Stel je voor. Je sluipt als meesterdief Garrett door een duister landhuis. Het krioelt van de bewakers en bij elke stap die je zet wordt de kans groter dat één van hen je betrapt. Je bent gefocust op datgene waarvoor je naar binnen bent gesneakt, het object dat je moet zien te bemachtigen. Meer en meer bewakers omringen je, de spanning loopt op en je kijkt op de HUD in een hoekje van het scherm om te zien of de nabije kust veilig is, let dus even niet op wat er verder op het scherm gebeurt. En dat had je beter niet kunnen doen… Je bent ontdekt en ongezien je strooptocht voortzetten is er niet meer bij.

Dát is dus precies wat de ontwikkelaar, Eidos Montreal, in gedachte zal hebben gehad bij het implementeren van een wel erg interessante functie die de DualShock 4 in het spel toebedeeld zal krijgen. Zodra je je op gevaarlijk terrein bevindt of ontdekt wordt zal de lightbar van de DS4 helder wit oplichten, waarschuwend voor naderend gevaar of je ontdekking. Lead level designer Daniel Windfeld Schmidt:

“There’s a pretty powerful light source in that thing, if you’re sitting in a dark room, and you go into the light, you’ll feel your whole room light up as if it’s happening around you. I think that really helps the immersion.”

Director Nicolas Cantin voegt hier aan toe:

“We want the player to respond to the feedback naturally, we’ve got the light gem, and we’ve got the black cloak around the edge of the screen when you’re in the shadows, and it’s all very subtle. But when we saw the feedback from the controller, we were like ‘yeah, that’s it!’”

Het moet dus zeker een toevoeging zijn aan de algehele ervaring, waardoor de gebeurtenissen in het spel zich niet beperken tot je scherm, maar zich ook rondom je af lijken te spelen. Nu is het voor te stellen dat je niet zit te wachten op een golf van licht tijdens het spelen van Thief, of dat het je zelfs uit de flow zal halen als je opgaat in het verhaal. Maar niets blijkt minder waar te zijn.

Omdat je gefocust bent op dat wat er zich op het scherm afspeelt met je, wat men noemt, centrale zicht, zal je zogenaamde periferische blikveld de subtiele gloed van je lightbar oppikken. Hierdoor neem je in principe zonder na te denken een verandering in de situatie waar. Dit moet een extra diepte aan de spelervaring geven, die we toch wel echt innovatief en next-gen willen noemen en niet zomaar afdoen als een ‘gimmick’. Nogmaals Daniel Windfeld Schmidt:

“We did research into how the player’s works, and the central vision is very keen to detail, and your peripheral vision is very keen to change. After a while, if something changes in the environment around you, you just know that without looking at it.”

Het lijkt dus zeker niet een verplicht nummertje te worden, maar misschien wel de eerste DualShock 4 feature die van échte toegevoegde waarde zal zijn.
Wat denk jij? Zie je dit wel zitten of kan een dergelijke toevoeging je gestolen worden..?