Review: Tomb Raider: Definitive Edition (PS4) – Wat zijn de verschillen met de PS3 versie?

Review Tomb Raider: Definitive Edition voor de PS4 – Wat zijn de verschillen met de PS3 versie? – Nog niet zo heel lang geleden zag het er voor onze favoriete vrouwelijke avonturier niet zo florissant uit allemaal, wellicht dat sommigen zelfs vonden dat ze maar met pensioen moest gaan. Toen was daar echter Crystal Dynamics die samen met Square Enix ons liet zien dat wij nog steeds niet om Lara Croft heen kunnen. En nu al maakt zij haar debuut op de PlayStation 4, in hetzelfde avontuur wat uiteraard van een upgrade voorzien is…

Duisternis

Ongeduldig turen mijn ogen door de duisternis, ik ben op zoek naar een uitweg uit de donkere ruimte waar ik mij in bevind. Eenmaal buiten blijft het vrij donker, het weer is erg slecht en het waait hard, al is daar wel het eerste moment van glorie. Het moment dat er heel groot ‘Tomb Raider’ in beeld komt te staan en het licht van de opkomende zon op de schouders van Lara valt. De eerste paar uren van Tomb Raider: Definitive Edition zijn vrij donker te noemen, dan valt het verschil tussen het origineel op de PS3 en deze versie nog minder goed op te merken.

Next-gen Lara

Dat de versie voor de PlayStation 4 niet zomaar een opgepoetste versie is, maar met recht de titel next-gen mag dragen wordt duidelijk bij momenten wanneer er enige lichtstralen het lichaam van Lara deels of helemaal bedekken. Bijvoorbeeld wanneer ze zich door een smalle gang van pijpleidingen moet wurmen met een brandende fakkel in haar handen terwijl ze geraakt wordt door gas wat uit een van de openspringende buizen komt of wanneer ze voor het eerst bij daglicht haar voet in de sneeuw zet. Het zijn die momenten waarbij er meer details aan licht komen.

Zo zie je duidelijk aan de sporen, zichtbaar op Lara haar lichaam welke ontberingen zij allemaal moet doorstaan op het eiland. Afhankelijk van hetgeen ze meemaakt zit ze soms nog meer onder de modder waarbij dat telkens weer op een andere manier haar lichaam bedekt. Zo weerkaatst licht van een fakkel, van een kampvuur of van een lamp elke keer anders op haar lichaam. Regendruppels die over haar lichaam glijden, het bloed dat zichtbaar naar beneden druipt terwijl ze zich kreupel van de pijn vooruit beweegt, het maakt de speelervaring er nog intenser op.

Waarom zoveel aandacht voor de details? Mij is de mate van detail tijdens deze speelsessie extra opgevallen, dat is echt wat het verschil maakt tussen beide versies. Dat gaat zelfs zo ver dat de pijlen en de bijl die Lara bij zich draagt natuurlijk heen en weer wiegen terwijl zij zich door stormachtige gebieden begeeft. Crystal Dynamics slaagt er op deze manier in om Lara haar gevoel van pijn en emotie echt bij de speler over te brengen.

Wel of niet 60fps?

Er was het een en ander over te doen de laatste weken, zo zou er eerst geen sprake van zijn dat Tomb Raider: Definitive Editon op 60fps zou draaien op de PS4 en later toch weer wel. Van vertraging in wat er zich allemaal afspeelde op mijn beeldscherm heb ik niks gemerkt of het moet zijn dat de PlayStation 4 even zijn spierballen moest tonen wanneer Lara vanaf een instortende brug naar de andere kant sprong met achter haar in beeld een grote ontploffing.

DualShock 4 features

Knisperende takken waar je overheen loopt, het herladen van je geweer en de kogels die daarbij op de grond vallen. Je hoort deze geluiden allemaal (dit kan je ook uitzetten) door de DualShock 4 controller komen waardoor je nog meer opgaat in de game, zoals wanneer je bijvoorbeeld terecht komt in een vuurgevecht. Ook dient de DualShock 4 controller deels als walkie talkie, maar de stemmen van je crewleden hoor je dan tegelijkertijd ook via je tv en dat haalt het effect er wel een beetje uit.

Ondanks dat ik zo positief ben over Lara’s debuut op de PlayStation 4 moet je jezelf wel kritisch de vraag stellen of je deze game (wederom) wilt aanschaffen. Mocht je dit spel namelijk ook al op de PS3 gespeeld hebben, dan geef je wellicht liever je geld uit aan de andere toppers die de komende maanden nog gaan verschijnen. Hou je wel van dit soort games en heb je op een of andere manier dit spel destijds aan je voorbij laten gaan, aarzel dan niet en spoed jezelf naar je lokale gameboer om Tomb Raider: Definitive Edition op de kop te tikken. Door de hoeveelheid aan nieuwe aanwezige details in de game alsmede het implementeren van enkele toffe DualShock 4 features is dit Lara Croft’s ultieme avontuur wat je enkel beleeft op de PS4.

Alicia Vikander is de nieuwe Lara Croft
Gepubliceerd op 29 Apr, 2016 om 16:02
Tomb Raider reboot meer dan 8,5 miljoen keer verkocht
Gepubliceerd op 7 Apr, 2015 om 10:48
PlayStation Store deal van de week geeft korting op Tomb Raider: Definitive Edition
Gepubliceerd op 18 Feb, 2015 om 17:35
  1.    24 XP
    JesseSebastian's avatar

Mn interesse toch wel gewekt! Toch maar eens halen denk ik.

2. Anoniem -
    62.163.203..xxx's avatar

Ik ben fan van het spel en wil wel weer eens iets spelen op de PS4 en dan is dit de beste versie.

OK 40 Euro was netter geweest maar het is niet anders.

3.    194 XP
    TheCeet's avatar

38 EUR bij WOWhd valt best goed mee

4.    556 XP
    Supersnorkel's avatar

Net besteld 🙂

5. Anoniem -
    Naam…'s avatar

Ach ze moeten toch iets maken, dan maar een goed spel namaken. Dit worden ten slotte de games die over een paar maand ps plus worden.

6.    232 XP
    WarJunkie's avatar

was een leuke game om 1x te spelen.
    maar heb er geen moment het tomb raider gevoel gehad.

7.    24 XP
    naked snake's avatar

ga deze zeker halen heb wel mijn ps3 versie verkocht maar wil het zeker spele op de ps4

8. crew Redacteur -    2017 XP
    aarjen116's avatar

Ik ga deze zeker nog een keer halen! Maar wel als ie ongeveer 30 euro is.

9.    3245 XP
    tyger1's avatar

Ik blijf erbij waarom weer dezelfde game kopen is toch dom en ben halfweg op ps3 .
    Natuurlijk had ik graag op ps4 deze gespeeld maar ik heb deze al op ps3 .
    Het zou dom zijn met wat er op komst is van games ( Thief ) .

10. Anoniem -
    Naam…'s avatar

Mis het cijfer.. wat is deze

11. Anoniem -
    Naam…'s avatar

Water en vuur ziet het er zelfde uit. Sommige stukken veel te donker en detail is nog steeds niet scherp.

Ik vind het wel meevallen op ps4

12.    95 XP
    Fransol's avatar

Onderweg…! Zin in!

13. Anoniem -
    Naam…'s avatar

Heb ik al !nog eens kopen alleen voor die artbook bij gamemania en voor de grafics power of ps4 ervaring ! Kmoet toch nog een maand wachten voor second son dus! En thief kwacht wel wat jullie ervan vinden ik vind het niet zo mijn ding misschien kunnen jullie mijn gedachte verandere

14. Anoniem -
    78.21.128..xxx's avatar

Volgens mij hebt u dit spel op de ps4 niet eens gespeeld of ten minste niet langer als 10 minuten…
    Volledig eerste deel komt van ign. De video reviews daar en de video over 30 en 60 fps. Mijn ps4 staat op U.S. Taal , en heb ign app staan dus met up to date artikels vanuit de us. Daar staat het al van gisteren of eergisteren…
    En 60 fps , moet eens kijken naar die video van x1 30fps vs ps4 60fps
    Mega groot verschil

15. Anoniem -