Column: Het probleem dat ik met Killzone: Shadow Fall heb – Mijn eerste kennismaking met de PlayStation 4 was eerder dit jaar op de E3 op een speciale Sony Europa booth die enkel toegankelijk was voor de Europese pers. Dit had als voordeel dat het lekker rustig was en dat iedereen op zijn of haar gemak de nieuwste games kon uitproberen. Daar waren dan ook de nodige games speelbaar en de eerste die ik speelde was Killzone: Shadow Fall. Ik weet het nog goed; ik was blown away door de grafische pracht die ik mocht aanschouwen en daarmee was de toon gezet.
Het jubelen van Roel en de eerste reviews
Destijds heb ik ook een preview geschreven op basis van mijn ervaring en dat was erg positief. Enige tijd later speelde Roel de game uitgebreid op de Gamescom, de multiplayer althans. En sinds zijn speelsessie tot aan de lancering hoorde ik niets anders dan dat Killzone: Shadow Fall retevet ging worden. Wel, die conclusie hebben we samen getrokken. Ik op basis van mijn singleplayer hands-on en hij op basis van zijn multiplayer hands-on. Ik had zin in een nieuwe Killzone en nu twee weken na de lancering heb ik de game uitgespeeld.
Maar als we even naar de achterliggende weken kijken, kan je je vast nog wel herinneren wanneer de eerste reviews online gingen van Amerikaanse media. Wij plaatsten destijds ook een overzicht van reviewscores en het viel op dat de game wel oké scoorde met zo hier en daar een ‘verbijsterend’ laag cijfer. Op basis van eigen ervaringen en die van Roel had ik daar aanvankelijk zo mijn bedenkingen bij, maar goed, zelf ervaren en dan pas oordelen is min of meer een lijfspreuk, en dus heb ik netjes afgewacht totdat de game gezamenlijk met de PlayStation 4 klaar stond om afgehaald te worden bij de lokale retailer.
Wat een puinhoop
Dat is inmiddels twee weken geleden en ik ben pas vanwege tijdgebrek vorige week begonnen aan de singleplayer. Deze heb ik nu net uit, maar het idee voor deze column had ik na het voltooien van het vierde hoofdstuk al. Maar, eerst ervaren en dan pas beoordelen, zoals ik al aangaf. Wel, ik heb de singleplayer nu helemaal uitgespeeld en nu ik klaar ben, heb ik toch een aantal forse problemen met dit gedeelte van de game. Sterker nog, het kopje boven deze alinea is eigenlijk een beetje de allesomvattende omschrijving van Killzone: Shadow Fall, althans, als we over mijn ervaring spreken.
Ik heb het hier dan alleen over de singleplayer en hierbij moet ik opmerken dat ik voornamelijk een singleplayer speler ben. Dus ik had me verheugd op dit onderdeel van de game, maar ik ben diep teleurgesteld. Guerrilla Games geniet van een grote waardering en respect van mij. Niet alleen vanwege hun games (Killzone 2, 3 en Mercenary vond ik werkelijk fantastisch), maar ook omdat ze toonaangevend zijn binnen de industrie. Nu ben ik totaal niet chauvinistisch aangelegd, maar bij het idee hoe belangrijk ze voor Sony zijn en wat voor reputatie ze hebben, komen er toch wat patriottische gevoelens naar boven.
Bovendien heb ik ook het genoeg gehad om Guerrilla Games meerdere malen te mogen bezoeken en te spreken met sleutelfiguren van deze studio. Ik volg hen nauwgezet en ben keer op keer erg benieuwd waarmee ze gaan komen. Toch heb ik voor de singleplayer van Killzone: Shadow Fall geen goed woord over. En ik vind het zo ontzettend jammer dat ze in mijn ogen de identiteit van Killzone uit het oog zijn verloren en dat heeft als gevolg dat ik de singleplayer met weinig plezier doorgespeeld heb. Ik zal je nu even uitleggen waarom dat zo is.
Het volstrekt belachelijke verhaal
Iedereen weet inmiddels wel dat Helghan is vernietigd en dat de overlevende Helghast een plek op Vekta hebben gekregen, iets dat een aantal decennia later nog voor de nodige spanningen zorgt. Dat idee is best oké, ondanks dat het wat onwaarschijnlijk is, maar er moet een basis gelegd worden voor de game. Nu ben ik iemand die erg veel let op realisme en logica, en deze logica wordt direct overboord gegooid in de eerste missie. Ik ga nu even spoilen, dus als je de game nog niet gespeeld hebt, raad ik je aan om de volgende twee alinea’s over te slaan.
De Helghast hebben hun eigen plek op Vekta en om hun eigen nederzetting op te bouwen, moeten de laatste Vektans geëvacueerd worden. Jij speelt met Lucas (een klein jochie) die samen met zijn pa naar de muur toe moet die de twee gebieden van elkaar scheidt. Prima toch, maar wat blijkt? De Helghast schieten alle Vektans overhoop die ze tegenkomen. En daar heb ik een groot probleem mee. Welke totaalmalloot laat de vijand op zijn eigen planeet wonen zonder hun wapens af te nemen? Dat ten eerste en ten tweede: welke totaalmalloot verzint het om niet eerst de gebieden te evacueren en dan pas de Helghast te huisvesten?
Het concept van de vijand op een eigen planeet laten wonen omdat ze verslagen zijn is al vergezocht, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat de Helghast gewoon hun wapens hebben en ongestraft inwoners van Vekta kunnen afslachten. Ook dat de gebieden niet eerst zijn geëvacueerd voordat de Helghast zich er konden huisvesten is mij een totaal raadsel. Los van het feit dat de game een fundering qua verhaal moet hebben om er een singleplayer omheen te kunnen bouwen, vraag ik mij ten zeerste af of niemand bij Guerrilla gedacht heeft van: ‘goh, dit is wel heel erg onzinnig’. Het is totaal niet logisch en dat heeft voor mij een enorme afbreuk aan de ervaring gedaan. Wat een onzin zeg.
Dit is geen next-gen game
Het verhaal is in het begin dus volstrekte nonsens en van een studio als Guerrilla verwacht ik wel wat meer dan deze onzin. Dat is overigens niet het enige waar ik me aan stoorde, want ik mis ook het totale Killzone gevoel dat de vorige delen wel hadden. Hoewel, de laatste drie missies is Killzone zoals je het kent, maar de rest is saai, het is niet interessant en vooral vervelend om door te spelen. Bovendien is de AI van een dusdanig achterlijk niveau dat ik me continu zat te storen aan de vele beperkingen die ik tijdens de gameplay ondervond, want deze game mag dan grafisch een waar festijn zijn, de gameplay is dat nergens en ook had ik tijdens het spelen enorm het gevoel levels te doorlopen die onzorgvuldig in elkaar zijn gezet. Op het visuele plaatje na is het verder nergens echt next-gen.
Nu is het opnoemen van alle problemen iets teveel van het goede, maar als er iets is waar ik een gruwelijke hekel aan heb in shooters, dan zijn dat drie dingen: teammembers die continu in de weglopen, niets nuttigs doen en er voor de lol bij staan. Dat zal je op bepaalde momenten in Killzone: Shadow Fall ervaren en reken maar dat ze irritant zijn. Een ander punt dat ik tergend vind, zijn de onzichtbare actie-belemmerende textures. Zo komt het wel eens voor dat je health laag is en dat je ondertussen toch zoveel mogelijk vijanden moet afschieten. Je gaat dan gebukt zitten (waar is in vredesnaam de lig optie?) en dan schuif je heel langzaam opzij, zodat je net om het hoekje kijkt en de vijand alsnog kunt raken.
Wel, die tactiek werkt in tig games uitstekend, zo ook in de vorige Killzone delen, maar in Killzone: Shadow Fall kun je knallen wat je wilt, maar nee hoor, je schiet dan tegen de texture aan die iets uitsteekt, maar wel transparant is. Bovendien functioneer jij als magneet voor kogels en je bent door de belemmerende textures genoodzaakt meer naar buiten te treden, waardoor je vervolgens weer vol lood wordt gepompt. Dit kwam ik gedurende de singleplayer veel, heel erg veel, keer tegen en als er iets bloedirritant is, dan is dat het wel en dan te bedenken dat het coversysteem ook voor geen meter werkt.
Als je gebukt zit in de buurt van een muurtje en je wilt gaan richten, dan trekt de game je ineens in cover als een soort magneet. Het ding is alleen dat ik juist niet in cover wil zitten, omdat je van daaruit een kogelmagneet bent. Op zulke momenten wil ik dan via de eerder omschreven tactiek effectief vijanden proberen uit te schakelen, maar dat kan dus niet omdat je continu weer terug in de cover positie gezet wordt. Op die manier heb ik dus regelmatig behoorlijk lopen knoeien met de besturing en veelal had dat de dood als gevolg. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mijn lol is er dan snel vanaf.
De Owl is compleet nutteloos
Ook heb ik nog een probleem met die veelbesproken drone die continu met je meevliegt, want die is ook totaal nutteloos. Je kunt de drone opdracht geven om een vijand uit te schakelen door middel van de betreffende vijand aan te wijzen. Als er dan twee staan, is het een ideale mogelijkheid om de drone de één aan te laten pakken, zodat jij de andere onschadelijk kan maken. Maar wat doet die drone elke keer? Die pakt continu de verkeerde vijand aan of gaat op beide vijanden sprayen en dat heeft weinig effect. Bovendien valt je plan van effectief aanvallen in het water.
Dan is er ook nog het concept dat als je dood dreigt te gaan, je jezelf alleen door middel van de drone kan healen, maar als je die in hevige gevechten hebt ingezet, is de kans aannemelijk dat die teveel geraakt is en op moet laden. Jij kan op zo’n moment niet geheald worden, met de dood als gevolg. Omwille van dat punt heb ik de drone weinig tot niet ingezet, simpelweg omdat het alleen maar nadelig werkt. Het idee is tof, de uitvoering bagger. Idem dito voor de besturing. Het oppakken van adrenaline packs gaat via het rondje, evenals bukken. Iedere keer als ik een adrenalinepack oppakte, ging ik automatisch gebukt zitten. Ideaal natuurlijk in heftige confrontaties… niet dus.
Als laatste zijn de wapens ook bloedirritant. In hevige shootouts ligt het tempo behoorlijk hoog, maar je bent genoodzaakt regelmatig te wisselen tussen je verschillende wapens vanwege beperkte munitie. Hierbij dien je ook nog eens primaire en secundaire vuurstanden af te wisselen en dat gaat allemaal zo tergend traag dat ik regelmatig het loodje legde. Ook is bij sommige vuurstanden de slow motion gameplay na het innemen van een adrenalinepack totaal onhandig, doordat je niet goed kunt inschatten of het wapen nu wel of niet is opgeladen. Kortom, die hele functie werkt compleet averechts op de gameplay en is vooral erg hinderlijk.
Pfoe, dat is er uit
Nu speel ik ontzettend veel games en natuurlijk is lang niet iedere game even sterk of goed in elkaar gezet. Ook het verhaal is in veel games onzin, maar goed, dat kan bij fictie. Het verhaal van Killzone: Shadow Fall is natuurlijk ook fictie, maar werkelijk iedere logica ontbreekt aan dit verhaal, waardoor het ongeloofwaardig wordt en dat is nu mijn ervaring met deze game: het is ongeloofwaardig. Ook mist het die kenmerkende Killzone identiteit en bovendien is het qua gameplay een zeer matig geheel. Ja, grafisch is het absoluut next-gen, maar de rest is één grote teleurstelling. Ik spreek me niet snel zo fors uit over een game, maar Guerrilla Games kan veel beter dan dit. De singleplayer van Killzone: Shadow Fall is geen game, maar een techdemo, en dat hadden ze zo moeten laten. Mijn teleurstelling is groot en ik baal daar van!
Deze column is puur de mening van de schrijver en staat los van de gepubliceerde review hier op PSX-Sense.
Ook hier een hele hoop frustratie! Ben het met de meeste punten wel eens! Maar ik denk dat het nooit een shooter zal worden als een COD of een BF! Dit probleem had ik ook met killzone 3 en nu ook met SF! Het speelt veel te kiddy ala move style..
Het speelt dus gewoon niet lekker weg en ben bang dat dit mijn laatste killzone game is!
Oef mijn oma heeft hem net gekocht voor kerst
helemaal mee eens plus dat de disk veel herrie maakt bij gamen. waar ik geen last van heb met bf4/cod/knack/ac black flag/ marvel super heroes
Schaam me als nederlander door dit spel een en al drama
Volgens mij speel ik een hele andere game :p
Wat een onzin zeg, tering dat spel is wreed, multiplayer krijgt meer wapens dn maps gratis, singleplayer is niet echt supertof maar who cares als je de game koopt voor multiplayer?
Ik vind killzone shadow fall helemaal geweldig en al helemaal als je de single player vergelijkt met single players van cod of bf4, als je over die laatste zo’n stuk zou schrijven zou ik het nog begrijpen. Zo zie je maar weer dat smaken verschillen en iedereen heeft andere meningen dat maakt gamen nou juist zo leuk, voldoende stof om over te discussieren. Het is alleen wel vaak jammer dat die meningverschillen vaak uitmonden in scheldpartijtjes, maar ook dat heeft z’n charmes.
Ik heb hem vandaag uitgespeeld en moet zeggen dat ik met wel een beetje in dit verhaal kan vinden. Al vind ik de game overall niet bar en bar slecht hoor.
Het verhaal is erg onsamenhangend allemaal en het klopt op sommige stukken gewoon niet.
Dat van die owl heb ik dan minder last gehad, heb er veel gebruik van gemaakt.
En de AI sja die was inderdaad wel echt bedroevend!
Ik heb tot nu toe elk Killzone spel gespeeld en moet eerlijk zeggen dat ik me wel redelijk aan kan sluiten bij het artikel, ik had gewoon meer verwacht.
Overigens maken de graphics voor mij wel veel goed, alleen het blijft in de singleplayer super irritant dat sommige simpele functies zo slecht uitgewerkt zijn.
De Multiplayer heb ik amper een kans gegeven, na een paar potjes basecampen en geen enkele manier van competieve combat heb ik battlefield gekocht, dan moet ik eerlijk zeggen dat battlefield 4 vereweg van perfect is op het moment, maar het multiplayer spelen vind ik in ieder geval vergeleken met killzone een stuk aangenamer.
Heb de game uitgespeeld vind dit zekers te weten een vette game en flink van genoten(singleplayer)..De Owl was ff wennen in het begin maar als je het eenmaal doorhebt dan kan je Owl best goed inzetten voor afleiding en het bezighouden van de vijand waarna je ze allemaal aan stront schiet;)Het verhaal is inderdaad wat minder maar wel te doen,grafisch gezien vind ik dat dit zekers te weten wel de beste Next-Gen game is van het moment van alles wat ik heb gezien…Al met al zeker eentje om een keertje uit te spelen,100% aanrader (singleplayed dan!!!)
Ik loop tot nu toe nog wel tegen hetzelfde aan. Ook vind ik het vaak maar onduidelijk waar ik precies heen moet. Al om al ben ik nog niet zo ver, maar vermaak ik me er nog wel mee. De multiplayer zojuist voor het eerst gedaan, dat was heerlijk!
Als je bf4 en cod heb gespeeld dan is dit gewoon een b game als het niet al een z game is en lelijk dat het er uit ziet en speeld ook allemaal niet zo super vooral die wapens Zijn KUT
Goed onderbouwde review maar beetje overdreven hoor.
Ja verhaal is niets ben aan de helft ervan gestopt.
Maar die owl vind ik wel heel goed en deed zijn werk.
Maar dit spel koop je voor de multiplayer.
Dan weet je gerust wel dat dit de beste shooter is van allemaal.
Graphics top, beweging en zwaarder trager gevoel is realistisch en tactisch.
Geen enkel probleem met de multiplayer geen lag geen errors alles werkt top en snel.
Kijk ik ben 26 en speel voor het eerst shooters. Ik heb cod ghosts bf4 ook gespeeld en kan dus een mening geven zonder dat ik op voorhand een voorkeur had.
Cod en bf zijn breinloze shooters die trouwens veel te snelle knalfestijnen zijn waarbij je vooruit gaat als een onrealistische licht gevoel.
Killzone shadow fall is een shooter zoals het moet zijn, qua gevoel en gfx en foutloze servers. Ook het spawn systeem met basis kampt werkt perfect in killzone tegenover dat spawn gedoe in cod.
Dus ik kan me voorstellen als je deze column schrijft over killzone sf , dan zal een column over cod en bf4 (online onstabiliteit huh huh ) wel vol staan van de negativiteit dus vertel daar dan ook eens wat over dan word deze column over killzone wel heel positief hoor in vergelijking 🙂
Nou ja dit is volledig mijn mening, aan de hand van mijn ervaringen voor het eerst met het fps genre en door deze games te spelen.
Killzone all the way dus,
Is ook de enige waar menig mensen niet misselijk van word dankzij de tragere en tactische gameplay. En trouwens als je rent kun je het ook sneller laten gaan dus voor degene dat dat willen .
Killzone best multiplayer shooter (tenzij je van oorlog en leger houdt )
ik vind dit echt een heel goede game
kijk er naar uit om er een vervolg van te spelen
@patrick3: Tijd om je avatar te veranderen dus ;p
Hoewel ik de game echt vet vind dit komt denk ik door het grafische aspect.
Heb je volkomen gelijk.
Doe er nu ook al meer dan 2 weken over om hem uit te spelen terwijl ik hem als eerste in me PS4 stopte.
Steeds komen de frustraties om hoog en stop ik maar weer om gevloek of erger te voor komen.
Zo ook net vlak voor ik dit las zou ik weer even verder had me PS4 even uit gezet om te eten.
Ik dacht lekker verder te gaan waar ik gebleven was (spoiler)
Ik was ver voorbij het stuk dat je zeus zijn naam wist.
Kon ik dood leuk weer vanaf die trein verder.
Dus die auto-opslag werkt ook niet echt.
Ik had juist vertrouwe in killzone en juist niet in bf4 en cod ghost maar blijkt juist andersom te zijn ghost is op ps4 10x beter dan ps3 qua spa plekken en bugs en ziet er echt veel mooier uit dan killzone
@Eric_cartman_007: Ik koop mijn spellen voor de Sp en Mp.
Je koopt een game en dan moet beide gewoon goed zijn niet alleen de Mp.
@Freddy198824:
Dan koop je al zeker niet cod en bf idd :p
Dit is mijn eerste killzone en ik vind hem meer dan vermakelijk. Er wordt een goed sfeertje neergezet en de mp vind ik nu beter dan bf4 en speel de mp geregeld. Volgende keer is het zeker weer een overweging om te kopen.
Voor single player spellen haal ik wel
Skyrim en fallout of red dead redemption
@Eric_cartman_007: Even voor de duidelijkheid, dit is geen review, maar een stuk met mijn mening over de ervaring die ik had met de singleplayer.
Aan iedereen: Dit gaat puur over de singleplayer en de multiplayer is volledig buiten beschouwing gelaten. De insteek is ook meer dat ik heel erg uitkeek naar de singleplayer (mede door de vorige delen) en dat juist dat onderdeel me enorm teleurstelt. De multiplayer zal me ongetwijfeld kunnen vermaken. Ik hoor van iedereen dat die uitstekend is dus dat is een sterk punt aan de game en daar duik ik binnenkort in.
Of niet dan JOEP ……. Hahahahah
@Eric_cartman_007: BF4 heb ik Ghost wil ik heben en dat alleen voor extinction mode.
kan ik lekker samen met me vrouw split screen knallen.
En ja ik vind dat ook BF4 tegen valt als het om Sp gaat dit om dat een beetje kort is.
En cod moet zich schamen op SP gebied een ps van 4 uurtjes kan echt niet.
Bij mij is het juist precies andersom. Ik vond de eerste drie killzones niet om door te komen. Iedere keer weer met goede moed begonnen en iedere keer gestopt na een uur spelen omdat ik er niks aan vond. En bij kzsf heb ik eindelijk het gevoel dat ik een toffe game speel. Grappig dan blijkt maar weer hoe meningen kunnen verschillen
@Freddy198824:
Volledig mee eens man als je split screen speelt met jullie 2 dan is dat uiteraard een pluspunt voor cod ghosts te kiezen want dat heeft killzone niet. Dat vind ik dan wel ideale reden om die te kiezen 😉
KZ2 mp was goed, 3 was minder goed en deze is nog erger! jammer
ik vind alle FPS single players crap , met maar 6-8 uur gameplay.
de enige goeie zijn zoals Far cry 3 en fallout.
meer FPS-RPG met vele uren gameplay.
@Ricardo:
Ik ook. Ik durf in het buitenland al niet meer te zeggen dat ik uit Nederland kom omdat ik bang ben op Killzone aangesproken te worden.
Totaal met je eens echt grafisch top !!! Verhaal en gameplay matig khad meer verwacht !
Ik kon mijn interesse eerlijk gezegd toch al nooit bij heel de killzone serie houden. Netjes alle KZ’s uitgespeeld tot en met nummer 3. Ook een aantal uurtjes in de multiplayer gestopt, maar ik kon mijn aandacht er simpelweg niet bij houden. Multiplayer matches werden eentonig en saai, en singleplayer speel je simpelweg maar één keer.
Makers moeten een manier vinden om de game interessanter en vernieuwender te maken! Ben na deze review niet meer van plan SF te halen ;)..
Killzone was DE game waarvoor ik day one de ps4 wou. helaas is die vrijwel gelijk in de la beland en ben ik alleen maar met bf4 bezig. die single player pakte mij wel direct, ook al vinden velen die ook niks. Ik vind de owl ook bloed irritant. ik wil met een shooter gewoon knallen, en geen domme puzzels maken en dingen hacken.
Killzone Mercenary heb ik ook, en die game vind ik wel super vet.
OJA, in de multiplayer ontbreekt voor mij persoonlijk het complete ranking systeem. HOE KUNNEN ZE ZOIETS NU UIT EEN SHOOTER LATEN????? het voelt alsof ik geen doel heb en dat is echt doodzonde. sommige dingen moet je niet willen veranderen.
@Eric_cartman_007:Nu nog een scoren voor weinig want heb er nu niet echt 50 voor over.
Mis beetje off-topic maar welke game behalve bf4 is wel aan te raden zoveel keuze is er niet. NFS zit ik erg over te twijfelen veel
Plezier vroeger gehad met underground vanaf toen ging het voor mij berg af waards
ai en ik moet hem nog gaan spelen hopelijk valt het mee
@Nick299: Sp van BF4 was ook niet slecht alleen kort.
@Freddy198824:
dat zeker, vooral als het leuk is dan ben je er zo doorheen voor je gevoel!
ik vind die drone echt de killzone ervaring weghalen.
maar sowieso? hoe kan een drone je weer tot leven wekken terwijl je op de grond ligt en er nog steeds op je geschoten word? en ja idd, het is ver in de toekomst en de wapens hebben nog steeds kleine magazijnen. het slaat helemaal nergens op.
maar het aller ergste vind ik nog wel dat je bij deze game totaal niet weet waar je naartoe moet. als je de pijltje’s toets omhoog indrukt krijg je een klein rondje te zien (ene keer wel andere niet) die overigens ook nog eens niet verschilt met de kleuren in de omgeving, zodat hij dus bijna onzichtbaar is.
ik heb battlefield4 en cod ghosts al uitgespeelt. zegt dat al niet genoeg?
ik moet trouwens even zeggen dat ik Ghost echt een geweldige game vind. singleplayer steekt er met kop en schouders bovenuit, en is vele malen beter dan battlefield en killzone. voor de verandering zit er een verhaal in dat wel interessant is en je meesleept. dit keer wordt er niet echt met het vingertje gewezen naar de jappen, russen of chinezen die zogenaamd een bedreiging vormen voor t westen.
de russen zijn wel de vijand, maar daar gaat het verhaal niet echt over. dat gaat echt over de ghosts. een aantal jaren was ik Cod moe en was battlefield gewoon beter. maar nu hebben ze me weer overtuigd! met zombies ben ik sowieso al helemaal klaar. niet vanwege cod, maar zombies zijn nu wel uitgemolken. ik ben blij dat ze nu alians gebruiken. laten we hopen dat de zombies nu ook dood blijven!
@Kaasblokje: je moet Ghost gaan kopen.
die singleplayer vond ik echt geweldig. of anders killzone mercenary als je een vita hebt. beter dan shadow fall.
De owl is nutteloos? Waar de fuck heb je het over?
@80.56.189..xxx: Ja ben ik met je eens de zombies heb je nu wel eens gezien.
Ik vind extinction mode het meest vernieuwend van cod.
Die alians hebben wel wat en zit ook nog wat ruimte in om mee verder te gaan in de toekomst.
@Rastapopulos:
Uiteraard man, is goed onderbouwde column bedoelde ik natuurlijk weet dat het geen review is.
Vind het wel altijd tof die columns en heb respect voor iedere gamer zijn mening .
Idd multiplayer is top ga je veel plezier mee hebben.
Denk dat bij de meeste shooters de single player her en der tekort schiet en dit ook grotendeels verschilt per gamer zijn smaak.
Vindt het verhaal ook niet het beste en heeft zo zijn vraagtekens maar het is en blijft een topspel^^
@Nick299: Vroegah kende ze nog geen ranking systeem bij fps. Hoe ze het ooit hebben kunnen verzinnen om het erin te stoppen. Shooters moeten skill zijn, niet hoelanger je het speelt hoe makkelijker het wordt met imba perks. Killzone is meer old skool en dat is een goede ontwikkeling. Heb toch geen zin om 80 uur te moeten spelen voordat je dat ene wapen mag gebruiken.
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde mening. Ik vermaak me tot nu toe prima met KZSF. De punten zoals ze aangegeven worden zijn mij nog niet opgevallen.
Wat ik wel vreemd vind is dat mensen niet meer durven te zeggen dat ze uit Nederland komen omdat ze zich schamen voor dit wanprodukt. Dat is wel heel erg overdreven.
KZSF is gewoon een goede game volgens mij. Het is alleen niet de topper waar iedereen op hoopte. De echte next-gen games verschijnen volgend jaar met Destiny en Divison. Tot die tijd voldoet KZSF prima.
@Denders: Kijk daar heb je een punt en een hele goeie ook.
Vind die ranking systemen ook maar niks als of ze je in het echt ook met een erwtenschieter er op uit sturen.
mensen zitten te dagdromen dat ze een ps4 in huis hebben, omdat er te weinig ervan zijn en dan krijg je zo’n column. whaha ik begrijp je frustraties maar je moet wel weten dat dit nog maar het begin is. het is altijd zo met launch titels. straks uncharted 4 maak je een column en die noem je het probleem waarom uncharted zo FOCKING vet is.
ik vind het wel wat mee vallen speel hem op hard en het is best wel easy. ik speel het ook op een andere manier dan jou want jij kijk sneaky om een corner ik ben vrijwel altijd in beweging. maar inderdaad dat magneet gevoel is soms wel een beetje te sterk dat je ze je van mijlen ver kunnen spotten en dan jou ook nog is constant terwijl je rent op afstand zuiver weten te raken dat is wel een beetje irritant. maar verder heb ik geen klachten SP vind ik tof en het is SF moet je niet te veel van verwachten. MP vind ik hellemaal awesome :D. voor mij maakt die game het meer dan waar 😉
Op vrijdag voor t eerst in me ps4 gestopt , zaterdag al gerolen voor FIFA ..
Nooit meer killzone !
@moes: Of er nu te weinig of teveel PS4’s zijn, daar gaat het mij helemaal niet om.
Omdat het een launchgame is mag je dit verwachten zeg je, nou nee. Dat betekent dat elke ontwikkelaar een free out of jail card krijgt omdat het een launchgame is. Natuurlijk zijn games in de toekomst beter, maar dat betekent niet dat de kwaliteit nu minder mag zijn. Ik verwacht nog steeds een toffe game en als dat niet is wat ik wil, dan ga ik klagen, zeker omdat ik er €70 voor betaal.
Ik weet waartoe Guerrilla in staat is en ik ben gewoon teleurgesteld en dat wil ik kwijt, niet zo heel vreemd toch?
Het lijkt wel alsof iedereen hier al een ps4 heeft, ik had ruim van tevoren bij mijn lokale gameboer besteld, hij krijgt de eerste lading pas 31 januari binnen, ik baal hier zwaar van, had wel zin in killzone maar ga deze nu dus niet meer kopen, gaat knack worden, hoorde dat mensen een crash bandicoot gevoel krijgen en dat klinkt wel goed in de oren, just my 2cents
Ik heb hem op “hard” uitgespeeld. Geloof me als ik zeg dat de “Owl” dan je beste vriend is. SF is niet perfect maar dat kan je al helemaal zeggen over CoD en BF.
In mijn beleving de beste shooters ooit!
call of duty vind ik altijd beetje overdreven verhalen met slechte eindes.
battlefield ook waardeloos verhaal.
killzone doet het altijd wel goed, maarja we spreken hier niet over een adventure game.
deze games draaien om goed en kwaad, wie dat is mag de speler zelf bepalen.
vandaar dat het verhaal niet te diep ingaat op zaken! je bepaald zelf wie de badguys zijn!
Ik heb de singleplayer van BF saai en onzinnig gevonden bijna een straf om uit te spelen. Ik was helemaal verkocht met KZ3 die ik beter vond dan deel 2 als ik volgend jaar een PS4 haal dan komt KZ4 erbij. Ik vind de singleplayer van COD zeer voorspelbaar altijd een schokkend moment en een hoofdrolspeler waarvan ik nooit de naam onthoud dat zegt voor mij genoeg.
@Rastapopulos: Dan kan ik wel helemaal gek worden met COD dan voel ik me altijd bekocht achteraf. En met BF speel ik de singleplayer op hard zodat ik de game geen 2 de keer door hoef te lopen.
Let op dit is mijn mening.
Ik vind dat de KS, BF4 en ghost gewoon onder de maat is.
Als je 65-70€ uitgeeft voor een game mag je wel verwachten dat het totaal plaatje klopt.
Dus een goede Sp en Mp.
Als je als ontwikkelaar geen tijd in een Sp wil steken doe het dan helemaal niet en laat dan de Sp weg.
Dan kan je ook de game 15-20€ goedkoper maken.
Je doet het voor de volle 100% of je doet het niet.
Ik had het niet verwacht, maar vind Battlefield 4 beter dan Killzone: Shadow Fall overall. GG heeft te veel geexperimenteerd met platformelementen en de AI was een drama en ja zelfs op hard.
De multiplayer maakt persoonlijk voor mij veel goed. Die maakte diepe indruk op de Gamescom en nu nog steeds. De singleplayer vind ik dus zelfs minder leuk als die van BF4, maar KZ heeft naar mijn mening de leukste multiplayer.
Echt snappen veel spelers niet hoe ze in de multiplayer moeten spelen. Sommige reviven helemaal niet. Het plaatsten ban respawns beacons is ook teveel moeite. Tergend, maar GG kan daar niets aan doen…
Sjongejonge, het lijkt er een beetje op alsof je de website psx-sense.nl gebruikt om je persoonlijke vete met kz shadowfall eens flink te laten ontluchten. Totaal geen objectieve column, je komt zelfs over als een gefrustreerd mannetje, ik hoop dat je niet je ps4 uit het raam heb gegooit. Ik snap je frustraties maar ik zou dit verhaal verwachten van een lid die een reactie geeft. Niet een game journalist die (zo verwachten wij) proffessioneel een column zou schrijven, je bent toch geen 14 neem ik aan?
Daarentegen snap ik dan ook niet de hoge cijvers voor killzone van psx-sense, begrijp mij niet verkeerd het ziet er inderdaad leuk uit maar het is voor mij niet echt een game om de ps4 voor te halen. Ik wacht rustig af tot er meer leuks uit komt voor de ps4.
@Rastapopulos:
dan kan je net zo goed een column over alle nieuwe games maken. ze kosten allemaal 60-70 euro tegenwoordig dus ik snap je punt niet. maar goed.
@84.86.34..xxx: Elke keer verbaas ik me er weer over als iemand een recensie niet objectief noemt, maar een column.. pfff ik doe dit werk al lang heb veel bizarre comments gezien, maar dit is echt de eerste keer dat ik iemand een column zie bekritiseren op objectiviteit. Leert men op school tegenwoordig nog wel wat objectiviteit überhaupt betekent? Een column objectief…oh boy…. Dat is net zoiets als thee zonder water.
Je noemt Lennard ook 14, maar schrijft zelf als een 14 jarige (cijvers?). Hou je beweringen dus lekker voor je en let eerst op jezelf, dan op een ander.
Lees deze twee links eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Objectiviteit en https://nl.wikipedia.org/wiki/Column
@moes: Lees de column nog een keertje, daarin maak ik juist mijn punt duidelijk. Dat punt is teleurstelling, zoals ik eerder in reactie op anderen ook al aangegeven heb.
Dat je stelt dat ik net zo goed over elke andere game een column kan schrijven geeft aan dat je mijn punt niet door hebt. De reden waarom ik dat niet doe is heel simpel: niet elke game stelt mij teleur en al zeker niet op de manier waarop Killzone: Shadow Fall dat doet.
dit is toch geen nieuws? dit is gewoon een persoonlijke mening van iemand die flink gal wil spugen.
Niet mee eens. Killzone is vet en Shadow Fall was vermakelijk. Gameplay is zeer goed te doen. Ik heb de zelfde frustraties gehad, maar ook opgelost door beter te spelen. Als je paniekerig een adrenaline pack oppakt dan buk je inderdaad, als je keurig netjes op de popup wacht is er niks aan de hand. (ook in het heetst van de strijd kan dit.) Daarbij had op de ps1 al door dat je niks aan je team hebt. Je kan er nou eenmaal niet zoveel van verwachten. In zo een shooter moet je alles zelf doen. Logisch toch, anders hadden ze je niet nodig.
Ik stoor me eerder aan het feit dat de Owl op hard mode niet eens 1 vijand aankon. Lees: De Owl blIjft hangen op easy mode.
Ook stoor ik me eraan dat je wilt gaan liggen achter iets en net om het hoekje iedereen wilt doodschieten zonder zelf geraakt te kunnen worden, en dan word je boos omdat dat geblokkeerd word.
Ben je nou een gamer of niet? In SP ga je nou eenmaal 20 keer dood, En meestal komt dat niet door de game mechanics maar door jezelf. En dat frustreerd. Als dat niet het geval was zou het toch geen uitdaging meer zijn?
Hoedanook ik heb me vermaakt met deze game, ik heb vrolijk – weliswaar met een paar frustraties maar dat hoort erbij – de SP doorlopen en alle trophies gehaald en ben nu lekker bezig met de MP.
Topgame.
Heb me ondanks de vele fouten erg vermaakt met killzone shadow fall.
Het duurt wel even voor dat je op gang komt, maar als het begint gaat het ook goed los.
Neem ze het niet kwalijk dat ze iets nieuws proberen, alleen hadden ze het een ander naampje moeten geven.
SP geef ik een 8.
Vandaag maar eens bezig met de MP.
@Faunus:
Idd beste vermaak me enorm met de multiplayer !
Ik zet dus wel altijd overal respawn beacons voor mijn team op lekker strategische plaatsen :p
Speel er dagelijks op.
Heb je psn ?
Mijne is eric_cartman_007
Grtz man
Toen ik ook las hoe het verhaal in elkaar zat had ik zoiets: “Hebben ze overlegd in een coffee shop?”. Ik kijk er wel naar uit om de game te spelen, maar het gaat nog wel even duren voordat ik een PS4 heb.
@Faunus: Als je alles bekijkt? Hoor aan alle kanten geklaag over hoe slecht BF4 wel niet is, vooral op next-gen is het niet wat mensen er van hoopten en verwachtten. Ik kan er zelf niet goed over oordelen, want ik vind alles aan BF a-relaxed om te doen, maar toch… Tot nog toe is er voor mij geen enkele next-gen game die 100% voldoet aan de verwachtingen. Heb me tot nu toe het langst kunnen vermaken met Resogun – zegt toch genoeg?
Ik ben het met veel dingen eens, dat de owl af en toe naar verkeerde vijanden gaat etc maar de OWl is wel handig. Maar verder vind ik de game wel top. (verhaal, het is jaren later, de twee groepen leven gewoon met elkaar en blijkbaar zijn de Helghast(vooral een gedeelte) er klaar mee dat ze behandeld worden als derde rangs burgers.(is nog niet duidelijk, maar ben nog niet heel ver in de single player game) De AI is niet goed nee, maar dat is het ook niet echt bij COD en BF4(misschien daar wel iets beter). Gelukkig is KZ nog steeds net als bij de vorige delen bij het principe gebleven dat je geen fast reload hebt, geen marathon perk always on etc. Wat het iedergeval (buiten de setting dan) iets realistischer maakt dan de andere huidige shooters.
@Freddy198824: Eens! Ik heb al een paar keer gehad dat ik delen opnieuw moest spelen, omdat de auto-opslag niet goed werkt. Nu stop ik op de momenten dat er echt in beeld komt “hoofdstuk X”, want dan lijkt het opslaan wel goed te gaan. Super-irritant!
Overigens kan ik me goed vinden in het artikel. Waar ik me prima vermaakt heb met Killzone 2 en 3, vind ik deze echt tegenvallen.
Na het eerste hoofdstuk was ik enorm teleurgesteld, gelukkig ben ik inmiddels wat betere stukken tegengekomen.
Maar waar Killzone “vroeger” een instant-buy was, zal ik het volgende deel niet meteen halen, maar eerst goed op internet lezen hoe het beoordeeld wordt…
(tot nu toe heb ik alleen single player gespeeld)
Mijn gevoel zegt dat dit spel te snel in elkaar geflanst is om een release-game te zijn.
Zonde! Want het zou met een paar maandjes extra aandacht een fantastische game kunnen zijn.
Helaas nu ff geen tijd om alles te lezen, maar ik moet bekennen dat de singleplayer mij op een of andere manier totaal niet trekt. Ben in het begin in het welbekende bos al afgehaakt.
De multiplayer vind ik wel vet overigens, vooral Like a Boss, al mogen ze daarvoor wel meer maps toevoegen.
Kleine opmerking omtrent de Helghasts op Vekta… Vekta is oorspronkelijk van de Helghasts he? Vekta is zelfs vernoemd naar de president van de Helghan Corporation, Philip Vekta.
Het is niet meer dan logisch dat de Helghasts terugkeren.
@patrick3:
Voila eindelijk eens een gamer die het snapt. Killzone is categorie shooter maar echt geen must have voor echte shooterfanaten…
Het is bv zoals bij race games: arcade of simulatie..
Bij shooters: echte shooters of fantasie/kiddy shooters..
@R*forever:
Ik neem aan dat je Killzone niet als kiddy shooter rekent?
KZSF is voor zover ik weet de enige console shooter zonder aim-assist.
Als je over kiddy shooters praat kun je beter je vinger naar COD ofzo richten.
@Naam…: Het is ook een COLUMN. Zoek het begrip van een column eens op…
@Sensu: Ik heb weinig problemen gehad en je weet hoe het gaat: degene die problemen hebben schreeuwen het hardst. BF4 voelt zeer zeker next gen aan voor mij, want de game loopt nu op een vlotte 60 fps, grotere maps en meer spelers. Zelfs de singleplayer is nu leuk om uit te spelen. Verder heb ik veel plezier met FIFA 14, NBA 2K14, NFS en Knack met daarbij de multiplayer van KZ.
Ben het hier wel mee eens, het verhaal is werkelijk belachelijk.
In deel 1 vallen de Helghast Vekta aan, in deel 2 en 3 slaat de ISA terug, en dan nodig je de Helghast na hun planeet genuked te hebben uit om in “vrede” op de helft van Vekta te komen wonen?
Ik begrijp er niks van…
Voor de rest is het qua gameplay niks bijzonders, en de multiplayer is al helemaal uitgekleed. In Killzone 2 had je 7 classes, nu maar 3, niet bepaald een vooruitgang.
Tuurlijk, de game ziet er mooi uit, maar daar heb je uiteindelijk weinig aan.
@Naam…:
Juist wel… Cod is stukken beter dan deze bullshit. Het gaat hem niet over de graphics maar over de scenario’s en feel!!
Killzone 2 en 3 had ik binnen een paar dagen uitgespeeld. Puur omdat het me gewoon het spel inzoog. Dit deel valt op dat gebied erg tegen. Dat ze er een andere draai aan hebben willen geven prima, maar had er dan meer een stealth game van gemaakt en niet iets wat daar tussenin zit.
@R*forever:
Ik heb het ook totaal niet over de graphics, want wat dat betreft is er geeneens een KZSF vs Ghosts.
ik heb het over de gameplay. Mijn zoontje van 7 mocht in de zomer BLOPS2 online spelen en na twee weken lukte het hem al om online te ownen. Daarom zei ik, als je iets kiddy wilt noemen, kijk dan even naar COD met z’n pick-up-n-play/spray-n-pray gehalte.
KZ multiplayer is qua gameplay meer ‘hardcore’ dan COD en zeker een aanrader voor de shooter-fan. Het is eerder ‘niche’ me thoge productiewaarden dan ‘kiddy’ vind ik.
@thom430
De Helghast vielen Vekta aan in deel 1 omdat Vekta oorspronkelijk van de Helghans was voordat de ISA Vekta veroverden. In KZ1 vochten ze om Vekta terug te krijgen.
Guerrilla heeft het verhaal van KZ gigantisch verpest door gewoon totaal niks van het achtergrondverhaal in de games te verwerken.
Uncharted heeft me nog niet teleur gesteld hoop dat Uncharted 4 dat ook niet gaat doen.
Cod ,BF en KZ heben dat wel al gedaan.
Ik ga zeker goed na denken over of ik nog wel zo maar een game ga kopen,
of dat ik wacht tot ik zeker weet of dat de game in kwestie het waart is.
Uncharted en InFamous Zijn nog game’s die ik blind Koop.
En de rest moet zich maar eerst bewijzen.
@Ricardo: lol
Schaam me om Nederlander te zijn door dit spel! Jezus wat slecht. En ik nog lopen opscheppen voor de PS4 release over Killzone 🙁
@R*forever:
IK had gister al een reply proberen te plaatsen, maar psx-sense heeft em nog steeds niet goedgekeurd ofzo.
Wat k dus wilde zeggen, is dat ik het niet eens over de graphics had.
Killzone’s gameplay is een stuk meer ‘hardcore’ dan cod, dankzij bijvoorbeeld het weglaten van enige vorm van aim-assist.
COD daarentegen is niks meer dan pick-up-n-play/spray-n-pray gameplay waar iedereen mee uit de voeten kan. COD is een van de meest casual shooters die er is.
Imo heeft killzone vanaf dag één een onterechte negatieve stempel opgedrukt gekregen, terwijl de gameplay gewoon goed is. Het meest opvallende vind ik dat killzone eerst altijd afgekraakt werd omdat het een corridor-shooter was en nu zeurt men bijv. dat de meer open levels te saai zijn.
Los van het verhaal valt me gewoon op dat mensen altijd zoeken naar iets om killzone in een negatief daglicht te stellen.
@sjaak:
Ik vindt het geen negatief spel. Maar als shooterfanaat is dit gewoon een tussendoortje voor mij… Cod aim assist? Klopt, daar geef ik je gelijk in. Maar die helpt zeker niet veel op veteraan ^^
Max Payne 3 dat is mijn meest favo shooter all time(tot nu toe) en geloof het of niet maar mw2, 3 en zelfs ghosts hebben mij te pakken …