Review: A-Men 2 – Ken je die momenten dat je in een game voor de zoveelste keer die ene domme fout maakt of dat je muurvast raakt omdat je geen flauw idee hebt wat er nu eigenlijk van je verwacht wordt? Of erger nog, dat je een kwartier staat te klungelen op zoek naar een ingewikkelde oplossing, terwijl de eigenlijke oplossing zo simpel is dat je hond het bij wijze van spreken nog kan oplossen? Precies, dat overkomt iedereen weleens, maar ligt dat altijd aan de game?

Flinke kluif

Het is geen geheim dat games tegenwoordig veel simpeler zijn als vroeger, soms zelfs te simpel als je het mij vraagt. Maar hé, hierdoor kan iedereen er van genieten zonder tegen gevoelsmatige onoverbrugbare barrières aan te lopen, want dat helpt de ervaring immers om zeep. Of dat een goede ontwikkeling is, is een beetje de vraag, maar sommige games grijpen terug naar de klassieke manier van games ervaren gecombineerd met diverse elementen die toen nog niet mogelijk waren en A-Men 2 is hier een goed voorbeeld van.

A-Men 2 is een game die je geduld goed op de proef zal stellen doordat het heel erg leunt op een tot op zekere hoogte klassieke manier van spelen. Je zult namelijk level na level doorlopen welke stuk voor stuk puzzels zijn met een torenhoog trial & error gehalte. Normaal gesproken is trial & error een minpunt, maar in het geval van A-Men 2 valt dat te nuanceren, want waar het in de kern op neerkomt is of je intelligent genoeg bent om de oplossing van het hele level te ontdekken wat verwerkt zit in kleine uitdagingen die jij als één van de soldaten moet zien te overwinnen.

Oh, wacht eventjes

Voordat we dieper op het zojuist besproken onderdeel ingaan is het verstandig om eerst even de basis van A-Men 2 uit te leggen. Je speelt deze game met verschillende soorten figuren en deze figuren hebben allemaal hun eigen specialiteiten. Zo heb je een spion die zich kan vermommen, een soldaat die kan schieten, een bouwvakker die dingen kan maken of slopen, een commando die parachute kan springen en een opgepompte kerel die vooral erg handig is met zijn lichaam vanwege zijn kracht.

De game is opgedeeld in een hoop levels waarbij je als doel hebt om deze te doorkruisen en de helikopter te bereiken. Maar voordat de helikopter aankomt vliegen zul je eerst een x aantal vijanden moeten doden. Terwijl je je bezig houdt met die zaken vormt ieder level (gecombineerd met de vijanden) een obstakel op zich waarbij het verstandig is om geregeld te wisselen tussen de personages die je in de levels tot je beschikking hebt. Dit alles klinkt vrij simpel, maar weet wel dat gaandeweg steeds belangrijker wordt om de mogelijkheden per personage goed te benutten zodat je hiermee het andere figuur helpt en vice versa.

Leuk uitdagend maar ook frustrerend

Eigenlijk is A-Men 2 best een simpele game en die uitstraling heeft het ook als we kijken naar de relatief simpele graphics en audio, maar waar de kracht van de titel in zit is het puzzelen. Als je na een lange tijd eindelijk dat ene level weet te voltooien dan levert dat een goed gevoel van voldoening op, maar tegelijkertijd kan je je opmaken voor het volgende level dat net zo, zoniet moeilijker is dan degene die je net hebt afgerond.

Op het concept van A-Men 2 hebben we dan ook geen enkele vorm van kritiek, want het steekt goed in elkaar. Toch merkten we wel dat waar de puzzels en levels leuk in elkaar zitten we zo nu en dan wat belemmering ondervonden met betrekking tot de techniek. Ja, de game leunt heel erg op trial & error en hoewel dat in deze context absoluut niet erg is, is de game misschien iets te klassiek door je veelal volledig opnieuw te laten starten als je een fout hebt gemaakt. Hoe onbenullig dat foutje ook is – soms zelfs veroorzaakt door een bug – een level opnieuw laten starten is gewoon niet fijn.

Er zijn zo hier en daar wel checkpoints in het level, maar die zijn lang niet altijd even effectief. Want als je een foutje gemaakt hebt voor het opslaan bij een checkpoint dan zul je alsnog helemaal opnieuw moeten beginnen. Ook kan het voorkomen dat je plan volledig in de soep loopt doordat de game zich te onhandig laat besturen dan wel doordat bepaalde zaken niet altijd werken zoals ze horen te werken. Dat kan bovenop het torenhoge trial & error gehalte nogal frustrerend uitpakken en dat is zonde. Maar als we de technische tekortkomingen hier en daar even buiten beschouwing laten kunnen we niets anders dan concluderen dat A-Men 2 een toffe hardcore puzzel game is. Het is dan ook geen game voor een groot publiek, maar mensen die van een uitdaging houden zitten hier helemaal goed mee.

A-Men 2 is een vermakelijke puzzelgame door de leuke personages en de afwisseling in hun mogelijkheden, waardoor het puzzelen een goede uitdaging vormt. De audiovisuele invulling is nergens echt spectaculair, maar het past wel goed bij de gameplay en de tot op zekere hoogte enigszins klassieke uitstraling. Wel kent de game de nodige technische tekortkomingen die nogal frustrerend kunnen zijn, maar als je daar wel tegen kunt dan is A-Men 2 een game die je een lange tijd kan vermaken door het mooie aantal van meer dan veertig levels, een goede uitdaging en sfeervolle stijl.

A-Men 2 is zowel op de PlayStation 3 als PlayStation Vita verkrijgbaar, maar vreemd genoeg valt deze titel niet onder de categorie Cross-buy. Je dient dus voor beide versies het volledige bedrag te betalen.

• Leuke personages
  • Mooie uitstraling
  • Meer dan 40 levels