Review: NBA 2K14 (PS4) – Wat zijn de verschillen met de PS3-versie? – In oktober verscheen NBA 2K14 voor onder andere de PlayStation 3 en zoals je kon lezen in onze review is dit een ijzersterke basketbal titel, maar wel één die iets teveel op de versie van vorig jaar leek. Grafisch was de game oké, maar liet her en der wat steken vallen. Alleen hierdoor waren we al razend benieuwd naar de PS4 versie. Deze hebben we de afgelopen week getest om te kijken wat de verschillen zijn en we kunnen niet anders stellen dan dat er ontzettend veel is veranderd. Sterker nog, je kunt het een volledig nieuwe game noemen. Om uit te leggen waarom dat is zetten we alles voor jou even op een rijtje.

Audiovisueel en op vlak van gameplay grote stappen gemaakt door de EcoMotion Engine

Zodra we de game hadden opgestart werden we verwelkomt met een trailer met wat muziek waarbij de grote namen uit de NBA voorbij kwamen. Denk dan aan LeBron James, Kobe Bryant, Derrick Rose en James Harden. Wat hier vooral aan opviel was dat deze spelers er zowat angstig realistisch uitzagen. 2K Sports heeft speciaal voor de next-gen versies van NBA 2K14 een nieuwe techniek ontwikkeld voor op de achtergrond. De EcoMotion Engine moet spelers nog realistischer weergeven door de emoties die ze kunnen tonen op het veld wanneer iets goed of fout gaat. En daar slaagt de engine in, want de spelers ogen hierdoor een stuk menselijker. Het is niet dat het 1 op 1 is met de werkelijkheid, maar het is wel overtuigend.

Naast dat ze hun emoties beter tonen komen acties en dan met name acties waar ze om bekend staan beter tot hun recht. Door de nieuwe engine voelt de gameplay een stuk meer fysiek aan waar je met LeBron James echt het idee krijgt dat je door een verdediging heen ramt om te dunken. Er is daadwerkelijk meer contact en voor het grootste gedeelte is dat positief. Het kan echter ook gebeuren dat je net iets te snel met de bal beweegt waardoor die vrij snel valt. De bal bevat overduidelijk meer phyiscs en soms kan dat best irritant zijn. Het voelt soms wat te soepel. En over soepel gesproken, want hoewel de bal af en toe zijn eigen plan trekt, loopt de game wel erg vlot op 60 frames per seconde.

Door de hogere framerate komt het totale plaatje veel mooier over. Er lijkt meer tempo in te zitten en de EcoMotion Engine zorgt er naast betere emoties ook voor dat animaties in het algemeen zeer realistisch overkomen. Net als in EA´s FIFA 14 zie je dat de voeten van spelers meer aan de grond vastzitten. Niet dat de spelers niet meer kunnen springen, maar het neerzetten van de voeten gaat beter. Qua gameplay zit er verder eigenlijk niet heel veel verschil tussen de PS3 en PS4 versie behalve bovengenoemde onderdelen. Nee, je hebt nog steeds het fijne Pro Stick (schieten en dribbelen met R3) en Assist Pass Modifier via L1. Het werkt allemaal prima en het is op dit gebied dus geen revolutie maar evolutie. Wij hebben er niet zo´n probleem mee, want het speelt geweldig.

Qua modi anders opgezet

De PS4 versie van NBA 2K14 is anders opgezet qua modi en voelt mede daardoor al erg anders aan dan de PS3 versie. MyCareer is gelukkig nog steeds aanwezig en heeft een meer filmische vibe gekregen. Groot verbeterpunt is dat je eigen gecreëerde speler echt realistisch oogt terwijl je in de PS3 versie hier toch een verschil in zag. Verder is wat we al zeiden alles meer als een film gepresenteerd. Je start wederom in een wedstrijd waar jij je skills moet tonen als jong talent om daarna vervolgens door middel van de Draft bij een team uit te komen. Wat je dus echt speelt als speler is in grote lijnen hetzelfde gebleven met hierbij ook de dynamische doelen tijdens de wedstrijden, zoals het verkleinen van de achterstand.

Het zijn echter de gebeurtenissen buiten het veld die een forse upgrade hebben gekregen. Zo zijn de gesprekken met de managers en je eigen agent die je nu hebt minder houterig en saai. Hier is meer tijd ingestoken en de voice-acting is tevens erg netjes. Persconferenties zijn helaas nog niet de moeite waard waarbij je keuze maakt uit wat antwoorden terwijl je tegen de achterhoofden van journalisten aankijkt. Daarnaast zijn de conversaties met een concurrent in de NBA (Ellis) erg afgezaagd en totaal niet boeiend en antwoorden jouw teamgenoten op je met ondertiteling. Buiten dat is deze modus echt heel gaaf waarin je stap voor stap je speler verder ontwikkeld en de vooruitgang goed merkt wat weer voldoening geeft.

Wijzigingen in modi

Soms krijg je speciale trainingen waar je extra in-game credits (VC) mee kun verdienen wat tof is. Het is wel jammer dat we vaak tegen het interieur van een SUV of vliegtuig aan zitten te kijken tussen de wedstrijden door, maar dat zijn van die zaken die hopelijk in de volgende versie worden aangepakt. MyCareer is dus wat veranderd, maar nog steeds de tijd waard net als MyGM wat staat voor My General Manager. Deze modus vervangt franchise en biedt eigenlijk hetzelfde. Je bent verantwoordelijk voor het team en moet het runnen als een bedrijf. Beheer budgetten, zorg dat spelers tevreden zijn en speel af en toe een wedstrijd. Het is een uitgebreide modus en gelijkwaardig aan de franchise modus die we al jaren kennen.

Opvallend is dat er ook wat modi missen in vergelijking met de PS3 versie. Zo hebben wij Seasons nog niet kunnen vinden in de game en ontbreekt Path to Greatness: Lebron James ook. Enigszins jammer en je kunt deze versie dan ook beter zien als totaal andere/nieuwe versie. Online zijn de bekende modi in ieder geval wel aanwezig. Denk aan NBA Blacktop voor intense confrontaties met kleinere teams van echt bestaande spelers of match-ups waarin je met een echt team het opneemt tegen een team uit de NBA. De bestaande modi uit de serie zitten er dus in, maar je hebt nu ook The Park waar je bijvoorbeeld 2 vs 2 op een klein veld kunt spelen of 5 vs 5 op een heel veld en dat allemaal met je eigen gemaakte speler. Het werkt op zich wel, maar het voelt wat leeg en simpel aan. Het moet echt uitgebreid worden (teams van vrienden maken?) willen wij deze modus vaker spelen.

Kort kon ik niet echt zijn in het beschrijven van de verschillen tussen de PS3 en PS4 versie van NBA 2K14 en dat komt simpelweg omdat het verschil eigenlijk dag en nacht te noemen valt. Visueel is NBA 2K14 één van de mooiste launchgames voor de PS4. Je ziet gewoon het zweet van de spelers afdruipen en het veld weerspiegelt fraai. Het zit vol met prachtige details, zoals de gezichtsanimaties en interviews (2K Sports Real Voice) tijdens en na een wedstrijd waar je de echte stemmen van coaches en spelers hoort. De gameplay staat verder als een huis en het speelt ontzettend vloeiend. MyCareer en MyGM kunnen je tijd makkelijk opslokken en online werkt alles naar behoren met een tal van modi. De stap naar next-gen is met NBA 2K14 op een geweldige wijze gemaakt en zelfs als je maar een beetje liefhebber bent van de NBA dan is dit verplichte kost te noemen (upgraden dus). De PS3 versie kreeg van mij een 8.5 en de PS4 versie krijgt een dikke 9.