Games van 2014: Dragon Age: Inquisition en The Evil Within – Er zijn altijd enkele elementen die erg belangrijk zijn voor een game. Eén hiervan is het verhaal en de twee te behandelen games hebben allebei een andere manier van aanpakken. Zo zal het verhaal van The Evil Within je de stuipen op het lijf jagen in een wereld waar je nog niet dood zou willen ronddwalen, waar Dragon Age: Inquisition het verhaal zulke wendingen geeft dat je je juist heel erg verbonden voelt met het personage en ondanks alle voorvallen graag je tijd verdrijft in Thedas, de fictieve wereld van. Hoewel ze beiden een andere aanpak hebben, is de uitkomst vaak hetzelfde: je hebt er uren speelplezier aan, hoe (on)gemakkelijk je je ook voelt.

Dragon Age: Inquisition – Ook ontwikkelaar BioWare weet zich goed te portretteren in de wereld van RPG’s. Na twee succesvolle delen van Dragon Age en de wellicht nog succesvollere Mass Effect franchise, is het niet per se tijd voor iets nieuws. Soms is het ook niet erg om door te gaan met iets waar gamers ontzettend blij van worden. Dragon Age weet zich al tijden te onderscheiden van andere RPG’s door middel van de vele sim elementen en die iets serieuzere aanpak als het gaat om gameplay en verhaal. Zo is en blijft het fantasy, maar de game wil je doen denken dat het realisme is wat er wordt nagestreefd. De creatie van een parallel universum waarin magie wellicht wel had bestaan, de middeleeuwen een stukje langer hadden geduurd, en ga zo maar door.

Waarom gaat dit een topper worden? Zoals eerder al vermeld is het niet slecht om door te gaan op iets wat eerder al succesvol bleek. Een huis zal tegenwoordig ook niet meer worden gebouwd zonder goede fundering en zo werkt dit ook bij games. RPG’s staan sowieso al bekend om hun vergaande opties en mogelijkheden, vooral omdat deze vaak geïntegreerd zitten in de gameplay zelf in plaats van dat het een losstaand element is. Door middel van een stuurbaar verhaal, wat op hoop van zegen ditmaal wel meerdere eindes zal bevatten, biedt het nog iets extra’s aan om op te letten tijdens het spelen van de game. Als dit alles net zo goed wordt aangepakt als in de voorgaande delen, is een succesverhaal wederom voorhanden.

Meer:
Dragon Age: Inquisition trailer

The Evil Within – Na zoveel succesverhalen is het moeilijk om geen vertrouwen te hebben in Shinji Mikami. In de beelden die tot dusver zijn vrijgegeven is te zien hoe een politiekorps aangeeft dat er snel versterking ter plaatse moet arriveren, maar zodra dit gebeurt is het eigenlijk al te laat. De geur van bloed overheerst en de stilte duidt op een slechte afloop. Op camerabeelden is te zien hoe een paranormaal gedaante korte metten maakt met de politieagenten en voor je het weet is het hoofdpersonage zelf aan de beurt. In het eerste opzicht lijk je ongedeerd, maar al gauw blijkt dat je in een wereld bent belandt waarin alle levende wezen (als je het zo al mag noemen!) je opjagen tot je je laatste adem uitblaast. Er is geen snelle weg om uit deze benarde positie te geraken, er is enkel de eindeloos lange weg die je door de meest griezelige scenario’s leidt met de minst amicale figuranten.

Waarom gaat dit een topper worden? The Evil Within is tot op de dag van vandaag nog een vrij mysterieuze titel. Er is weinig over bekend. Op enkele bloedstollende screenshots en wat trailers na, tasten ook wij volledig in het duister. Maar met het genre van de game is dat waarschijnlijk iets wat Bethesda graag wil. Met meneer Mikami aan het roer, wie we kennen van de oudere delen in de Resident Evil franchise, zijn we in elk geval zeker van een hoog horror gehalte zoals wij dat van vroeger gewend zijn. Van wat wij te weten zijn gekomen zal het verhaal van The Evil Within vooral psychologische horror met veel schrik elementen bevatten. Dit in combinatie met een schrikwekkende droomwereld, waarin alles zomaar werkelijkheid kan worden, is er geen limiet voor wat je kunt bedenken om een gamer de schrik van zijn leven te geven!

Meer:
The Evil Within trailer
The Evil Within preview