Review: Deus Ex: Human Revolution – Director’s Cut


Review: Deus Ex: Human Revolution – Director’s Cut – Deus Ex: Human Revolution was een fantastische game die we destijds met een prachtige 90 beloonden. De game was in diverse opzichten uniek en daarnaast was het een enorm plezier om het avontuur van Adam Jensen mee te maken. Nu, twee jaar later, is de game opnieuw verschenen onder de noemer Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut en wij doken opnieuw in het futuristische leven van de protagonist om te zien wat er veranderd is.

Complete editie

Nadat de game in 2011 verscheen, is er nog downloadbare content verschenen, The Missing Link, en deze content zit nu in deze game verwerkt en daarmee heb je gelijk de meest complete versie van Deus Ex te pakken. Deze DLC was sowieso al de moeite waard en bovendien wordt de speelduur van deze editie hierdoor lekker opgerekt, zodat je nog langer in het Deus Ex universum kunt vertoeven en zeg nu zelf, dat is absoluut geen straf. Spelers van de vorige versie weten maar al te goed waar ik het over heb.

Met de integratie van de DLC zit je dus in één keer goed, zeker omdat je deze editie tegen een scherpe prijs in huis kunt halen. Maar… er zit ook een keerzijde aan dit verhaal, want wat is de meerwaarde als je de game en de DLC al hebt? Wel, voor de integratie hoef je het natuurlijk niet te doen, want in grote lijnen is de game identiek aan de twee losse gedeeltes uit 2011. Voor nieuwkomers is dit absoluut de beste versie om aan te schaffen en wellicht voor diehard fans valt een tweede aankoop ook te rechtvaardigen.

Mindere punten op de schop genomen

Hoewel Deus Ex: Human Revolution een dijk van een game was, kende ook die titel wat mindere punten en voor deze Director’s Cut heeft Eidos Montreal een aantal aanpassingen verricht. Zo is de AI van enige verbetering voorzien en daarnaast is het visueel ook wat opgepoetst. Dit laatste is een overbodige luxe, want de game zag er in 2011 al sprankelend uit en dat geldt nu anno 2013 eigenlijk nog steeds. Desondanks is het nooit verkeerd om een game te spelen die nog mooier is dan voorheen, maar als we heel eerlijk zijn, merk je daar tijdens het spelen niet zo heel veel van.

Ook de verbeterde AI is iets dat je nauwelijks tot niet merkt, dus heel boeiend zijn die zogenaamde verbeteringen niet, maar hé, als je de game nog niet gespeeld hebt, dan – zoals al eerder aangegeven – heb je des te meer reden om voor deze versie te gaan. Nietwaar? Een ander interessant punt waarop aanpassingen zijn verricht heeft met de eindbazen te maken en dat is wel een fijne verbetering. De eindbazen waren toch een beetje het mindere gedeelte van de game en daar is dan ook veel kritiek over geuit destijds bij de lancering. Reden genoeg om dat ook op te pakken voor deze editie.

Gevarieerde aanpak en second-screen

De belangrijkste aanpassing in deze editie zijn de eindbaasgevechten. De game richtte zich tot op zekere hoogte behoorlijk op stealth, maar bij de eindbazen werd je geforceerd om je stealth speelwijze overboord te gooien en alles in de strijd te gooien om ze te verslaan. In deze editie zijn de eindbazen voorzien van meer breedte, wat wil zeggen dat je ook stealth kunt toepassen in de gevechten met deze figuren, zodat je meer variatie en opties krijgt in aanpak en dat sluit veel beter aan op het profiel van de gameplay, dat verder nog steeds als een huis staat.

De game was gedurende de gehele playthrough best vrij qua mogelijkheden, maar bij de eindbazen werd je belemmerd door een onderbreking van jouw gekozen speelroute qua gameplay features en augmentations. Hierdoor voelde het tot op zekere hoogte niet gelijkwaardig aan qua algehele vibe die de game probeerde uit te stralen. Zie het als drempels die je tijdens één continu lijn qua manier van spelen tegenkomt en die drempels zijn nu weggewerkt en dat is een uitermate positieve verbetering. Ook is de toevoeging van een second-screen als map en inventory manager een geinige toevoeging en bovenal de mogelijkheid om hiermee een mini-game rondom het hacken uit te voeren is een toffe feature.

Conclusie:

Nu twee jaar later is Deus Ex: Human Revolution nog steeds een fantastische game om te spelen. Het verhaal is boeiend, de gameplay is interessant en het is anders dan anders en dat maakt het geheel bijzonder. Deze editie is voor iedereen die de game nog niet gespeeld heeft absoluut interessant om aan te schaffen omwille van de verbeteringen – met name die bij de eindbazen – en de integratie van de downloadbare content zodat je een complete versie in huis haalt. Heb je de game en DLC allemaal al gespeeld dan moet je jezelf afvragen of de verbeteringen je geld waard zijn. Afgezien van dat gegeven kunnen we stellen dat Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut een must have is.

Deze review heeft geen cijfer en dat klopt. Het betreft hier een game die op verschillende fronten is verbeterd en aangepast, maar inhoudelijk niet anders is dan de originele versie. Het cijfer dat we de game in 2011 toekenden is ook op deze editie van toepassing.

  1.    908 XP
    CrazyFunkyStyle's avatar

    Ik vond het destijds ook een top spel.

  2.    1013 XP
    A Gamer's avatar

    Vond de game enorm tegenvallen toen ik ‘m destijds kocht op release. Zo snel mogelijk weer verkocht.

  3. Anoniem -   
    87.213.25..xxx's avatar

    Weet niet zo goed wat ik van deze game moet vinden. Vond hem erg tof, maar toch heb ik hem maar voor de helft gespeeld en moet ik me er echt toe zetten om de game eens af te maken…

  4. Anoniem -   
    217.121.189.xxx's avatar

    Deze game had echt sandbox style moeten zijn..

  5.    195 XP
    sabasNL's avatar

    Tijdje bij een baas blijven hangen. Maar toen ik hem een paar maanden daarna weer oppakte, moest ik ‘m ook echt in een ruk uitspelen. Geweldig spel. Absoluut een van m’n favoriete spellen op de PS3.