Hoe de DualShock 4 écht iets toevoegt aan Thief

Stel je voor. Je sluipt als meesterdief Garrett door een duister landhuis. Het krioelt van de bewakers en bij elke stap die je zet wordt de kans groter dat één van hen je betrapt. Je bent gefocust op datgene waarvoor je naar binnen bent gesneakt, het object dat je moet zien te bemachtigen. Meer en meer bewakers omringen je, de spanning loopt op en je kijkt op de HUD in een hoekje van het scherm om te zien of de nabije kust veilig is, let dus even niet op wat er verder op het scherm gebeurt. En dat had je beter niet kunnen doen… Je bent ontdekt en ongezien je strooptocht voortzetten is er niet meer bij.

Dát is dus precies wat de ontwikkelaar, Eidos Montreal, in gedachte zal hebben gehad bij het implementeren van een wel erg interessante functie die de DualShock 4 in het spel toebedeeld zal krijgen. Zodra je je op gevaarlijk terrein bevindt of ontdekt wordt zal de lightbar van de DS4 helder wit oplichten, waarschuwend voor naderend gevaar of je ontdekking. Lead level designer Daniel Windfeld Schmidt:

“There’s a pretty powerful light source in that thing, if you’re sitting in a dark room, and you go into the light, you’ll feel your whole room light up as if it’s happening around you. I think that really helps the immersion.”

Director Nicolas Cantin voegt hier aan toe:

“We want the player to respond to the feedback naturally, we’ve got the light gem, and we’ve got the black cloak around the edge of the screen when you’re in the shadows, and it’s all very subtle. But when we saw the feedback from the controller, we were like ‘yeah, that’s it!’”

Het moet dus zeker een toevoeging zijn aan de algehele ervaring, waardoor de gebeurtenissen in het spel zich niet beperken tot je scherm, maar zich ook rondom je af lijken te spelen. Nu is het voor te stellen dat je niet zit te wachten op een golf van licht tijdens het spelen van Thief, of dat het je zelfs uit de flow zal halen als je opgaat in het verhaal. Maar niets blijkt minder waar te zijn.

Omdat je gefocust bent op dat wat er zich op het scherm afspeelt met je, wat men noemt, centrale zicht, zal je zogenaamde periferische blikveld de subtiele gloed van je lightbar oppikken. Hierdoor neem je in principe zonder na te denken een verandering in de situatie waar. Dit moet een extra diepte aan de spelervaring geven, die we toch wel echt innovatief en next-gen willen noemen en niet zomaar afdoen als een ‘gimmick’. Nogmaals Daniel Windfeld Schmidt:

“We did research into how the player’s works, and the central vision is very keen to detail, and your peripheral vision is very keen to change. After a while, if something changes in the environment around you, you just know that without looking at it.”

Het lijkt dus zeker niet een verplicht nummertje te worden, maar misschien wel de eerste DualShock 4 feature die van échte toegevoegde waarde zal zijn.
Wat denk jij? Zie je dit wel zitten of kan een dergelijke toevoeging je gestolen worden..?

Verfilming van Thief in de maak
Gepubliceerd op 9 Jul, 2014 om 15:19
Thief krijgt deze week een PS4 demo
Gepubliceerd op 26 Mei, 2014 om 10:16
Review: Thief
Gepubliceerd op 27 Feb, 2014 om 10:30
Eidos Montreal: “een vervolg op Thief is mogelijk”
Gepubliceerd op 26 Feb, 2014 om 10:00
  1. crew Redacteur -    1962 XP
    WJayW's avatar

    Leuke toevoeging inderdaad, een soort ambilight functie via de controller. Hopelijk binnenkort een fimpje welke dit demonstreert, want ik zou dit zeker weleens in actie willen zien.

  2.    411 XP
    Seeitoldya's avatar

    Nou nou,ze zijn nogal in de wolken over hun witte licht!
    Ik vind het nog steeds het meest nutteloze toevoeging van DS4

  3. Anoniem -   
    62.163.203..xxx's avatar

    Ik zal het zelf moeten ervaren dus we zullen zien of het ook echt leuk werkt.
    Zoiezo is de PS4 controller de beste die er is,hij voelt lekker aan.

    Ik denk dat Thief een topper gaat worden op de PS4,mensen zijn wel weer toe aan een AAA titel.

  4.    485 XP
    4_the_players's avatar

    gooi die lightbar en nou maar af, hij komt echt over als een gimmick terwijl het touchepad echt nuttig is!

  5.    3254 XP
    tyger1's avatar

    Die lichtbar doet toch iets hoor als je Tomb R speelt verandert die ook heel tijd in welke positie je bevind , maar je DS4 is vlug leeg ook .
    BTW Thief al gepreordert 🙂

  6.    1821 XP
    PBJ85's avatar

    Grappig!

  7. Anoniem -   
    77.173.64..xxx's avatar

    Ik denk dat ik de veranderingen van de light gem eerder opmerk dan het licht uit mijn ds4 maar we zullen zien of het wat toevoegt. Heb de game besteld in combinatie met een abonnement op de PU. Misschien wel een leuke tip voor degenen die hier nog niet op de hoogte van zijn. 60 euro voor Thief en een jaar lang PU op je deurmat. Check de site maar.

  8.    389 XP
    Suugie's avatar

    Bij killzone campain geeft de lichtbalk aan hoeveel levens je nog hebt maar ik moet zeggen dat ik dit bijna niet zie gezien de balk richting de tv gloeit.
    ik denk dan ook dat je hier nik aan zult hebben tenzij je in het donker speelt heel misschien…
    Sowieso valt wit al niet zo veel op, kunnen ze beter een kleur kiezen die je sneller waarneemt lijkt me

  9. Anoniem -   
    Denders's avatar

    @tyger1: dat hij snel leeg is komt niet door die lightbar. Die verbruikt niet veel. Sony heeft er expres een mindere batterij ingedaan. Tweakers hebben er een batterij van een ds 3 erin gezet en deze is groter en past ook. Resultaat was dat het ding veel langer meeging. Waarschijnlijk dat Sony hierop wou bezuinigen en als een batterij eerder op is moet hij vaker herladen worden. Dan is de levensduur ook korter en worden er meer controllers verlost. Tis allemaal business.