Column: Mijn top 10 van beste games van deze generatie – Morgen beleeft de PlayStation 4 zijn Europese lancering en dus ook in Nederland. Veel van jullie gaan dus morgen of zelfs vannacht al de splinternieuwe console ophalen met wat launchgames erbij. De overstap wordt gemaakt en de PlayStation 3 zal nu als een last-gen console door het leven gaan. Het waren prachtige jaren met veel grote games en belevenissen. Reden genoeg voor mij (Roel aka Faunus) om een lijst op te stellen van de 10 beste games, naar mijn mening, van deze generatie.
10. Call of Duty 4: Modern Warfare
Als ik aan deze serie denk moet ik gelijk aan Call of Duty 4: Modern Warfare denken. Dit is voor mij nog steeds het beste deel uit de franchise. De singleplayer was interessant qua verhaal en fraaie set pieces. De missie in Tsjernobyl staat bijvoorbeeld nog steeds in mijn geheugen gegrift. De actie was gaaf en de multiplayer was geweldig. De perks waren niet zo overdreven als tegenwoordig en het draaide voornamelijk om skills. Alleen die martyrdom perk was echt tergend in deze game. Desondanks een fantastische shooter.
9. Borderlands
De game werd aangekondigd met een volledig andere stijl dat later is omgegooid, maar uiteindelijk vond ik dat totaal niet erg. De getekende stijl sprak mij juist heel erg aan en daarbij zat de game vol met humor. Dit was echt zo´n titel die ik uren achter elkaar lang kon spelen zonder dat ik het zat werd. De wereld was af en toe wat leeg, maar ik verbleef er graag. Het knalwerk was mede door de vele variaties aan wapens ontzettend vermakelijk en helemaal in coöp. Dat de sequel hier niet staat is omdat ik eerlijk gezegd het origineel leuker vond.
8. The Last of Us
Dit jaar verscheen Naughty Dog’s laatste productie en sinds de Uncharted serie is het één van mijn favoriete studio’s geworden. Ze zetten in hun games zo’n standaard neer qua kwaliteit dat het zowat absurd te noemen is. Ze weten ook echt personages neer te zetten die geloofwaardig zijn en waar je van gaat houden. De singleplayer van de game greep me echt bij de keel en vanaf dat moment zat ik er helemaal in. De samensmelting van het verhaal, muziek, actie en gore zorgde ervoor dat dit voor mij een unieke ervaring was.
7. BioShock Infinite
Wederom een titel uit dit jaar en eentje waar ik zeer naar uitkeek ondanks dat ik vooraf wat sceptisch was omdat de makers van de onderwaterwereld naar de lucht gingen. Hoewel het niet het beste deel is uit de serie maakte de game in het algemeen zeer veel indruk op me. Het moment dat ik Columbia voor het eerst zag en de soundtrack erin knalde kreeg ik kippenvel. Verder is de gameplay snaarstrak en de combat, hoewel in de opzet van arena’s, toch erg uitdagend. Over het verhaal kan ik wel een heel boek schrijven, maar laat ik kort zijn door te stellen dat het zeer goed geschreven is met een einde waar ik alleen maar voor kan applaudisseren.
6. Mass Effect 2
De eerste Mass Effect speelde ik op de Xbox 360 en dit was een goede game, maar Mass Effect 2 bracht de serie naar een hoger niveau. De hele opzet van de game waarin je een team moet verzamelen om de held te worden was heel erg tof. Qua actie en gameplay werkte alles zo fijn dat ik nu nog na zit te genieten als ik er aan terug denk. Het afwisselen van allerlei vaardigheden met het schieten gaf veel voldoening en was de spreekwoordelijke kers op de taart. Verder is het verhaal erg interessant alsook de personages en was het de perfecte opbouw naar de finale van Mass Effect 3.
5. inFAMOUS 2
Het eerste deel was al heel erg tof en ik waande mijzelf als een ware superheld met abnormale krachten. De sequel was echter meer gestroomlijnd met mooiere graphics en vooral de gameplay was veel soepeler. Ik had het gevoel van absolute controle en macht. Het verhaal was op zich niet heel sterk, maar de keuzes die invloed op je karma hadden waren geinig gedaan. De actie zelf was voor mij erg verslavend en dat maakte de game tot een game waar ik lastig mee kon stoppen.
4. Red Dead Redemption
Wat heb ik ontzettend genoten van deze game zeg. Ten eerste is John Marston een baas met gortdroge opmerkingen richting andere personages dat ik er hard om moest lachen. Rockstar zette even het wilde westen neer zoals nog nooit was gebeurd. De wereld was eigenlijk niet zo groot, maar door de indeling ervan leek dat wel zo. Ik heb ook vaak op mijn paard naar de ondergaande zon gekeken met een gedachte van: hier wil ik wel wonen. Het verhaal was daarnaast tof en de actie voelde echt aan alsof je in een western zat waarbij ik in slow motion een paar gaten in het hoofd van een vijand joeg. Of dan liep ik ergens en dan kwam er weer zo’n vervelende poema. Rennen!
3. Uncharted 2: Among Thieves
Ik ben gek op de Indiana Jones films en voor mij kwam dit deel uit de serie daar toch wel het meest dichtbij. Visueel overdonderend en de levels waren zeer divers. Nathan Drake is echt een personage waar je gewoon geen hekel aan kunt hebben naar mijn mening. Het ontdekken, verkennen en schieten in prachtige settings zal ik nooit meer vergeten. Het was echt een avontuur van begin tot einde. Daarna dook ik in de multiplayer die echt heel verslavend was. Goed gebalanceerd met toffe modi en wapens.
2. Fallout 3
Daar ging ik uit de Vault 101 en het zonlicht scheen in mijn ogen. De Wasteland lag voor mijn neus en meer dan 120 uur later had ik de singleplayer en alle DLC uitgespeeld. Ik voelde me leeg, maar tevreden. Wat een ervaring had ik achter de rug. De game had alles in zich om me constant bezig te houden. De gameplay was hoewel soms wat lomp heel erg bruut en ik wilde maar nieuwe wapens vinden en mijn personage beter maken. Elk moment dat ik V.A.T.S kon activeren was een feest. De rondvliegende oogballen door een net uitgevoerde headshot werden immers nooit saai. De wereld was erg divers en ik wilde altijd zien wat er te vinden was. Wat een game!
1. BioShock
Het was zeer moeilijk om te kiezen tussen Fallout 3 en BioShock, want beide staan eigenlijk op dezelfde positie. Waarom deze uitstekende klassieker op de eerste plaats staat komt doordat ik tijdens het spelen van deze game er helemaal in zat. De game hield me werkelijk elke seconde vast dat ik het speelde op het puntje van mijn stoel. Het verveelde voor geen moment omdat de wereld van Rapture af en toe best afschrikwekkend kon zijn door de Splicers. Dan sprong er weer eentje in je gezicht waarna je hem of haar probeerde kapot te knallen of in de fik te zetten met als gevolg dat deze luid schreeuwend wegrende. Er waren zoveel momenten die het tot een onvergetelijke ervaring maakte. Zo zat ik zelfs een keer op mijn gemak te kijken hoe twee Big Daddy’s door middel van een Plasmid op elkaar stonden te rammen. De gameplay zat gewoonweg sterk in elkaar en het klopte allemaal. Daarnaast werd ik als speler echt gemotiveerd om de wereld te verkennen door hoe interessant deze was en de inwoners ervan. De zin ‘Would you kindly’ zal ik dan ook nooit meer vergeten.
Nou, dit was mijn top 10 die ik graag toch even met je wilde delen. Ongetwijfeld zullen er in jouw top 10 wat andere games staan, denk aan een Battlefield 3, Grand Theft Auto V of wellicht een FIFA. Mijn keuzes kwamen neer op wat voor ervaring ik ermee heb gehad en de speciale momenten die ik ermee beleefde. Het viel me ook op dat veel games in mijn lijst de speler veel ruimte en vrijheid geven.
Wellicht wil jij ook heel graag jouw persoonlijke top 10 delen met ons en de rest van de community. Dat kan! Je kan het hieronder in de reacties plaatsten of net als ik meer ingaan op de games en waarom ze erin staan, je bent geheel vrij. Zie het als het uitzwaaien van de PlayStation 3. Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal!
1 last of us
2 fallout 3
3 uncharted 2
4 ni no kuni
5 skyrim
6 bioshock
7 gta IV
8 infamous 2
9 batman arkham city
10 dead space 2
dit zou mijn top 10 zijn nu. Maar ik vergeet er nog heel veel vind ik.
Van de 10 vanuit de column. zou ik alleen bioshock infinite eruit halen, heel eerlijk gezegd vind ik dat misschien wel een van de grootste tegenvallers van de current-gen
Heb de meeste van deze games ook zelf, erg mooie titels uiteraad! 🙂
1: Saints Row 2
2: Skyrim
3: The Last of Us
4: Assassins Creed Brotherhood
5: Spec Ops The Line
6: GTA5
7: Batman Arkham Asylum
8: Super Mario Galaxy (Wii)
9: GTA IV
10: The Sims 3 World Adventures (PC)
Mijn top 10 van de huidige generatie! 🙂
God of war 3 !! Mijn 1! Alleen had het spel in 8 uur uitgespeeld 🙁 had wel langer gehoopt voor 60 euro.
Eindelijk iemand met verstand, geen GTA V in zijn top 10.
Mgs4 cod4 en mafia 2 , mijn toppers
@Booyah: Game was tof en heel goed mee vermaakt, maar viel wat tegen.
Wrm zie ik bijna bij niemand Farcry 3 terug in de top 10. Vind dat die game heel erg onderschat wordt!!!
Gelukkig zit hier geen GTA V tussen de top 10, die game werd gewoon veel te veel gehyped waardoor iedereen veel te hoge verwachtingen kreeg. Na een uur of 2 had je het allemaal wel gezien.
nee vond BioShock geen kut aan~!!
Far Cry 3 is mijn no.1 game van deze generatie. Zo’n episch spel.
5. Call of duty (Black Ops) 4. Gta (allemaal!) 3. BF3 en Bad Company 2. Fifa (Allemaal!) Maar vooral Fifa 10 vanwege de troll-lol wat ik er online mee had. Ik had een manier gevonden om de hele tijd vanaf mijn eigen helft te scoren (geen cheat maar een fout in het spel 🙂 Moet er weer om lachen als ik er aan denk. 1. Fifa. Waarom? Omdat het kan.
@195.241.213..xxx: Waarom? Omdat je geen verstand van games hebt.
@Faunus: Hij was tof maar niet goed, zelfde engine als GTA IV zo kan ik nog wel even doorgaan.
@Booyah: Heb jij mij zien zeggen dat ik er verstand van heb? Dit zijn de games waar ik de meeste lol aan heb beleefd. Sorry dat ik hier plezier aan heb gehad. Zal het niet meer doen 🙁 (Foei)!
Mijn top 5
1. Uncharted 2
2. Call of Duty 4 – Modern Warfare
3. Assassin’s Creed 2
4. Batman – Arkham City
5. The Last of Us
En verder zouden in mijn top-10 de volgende games komen, zoals Tomb Raider, Call of Duty – Modern Warfare 2, Uncharted 3, Killzone 3, Batman – Arkham Asylum..
@Faunus: multiplayer viel tegen.
@Naam…: Multiplayer van GTA V niet eens geprobeerd vanwege de problemen en het trekt me niet zo. Wellicht als er een PS4 versie komt dan ga ik die nog wel proberen.
Ik heb deze column al eens een maand geleden gecreëerd …
Dit is mijn top… Max 20…
Assassin’s creed 2: had een fenomale story
Assassin’s creed brotherhood: was echt levendig, en adembenemend. Had ook een goede story maar minder dan 2….
Assassin’s creed 3: was echt wel een grote improvement ten opzichte van de vorige maar verloor wel zijn sfeer
Max Payne 3: fenomenale shooter, lachwekkende quotes, MASTERPIECE. Jammergenoeg is de game gebroken op HCNYM minute door elke patch… De story mode is nog steeds super
Just cause 2: waarschijnlijk mijn meest favoriete game allertijden van de ps3. De DLC + de vrijheid was echt subliem. Het mist enkel nog activiteiten en airstrikes 😛
Mw2: mijn meest favoriete cod. Deze cod was gewoon een meesterwerk. Hier achter is infinity ward en Activision , zwaar achteruit gegaan
Red dead redemption: de beste multiplayer die je kan vinden op ps3. Baanbrekende free roam. Triestig verhaal
borderlands 2: DEZE GAME IS GEWOON ZO GEK DAT HIJ RAAR GENOEG OOK DE GEKSTE MASTERPIECE OOIT IS….wat een game zeg. De DLC is trouwens ook het geld waard
Mw3: STORY IS ZWAAR VERMINDERD maar de survival modus/spec op modus heb ik echt kapot gespeeld
DEUS ex human revolution: deze game is gewoon een meesterwerk. Echt super. Het enigste min punt: geen nieuw game mode+
De saboteur: deze game heeft het jammergenoeg niet gehaald voor een deel 2. Maar het was werkelijk een van de meest unieke games waar schieten en bommen plaatsen gewoon bevredigend was. Kom op geef toch toe, een nazi killen was nog nooit zo goed geplaatst als in deze game 😛
Tom clancy’s rainbow six Vegas 2: het zijn misschien shit graphics maar de gameplay never gets old. Ik heb het overlaatst bv nog splinter cell black list gespeeld. En daar voel je gewoon zoiets van kill en run, of gewoon de missie afmaken. Terwijl deze game gewoon veel kleiner is maar toch zoveel meer in petto heeft. Deze game is gewoon echt een meesterwerk. Ik hoop dat ze rainbow six: patriots ook echt niet verneuken. Tuurlijk zijn het goede games. Maar ik krijg meer en meer het gevoel dat de Tom clancy reeks is beëindigd en dat het in een nieuw jasje zit, begrijp je?
voor mij waren dit mijn top games op willekeurige volgorde.
DEMON SOULS + DARK SOULS
FALLOUT + FALLOUT LAS VEGAS
OBLIVION + SKYRIM
MASS EFFECT 2+3
BATTLEFIELD 3+4
BAD COMPANY 1+2
skyrim
fallout 3
ni no kuni
dark souls
infamous serie
ac serie
gta v
far cry 3
borderlands serie
mas effect serie
WHY NO GTA V (o_O)
Waar is Borderlands 2? Deze verbeterde zijn voorganger op werkelijke alle vlakken. Daarnaast zijn de DLC’ s ook ijzersterk!
1 Skyrim
2 Gta 5
3 Far cry 3
4 Cod 4
5 Battlefield 3
6 The last of us
7 read dead redemption
8 Uncharted(alle 3)
9 Bioshock
10 Assassins creed 3
Even 1 vraagje voor de heren. Ik ben met battlefield 3 halverwege de singleplayer. Kan ik morgen gewoon verder op de ps4 waar ik gebleven was op de ps3. Of moet ik helemaal opnieuw beginnen?
Alvast bedankt voor de reactie.
Ik heb geen top 10.
Ik heb een top 1:
Metal Gear Solid IV.
Met veel nummer 2’s daarachter: Mass Effect, Mass Effect 2, BioShock, L.A. Noire, Red Dead Redemption, Skyrim, Uncharted 2, Grand Theft Auto IV, Grand Theft Auto V, inFamous 2, Heavy Rain, Assassin’s Creed 2.
Geen GTAV in je lijst.. bijzonder. Smaken verschillen natuurlijk.
1. Far Cry 3
2. GTA V
3. Skyrim
4. Red Dead Redemption
5. Fall out 3
6. Fifa 13
7. Uncharted 2
8. Dead Island
9. COD MW 2
10. Battlefield 3
@Malt:
Je moet overnieuw. Multiplayer stats gaan wel mee.
@Booyah:
Dus al die mensen die GTA V leuk vinden en in hun eigen lijst hebben zijn dus niet goed in hun hoofd?
L-O-L
Zie ik het nou goed of zijn 70-80% van deze games allemaal singleplayer?
Lol, hebben jullie wel een MP gevoel PSx-Sense?
1 GTA V
2 LBP 2
3 TES 5:SKYRIM
4 Skate 3
5 BF3
6 Borderlands 2
7 DBZ raging blast 2
8 Max payne 3
9 Starwars The force Unleashed
10 Infamous
Eigenlijk hord GTA IV er ook bij maar heb het gewoon bij deel 5 gelaten
voor mij persoonlijk is het:
10: Rainbow six vegas 2
9: Gran turismo 5
8: Cod 5 WaW
7: Little big planet
6: Fifa 11
5: Burnout Paradise
4: Battlefield 3
3: Gta V
2: Battlefield bad company 2
1: Call of duty 4: Modern warfare
1. Far Cry 3
2. Borderlands 1
3. Borderlands 2
4. Skyrim
5. Killzone 3
6. assasins creed – Brotherhood / assassins creed 2
7. battlefield 3
8. Dishonered
9. God Of War 3
10 COD – MW / MW2 / MW3 (omdat ze toch allemaal op elkaar lijken)
mijn top 10
10.inFAMOUS 1+2
9.fifa 14
8.Ratchet & Clank: A Crack in Time
7.gta 5
6.tekken 6
5.skyrim op de pc;P
4.Uncharted 2
3. killzone 2
2.god of war 3
1..batman arkham city
Dit vind ik de beste 3 games.
1. Mass Effect trilogy
2. Call of Duty MW2
3. Uncharted 3
@212.127.193.xxx: Hoe durf je cod4 mw te vergelijken met deel 2 en 3.
Die twee mogen niet eens in de schaduw staan van cod4 mw.
1. farcry 3
2. battlefield bad company 2
3. uncharted 1,2 en 3
4. gta 5
5. grid
6. battlefield 3
7. hitman absolution
8. max payne 3
9. mafia 2
10. dirt 2
10: GTA V
Wat een spel, echt een super verhaal, alleen de multiplayer is (tot nu toe) wat minder.
9: CoD 4 Modern Warfare
Als één Call of Duty het verdient om in de top 10 te staan is het deze wel, de story was goed en de multiplayer was gewoon awesome.
8: The Saboteur
Een spel waar ik nauwelijks iets van wist, maar toen ik het speelde was ik meteen verkocht de zwart/witte sfeer (die later wel weer kleur kreeg) was heel mooi gedaan een van de beste ondergewaardeerde spellen.
7: Far Cry 3
Ik vond Far Cry 2 in tegenstelling tot de meeste wél vet, maar 3 was beter met de jungle rijke omgeving, dus daarom staat ie op 8.
6: Infamous (1 en 2)
Vond het te moeilijk om te kiezen tussen 1 en 2, waren beide super een van de beste superkrachten game.
5: God of War lll
De piek van de God of War reeks, wat een slachtpartij en wat een einde.
4: Heavy Rain
Dit vond ik één van de meest verrassende spellen (voor mij dan) van de afgelopen jaren, wat een verhaal…
3: Red Dead Redemption
Ik weet nog de eerste keer dat ik het spel opstarten, een fantastische wereld in een fantastisch tijdperk met een kei van een verhaal en een vermakelijke multiplayer.
2: Uncharted 2 Among Thieves
Voor mij de beste van de reeks, het verhaal was adembenemend met alle verschillende locaties.
1: Assassin’s Creed Brotherhood
Aangezien ik maar één spel uit de AC reeks in mijn lijst wil word het deze, de stad Rome werd prachtig afgebeeld en eindelijk kon je met Assassin’s op pad en gebruiken als back-up.
10: Gran Turismo 5
9: Unchartec 3: Drake’s Deceptoin
8: Maffia 2
7: Heavy Rain
6: L.A. Noire
5: Assassins Creed 2
4: GTA V
3: Uncharted 2: Among Thieves
2: Red Dead Redemption
1: The Last Of Us
Niet mee eens. Denk erg persoonlijk.
@ivo001: lol dlc’s
@81.71.16.xxx: Het is toch echt 50% hoor. Co-op is ook multiplayer.
1 GT5 2 MW1 3 Far cry 3 4 Dirt 2 5 MW2 6 heavy rain 7 Red dead redemption 8 borderlands 2 9 WWE 2k 14 10 mx vs atv reflex
1. Gta V
2. Last of Us
3. Uncharted 2
4. God of War 3
5. Skyrim
6. Call of Duty 4
7. Call of Duty black ops 2
8. Dead Island
9. Dead Space
10. Siren Blood Curse
:3
Wat n dikke top 10 !!
Had mijn persoonlijke ook kunnen zijn.
You got taste bro
1-The Last Of Us
2-BioShock 1
3-Tomb Raider
De rest niet op volgorde
4-Fable 2 Xbox360
5-Dark & Demons Souls
6-Border Lands 1
7-BurnOut Paradise
8-Dead Space 1&2
9-Mario Galaxy Wii
10-Zelda Twilight Princess Wii
Kom eigenlijk nog een paar plaatsen te kort voor games als Skyrim en Assassins Creed 2 ‘maar dit zijn de games die me het meeste bij zijn gebleven’.
Dat is ook wat.. Alleen maar fps of 3rd person action /rpg als ik zelf had moeten beslissen had ik sleeping dogs er bij in gezet . ik weet het dat is ook een action spel maar imo compleet underrated voor hoeveel plezier ik er aan heb beleeft. Ik heb deze generatie niet veel race games gespeeld op de ps3 maar dat komt ook deels omdat forza gewoon superieur was in mijn ogen. Voor fighting games moet ik echt gaan voor street fighter 4 geweldig goed gebalanced en capcom geeft erg goede support aan de community . ae 2012mag dan niet perfect zijn maar het blijft in mijn lijst nog steeds de allerbeste game van deze generatie.
Dark Souls.
Demon Souls.
Last of Us.
En alle open-world RPG’s. (Skyrim, Sacred, Two Worlds, Dragons Dogma)
Red Dead.