt stoppen. Niet iedereen heeft echter zin om in actie te komen.

Zo is er een nieuwe vijandelijke factie die EXALT heet. Deze bestaat uit mensen die willen dat de mensheid verder groeit, of beter nog: evolueert naar een betere en sterkere versie. Zij hebben dus eigenlijk niets tegen de aliens. Voor jou een verse tegenstander en we kunnen je zeggen dat de missies en gevechten tegen EXALT best pittig zijn. Zij hebben zo hun eigen arsenaal aan wapens en genetische aanpassingen, maar gebruiken ook gelijkaardige tactieken als die van XCOM. Dit zorgt er op het slagveld tijdens de nieuwe Covert Operations voor dat ze dezelfde acties uitvoeren en tegelijkertijd soms redelijk onvoorspelbaar zijn. Meer dynamiek dus en je moet echt oppassen wat je doet.

De AI is dan ook in orde, want ze werken echt goed samen door elkaar te dekken en je vanop hoge posities te raken met snipers. Van de aliens wist je op een gegeven moment wel wat voor acties ze gingen uitvoeren, maar bij de EXALT is dat dus anders. Ze hebben bepaalde aanvallen en vaardigheden die je als speler eerst goed moet onderzoeken. Het onderzoeken gebeurt trouwens niet alleen tijdens de missies, maar ook in de Situation Room. Hier heb je het overzicht van hoe landen ervoor staan en wat hun paniekniveau´s zijn. Kortom, je ziet welk land ten onder gaat aan de aanvallen van de aliens. Hier kun je de EXALT infiltreren met een spion, die informatie wint over deze factie. Het maakt niet uit welke soldaat dat is, want deze krijgt een computer mee om te hacken en wat andere items.

Dit lid van je team ben je vervolgens kwijt voor een aantal dagen en daarna moet je hem/haar weer veilig terughalen, want anders gaat de informatie verloren. Deze informatie bestaat uit aanwijzingen die je naar de basis van EXALT moet brengen. Je moet hierbij wel op je tellen passen, want val je een land binnen waar geen EXALT te bekennen is, dan zal dit land meteen en voor altijd uit het XCOM project stappen. Daarnaast kun je voor een bedrag landen scannen naar verborgen cellen van EXALT. Als je er eentje hebt gevonden, dan kan deze XCOM daar niet meer dwars zitten, maar het kost dus geld en daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Al bij al is dit een leuke toevoeging aan het managen van het XCOM project.

Veel toffe nieuwe wapens en uitrusting

Laten we het even hebben over de nieuwe content die jij als speler kunt gebruiken. In XCOM: Enemy Unknown kon je later getalenteerde soldaten in de campagne speciale vaardigheden meegeven. Zo kon je net als de kleinere aliens vijanden tijdelijk (Mind Control) overnemen en daarmee aanvallen uitvoeren. Nu kan je genetische aanpassingen doen in het Genetics Lab. De Gene Mods bestaan bijvoorbeeld uit sterkere ogen om beter te richten of krachtigere beenspieren, zodat bijvoorbeeld een sniper met gemak een hogere positie kan bereiken. Speciaal beenmerg kan zelfs ook, waardoor een militair uit je team na een ronde weer wat gezondheid terug krijgt. Dit komt natuurlijk niet allemaal aanwaaien. Hiervoor moet je geld en, nog belangrijker, MELD verzamelen.

MELD zul je tegenkomen in een variatie aan missies en dit goedje, zoals we het maar even noemen, moet je binnen een aantal rondes bereiken. Doe je dat niet, dan vernietigt het zichzelf en ben je het kwijt. Je moet soms dus wat risico´s nemen om het zo snel mogelijk te benaderen, wat voor wat extra druk zorgt bij het spelen. MELD kun je overigens ook investeren in het omzetten van militairen tot halve mechs of ook wel MEC Troopers. Dit vindt plaats in de Cybernetics Lab, waarbij jammer genoeg de militair alle andere vaardigheden kwijtraakt en zijn/haar armen worden vervangen met mechanische implantaten. Vanaf dit punt moet je wederom je karakter opbouwen in een skill-tree speciaal voor de MEC Troopers.

Half mens half mech

De MEC Troopers zijn een stuk groter en sterker dan de normale XCOM soldaten en bovendien een hele vertoning. De nieuwe vaardigheden die ze met zich meebrengen zijn tof, maar vooral de wapens zorgen voor veel voldoening. Zo kan de MEC Trooper een Railgun hanteren, wat echt een bruut wapen is dat veel schade kan aanrichten. De MEC Troopers zijn verder nog uit te bouwen met betere bescherming, extra aanvallen, enzovoort… Ze zijn dus eigenlijk best uitgebreid. Naast deze half mens half mech is het arsenaal verder uitgebreid en heb je veel meer soorten granaten, zoals de Ghost Grenade waarmee je een ronde onzichtbaar kan worden. Je hebt echter ook nog de Reaper Rounds, kogels die net even wat harder aankomen.

Je hebt dus veel meer opties als speler wat betreft de militairen en er is een groot aanbod aan wapens en keuzes die je daarin kunt maken. Je zult naast EXALT tevens ook nog wat nieuwe aliens moeten afknallen. Zo heb je de Seekers, octopus-achtigen die jouw soldaten onzichtbaar kunnen benaderen om ze dan te verstikken met hun tentakels. Daarnaast heb je ook nog de Mechtoid, een Sectoid in een mechsuit. Zo is er nog veel meer diversiteit qua vijanden en dat is fraai. Qua maps zal je ook meer verschil zien. Soms werd dit wat eentonig in het origineel, maar Enemy Within bevat 47 nieuwe maps en de huidige zijn aangepast op fouten waardoor deze eentonigheid tot het verleden behoort..

Conclusie:

XCOM: Enemy Within – Commander Edition is een erg geslaagd pakket waarin je de normale campagne, maar ook de uitdagende missies tegen EXALT aantreft. De aliens zijn niet meer de enige vijand en dit zorgt voor meer dynamiek in de actie. Verder zijn de Gene Mods en de MEC Troopers echt hele gave toevoegingen. Je vaardigheden worden hiermee uitgebreid en als MEC Trooper waan je jezelf een wandelende tank met een brute selectie aan wapens. Je kan in deze versie nog veel meer uren kwijt dan in het origineel en de gameplay staat ook nog steeds als een huis. De bugs zijn helaas nog steeds present, maar dat haalt de game niet dramatisch naar beneden. De campagne bevat niet meteen een bijster sterk verhaal, maar biedt wel leuk vermaak en online heb je nu nog meer keuzes en acties die je kunt uitvoeren. Kortom: dit is optimale versie van de hedendaagse XCOM.

Pluspunten

  • EXALT zorg voor meer uitdaging
  • MELD dwingt je om risico´s te nemen
  • Gene Mods en MEC Troopers
  • Meer variatie
  • Nog uitgebreider

Minpunten

  • Sommige bugs nog steeds aanwezig