Waar we je nog maar een paar dagen geleden vertelden dat de medewerkers van Guerrilla Games van een welverdiende vakantie aan het genieten waren, lijkt die vakantie alweer voorbij, en is men in Amsterdam weer begonnen met het ondersteunen van Killzone: Shadow Fall op de inmiddels bekende loyale wijze.

Het Killzone Player Voice systeem, in het leven geroepen om de community een kans te geven om opmerkingen over, aanmerkingen op, tips voor en problemen met Killzone: Shadow Fall direct kenbaar te maken aan de ontwikkelaar, wordt door Guerrilla Games bijzonder serieus genomen. Ze beginnen dit nieuwe jaar met een update, waarin ze de 18 meest genoemde suggesties en problemen onder de loep nemen en ons inzicht geven in de stand van zaken.

Completed

Team Balancing – Aan de hand van verzamelde data zijn er opnieuw wijzigingen aangebracht aan het ‘matchmaking algorithm’. Guerrilla Games nodigt je uit om het uit te proberen en feedback te geven.

Coming soon

Turn Team Chat on by Default – De Team Chat werd in de laatste patch (1.07) geïntroduceerd. Er werd voor gekozen om de spelers deze zelf aan en uit te laten zetten. Omdat de feature (begrijpelijk) erg populair blijkt wordt deze via een toekomstige update geautomatiseerd.

In development

Fix Saving at Checkpoints – Patch 1.07 bevatte een update die checkpoint-messages verduidelijkte in de user interface. Daarbij is Guerrilla Games nu ook bezig een systeem te implementeren dat het mogelijk maakt om vaker je voortgang op te slaan. Deze zal geïntroduceerd worden in een toekomstige patch.

Add Classic Weapons Pack – Verschillende klassieke wapens zullen in een toekomstige uitbreiding hun opwachting maken in Killzone: Shadow Fall. Voor het laatste nieuws omtrent alle aankomende multiplayer uitbreidingen wordt aangeraden de website Killzone.com in de gaten te houden.

Bring Back Clan Matches – Recent heeft Guerrilla Games een Invitational Tournament alsook een Open Competition geïntroduceerd voor de hardcore community. Meer Clan Matches zijn momenteel in ontwikkeling samen met andere competitieve events, welke zijn gepland voor 2014.

In design

Fix Grenade Collision with Invisible Walls – Zoals veel spelers, heeft de ontwikkelaar het ook zien gebeuren dat granaten afketsen tegen objecten die in principe opgeblazen zouden moeten worden. Guerrilla Games verzamelt momenteel gegevens over dit probleem en aan de hand hiervan wordt een oplossing gezocht.

Bring Back Assassination Mode – Guerrilla Games geeft toe, ze hebben de populariteit van de Assassination Mode wat onderschat bij het ontwikkelen van Killzone: Shadow Fall. Het goede nieuws is echter dat het zeker mogelijk moet zijn om de modus opnieuw te introduceren, en op dit moment worden de mogelijkheden bekeken.

Display Current Class Distribution – Momenteel worden de scoreboards opnieuw ontworpen. Een toekomstige patch zal ervoor zorgen dat naast deze toevoeging ook andere, door de community aangeleverde suggesties, beschikbaar worden.

Under consideration

Personalization for Characters – Op dit moment laat Killzone: Shadow Fall je verschillende zaken customizen, zoals de combat automata, player voice en player card. In de toekomst hoopt men hier nog nieuwe opties aan toe te voegen. Het implementeren van deze personalisatie-mogelijkheden zonder de performance van het spel te beïnvloeden is echter nogal tricky. Deze performance en gameplay features hebben prioriteit voor Guerrilla Games.

Kill Downed Enemies – Het weghalen of het sterk beperken van de optie neergehaalde spelers tot leven te wekken zou de effectiviteit van de Support Class uiteraard nogal ondermijnen. Toch wordt de huidige balans geëvalueerd om te kijken of verdere fine-tuning nodig en/of mogelijk is.

Under investigation

Bring Back Operations Mode – Killzone: Shadow Fall is gemaakt zonder rekening te houden met een Operations Mode. Momenteel wordt onderzocht of het haalbaar is de modus terug te laten keren.

Reduce Blur in Multiplayer – Guerrilla Games verzamelt data en onderzoekt het blur-effect dat de kop opsteekt in de multiplayer. Ze hopen snel meer informatie hierover te hebben.

Create a Companion App – De nieuwe Killzone: Shadow Fall website werkt goed op mobiele telefoons en tablets, en vervult momenteel een hoop functionaliteiten die een mobiele app ook zou doen. Daarom denkt de ontwikkelaar erover om een companion app te creëren, waar toekomstige updates gebruik van kunnen maken.

Not at the moment

Introduce Deathmatch/Free For All Mode – Van de manier waarop de maps in elkaar zijn gezet tot de eigenschappen van de verschillende klasses; Killzone: Shadow Fall is ontwikkelt voor teamplay, dus dat is waar op gefocust wordt. Toch wordt de optie voor een Deathmatch en Free For All modus opengehouden en afgewacht hoeveel vraag er naar komt door de community.

Bring Back Squad Leader Spawn – Inzetbare spawn-beacons staan centraal in de multiplayer, Guerrilla Games is niet van plan deze te verwijderen of drastisch te veranderen. Dat gezegd hebbende, laten ze ons wel weten dat het team momenteel zoekt naar nieuwe en creatieve manieren om de spawn-beacons in te zetten.

Introduce Ability to Completely Remap Controls – Op dit moment zijn er geen plannen om spelers de mogelijkheid te geven de controls volledig naar eigen wens aan te passen, maar het toevoegen van verschillende control-layouts om de meest voorkomende verzoeken in te willigen, wordt bekeken

Make Spawn Beacon the Primary Ability for Support – Het ontwerp van de Support Class is afhankelijk van de huidige opbouw en de mogelijkheid spelers tot leven te wekken zal niet (te veel) naar beneden geschroefd worden. Momenteel houden ze de optie open om te ontdekken hoe belangrijk het is voor de community.

Introduce Split Screen Mode – Het is een lastige opgave split-screen te introduceren én het visuele level dat Guerrilla Games voor ogen heeft vast te houden, als ze de algehele performance van het spel niet willen aantasten.