Review: LEGO Marvel Super Heroes – Traveller’s Tales en Warner Bros. produceren aan de lopende band LEGO games en zo hebben we door de jaren heen een brede variatie aan LEGO games kunnen spelen. Van Star Wars tot Indiana Jones en van Batman tot The Lord of the Rings. De nieuwste game is LEGO Marvel Super Heroes die recent verscheen voor de PlayStation 3 en PlayStation Vita. Maar de game komt ook uit op de PlayStation 4 en wij speelden die versie en je gaat nu de review lezen.

Het Marvel universum

De LEGO games zijn in de kern nooit heel erg verschillend van elkaar geweest, maar doordat het een brede variatie aan licenties behuisd krijg je keer op keer andere personages en verhalen voorgeschoteld en dat is in deze game niet anders. De Silver Surfer wordt achterna gezeten door S.H.I.E.L.D. en Iron Man, maar voordat ze hem te pakken hebben knalt Dr. Doom hem uit de lucht met als gevolg dat zijn surfplank uit elkaar breekt en de zogenaamde ‘cosmic bricks’ overal in de stad terecht komen.

Dr. Doom wil deze cosmic bricks hebben voor zijn snode plannen, maar S.H.I.E.L.D. wil dit voorkomen. De cosmic bricks hebben namelijk nogal een kracht en in de verkeerde handen zal dat geen fijne situaties opleveren. Dat is de inzet van het verhaal en gaandeweg krijg je een brede variatie aan levels voorgeschoteld waarbij je met diverse personages aan de slag moet om de diverse vijanden van Dr. Doom te verslaan terwijl je de cosmic bricks probeert te bemachtigen. Tel hier een vrijelijk toegankelijk Manhatten bij op en je hebt alle ingrediënten te pakken voor een uitstekende LEGO game.

Absurd veel personages

Wel, om met de deur in huis te vallen, LEGO Marvel Super Heroes is een uitstekende game waarbij de kracht van LEGO gecombineerd met de personages van Marvel goed tot hun recht komen. De game bevat meer dan 150 speelbare personages en hieronder vallen diverse bekende en wat minder bekende superhelden. Figuren als Iron Man, Spider-Man, Captain America, Hulk, Hawkeye en nog veel meer zul je ter handen nemen in de vele levels die de game rijk is. Terwijl je de levels doorloopt krijg je tegenstand van bekende villains. Denk dan aan Venom, Magneto, Green Goblin, Loki, Mystique enzovoort.

Dan te bedenken dat ieder personage wel zo zijn of haar eigen specialiteiten heeft en dat levert gevarieerde gameplay op waardoor je tijdens het spelen continu wisselt tussen de personages. Dat gaat zoals in elke andere LEGO game vrij gemakkelijk met een druk op de knop. En terwijl je speelt dien je naast het verslaan van vijanden, het verzamelen van LEGO blokjes ook puzzels op te lossen en dan komen de verschillende mogelijkheden van de personages uitstekend naar voren. Ieder level zul je trouwens met een vooraf vastgesteld duo of trio beginnen, maar als je de game eenmaal uit hebt kun je terugkeren met een ander duo of trio, zodat je bepaalde doorgangen kunt betreden.

Lange speelduur

Dat terugkeren na het uitspelen is wat de game ontzettend lang speelbaar maakt. Je zult al snel een uur of acht bezig zijn met het uitspelen van het verhaal, maar dan heb je hooguit 30% van de game voltooid. Ieder level zit bomvol alternatieve opties en mogelijkheden zodat het sowieso de moeite waard is om terug te keren. Dat zorgt ervoor dat de game qua speelduur gemakkelijk over de 15 uur gaat en dat is meer dan netjes.

Hetzelfde riedeltje

De gameplay zelf is verder weinig anders dan je gewend bent van de LEGO games. Het bestaat nog steeds voornamelijk uit platform actie waarbij je van A naar B moet zien te komen. Gaandeweg los je puzzels op door, zoals al aangegeven, te wisselen tussen de beschikbare personages. Ook kent ieder level de nodige objecten om te verzamelen en natuurlijk is het sparen van de LEGO blokjes weer van de partij. Aansluitend zul je in veel levels bij het einde het op moeten nemen tegen een eindbaas of eindbazen die namens Dr. Doom op je af zijn gestuurd.

Tussen de levels of ook wel missies door, krijg je de vrijheid om in Manhattan rond te struinen. Her en der zul je personen aantreffen die de hulp van een superheld wel kunnen gebruiken en daarnaast is ook hier genoeg te doen en te vinden om je een lange tijd bezig te houden. In dat opzicht krijg je een game die qua omvang behoorlijk groot is en als je voor de 100% gaat kun je een lange tijd vooruit. Toch is de game verder nergens echt vernieuwend of bijzonder en hoewel de gameplay als een zonnetje werkt is duidelijk te merken dat Warner Bros. een beetje op safe speelt.

In coöp er samen op los puzzelen, vechten en meer

Het op safe spelen wordt deels verbloemd doordat de game een enorme hoeveelheid aan verschillende personages kent met elk hun eigen specialiteiten, maar als je daar doorheen ziet zal je weinig interessante dingen aantreffen. Dat is niet per definitie een slechte zaak, want eerlijk is eerlijk, we hebben ons goed vermaakt met LEGO Marvel Super Heroes en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Daarbij komt dat ook deze editie weer de mogelijkheid bevat om in coöp gespeeld te worden. Met een druk op de knop kan een tweede persoon meedoen en als deze het zat is kan deze ook zo weer stoppen zonder dat dit enige nadelige invloed op jouw gameplay heeft.

In dat opzicht krijg je met LEGO Marvel Super Heroes een degelijke en complete LEGO game. Het doet precies wat je ervan verwacht en het is bovenal erg vermakelijk. Zowel voor jong en oud. Bovendien is het aanbod van personages voor iedere Marvel fan een natte droom. Toch is er ook een andere kant van de medaille en dat is dat het gevoel voor humor een beetje naar achteren geschoven is. Of dat de bedoeling is geweest weten we niet, maar deze game haalt het qua humor niveau niet bij de eerdere LEGO games en dat is een beetje frappant. Marvel verwerkt immers ook de nodige humor in haar comics en films en daar komt het wel goed tot z’n recht.

De mooiste versie is…

We hebben LEGO Marvel Super Heroes zowel op de PS3 als PS4 gespeeld en logischerwijs bleven we al snel hangen bij de PS4 versie. Inhoudelijk is de game niet anders dan de PS3 versie. Het ding, en tevens het verschil, is dat de PS4 versie net wat mooier en strakker oogt. De personages zien er allemaal goed uit en ondanks de beperking van LEGO is de mimiek op de gezichten prima uitgebeeld. Ook de visuele invulling is verder enorm kleurrijk en gevarieerd en dat maakt het qua setting dik in orde.

Zeker in de PS4 versie glimt alles prachtig en dat is fijn om naar te kijken. Door alle superhelden in LEGO vorm te zien met correcte aankleding heeft het een soort schattige uitstraling dat prima naar voren komt tijdens het spelen. Het is op de PS4 niet de mooiste game van dit moment, maar het ziet er in vergelijking met de PS3 versie een stuk gelikter uit en dat maakt het tot een visueel prima game. Ook de audio is goed te noemen. Zo kent ieder personage voice-acting waarbij de een wat beter dan de ander uit de verf komt, maar in het algemeen valt het als prima te bestempelen. Daarna volgt nog de allesomvattende muziek en toepasselijke geluiden die je hoort en die maken het geheel compleet.

LEGO Marvel Super Heroes is een uitstekende platformer die op de PS4 prima tot z’n recht komt. Het is voor jong en oud, speelt lekker weg, is gevarieerd, uitgebreid en bovendien compleet. Toch kent de game niet echt veel vernieuwing en ook treed er bij Remote-play op de PS Vita geregeld een hapering op wat een beetje irritant is. Verder vragen we ons af waarom de humor een beetje naar achteren is geschoven, want de grappen zijn nergens echt ontzettend leuk en her en der nogal cliché. Maar hé, het is wel een complete Marvel game geworden die lang speelbaar is. Sterker nog, het is op de punten van kritiek na één van de betere LEGO games ooit gemaakt en dat zegt ook wat.

• Marvel
  • Enorm veel content
  • Speelt lekker weg