Review: Contrast – De PlayStation 4 lanceerde gezamenlijk met een aantal indie-games en één hiervan is het briljante Resogun. Een ander is Contrast en ook deze game hebben we aan een uitgebreide speelsessie onderworpen om jou te van een review te voorzien. Contrast is een redelijk unieke game die op een leuke manier jou laat puzzelen, maar of dat genoeg is voor een prachtig cijfer? Dat ga je nu lezen in deze review.

Didi, Dawn, pa en ma

In Contrast heb je te maken met een wat unieke situatie. Het meisje Didi is de enige die daadwerkelijk leeft en de rest van de wereld om haar heen bestaat enkel uit schaduwen, en dat in een wereld die vormgegeven is zoals in de jaren veertig en vijftig. Waar het om draait is dat Didi elke nacht erop uit trekt met haar vriendin Dawn die door niemand gezien kan worden en terwijl ze erop uit trekt, belandt ze in de ene situatie na de andere, waarbij het erop neer komt dat zij het leven van haar ouders in goede banen probeert te leiden en dat is waar jij als Dawn aan te pas komt.

De moeder van Didi is een zangeres in een jazzclub en haar vader is een mislukte ondernemer die verwikkeld raakt in problemen met de maffia om zijn circus op te starten. De ouders van Didi wonen niet bij elkaar en waar haar moeder niets van haar vader wil weten, doet haar vader er alles aan om het hart van haar moeder weer voor zich te winnen. Dat kan alleen als haar vader succesvol is met het opzetten van het circus en dat blijkt al snel een hopeloos gebeuren te zijn, maar jij gaat je vader door middel van Dawn helpen.

Schaduw in, schaduw uit

Het verhaal klinkt niet echt boeiend, maar gelukkig zijn er nog wat leuke plottwists die het geheel interessanter maken en het is uiteindelijk bedoeld om je van de ene puzzel naar de andere te begeleiden. De kracht van Dawn is namelijk dat je haar op twee manieren kan besturen. Zo is zij vanuit een third person perspectief te besturen evenals vanuit een 2D perspectief. Zij kan met een druk op de knop een schaduwvorm aannemen bij een muur en dan op dat punt verder spelen, en dat is een best originele insteek.

Om de diverse puzzels op te lossen die de game rijk is zul je namelijk geregeld de schaduwvorm aan moeten nemen en op een klassieke 2D wijze objecten zien te ontwijken. Terwijl je dat doet kom je momenten tegen waarbij je eventjes je 3D vorm aan moet nemen om een collectible op te pikken of om een trigger te activeren en zo los je gaandeweg de puzzels op. Waar het in het kort op neer komt, is dat als je in de 3D omgeving niet verder komt, je moet wisselen naar het 2D perspectief om zo de puzzel op te lossen en nadien ga je weer in 3D weer verder. Een simpel concept dat leuke puzzels oplevert, maar…

Trial & error tot je erbij neervalt

Contrast zit vol met leuke puzzels die naargelang je verder komt steeds ingewikkelder worden en op die manier zet de game je op een gegeven moment wel eventjes aan het denken. Het puzzelen op de manier van wisselen tussen 3D en 2D is een leuk gegeven, maar het probleem hierbij is dat de besturing veelal gebrekkig is. Zo komen er geregeld puzzels voorbij waarbij je snel moet wisselen tussen je 3D en 2D vorm, zodat je de schaduw in- en uit kunt springen, maar door een gebrekkige besturingsregistratie komt het veelvuldig voor dat je opnieuw aan de puzzel kunt beginnen.

Doordat de besturing gebrekkig is, ontstaat er onnodige trial & error gameplay, want waar de oplossing voor de puzzel redelijk voor de hand liggend is, ben je tig keer opnieuw aan het proberen om maar net dat ene punt te bereiken zodat je verder komt. Nu is trial & error sowieso irritant, maar in Contrast heeft dat een onnodige oorzaak en dat is niet het enige waar we ons aan stoorden. De game kent de nodige bugs die veroorzaakt worden door matig leveldesign. Het feit is dat de levels mooi zijn vormgegeven, maar het probleem dat hierbij komt kijken, is dat het geheel onafgewerkt aanvoelt en je met Dawn geregeld op totaal onlogische plekken komt vast te zitten of uit de wereld valt.

Nu zijn de checkpoints wel prima opgezet, dus je kunt snel weer op het punt waar je ‘dood’ ging opnieuw beginnen, maar fijn is anders. Het gevolg is dan ook dat je al snel anderhalf keer zo lang met de game bezig bent dan nodig is. In dat opzicht probeer je te genieten van de game en de leuke gameplay, maar door de niet goed werkende besturing moet je zo vaak opnieuw beginnen dat de lol er op een gegeven moment vanaf is en dat is jammer, want het concept van de game is erg leuk en ook de visuele invulling is uitstekend. In dat opzicht weet de game ons zowel te overtuigen van haar kracht als fors teleur te stellen en dat levert logischerwijs gemengde gevoelens op.

Contrast is een game die omwille van de audiovisuele invulling zeker de moeite waard is om te spelen. Het ziet er grafisch netjes uit en ook de audio past meer dan goed bij de sfeer, wat het tot een toffe game maakt. De gameplay daarentegen wordt geplaagd door bugs in de omgeving, alsook een gebrekkige besturing die leidt tot trial & error en dat is zonde. Deze euvels zorgen voor een afbreuk aan de ervaring en als je je er op een gegeven moment aan gaat irriteren, dan is de lol er snel vanaf. We rekenen de game fors af op de besturing, maar weet wel dat de gameplay op zich prima en tof in elkaar steekt. Het is dan juist zo jammer dat de besturing zoveel roet in het eten gooit. Dat neemt niet weg dat Contrast ondanks de gebreken wel het spelen waard is.

• Toffe audiovisuele invulling
  • Leuke puzzels
  • Goede sfeer