Review: Surge Deluxe – Het Britse Futurlab kennen we van games als Velocity en Coconut Dodge. Je kunt van die games zeggen dat ze er vrij simpel uitzien, maar als je ze eenmaal gaat spelen is het lastig om ermee te stoppen. Ze hebben een bepaalde verslavende factor. Een tijdje terug bracht Futurlab Surge naar PlayStation Mobile en deze werd met groot enthousiasme ontvangen. Fans gaven veel feedback en daaruit is Surge Deluxe ontstaan. De puzzelgame verschijnt morgen voor de PS Vita, maar wij konden al eerder aan de slag en zo kwamen we te weten dat Surge Deluxe een prima puzzeltitel is.

Link zo snel en goed mogelijk

Tegenwoordig zie je bijna niet meer de bomen door het bos als het gaat om puzzelgames. Op de verschillende platformen is er een overvloed aan dit soort titels. We hebben het hier over de games waarin je als een dolle kleuren aan elkaar moet linken met als grote voorbeeld Candy Crush wat immens populair is. Het is leuk voor tussendoor, maar sommigen kunnen zich er uren mee bezighouden. Surge Deluxe valt onder deze laatste categorie en hierin moet je ook allerlei kleuren aan elkaar linken en dat het liefst zo snel en goed mogelijk.

Het is dus echt een typische blokkengame waar je de kleuren aan elkaar vast moet maken en in Surge Deluxe gaat dat op een leuke wijze. Allereerst zijn de blokken geen blokken, maar eigenlijk luiken. In het vaste level waarin de luiken al vallend verschijnen bouwt namelijk langzamerhand de druk op. Om de druk onder controle en laag te houden moet je de verschillende luiken (of blokken) met elkaar verbinden. Hierdoor komen de wanden links en rechts niet dichterbij. Het verbinden doe je door middel van je vinger op het ene luik te houden en naar een ander luik te slepen met dezelfde kleur en zo kun je naar elk luik met die kleur toe gaan om een combo te maken.

Plaats je vinger op het scherm en linken maar

Je moet hierbij wel opletten dat je niet een ander luik (met andere kleur) raakt, want anders breekt de lijn als ware en kun je opnieuw beginnen. Doordat je jouw vinger op het scherm van de Vita plaatst kun je ook meteen niet meer goed (kan storend zijn) zien waar de andere luiken zijn. Dit brengt een extra uitdaging met zich mee en daarom moet je snel van tevoren goed kijken welke lijnen en richting je op kan om een succesvolle link te kunnen maken tussen de luiken. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zo kort mogelijke combo´s te maken zodat je snel de druk verlaagd in het level, maar dat levert de minste punten op.

Het leukste en wat wij vaak deden was eerst wat simpele combinaties maken en een aantal kleuren met rust laten. Hierdoor kun je zo acht of meer luiken aan elkaar verbinden al maak je het jezelf steeds lastiger aangezien de luiken altijd op hun plaats blijven en je er dus omheen moet gaan om een goede lijn te trekken. Gelukkig helpt de game je soms door multipliers te spawnen welke jouw score van een combo twee of drie keer kunnen vergroten. Ook komt er weleens een bom voorbij. Activeer je deze met een link dan zullen de luiken met die kleur(en) meteen verdwijnen.

Daarnaast is er ook de Chain Linker Block en het woord zegt het al, want hiermee kun je meerdere luiken of blokken zoals je ze tevens kunt noemen met elkaar verbinden. Het gaat hier dan om verschillende kleuren en als je het juist doet kun je geweldige combo´s maken. Inzicht is hierbij van zeer groot belang, want eerst moet je altijd weten wat voor opties je hebt en welke combo´s er mogelijk zijn. Naarmate we langer speelden kregen we steeds meer beheersing over de al fijne besturing en werd het alleen maar vermakelijker om te spelen.

Gameplay en audiovisueel prima

De gameplay kost wat gewenning, maar is vrij simpel en toegankelijk. Het is echter de mix tussen inzicht en timing wat ervoor zorgde dat we toch elke keer onze eigen highscore wilde verbeteren. Uiteindelijk gingen we blokken opsparen tot het laatste moment om de hoogste combo´s te maken wat dus de meeste punten oplevert. En als je te lang wacht bouwt uiteindelijk de druk te hoog op. Op dat moment zie je de luiken het bijna begeven onder de druk en beginnen ze te trillen. Dan weet je dat je snel verbindingen moet maken en het level vrij moet maken anders kun je opnieuw beginnen. Dit is zowel hectisch als erg vermakelijk.

Op audiovisueel vlak doet Surge Deluxe wat het moet doen. Er wordt duidelijk weergeven wat de meer waardevolle luiken zijn doordat hier sterren op staan en een nieuweling kan zonder dat ze het spel kennen zo zien wat er qua combo´s en multipliers mogelijk is. Verder is het allemaal niet heel spectaculair. De effecten zijn netjes bij het maken van combo´s en zelfs op de meest hectische momenten waren we het overzicht nog niet kwijt. De bijpassende soundtrack is het benoemen waard, want hierdoor zaten we soms volledig in de zone en dat zegt wel iets.

Futurlab heeft met Surge Deluxe een toffe, vermakelijke en licht verslavende puzzelgame neergezet waar eigenlijk niet veel op aan te merken is. Het oogt wat simpel, maar de game biedt genoeg uitdaging dat we ons daar niet aan konden storen. De gameplay is prima en het toffe hieraan is dat je door langer te spelen steeds betere combo´s gaat maken en meer de limiet op gaat zoeken. Je kunt achter elkaar je highscore verbeteren, maar ook uitdaging zoeken in de puzzelmodus, waarin je door precieze combo’s de vereiste score moet halen. Buiten dit en de leaderboards is dat het qua content wel. Dat is in onze ogen toch een tikkeltje weinig en verder is het soms niet handig dat met je vinger een lijn moet trekken wat meteen het overzicht verminderd. Zeker voor degene met de wat grotere vingers kan dit lastig zijn. Even apart gezien van dat is Surge Deluxe het geld zeker waard, want het is een erg vermakelijke puzzelgame.

• Toffe en vlotte puzzelactie
  • Uitdagend
  • Fijne besturing, maar…