De nieuwe generatie consoles is nog maar net op de markt verschenen, maar de games zien er overwegend veel beter uit dan wat we gewend zijn van de vorige generatie. Dit alles komt door de implementatie van de vele malen krachtigere hardware in bijvoorbeeld de PS4, maar hoewel dit voor veel goeds zorgt, is het klaarblijkelijk voor sommige ontwikkelaars ook een groot obstakel.

In een interview met Tetsuya Nomura, wie onder andere verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van zowel Final Fantasy XV als Kingdom Hearts, blijkt dat dit (obstakel) voor hen ook zeer zeker aan de orde is.

“Looking at PS4, I thought ‘they’ve gone too far.’ I wish they would just let us off the hook. For the player, having a game that’s ‘thoroughly made’ makes them excited with anticipation, but for a developer, it’s a hurdle we have to overcome,”

In het geval van de PS4 en Kingdom Hearts III is dit tot nog toe de hoogste drempel die ze hebben moeten nemen op gebied van nieuwe technologie voor consoles – maar wel op een goede manier. Helaas zal er binnenkort een tijd komen waarin ze moeten gaan kiezen wat ze willen behouden voor de game en wat ze beter kunnen schrappen. Als je alle opties serieus zou moeten gaan overwegen, dan zou de game nooit klaar geraken. En daar schiet natuurlijk niemand wat mee op.

“The number of things we have to do keeps increasing and if we keep trying to expand as far as it will go, we’ll never be finished. I think we’re going to end up being faced with the choice of what to keep and what to give up on [for Kingdom Hearts III].”